Ploegleider Engels na val in ploegentijdrit: “Zo wil je niet beginnen”
Team Jumbo-Visma kende een desastreuze start van de Ronde van Spanje. Vier renners kwamen tijdens de ploegentijdrit ten val, waardoor de kopmannen na de eerste dag tegen een achterstand van veertig seconden aankijken. De fysieke schade lijkt echter op het eerste gezicht mee te vallen.
Ploegleider Addy Engels maakte het mee vanuit de ploegleiderswagen. Na afloop van de rit deed hij tegenover WielerFlits zijn verhaal. “Het gebeurde verschrikkelijk snel. Op een gevaarlijke rotonde kwam er opeens water van boven lopen. We kennen de wegen hier. Het regent hier niet veel en dan komt er opeens water te liggen. Ze reden gecontroleerd de rotonde over, maar bij het uitrijden gleden ze weg”, kijkt hij terug. “Naar omstandigheden zaten we weer vrij snel op de fiets. Maar alles was ontregeld en stond even stil. Ik ben achter het stuur blijven zitten en de twee mecaniciens en Grischa (Niermann, red.) hebben geholpen. Op dat moment is het over en moet je zo goed mogelijk proberen naar de finish te rijden”, geeft hij aan.
De geel-zwarte formatie had zich de eerste dag anders voorgesteld. “We komen niet hier om zo te starten. We waren favoriet en hadden dichtbij gezeten. En nu staan we op achterstand. En of het nu meevalt of niet, er is altijd letsel. Primoz (Roglic, red.) is wel een beetje gehavend, maar het is nog te vroeg om hier iets over te zeggen”, oordeelt hij.
Voor de ploeg is het een domper. De renners kozen er na afloop voor om niet meer zoals gebruikelijk los te rijden. “Zo wil je niet beginnen. We moeten dit even laten landen, de schade opnemen en proberen zo goed mogelijk te bekomen. Daarna gaan we weer verder”, besluit Engels.
Op het eerste gezicht lijkt de fysieke schade mee te vallen. “Zoals we het nu kunnen zien, lijken al onze renners in orde te zijn na de valpartij”, meldt Jumbo-Visma op Twitter. “Primoz Roglic, Steven Kruijswijk, Lennard Hofstede en Neilson Powless zijn onze vier coureurs die naar de grond zijn gegaan.”
🇪🇸 #LaVuelta19
As we can see now everyone looks fine after the crash. Primoz, Steven, Lennard and Neilson were the four riders who went down.— Team Jumbo-Visma cycling (@JumboVismaRoad) August 24, 2019
Didn’t expect to come across the Mississippi River mid corner out there tonight . Disappointing start but no serious injuries for the guys.
— George Bennett? (@georgenbennett) August 24, 2019
[url=https://twitter.com/AndyElche/status/1165333050940674048/photo/1]Hier een foto van het waterballet[/url].
[url=https://twitter.com/mikeilundain/status/1165344116647051265]En hier een filmpje van de val van UAE[/url].
Ik ben benieuwd hoe de organisatie en de UCI hierop reageren. De renners moeten immers kunnen vertrouwen op een veilig parkoers. Het is niet voor het eerst dat Unipublic steken laat vallen. Los daarvan is de uitslag van de TTT niet zoals die in normale omstandigheden zou zijn geweest.
De Vuelta begint zoals de Tour eindigt: met een valse noot.
Ja ook ik ben vol dan van tjv en vind dit enorm balen. Maar zelfs als ineos dit was overkomen baalde ik. Want dit slaat nergens op zodra er opeens een enorme plas ligt
https://www.google.com/amp/s/www.eurosport.co.uk/cycling/vuelta-a-espana/2019/la-vuelta-a-espana-2019-jumbo-visma-suffer-disastrous-team-crash-during-time-trial_sto7419869/story-amp.shtml
Wat kan de organisatie ook anders? Het hele openbare leven stil leggen? Dat is ten eerste onwettelijk en ten tweede niet realistisch of uitvoerbaar. Er gebeuren op de openbare weg gewoon dingen en vervolgens moet je daar op reageren. Door direct te seinen (met 3 man!) heeft de organisatie goed en snel gehandeld. Konden ze iets anders? De race stoppen?
De situatie met de geparkeerde volgehangen was veel gevaarlijker. Die situatie was onveilig/onverwachts, daar stond namelijk gƩƩn seingever. Fijn dat daar niemand door de achterruit knalde.
Bizar voorval, botte pech voor TJV en UAE, maar er is nu eenmaal een parallel universum waarin het leven van alle dag gewoon doorgaat. Zoals de tuin sproeien met alle onhandigheden die daarmee gepaard gaan.
Edit: UAE startte 4 minuten eerder dan Bora en ging wel onderuit. Wellicht dat er al seingevers waren toen de renners van Bora aankwamen, die hebben dan blijkbaar de waarschuwingssignalen wel goed opgepakt.
Edit 2: ook Astana (16 minuten voor TJV gestart) reed over nat wegdek en werd gewaarschuwd door gelevlagzwaaiende en fluitende seingevers.
Er was ooit een sporter die naar eigen zeggen uitgleed over een vogelstrontje. Voortaan het luchtruim ook maar schoonvegen als een buitensportwedstrijd wordt afgetrapt?
@velominatus
En dat kind in het badje, ook āhardhandig op andere gedachten brengenā?
Positieve noot: zo'n valpartij maakt dan ook niet meer zoveel uit..
Met het verloop van de Vuelta voor TJV op cruciale momenten: alles.
āJa hoor, Draai de kraan maar open!ā
In uitzonderlijke situaties een roadflare afsteken is wat over de top, plus wie neemt de beslissing, maar een universeel "extreem gevaar"-signaal zou wel handig zijn...
Maar hoe kan die beste man ooit aangeven dat er meer dan alleen een bocht is? Hij heeft geen speciale geel/rood gestreepte olievlag mee. Hij heeft niks dat het standaard signaal voor "gewoon een scherpe bocht!" overtoept....
Je hebt gelijk, maar dat is niet helemaal mijn punt, mijn punt is dat het signaal (in gewone koers) voor een verkeersdrempel exact hetzelfde is voor water of olie op de weg, leeggelopen 10km-boog of ontsnapte tijgers op de weg. Er is geen gradatie dus waar moet je vanuit gaan als je die bocht in gaat? Betekent een geel vlaggetje altijd stapvoets? Of soms?
UAE was zoān 8 minuten voor TJV ten val gekomen. Vraag is of de teamleiding van TJV daarvan om de hoogte was toen hun renners die bocht naderden.
Slome start van deze Vuelta zo.
Jammer dat dit de start verpest.
2 dat is totaal ongeloofwaardig met de mannen die ze aangetrokken hebben
of aan zich houden met het succes van dit seizoen
Ook begrijp ik de opmerking nav de aanwezigheid van Engels. Daar word ik zelf ook allerminst vrolijk van (ook al heb ik m zelf nooit als ploegleider gehad).
Kortom, hier op WF geen idioten of trollen.
Dank voor links xistnc!
Gesink lag er een keer niet bij .
Kom op mensen. Niet de schuld bij seingevers leggen of de organisatie. Dit is gewoon domme pech. Schouders recht en koersen vandaag. Het wordt meteen al lastig, dus laat je maar zien JV !
Beter laat dan nooit toch? Ik had ook wateroverlast, maar dan in Frankrijk. Moest deze week even op en neer en dus mocht ik vandaag even uitslapen. Jij ook een mooie Vuelta toegewenst !