Ploeg van ‘Chinese nepframes’ trekt na negatieve media-aandacht stekker uit project
Het Britse continentale wielerteam Saint Piran zal volgend jaar geen deel meer uitmaken van het wielerpeloton. De formatie verkeert al langere tijd in financieel zwaar weer en kan door de recente negatieve berichtgeving in de media ook geen nieuwe sponsors meer vinden voor 2025.
Saint Piran was de laatste weken om een wel zeer opvallende reden in het nieuws. De ploeg werd onlangs betrapt op het plakken van neppe UCI-stickers op merkloze Chinese frames. Op die manier kon de wielerploeg volgens Cycling Weekly jarenlang rondrijden op fietsen die officieel niet zijn goedgekeurd door de internationale wielerunie.
De Britse ploeg kon lange tijd onder de radar blijven vanwege de UCI-stickers met daarop de tekst ‘approved’. Omdat er bij een controle echter geen framecodes werden gevonden op de stickers, viel de ploeg door de mand. Volgens ploegeigenaar Richard Pascoe kwam dat omdat hij de framecodes had doorgestreept met nagellak. Renners van het team wisten dat ze op Chinese fietsen reden, maar niet dat er door de ploeg gefraudeerd werd met de UCI-regels.
Statement
De daaropvolgende negatieve media-aandacht blijkt de druppel voor de ploegleiding van Saint Piran. “Het is echt een moeilijke beslissing, maar wel de juiste”, klinkt het in een persbericht. “Terwijl wij onze deuren sluiten, gaan er andere deuren open voor een ploeg die in onze schoenen wil stappen. Het is een ongelofelijke kans. Saint Piran heeft bewezen dat je met succes een continentale ploeg in Groot-Brittannië kunt runnen, om het vervolgens op te nemen tegen de beste ploegen ter wereld.”
“Helaas stonden de sterren voor 2024 niet gunstig en dat eist nu zijn rol. Pech, een ongezonde financiële situatie en verkeerde beslissingen hebben bijgedragen aan de downfall van de ploeg. Saint Piran zal zich echter blijven ontwikkelen, in de wielersector en daarbuiten. We willen van deze gelegenheid gebruikmaken om iedereen te bedanken, die een rol heeft gespeeld in onze groei in de voorbije acht jaar. Zonder jullie was dit niet mogelijk geweest.”
Met het verdwijnen van Saint Piran valt ook het doek voor de laatste Britse continentale wielerploeg. Onlangs werd bekend dat Trinity Racing in 2025 geen wegselectie meer zal hebben. De laatste jaren stond Trinity Racing bekend als de beste opleidingsploeg in de Britse wielerwereld.
Niet alleen Tom Pidcock, maar ook renners als Ben Turner, Ben Healy, Luke Lamperti, Thomas Gloag, Paul Magnier, Lukas Nerurkar en Max Walker passeerden bij het team. De formatie kampte – net als Saint Piran – met financiële problemen. De ploeg blijft wel actief in het mountainbiken.
Die fietsen leveren geen prestatievoordeel op. Het probleem is dat ze niet UCI goedgekeurd zijn en de sticker vervalst is. Er is niet vastgesteld of ze aan de eisen van de UCI voldoen. Maar een (mogelijk) onveilige fiets levert echt niet ineens prestatievoordelen op.
Je opmerking dat de meeste Britten doping gebruiken, slaat natuurlijk nergens op. Dat kan je onmogelijk zelfs maar aannemelijk maken.
Logisch dat sponsoren niet staan te springen om aan boord te stappen bij een ploeg waar een lading negatieve publiciteit overheen komt. Maar het is ook weer niet zo dat ze een georganiseerd dopingnetwerk hadden, "niet goedgekeurde fietsen" is toch een klein vergrijp. Het is ook weer niet zo dat die fietsen met duct tape en stukjes kauwgom bij elkaar gehouden werden.
Overigens, het is een heel slechte ingesteldheid om geld als reden te nemen om dingen in een ontwerp/productieproces niet te doen.