Plugge doet opnieuw oproep om oortjes toe te laten: “Geen compromissen over veiligheid”
Foto: Cor Vos
vrijdag 4 oktober 2024 om 08:52

Plugge doet opnieuw oproep om oortjes toe te laten: “Geen compromissen over veiligheid”

Het overlijden van de Zwitserse Muriel Furrer (18) – en dan vooral het feit dat de renster enige tijd onopgemerkt in een bos lag na haar valpartij – heeft de discussie over veiligheid in het peloton en over het gebruik van oortjes weer aangewakkerd. Het is iets waar Visma | Lease a Bike-baas Richard Plugge zich al langer hard voor maakt, en dat doe hij vandaag opnieuw in Het Nieuwsblad.

“Op WK’s worden innovaties normaal gezien juist geïntroduceerd. En op het WK wielrennen gaan we 20, 30 jaar terug in de tijd. En rijden we opeens zonder oortjes, weet niemand wie waar rijdt, rijden we ineens met minder renners per team. Alles gaat terug in de tijd, terwijl je zou verwachten dat het WK net hét voorbeeld wordt van innovatie binnen onze sport. Alleen blijft de UCI daarin mijlenver achterophinken”, klinkt het.

Plugge vindt dat communicatie via oortjes wedstrijden veiliger maken. “Omdat je mensen kan informeren over gevaarlijke punten, omdat je mensen kan informeren als er iets gebeurd is. Andere renners kunnen aan de ploegleider doorgeven dat er iemand gevallen is. Het is een vorm van communicatie en in noodsituaties wil je altijd kunnen communiceren. Dat moet je niet wegnemen.”

Plugge weet ook wat er nodig is om tot een oplossing te komen in deze eindeloze discussie. “Er moet een onafhankelijke instantie komen die zegt: ‘Over veiligheid mogen we nooit compromissen sluiten. Dus als wij zeggen dat iets veiliger is, dan moet dat doorgevoerd worden.” Wij hebben dat vorig jaar geprobeerd, maar helaas is dat hele initiatief gepolitiseerd, waardoor we compromissen kregen. Over veiligheid mag je nooit compromissen sluiten. Dus werd het een tandeloze tijger.”

En dus zal de UCI volgens Plugge het initiatief moeten nemen. “Zij hebben net als wij niet de juiste kennis over veiligheid. Maar zij zijn wel de governing body van onze sport. En dus moeten zij het leiderschap tonen om dit in handen te leggen van een onafhankelijke partij. Want anders willen ze altijd of de teams of de organisatoren of de renners de hand boven het hoofd willen houden.”

RIDE Magazine
23 Reacties
04-10-2024 09:52
Het blijft een beetje vervelend die timing van Plugge. Iedere keer kort na een incident komt hij met zijn oproepen om oortjes altijd en overal toe te staan. Het heeft wat weg van lijkenpikkerij.
Ook benadrukt hij altijd de zogenaamde voordelen van die oortjes maar over de nadelen horen we hem nooit. En ik heb toch erg veel moeite om in te zien hoe oortjes de koers veiliger maken als 25 ploegleiders hun 7 renners in de oren schreeuwen dat ze op punt X bij de eerste 10 moeten zitten terwijl er daar toch echt maar plek is voor 10 en niet voor 175 renners.
    04-10-2024 10:20
    Jij denkt serieus dat hij het Nieuwsblad gebeld heeft?
    04-10-2024 11:58
    Oortjes ok, maar dan ook alle communicatie open voor de TV en Radio. Kom je er achter hoop de renners achter hersenloze zombies zijn.
04-10-2024 09:32
Prima dat er altijd oortjes worden toegelaten, maar dan wel graag waarin een onafhankelijke groep gevaarlijke situaties meldt of dingen als het vragen naar een ploegleidersauto doorgeeft. Dit WK heeft ons geleerd dat het met het tactisch lezen van een koers en je ploeg daarnaar laten handelen erbarmelijk gesteld is. Met name in de mannenkoers was het gewoon niet nodig dat Pogacar won, omdat dit met een georganiseerde jacht van meerdere landen (ik kijk vooral naar jou Nederland) gedurende een ronde of 3 gewoon onmogelijk was geweest.
    04-10-2024 10:22
    Eens: de wedstrijdleiding moet via de oortjes (aan alle ploegen) de belangrijke informatie doorgeven. Gevaarlijke (weg)situaties, tijdsverschillen, malheur bij renners of materiaal et cetera.
    Als een renner tactiek wil horen van zijn ploegleider, dan laat hij zich maar naar de ploegleiderswagen afzakken.
    04-10-2024 10:45
    Ik wil niet beweren dat de koers hetzelfde geëindigd was als er oortjes waren geweest, maar suggereren dat Pogacar dan niet gewonnen had, vind ik wel wat ver gaan. Zoals je waarschijnlijk zelf ook gezien hebt, ontstond er toch vrij snel een achtervolging met België en daarna ook Nederland. Die hadden hun manschappen echter op een bepaald moment opgerookt. Daarna was het chaos. Pogacar heeft gewoon het hele peloton uit elkaar gereden. Wat een ploegleider daaraan had kunnen doen, weet ik ook niet. Het lijkt me ook een illusie om te denken dat de favorieten daarachter dan wel hadden samengewerkt. Ik vind zelf koersen met oortjes wel beter om naar te kijken.
04-10-2024 09:43
Helemaal met Plugge eens. Na het horrorscenario op dit WK, hoeft er geen discussie meer te zijn. Veiligheid staat boven alles. Helaas mocht dat niet zo zijn voor Muriel.
    04-10-2024 10:21
    Als er wetenschappelijk bewijs is dat de oortjes het wielrennen veiliger maken, dan ben ik absoluut voorstander.
    Maar vooralsnog zie ik vooral een ploegbaas die controle wil over zijn renners in de koers, en het argument van veiligheid gebruikt om de oortjes in stand te houden. Immers het grootste angstbeeld van een ploegbaas is dat een maandenlange minutieuze voorbereiding op een berg teniet wordt gedaan door een tactisch domme beslissing van een renner. Niet meer en niet minder.
    04-10-2024 12:20
    Maar niet zijn soort veiligheid in de vorm van de oortjes als tactisch maar ook gevaarlijk makend instrument.

    Dat van Muriel moet je meer zoeken in gps-trackers in frames enerzijds en anderzijds in de valbescherming. Daar is het meeste te halen, maar ze moeten allemaal met flinterdunne pakjes rondrijden.

    En een derde pijler is uiteraard de organisatie, die geen onnodig gevaarlijke punten in een parcours opzoekt, zeker niet als het een eemalige koers betreft. Verder serieus werk maken van analyse van gevaarlijke elementen en die zo veel mogelijk verwijderen/beveiligen en.of de impact bij problemen op zo'n punt tegengaat met stootkussens/boplans.

    Dan zou ik nog wel coulant zijn tov communicatiemiddelen als dat primair een veiligheidsdoel dient. Of maak andersoortige veiligheidssystemen, bv dat op de vermogensmeter berichten o.i.d. over plotselinge koerswendingen gepusht / gevaar aangeduid kan worden. In een later stadium zal dat vast ook in de bril ingebouwd kunnen worden.

    Het is wat mij betreft niet per se verkeer als renners en ploegleiders ook wat onderling kunnen communiceren, maar dan zou ik daar een x-aantal keer / x-aantal tijd voor willen hebben icm met regelwijzigingen dat het in tours als niet meer noodzakelijk wordt om allemaal als een dolle richting de 3 km te gaan en dan nog in de voorste groep te moeten eindigen.
04-10-2024 12:50
Oortjes overal verbieden. Koersen worden een stuk leuker zonder dat getelefoneer met ploegleiders.
    04-10-2024 13:23
    Helemaal mee eens!
04-10-2024 10:29
Ik zou zelfs los van het veiligheidsaspect oortjes altijd en overal toestaan. Koersen zonder oortjes zijn meestal niet om aan te zien. Niet alle renners (zelfs diegene die heel hard kunnen trappen) hebben dan de correcte info en/of het koersinzicht om de juiste beslissingen te kunnen maken.
    04-10-2024 10:34
    Het laat vooral zien hoe dramatisch het gesteld is met het koersinzicht van de huidige generatie renners.
    04-10-2024 11:14
    Oortjes waarin de organisatie dingen kan doorgeven over gevaarlijke situaties en waarin renners informatie aan de organisatie door kan geven prima. Dat is ook goed voor de veiligheid. De situatie waarin ploegleiders hun renners naar voren sturen en daardoor een peloton op hol kunnen laten slaan zorgt juist voor onveilige situaties. En eerlijk gezegd heb ik genoten van de vrouwenkoers afgelopen WK. Met oortjes had dit er heel anders uit gezien. Laat renners zelf koersinzicht ontwikkelen.
    04-10-2024 12:18
    Koersinzicht maakt het verschil tussen een goede renner en een gemiddelde renner? Dus dat is geen argument.
04-10-2024 11:14
Er is helemaal geen vaststaand verband tussen het overlijden van Furrer en het niet dragen van oortjes. Het is niet bekend of ze bij bewustzijn is geweest.
Plugge heeft het probleem dat hij 2 petten op heeft; enerzijds de eigenaar van een CIA achtige bus met data verzamelaars die de marionetten in de koers aansturen, anderzijds oprecht voorvechter voor een veiligere wielersport.
De oplossing ligt, zoals eerder geopperd, in communicatie tussen renners en wedstrijdleiding. Niet tussen renners en ploegleiding. Dit moet op prof niveau te realiseren zijn.

Wel lachen als de wedstrijdleiding vervolgens tegen alle renners tegelijk brult dat ze naar voren moeten. Of is dat niks nieuws..?
04-10-2024 09:37
Wordt er met oortjes de laatste jaren ook niet volle bak gekoerst van ver? Gewoon overal toestaan, lijkt mij een no-brainer.
04-10-2024 10:07
Toch valt het mij juist op dat er tijdens WKS relatief weinig gevallen wordt.
04-10-2024 13:07
Inderdaad, oortjes weg! De renners gewoon met gezond koersinzicht (helaas zal rem nooit meer een koers winnen zonder oortjes), ploegleiders niet schreeuwend in de auto. Gewoon goede gps, iedereen weet waar iedereen zit.
    04-10-2024 13:17
    ‘Rem’ zal nooit een koers winnen zonder oortjes, zoals de Olympische wegrit of het WK. Nóóit.
04-10-2024 10:02
Donder toch op met je oortjes en veiligheid. "Hee guys, naar voren!!! We MOETEN daar met de eerste 10 opdraaien!!! Fight like hell guys!!!!". O ja, "en don't forget to eat and drink!".

Oortjes maken de koers niet aantrekkelijker, en Plugge vergeet dat koers toch vooral bedoeld is om naar te kijken. Stel je afgelopen WK voor, maar dan MET oortjes. Hadden we dan hetzelfde WK gekregen? No way!!!

En renners die KO naast de weg liggen ga je dan ook niet vinden. Zelf kunnen ze niet praten, en als je ze oproept ga je ze niet vinden met oortjes. Daar heb je toch GPS trackers voor nodig.

Het probleem is dat figuren als Plugge het veiligheidsargument willen gebruiken om maximale controle te hebben. Immers, ze doen in de voorbereiding alles om het toeval uit te sluiten. En ze zijn allemaal bang dat ze zonder de oortjes door een domme fout van hun renner alle goede voorbereidingen voor niets hebben gedaan. Ze willen niet voor niets zelfs een commandowagen voor nog beter overzicht.

En voor de veiligheid: geef ze lekker allemaal Radio Koers, met daarop iemand die de gevaarlijke punten en de tijdsverschillen doorgeeft aan iedereen. Maar niet meer "nu allemaal naar voren!!!!"
04-10-2024 10:53
waarom de ene koers MET en andere ZONDER oortjes, je rijdt toch ook niet de ene koers MET helm en de andere ZONDER helm. Denk aan de renners ( P.S. MET helmen zijn wel erg goed maar dit terzijde )
04-10-2024 11:51
Ik ben voorstander van oortjes. De koers zonder oortjes is in mijn ogen echt niet mooier om te kijken. Het enige dat ik zie gebeuren is dat er door onwetendheid koplopers belachelijke gratis voorsprong gegeven wordt, of er worden gaten dicht gereden die nooit dichtgereden zouden worden bij meer kennis van de koers. Het hoeft van mij geen loterij te worden. Als je zonder oortjes wil koersen schaf dan maar de ploegen ook af en ga 1 tegen 1 rijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine