Ploegenklassement in Vuelta a España geeft een wel zeer opmerkelijk beeld
foto: Cor Vos
donderdag 4 september 2025 om 10:20

Ploegenklassement in Vuelta a España geeft een wel zeer opmerkelijk beeld

Visma | Lease a Bike zwaait voorlopig de scepter in de Vuelta a España. Drie renners in de voorlopige top-15 en nog eens twee coureurs binnen de eerste veertig van het algemeen klassement: geen enkele andere formatie doet dit Visma | Lease a Bike na. En toch gaat niet de geel-zwarte brigade, maar UAE Emirates XRG voorlopig aan de leiding in het ploegenklassement.

De grote vraag is natuurlijk: hoe kan dit? Want wie een blik werpt op het voorlopige klassement, zou toch denken dat Visma | Lease a Bike met afstand de beste formatie is in de Ronde van Spanje. De drie beste renners van de Nederlandse brigade – Jonas Vingegaard, Matteo Jorgenson en Sepp Kuss – staan voorlopig eerste, zesde en dertiende.

En UAE Emirates XRG? Kopman João Almeida is de voorlopige nummer twee in de stand, maar daarna moeten we toch wat verder scrollen door het klassement om de volgende renners van de ploeg – Marc Soler (24e) en Jay Vine (44e) – tegen te komen.

En dat is nog niet alles, want ook de nummers vier en vijf van Visma | Lease a Bike – dan doelen we op Ben Tulett (25e) en Victor Campenaerts (39e) – staan nog voor de derde renner (Vine) van UAE Emirates XRG. En toch prijkt die laatste ploeg met stip op 1 in het ploegenklassement, met ruim zes minuten voorsprong op Visma | Lease a Bike.

Verklaring
Hier is echter wel een verklaring voor: voor het ploegenklassement kijkt de organisatie elke dag naar de drie beste renners van een ploeg in de daguitslag. Omdat Vine en Juan Ayuso topuitslagen (de Australiër won bijvoorbeeld al twee etappes, de zegeteller van Ayuso staat op één ritzege) afwisselen met verre klasseringen, is dit mogelijk.

Voorlopige ploegenklassement Vuelta a España 2025
1. flag-ae UAE Emirates XRG – in 122u57m48s
2. flag-nl Visma | Lease a Bike – op 6m04s
3. flag-kz XDS Astana – op 23m01s
4. flag-fr Decathlon AG2R La Mondiale – op 38m43s
5. flag-de Red Bull-BORA-hansgrohe – op 47m15s


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
20 Reacties
04-09-2025 10:22
Bedankt voor deze uitleg, dit werkt ook pas 100 jaar zo.
    04-09-2025 10:54
    Speciaal voor alle wieler noobs…
    Die volgen toch alleen de Tour?
    04-09-2025 11:01
    Haha ik moet zeggen dat dit ook mijn eerste reactie was
    04-09-2025 11:58
    Een stagiair krijgt vanavond een medaille voor deze eerste post. Star Wars-muziek, alles. Youri die schreeuwt als Chewbacca.
    04-09-2025 14:59
    @De Blindeloterij
    Nee, ben niet zo'n Star Wars-fan. On topic: voor de mensen die de sport minder intensief volgen, kan dit vragen opleveren. Daarin voorzien we graag. Voor jullie alwetende fans stel ik voor: sla het over en bespaar jezelf de moeite om een reactie te tikken ;-)
04-09-2025 10:28
Graag ook uitleg hoe het kan dat Philipsen met de meeste ritzeges toch pas 159e staat in het klassement
    04-09-2025 12:53
    Haha, heerlijk
    Cycling for Dummies, hoofdstuk 4 dacht ik
04-09-2025 10:42
@mocca Fair echter is de titel in dan zware clickbait, wat overigens de trend is tegenwoordig om meer bezoekers te trekken. ¨zeer opmerkelijk beeld´ is het namelijk totaal niet.
Ik begrijp ook wel dat een titel als ´ploegenklassement uitgelegd´ geen clicks oplevert
04-09-2025 10:29
Interessant dat dit zo uitgebreid wordt uitgelegd, maar laten we eerlijk zijn: het ploegenklassement wordt altijd berekend op de som van de drie beste renners per etappe. Daar is niets spectaculairs aan. Het lijkt alsof de redactie hier de indruk wil wekken dat dit een mysterieuze situatie is, terwijl elke fan die de basisregels kent dit meteen begrijpt. Misschien iets minder dramatiek en iets meer focus op wat wél bijzonder is aan deze Vuelta.
    04-09-2025 10:34
    Ik vind de uitleg juist heel goed.
    Want er komen steeds nieuwe fans bij (mag je hopen, anders bloedt het wielrennen dood), en die weten niet altijd meteen de basisregels.
    04-09-2025 10:55
    Gedeeltelijk mee eens, maar deze situatie wordt natuurlijk ook deels veroorzaakt doordat geen enkele media (inclusief WielerFlits zelf) ooit aandacht besteed aan het ploegenklassement.
    Klein regeltje na afloop van de etappe zou daarin al behoorlijk verschil kunnen maken.

    Overigens, ik meen mij te herinneren dat voor Movistar het ploegenklassement vroeger wel vaak een gericht doel was dat in Spanje veel hoger gewaardeerd werd. Hoe zat dat precies en waarom was dat zo?
    04-09-2025 10:55
    Dat vind ik vaak ook verhelderend aan het Britse ES commentaar. Geen dooddoeners om de stilte te doorbreken, maar gewoon even uitleggen "for those that are watching cycling for the first time, and I know there are, ....".
    04-09-2025 12:05
    Over wat wél bijzonder is aan deze Vuelta mag niet gepraat worden ..
    05-09-2025 10:31
    @Netraam: Tot pakweg 10 jaar geleden was Spanje echt dominant in de eigen nationale ronde.
    2-3 Spanjaarden op het eindpodium was eerder regel dan uitzondering.
    Bovendien waren er destijds nog meerdere Spaanse ploegen (die ook nog eens tot de top behoorden) in de Worldtour, denk maar aan Kelme, Once, Banesto, Euskaltel, ...
    De strijd om aandacht in de nationale media was dan ook bikkelhard, waardoor Movistar elke dag vol aan de bak moest en vaak 2-3 man mee had in ontsnappingen (Het zou maar eens voorvallen dat 1 van de andere Spaanse teams méér renners in de kopgroep heeft en de headlines wegkaapt...) terwijl ze nu als enige grote Spaanse ploeg sowieso met veel aandacht gaat lopen.
04-09-2025 11:21
De titel van dit artikel is nogal misleidend. Er is namelijk helemaal niks opmerkelijks aan de stand in het ploegenklassement.
    04-09-2025 12:55
    Het is niet opmerkelijk maar 'we zéér opmerkelijk'
04-09-2025 11:03
Edit redactie: Graag on-topic reageren.
04-09-2025 14:20
Leuke nieuwe regel zou zijn om het ploegenklassement niet op tijd de gaan doen maar op rangtel rituitslagen per team. Benieuwd of dit tactieken van de 'mindere ploegen' gaat veranderen. Ga met 3 man sprinten in de vlakke ritten en kan enorme voorsprong pakken tov klassementsploegen
    04-09-2025 14:47
    Goed idee, dat komt echt de veiligheid in sprintersetappes ten goede.
    04-09-2025 15:13
    Hmm, niet persé eens met je sarcastische punt. Wat bv gevaarlijk is, zijn de leadouts die zich als een blok midden door de groep laten uitzakken. Als zij doortrappen voor een betere rituitslag wordt het niet gevaarlijker. Daarnaast zullen niet alle ploegen geïnteresseerd zijn, nu zijn er deze vuelta hooguit 2 ploegen geïnteresseerd (UAE & Visma), wellicht dat een Astana of intermarche erbij komt qua interesse en dus met 3 sprinten maar meer ploegen ook niet. We hebben eerder dit jaar ook al vaker Astana met meerderen zien sprinten voor de UCI punten en die massasprint waren ook niet gevaarlijker daardoor.

Reacties zijn gesloten.