woensdag 14 augustus 2024 om 16:44

Ploegleidster Anna van der Breggen: “Tegen Vollering gezegd dat ze voor Pieterse moest aangaan”

Video Ploegleidster Anna van der Breggen adviseerde Demi Vollering om de sprint met Puck Pieterse tijdens de vierde etappe van de Tour de France Femmes 2024 vroeg aan te gaan, maar zag vanuit de volgwagen dat de 22-jarige renster van Fenix-Deceuninck Vollering alsnog verraste. “Ik heb nog niet met Demi gepraat, dus ik weet niet hoe ze dit ervaren heeft”, geeft Van der Breggen aan bij Sporza.

Vollering werd in aanloop naar de vierde etappe met de finish in Luik omgedoopt tot de grote favoriet. Het had alles te maken met het track record van de gele truidraagster in de voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik. “Demi deed de sprint al meerdere keren, ze kende de finish dus”, wist ook Van der Breggen.

foto: Cor Vos

Voor Pieterse was de finale daarentegen helemaal nieuw. Sterker nog: De jonge winnares had de finale naar eigen zeggen enkel verkend via Veloviewer. “We wisten wel dat Puck snel was. Ik had haar (Vollering, red.) dan ook het advies gegeven om voor Puck de sprint aan te gaan. Haar eerste pedaalstroken zijn erg snel door het mtb’en”, gaat Van der Breggen – die volgend jaar haar comeback maakt als wielrenster – door.

“Ik heb nog niet met Demi gepraat, dus ik weet niet hoe ze dit ervaren heeft.” Toch had er volgens de ploegleidster van Vollering meer in gezeten. “Als je ziet hoe snel ze nog terugkomt, dan moest ze niet zo lang wachten met aangaan. Maar oké, we hebben een goede koers gereden. En ze heeft de bonis genomen, dat is goed”, sluit Van der Breggen toch positief af.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
15 Reacties
14-08-2024 17:15
Misschien heeft de DS van Puck wel gezegd dat ze voor Vollering moest aangaan. Je kunt niet alletwee als eerste aangaan.
14-08-2024 16:51
Ja kijk, Vollering zal tactisch nooit een wonder worden, maar dit was toch wel eenvoudig te vermijden lijkt me. Ze reageert ook gewoon wat laat.
    14-08-2024 16:54
    Lijkt me niet evident kwiek te reageren net nadat ze het gat op Katia dichtrijdt.. Dit riekt haast naar het ontspruiten van de rivaliteit tussen Demi & Anna wat mij betreft..
    14-08-2024 18:15
    Het is waar wat je zegt, maar haar sprint zelf was meer dan kwiek genoeg, wat mij doet vermoeden dat ze er eerder mentaal niet klaar voor was.
14-08-2024 17:04
Dit zijn de leuke kleine zaken die de omlijsting van de koers ook mooi (soms lelijk) maken. De DS zet denk ik terecht de boel even ietsje scherper. Het is dit jaar al de 2e keer dat Vollering onnodig verliest in Luik en met het oog op geel: ze wist dat Nieuwiadoma zou gaan en had iets alerter moeten zijn. In de bergen en/of bij een mindere dag kan dit gebrek aan alertheid je de gele trui kosten. Dus DS Van der Breggen laat even subtiel merken dat we niet meer in hosanna Westland zitten, maar in de zwaarste koers van het jaar, waar foutjes maken niet handig is.
    14-08-2024 17:42
    Het is altijd heel makkelijk reageren vanaf de sofa, maar Vollering lijkt vaak niet echt de koers te lezen. De dingen waarvan je weet dat ze gaan gebeuren, lijkt ze door verrast. Ik bedoel, je denkt toch van te voren na wat je gaat doen als Nieuwiadoma aan gaat en wat als Pieterse gaat. Maar in plaats daarvan gaat ze eerst naar Pieterse kijken en twijfelen (die al wél had nagedacht over haar tactiek). Om nog maar te twijfelen dat ze zich daarna nog laat verassen door Pieterse, terwijl ze er al bijna zijn.... Zelfde als vorig jaar LBL.
    Maar goed, vaak is de juiste tactiek niet eens nodig omdat ze ronduit de snelste is. Maar zodra het wél nodig is, laat ze toch rare steken vallen.
    14-08-2024 20:41
    Ik doe heel erg m’n best maar kan niet bedenken wat toch DS zou zijn?
    14-08-2024 20:57
    Dus die vele overwinningen tellen niet mee…maar ja de beste stuurlui zitten met een zak chips op de bank…man man wat een drukte over de beste wielrenster van de wereld.
    14-08-2024 21:02
    Ik was ook even aan het puzzelen op DS het is onder andere de aanduiding die PCS op de startlijst aan de ploegleiders geeft dus Director of Sports?
    15-08-2024 09:13
    Directeur sportif.
14-08-2024 16:56
Tsja, wel fijn dat iemand die fysiek zo sterk is, niet in alles zo sterk is. Dan zou het behoorlijk saai worden.
14-08-2024 19:14
Ik lees graag artikelen op Wielerflits, maar vind het wel weer jammer dat deze kop erboven moet. Dat maakt het wat mij betreft allemaal wat minder professioneel en meer pulp.
Van Breggen kaart het niet zelf aan, maar reageert eerlijk en open op een prima vraag. De kop zorgt ervoor dat de rest van het interview minder blijft hangen en dat zie je ook aan de reacties.
    14-08-2024 19:58
    Merci voor deze aanvulling @VincentK, ik had idd alleen gelezen en het interview niet geluisterd. Nu wel gedaan en dan krijg je een compleet ander beeld dan de kop doet vermoeden. Van der Breggen is volop complimenteus voor Vollering en pas na een vraag van de interviewer op het einde komt het issue van eerder aangaan ter sprake. Dan begint ze met te zeggen dat ze Vollering nog niet gesproken heeft. Kortom helemaal eens de kop geeft een zwaar vertekend beeld wat dan weer de toon voor de commentaren zet. Zeer tendentieuze verslaggeving, journalistiek onwaardig, ik kan er niet iets anders van vinden.
14-08-2024 19:45
Die Vollering is op en top prof,die hoef je niet te vertellen wat ze moet doen. Dat ze Katia gaat halen ( net te lang wachten ) getuigd niet van Gogme ! Pieterse gewoon de betere vandaag
14-08-2024 18:25
“Haar eerste pedaalstroken zijn erg snel door het mtb’en”, gaat Van der Breggen”

Maak daar maar veldrijden van…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine