Ploegleider Niermann: “Meer in onze mars dan enkel de koers controleren”
Jumbo-Visma was zaterdag de grote winnaar na afloop van de beslissende etappe in de Ronde van het Baskenland. Primož Roglič wist de ronde te winnen en Jonas Vingegaard maakte het feest voor de Nederlandse formatie compleet door als tweede te eindigen in het klassement.
De ploeg had voor de start van de etappe naar Arrate een tactisch plan uitgestippeld. “Het is precies gelopen zoals wij vooraf gepland hadden”, is de eerste reactie van ploegleider Grischa Niermann. “We wilden van het begin af aan koers maken en de concurrentie onder druk zetten. We hebben een prima staaltje ploegenwerk geleverd.”
Roglič rook het gevaar in de afzink van de Elosua-Gorla en liet zich niet verrassen door de mannen van Astana-Premier Tech, die nietsontziend naar beneden reden. De groep der favorieten scheurde en Roglič zat aan de goede kant van de streep. Vingegaard zat in een tweede groepje, aangevoerd door UAE Emirates, en was vanaf dat moment een ideale waakhond.
“Achteraf blijkt dat het toch de juiste tactiek is geweest”
“De complimenten gaan niet alleen naar Primož en Jonas, maar naar de gehele ploeg”, aldus Niermann. “Niet iedereen had begrip voor onze tactiek de voorbije week, maar achteraf blijkt dat het toch de juiste tactiek is geweest. We hebben vandaag andermaal bewezen dat we meer in onze mars hebben dan enkel de koers controleren. We sluiten deze week met een uitstekend gevoel af.”
Was dat ook niet met die aanvallende ploeg in de ToC met George Bennett.
Niks afgedaan van zijn fenomenale rit gisteren maar Niermann steekt hier een pluim in zijn eigen reet die hem eigenlijk niet toekomt... donderdag was een rare situatie die Roglic in zijn eentje heeft omgebogen, op een ongezien sterke manier...
En of de tactiek van donderdag exact zo was bedoelt weet ik niet, maar het was achteraf slim. Ze kwamen met zijn tweeën in de top drie te staan en zeker Roglic leek beter dan McNulty (maar ook Vingegaard deed niet veel onder). Ze zorgen er ook voor dat Pogacar eigenlijk niet kon aanvallen want hij moest werken voor zijn ploeggenoot. Als Pogacar het wel deed en Roglic/Vingegaard kon volgen en McNulty niet, dan zit je met de gebakken peren. De kans dat die namelijk tijd goed zou maken op Roglic was niet groot. Als Roglic wel de trui had gehad dan konden zowel McNulty als Pogacar hem onder drukken zetten en moest Jumbo gaan werken.
Plannen maken is altijd met hoop op succes maar de omstamdigheden bepalen altijd het resultaat edoch zonder plan ben je meestal nergens.
Ik denk dat het raar had moeten lopen wilde het anders uitgepakt hebben. Roglic leek mij meer dan prima in orde. Nu zit hij mee met de Astana's en koerst ie aanvallend, maar anders had hij ook gewoon kunnen wachten tot de laatste klim.
Hij leek mij minstens net zo sterk als Pogacar, en zeker sterker dan McNulty.
En bedoeld of niet, uiteindelijk was de gele trui voor McNulty een vergiftigd geschenk aan UAE.
Dat ze het als een masterplan presenteren... ik denk wel dat ze diverse scenario's hebben doorgenomen voor de laatste rit. En er ergens ook rekening me gehouden hebben dat UAE/Pogacar in de spagaat terecht zou komen als je aanvalt.
Van mij mogen ze trots zijn hoe ze hier gereden hebben. Dan mag je ook wel eens een veer in je eigen anus steken.
Lekker geanticipeerd door Roglic in die afdaling.