Platform ‘Kids van de Koers’ wil wielersport voor de jeugd zo laagdrempelig mogelijk maken
foto: Kids van de Koers
dinsdag 25 februari 2025 om 17:28

Platform ‘Kids van de Koers’ wil wielersport voor de jeugd zo laagdrempelig mogelijk maken

Stichting Kids van de Koers heeft zaterdag zijn nieuwe website gelanceerd. “Dit is een volgende stap in de ontwikkeling van ons jonge platform, dat als doel heeft om de wielersport voor de jeugd zo laagdrempelig mogelijk te maken”, klinkt het op de nieuwe website.

De website bevat een aantal nieuwe features. Zo is er een kaart toegevoegd waarop alle wielerverenigingen in Nederland met een eigen jeugdafdeling in één oogopslag te zien zijn. Ook is er een speciale pagina voor ouders, waarin inzichtelijk wordt gemaakt wat er allemaal komt kijken bij een kind dat gaat wielrennen.

De komende maanden zal de website nog verder worden uitgebreid. “Toen we met Kids van de Koers van start gingen, had ik goede hoop dat het een succes kon worden en het is fantastisch om te zien dat dit is uitgekomen”, geeft Milan van Wersch van founding partner Limburg Cycling aan.

Donkere wolken boven jeugdwielrennen
“Dat na minder dan een jaar al een stap in de doorontwikkeling wordt gezet, toont aan dat de ambities om kinderen op de sportieve fiets te krijgen groot zijn. Niet alleen in Limburg, maar in heel Nederland. Ik hoop daarom ook dat andere partijen in het land die de wielersport een warm hart toedragen de ‘Kids van de Koers’ ook gaan ondersteunen. Want alleen samen komen we verder en krijgen we meer jeugd op de fiets.”

Dossier Nationaal: de toekomst van het Nederlandse wielrennen

“Het gaat niet goed met het jeugdwielrennen in Nederland. Zo is het aantal jeugdlicenties in bijna twintig jaar tijd met meer dan veertig procent gedaald: van bijna 2800 in 2007 tot ongeveer 1600 in 2023” vult Julian Dubbeld, contentcoördinator van Kids van de Koers, aan. “Steeds minder kinderen gaan dus op wielrennen. Met Kids van de Koers willen we juist hen bereiken, terwijl we met de kinderen Jean en Joep nog steeds willen laten zien hoe leuk de wielersport eigenlijk is.”

Hoe het allemaal begon
Het wielerplatform Kids van de Koers ging vorig jaar van start. Kopmannen Jean en Joep willen via verscheidende social media-kanalen, een podcast en een website kinderen (en hun ouders) informeren en enthousiasmeren voor de wielersport. De slogan ‘ga gewoon wielrennen nondeju’ speelt daarin een centrale rol. Meerdere profteams en renners hebben inmiddels hun medewerking toegezegd om de jongens te helpen in het bereiken van hun doel: meer jonge mensen op de fiets krijgen.

De jongens krijgen bij het uitbouwen van hun platform inmiddels steun van Limburg Cycling. “We zagen een kans die we niet voorbij konden laten gaan. Twee enthousiaste jongens die ook nog eens hun passie over de wielersport durven te delen richting andere kinderen”, geeft manager Milan van Wersch aan op de website van Limburg Cycling. “Zoiets kun je zelf niet bedenken, maar ontstaat gewoon. Al snel bleek dat Jean en Joep en uiteraard ook hun zeer betrokken ouders graag samen met ons de volgende stap wilden zetten om andere kinderen op de fiets te krijgen.”


RIDE Magazine
1 Reacties
26-02-2025 08:02
Ben benieuwd of bedrijven als Pon met hun Lease a Bike concept of Decathlon met Van Rysel voor fietsen en kleding hier in willen stappen. Hoewel dat logischerwijs commercieel ingegeven is, kan dat hét verschil maken. Als wielerverenigingen in elk geval al eens tegen een sterk gereduceerd tarief racefietsen in kindermaten kunnen leasen, neemt dat alvast de grootste drempel weg. Voor kinderen waarvan de ouders het zich niet kunnen of willen veroorloven, is de wielersport anders sowieso een utopie. Concurrerende sporten voor kinderen zijn bijna allemaal minder kostbaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine