Pittige UCI-taal over de Wereldbeker, en de wegliefhebbers kunnen uit hun winterslaap
foto: Cor Vos
vrijdag 12 januari 2024 om 12:00

Pittige UCI-taal over de Wereldbeker, en de wegliefhebbers kunnen uit hun winterslaap

Podcast Door de nationale kampioenschappen van dit weekend is het een relatief rustige cross-week, maar dat gaat snel veranderen. In een exclusief interview doet UCI-directeur Sport Peter Van den Abeele een aantal ferme uitspraken, met name rondom de Wereldbeker. Daarover hoor je alles in een nieuwe WielerFlits Podcast!

Niels maakte het interview met de UCI-topman en schuift aan bij Maxim en Youri. Samen bespreken ze de uitspraken van Van den Abeele en komen ze met oplossingen die van pas kunnen komen bij een nieuwe hervorming van de Wereldbeker. Want dat er iets moet én gaat veranderen, dat is intussen wel duidelijk. De vraag is alleen in welke vorm en op wat voor manier.

Maxim is op zijn beurt net terug uit Spanje. Hij vertrok maandag in alle vroegte naar Calpe, om de mediadag van dsm-firmenich PostNL te bezoeken, waar hij met de nodige verhalen van thuis kwam. Daarbij een aantal opvallende zaken. Zo wil de ploeg nu winnen, krijgt de trein van Fabio Jakobsen de tijd om te groeien én zien ze in nieuwkomer Emīls Liepiņš wellicht óók een afmaker.

Op dinsdag stond er bij hem een afspraak in de agenda met Soudal-Quick-Step. Daar waren alle ogen gericht op kopman Remco Evenepoel, die komend jaar zijn debuut maakt in de Tour de France. Zelf is hij bescheiden in zijn ambities, maar ploegbaas Patrick Lefevere is dat allerminst. En hoe komt het nu in de klassiekers? Dat en nog veel meer hoor je in de WielerFlits Podcast!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-fee

RIDE Magazine
2 Reacties
12-01-2024 13:50
Pittige UCI taal. Komt dat erop neer dat de renners zwijgen moeten en luisteren anders zwaait er wat.
Of leven die bestuurders nog in het feodale systeem.
14-01-2024 12:51
Ze moeten het hele systeem op de schop gooien. Vooral in de grote rondes. Hierbis een tussensprint klassementb dat meetelt voor het algemene klassement. Die rondes worden gemaakt voor de kopmannen maar waarom mag een helper de ronde ook niet winnen. Dan moetten ze beginnen met de bergetappes waar de kleine mannen een voorsorong mogen nemen en de groten zich rustig houde tot in de laatste klim en dar proberen ze dan elkaar een paar seconden af te troggelen. Gooi het systeem op; de schop. Jullie hebben een electyronische tijdwaarneming en bij doorkomst op de top wordt de tijd opgenomen en tevens het klassement. Dus als de grote mannen op 5 minuten boven komen dan moeten zij die tijd ook maar weer zien goed te maken. Zij zullen dan ook in alle bergetappes aan de bak moeten om niet te veel achterstand op tre lopen. Dan de laatste etappe dat is toch een lachertje en tourfietser kan ze tot Parijs bijhouden. Waarom moet dit dan tot Parijs een rustdag zijn. In de jaren voor 2000 was het veel spannender en werd er een tijdrit gereden mag van mij rustig 50 km zijn met een rondje in Parijs en dan krijg je ook een echte winnaar.
Het wordt dan ook veel interessanter voor de toceschouwers en ook de tv kijker want nu maken ze zelf de sport kapot.
Ook de 3 km regeling voor de finisch moet verdwijnen evenals de oortjes want de valpartijen in de laatste 15 km worden veroorzaakt door de ploegleiders want elke ploeg moet dan op de eerste rij zitten voor de sprinter.
Verder als er een trenner uitstapt zonder geldige reden botbreuk of zware kneuzing zo dat je niet meer kunt fietsen hem uit de daguitslag verwijderen en ook het prijzengeld afnemen.
In het veldrijden bij wereldbekerwedstrijden die onder auspicien van hun georganiseerd worden de renners verplichten te starten en doen ze dat niet hen uitsluiten van het wk veldrijden.
Ik denk dat ze de wielersport zo wat spannender maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine