Ploeg van ‘Chinese nepframes’ trekt na negatieve media-aandacht stekker uit project
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 27 november 2024 om 08:43

Ploeg van ‘Chinese nepframes’ trekt na negatieve media-aandacht stekker uit project

Het Britse continentale wielerteam Saint Piran zal volgend jaar geen deel meer uitmaken van het wielerpeloton. De formatie verkeert al langere tijd in financieel zwaar weer en kan door de recente negatieve berichtgeving in de media ook geen nieuwe sponsors meer vinden voor 2025.

Saint Piran was de laatste weken om een wel zeer opvallende reden in het nieuws. De ploeg werd onlangs betrapt op het plakken van neppe UCI-stickers op merkloze Chinese frames. Op die manier kon de wielerploeg volgens Cycling Weekly jarenlang rondrijden op fietsen die officieel niet zijn goedgekeurd door de internationale wielerunie.

De Britse ploeg kon lange tijd onder de radar blijven vanwege de UCI-stickers met daarop de tekst ‘approved’. Omdat er bij een controle echter geen framecodes werden gevonden op de stickers, viel de ploeg door de mand. Volgens ploegeigenaar Richard Pascoe kwam dat omdat hij de framecodes had doorgestreept met nagellak. Renners van het team wisten dat ze op Chinese fietsen reden, maar niet dat er door de ploeg gefraudeerd werd met de UCI-regels.

Statement
De daaropvolgende negatieve media-aandacht blijkt de druppel voor de ploegleiding van Saint Piran. “Het is echt een moeilijke beslissing, maar wel de juiste”, klinkt het in een persbericht. “Terwijl wij onze deuren sluiten, gaan er andere deuren open voor een ploeg die in onze schoenen wil stappen. Het is een ongelofelijke kans. Saint Piran heeft bewezen dat je met succes een continentale ploeg in Groot-Brittannië kunt runnen, om het vervolgens op te nemen tegen de beste ploegen ter wereld.”

“Helaas stonden de sterren voor 2024 niet gunstig en dat eist nu zijn rol. Pech, een ongezonde financiële situatie en verkeerde beslissingen hebben bijgedragen aan de downfall van de ploeg. Saint Piran zal zich echter blijven ontwikkelen, in de wielersector en daarbuiten. We willen van deze gelegenheid gebruikmaken om iedereen te bedanken, die een rol heeft gespeeld in onze groei in de voorbije acht jaar. Zonder jullie was dit niet mogelijk geweest.”

Met het verdwijnen van Saint Piran valt ook het doek voor de laatste Britse continentale wielerploeg. Onlangs werd bekend dat Trinity Racing in 2025 geen wegselectie meer zal hebben. De laatste jaren stond Trinity Racing bekend als de beste opleidingsploeg in de Britse wielerwereld.

Niet alleen Tom Pidcock, maar ook renners als Ben Turner, Ben Healy, Luke Lamperti, Thomas Gloag, Paul Magnier, Lukas Nerurkar en Max Walker passeerden bij het team. De formatie kampte – net als Saint Piran – met financiële problemen. De ploeg blijft wel actief in het mountainbiken.

RIDE Magazine
10 Reacties
27-11-2024 09:25
Daar gaat de laatste Britse continentale ploeg, echt ongelooflijk!
27-11-2024 14:13
Er zal vast weer een nieuwe Britse ploeg komen … en ook dat zullen valsspelers zijn. :)
    28-11-2024 11:59
    Wat een rare reactie, net als de opmerking van je dat het rijden op een fiets met die vervalste sticker ze prestatievoordelen op zou leveren. Meer nog dan doping, waarvan je zegt dat de meeste Britten dat gebruiken.

    Die fietsen leveren geen prestatievoordeel op. Het probleem is dat ze niet UCI goedgekeurd zijn en de sticker vervalst is. Er is niet vastgesteld of ze aan de eisen van de UCI voldoen. Maar een (mogelijk) onveilige fiets levert echt niet ineens prestatievoordelen op.

    Je opmerking dat de meeste Britten doping gebruiken, slaat natuurlijk nergens op. Dat kan je onmogelijk zelfs maar aannemelijk maken.
27-11-2024 09:16
Zonde: weer een ploeg minder. En 20 renners op straat! Het Britse wielrennen zit in de hoek waar de klappen vallen.
Logisch dat sponsoren niet staan te springen om aan boord te stappen bij een ploeg waar een lading negatieve publiciteit overheen komt. Maar het is ook weer niet zo dat ze een georganiseerd dopingnetwerk hadden, "niet goedgekeurde fietsen" is toch een klein vergrijp. Het is ook weer niet zo dat die fietsen met duct tape en stukjes kauwgom bij elkaar gehouden werden.
    27-11-2024 10:09
    Bwa David, ergens is frauderen met materiaal in mijn ogen zelfs nog erger dan wat doping. Wat als ze besparen op materiaaldikte/sterkte, dan heb je wel kans dat er iets stuk gaat wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Een vork dat scheurt en breekt tijdens een massaspurt, dan ga je recht tegen de grond met een hoop mensen erbij. Als de kader echt zou voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften, dan kan je hem toch evengoed laten goedkeuren?
    27-11-2024 10:26
    @kennie : je moet het ook weer niet overdrijven he! Het is ook weer niet zo dat frames die wel door de UCI goedgekeurd zijn nooit scheuren/breken. Zo'n UCI keurmerk zeg ook niet alles. Bovendien: waarom zouden ze ze dan niet laten keuren? Klinkt heel simpel. Denk je dat dat gratis is dan? Zo'n test is een heel stuk duurder dan jij denkt. En zoals met alles bij de UCI zal er ongetwijfeld weer een hele tijd overheen gaan.
    27-11-2024 11:31
    Om een product op de Europese markt te mogen verkopen, en het VK volgt nog deels dezelfde regels, moet je aan een heleboel zaken voldoen. Waarom zou een fabrikant de UCI-certificering van een fietskader skippen als dat minder dan vijfduizend euro kost en ze toch aan een heleboel andere richtlijnen/normen moeten voldoen? Evengoed voldoen die fietsen op de uci-certificering na wel aan alle nodige zaken en zijn het veilige fietsen. Maar waarom nam de ploeg niet gewoon kaders die aan alles voldoen, er zijn voldoende goedkope alternatieven dus hun keuze om actief te frauderen vind ik dus wat dubieus om eerlijk te zijn? Er zijn genoeg merkloze kaders uit Azie die minimaal evenwaardig zijn aan de merkkaders en die aan alles wat je maar wil voldoen, maar je hebt evengoed ook dubieuze modellen waarvan je totaal niet weet of ze überhaupt wel veilig zijn dus waarom het risico nemen. En ja alles kan stuk gaan, maar als iets een CE-label heeft weet je bijvoorbeeld wel dat het aan bepaalde minimumzaken voldoet.

    Overigens, het is een heel slechte ingesteldheid om geld als reden te nemen om dingen in een ontwerp/productieproces niet te doen.
27-11-2024 12:05
Jammer dat zo iets onzinnigs als een stixktrt van uci deze ploeg mede de das om doet.
    27-11-2024 14:10
    Het gaat niet om het vervalsen van een sticker; het gaat erom dat deze ploeg rondreed op fietsen die voordelen hebben tegenover goedgekeurde fietsen. Dat noemt men wedstrijdvervalsing en minstens zo verwerpelijk als het gebruik van doping (iets wat de meeste Britten overigens ook doen).
28-11-2024 10:08
Pluim alweer op de hoed van de UCI, alweer een wielerploeg minder en xx aantal renners en begeleiding op de straat. Ze reden rond met frames zonder de sticker UCI approved op. Ik had graag gelezen hoeveel van die niet goedgekeurde frames dan waren stuk gegaan, zware valpartijen met de renner als slachtoffer, of met een half peloton erdoor zijn veroorzaakt. Ik vermoed weinig tot geen want lees daar gewoon niets over.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine