Ploegloze Balmer reed in Romandië op ‘dode’ fiets van oud-werkgever Jayco AlUla: “60.000 kilometer op de teller”
Balmer in 2023 - foto: Cor Vos (archief)
maandag 29 april 2024 om 11:24

Ploegloze Balmer reed in Romandië op ‘dode’ fiets van oud-werkgever Jayco AlUla: “60.000 kilometer op de teller”

Alexandre Balmer stak in de slotrit van de Ronde van Romandië zijn neus aan het venster. De 23-jarige renner, die nog altijd zonder ploeg zit en de voorbije week uitkwam voor de Zwitserse selectie, zat mee in de vroege vlucht. Dit was een opsteker voor Balmer, want hij had het niet gemakkelijk in de WorldTour-rittenkoers. Dat had onder meer te maken met zijn materiaal.

Balmer reed in 2023 nog bij Jayco AlUla, maar kreeg nadien geen nieuw contract. Wel mocht hij de ploegfiets nog een tijdje houden. Op deze Giant en in de kleuren van de nationale selectie reed hij de voorbije maanden enkel de Volta ao Alentejo (2.2) en het Circuit de Ardennes (2.2), in jacht op een nieuw profcontract. Maar het gebrek aan wedstrijdritme was niet het enige wat hem parten speelde in de Ronde van Romandië.

“In deze Ronde van Romandië reed ik met een fiets die dood was”, zegt hij in gesprek met DirectVelo. “Ik heb er drie seizoenen op gereden. Er staan 60.000 kilometer op de teller, inclusief een Parijs-Roubaix… Maar ik had tenminste nog een extra fiets om mee te trainen. Vanaf nu is dat niet meer het geval.” Balmer moest zijn fiets na de Ronde van Romandië namelijk weer inleveren bij Jayco AlUla.

Corratec-Vini Fantini
Wellicht zien we Balmer binnenkort echter wel op Corratec. De Zwitser werd namelijk gelinkt aan Corratec-Vini Fantini, maar tot op heden is er nog niet getekend, vertelt hij. “Ik zou me bij hen aansluiten voor deze Ronde van Romandië, maar het heeft meer tijd nodig. Mentaal was het niet gemakkelijk deze ronde, want ik merkte dat er geen schot in de zaak zat. Ik zei tegen mezelf: wat ga ik nu doen?”

Balmer denkt dat hij nog altijd het niveau heeft om te acteren in de WorldTour. “Ik moet natuurlijk nog verbeteren. Ik ben vier kilo zwaarder dan dat ik was, maar het is niet gemakkelijk als de toekomst onzeker is. Ook ben ik eind vorig jaar mijn vader verloren. Maar ik ben nog altijd gemotiveerd en voel dat ik fysiek erg goed ben.”

RIDE Magazine
8 Reacties
29-04-2024 15:11
Wat een onzin, als ex-WT renner en ambitie om weer aan het hoogste niveau te komen investeer je toch gewoon in een nieuwe fiets. Dan maar een fiets met een ultegra groepsset i.p.v. Dura Ace, dat gaat het verschil niet maken.
    29-04-2024 15:42
    Voor een 23 jarige knul (waarschijnlijk nog zonder diploma's) is een deftige ultegra koersfiets best prijzig hoor. Niet iedereen kan even bij mama aankloppen voor pak em beet 5000 euro voor een nieuwe fiets.
    29-04-2024 21:05
    Die knul heeft gewoon keurig een paar jaar WT salaris gekregen. Kwestie van prioriteiten stellen. Genoeg (club)renners die op een houtje bijten om te kunnen investeren in materiaal om de wielerdroom te realiseren.
29-04-2024 11:49
Hoe kan een fiets precies dood zijn? Wat lagers vervangen, nieuwe ketting / cassette erop en hij is weer als nieuw, lijkt me.
    29-04-2024 12:09
    Voornamelijk stijfheid van de kader neem ik aan. Wel vreemd dat hij er tot na Romandië op mocht blijven rijden; alsof ze bij Jayco vergeten waren dat hij nog een fiets in te leveren had en ze hem deze week "betrapten"?
    Zouden ze dan een renner werkelijk 3 seizoenen lang wedstrijden laten rijden op dezelfde kader? Voor de trainingsfiets thuis zou dat nog normaal zijn maar hij spreekt wel van koerskilometers en een Parijs-Roubaix.
    29-04-2024 12:43
    Hij heeft slechts 2 seizoenen bij Jayco gereden... wellicht dat hij dit seizoen alvast meetelt.

    Ik krijg toch de indruk dat hij wat overdrijft.
29-04-2024 12:12
Volgens mij neemt bij carbon de stijfheid niet af met de tijd?
    29-04-2024 12:30
    Zeker wel. Carbon is niet de holy grail die velen er van maken. Feitelijk gewoon goedkoop gemaakt wegwerpspul, waarvan de kwaliteit en kostprijs de consumentenprijs op geen enkel vlak rechtvaardigen. Na gebruik op de vuilnisbelt, want recyclen kan ook niet

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine