Ploegentijdrit en twee aankomsten bergop in komende UAE Tour
De organisatie van de UAE Tour heeft dinsdag het parcours voor de editie van 2023 gepresenteerd. De renners krijgen dit jaar weer een ploegentijdrit voorgeschoteld, maar ook twee inmiddels klassieke bergritten naar Jebel Jais en Jebel Hafeet.
In de eerste etappe van Dhafra naar Al Mirfa zijn de sprinters aan zet. De rappe mannen die over een kleine maand aan de start zullen verschijnen van de UAE Tour, zullen normaal gesproken in vier etappes de degens kruisen. De vierde, vijfde en zesde rit zijn namelijk ook (biljart)vlak en nodigen uit tot een massasprint.
In de overige etappes zal het algemeen klassement op de schop gaan, te beginnen met een ploegentijdrit van net iets meer dan zeventien kilometer op dag twee. Vorig jaar koos de organisatie nog voor een individuele rit tegen de klok, dit jaar zal de tijdrit weer in teamverband worden afgewerkt. De laatste (en meteen eerste) ploegentijdrit in de UAE Tour, in 2019, werd gewonnen door Jumbo-Visma.
Apotheose op weg naar Jebel Hafeet
De klimmers zullen dan weer moeten toeslaan op weg naar Jebel Jais en Jebel Hafeet. Voor de derde dag staat de eerste bergetappe gepland. In de laatste twintig kilometer is het onafgebroken klimmen naar de finish op Jebel Jais (20 km aan ongeveer 5%). Deze berg brengt de renners naar 1.491 meter hoogte. Vorig jaar ging Tadej Pogačar hier met de zege lopen.
De ronde eindigt met de bergrit naar Jebel Hafeet, waar de wedstrijd definitief wordt beslist. De slotklim is net geen 11 kilometer lang en stijgt aan een gemiddelde van goed 7%, met halverwege percentages tot dik boven de 10%. In het verleden wisten hier de eerder genoemde Pogačar (2x), Adam Yates en Alejandro Valverde te zegevieren.
Vorig jaar ging de eindoverwinning, net als in 2021, naar Tadej Pogačar. De Sloveen van thuisformatie UAE Emirates is ook dit jaar weer van de partij en zal het moeten opnemen tegen onder meer de regerende wereldkampioen Remco Evenepoel, Emanuel Buchmann en Pello Bilbao.
Rittenschema UAE Tour 2023 (20-26 februari)
20/02 – Etappe 1: Dhafra Castle – Al Mirfa (151 km)
21/02 – Etappe 2: Khalifa Port – Khalifa Port (17,2 km, TTT)
22/02 – Etappe 3: Umbrella Beach Al Fujairah – Jebel Jais (185 km)
23/02 – Etappe 4: Al Shindagha – Dubai Harbour (174 km)
24/02 – Etappe 5: Al Marjan Island – Umm al Quwain (182 km)
25/02 – Etappe 6: Warner Bros. World Abu Dhabi – Abu Dhabi Breakwater (166 km)
26/02 – Etappe 7: Hazza Bin Zayed Stadium – Jebel Hafeet (153 km)
In een grote ronde kan ik er wel mee leven. Genoeg tijd dan om de schade goed te maken, in een Parijs Nice of UAE Tour niet.
Voor Evenepoel betekent dit wel opnieuw geen gelegenheid om een ITT te rijden. Als ook Catalonië geen ITT in het parcours opneemt - zoals ze traditioneel doen - dan gaat hij dit jaar geen ITT in competitie rijden voor de Giro.
Maakt het ook interessanter om de ploegen samen te stellen.
Kies je als quickstep zijnde voor een type Knox/Hirt of ga je toch maar Van Wilder of Cattaneo opstellen.
En ga je voor types Cerny, Lampaert of toch maar voor Declercq voor de vlakke diensten.
Geld ook voor een Jumbo (Bouwman/Oomen vs Kruiswijk/Foss of Van Hooydonck vs Affini).
Enige nadeel dat sommige topploegen zo'n allrounders hebben die alles kunnen. die hebben dan vaak voordeel. Maar dat maakt het afzien in zo'n TT zoveel mooier om te zien
Voor zover ik weet hebben ze alleen nog maar de start- en aankomstplaatsen bekendgemaakt.
https://www.voltacatalunya.cat/en/news/2022/the-102nd-edition-of-the-volta-ciclista-a-catalunya-has-been-defined/939
"Details of the distances and characteristics of each of the stages will be announced at the official presentation to be held at the beginning of 2023."
Start- en aankomstplaats van rit liggen nauwelijks 20 km uit elkaar, dus dat zou in theorie nog een tijdrit kunnen worden.
Ja, ik zag het ook, maar ze vermelden ook geen aantal kilometers per etappe. Ik denk dus dat het een beredeneerde gok is van hun kant op basis van eerdere jaren. Zou ook goed kunnen dat ze gelijk hebben, er zit al heel lang geen tijdrit in Catalonië. Maar vanuit de organisatie zelf heb ik niets meer gezien na dat bericht dat ik hierboven postte.
Anderj, je zegt het zelf individueel vs. ploeg. Een ploegentijdrit is gewoon enorm voordelig voor de rijkere ploegen want die kunnen véél meer goede renners opstellen. Zo wordt het moeilijk voor goede klassementrenners in zwakke ploegen om hoog te scoren.
@Boomie1 >>> Jebel Jais is maar een slappe loper, dat is altijd secondenspel. Maar op Jebel Hafeet is er altijd genoeg verschil. Met of zonder tegenwind. Vorig jaar waren de kleinste verschillen en pakte de nr 3 ook nog 14 sec voor het klassement op de nr 4. De nr 8 al op bijna een halve minuut van nr 3 en de nr 9 ging al richting de minuut. De jaren ervoor waren de gaten nog groter. Adam Yates reed er zelfs al eens meer dan een minuut weg.
Denk dat het juist wel mooi uitgebalanceerd is zo. De TTT kan een mooie voorsprong geven, maar zal zeker niet bepalend worden voor het eindpodium. Het kan best zijn dat er straks iemand op het eindpodium staat die niet bij de beste 3 bergop hoorde, maar dan zal ie er ook niet ver vanaf gezeten hebben.
Samensmelting van rondjes i/d Emiraten en het inleggen van berg- en tijdritten
heeft ervoor gezorgd dat meer dan de helft van de toppers deze proef
zo pril in het seizoen al behoorlijk serieus nemen.