Pinot keert terug naar Tour de France, Démare speerpunt in Giro d’Italia

dinsdag 11 januari 2022 om 11:34
Pinot keert terug naar Tour de France, Démare speerpunt in Giro d’Italia

Thibaut Pinot op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Thibaut Pinot zal dit jaar weer zijn opwachting maken in de Tour de France. De Franse klimmer is al zeker van een Tourselectie, net als David Gaudu, Michael Storer, Valentin Madouas en Stefan Küng. Arnaud Démare richt zich in 2022 dan weer op de Giro d’Italia.

Met Pinot, Gaudu, Madouas en nieuwkomer Storer verschijnt Groupama-FDJ met meerdere sterke klimmers aan de start van de Tour. Pinot, die een haat-liefdeverhouding heeft met de Ronde van Frankrijk, nam in 2020 voor het laatst deel aan de Tour. De Franse klimmer, in 2014 nog derde in het eindklassement, lijkt weer helemaal fit nadat hij lange tijd werd geremd door rugproblemen.

Pinot zal dit jaar wellicht wat meer in de schaduw kunnen opereren, aangezien de ploeg ook rekent op David Gaudu. De 25-jarige Franse klimmer is zeer ambitieus en hoopt hoge ogen te gooien als klassementsrenner. “Ik wil mijn top 10-plekken omzetten in top 5-noteringen, mijn top 5-noteringen omzetten in podiumplekken en van podiumplaatsen overwinningen maken. De Tour is mijn hoofddoel dit seizoen. Ik mik met de ploeg op een podiumplek in het algemeen klassement.”

Ook de Zwitserse hardrijder Küng, de Franse allrounder Madouas en de Australische klimmer Storer, vorig jaar nog winnaar van de bergtrui in de Vuelta a España, zijn al zeker van een plekje in de Tourselectie van Groupama-FDJ.

Démare was zeer succesvol in de Giro van 2020 – foto: Cor Vos

De Franse formatie van manager Marc Madiot heeft ook al twee namen vrijgegeven voor de komende Giro d’Italia. In de Italiaanse ronde rekent de ploeg in de sprints op Arnaud Démare en ook de Hongaar Attila Valter is van de partij. Valter droeg in 2021 nog een tijdje het roze in de Giro. Voor Démare ligt de lat overigens bijzonder hoog. Twee jaar geleden won hij bij zijn laatste deelname in de Giro maar liefst vier etappes en de paarse puntentrui.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Yinek 11 januari 2022 om 12:12

Die gaan denk ik mooi aanvallend koersen in de tour!

5211 11 januari 2022 om 18:56

Zeker weten. Kunnen met deze mannen ook mooi het spel spelen om Gaudi uiteindelijk in beste positie te krijgen.

AWestie 11 januari 2022 om 12:32

Wel typisch omdat Pinot nog zeer recent zijn liefde voor de roze trui uitte. Even iedereen op een verkeerd spoor gezet.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 12:40

Inderdaad, hij droomt van het roze omdat het geel te groot is.

Madiot: De Tour in, mon grand!

Lalsacien 11 januari 2022 om 14:53

Et Nono au Giro !

Posterix 11 januari 2022 om 12:40

Jaaaaaa! Mooi zo! En nu vrij van malheur blijven!
Dat zou wat zijn, als Pinot het weet te schoppen tot het podium in de TdF!

Murcia 11 januari 2022 om 13:19

Altijd mooi om hem weer aan het werk te zien maar de vraag blijft wat hij nu kan brengen. Zijn de rugproblemen echt verleden tijd? En daarnaast gaf hij nog een paar dagen geleden aan dat hij veel dingen in het profbestaan niet meer zo leuk vindt waardoor ik dacht dat dit seizoen zijn zwanenzang zou worden. Ik kan alleen maar hopen dat hij zijn aanvalslust niet kwijt is en daarnaast is er niemand bij wie je zo perfect de gemoedstoestand kan aflezen als het goed gaat of juist bar slecht. Meest expressieve kop in het peloton.

Alucard 11 januari 2022 om 13:51

Gaudu – te nerdy

Bardet – te tenger

Martin – te stijfjes

Alaphillipe – te druistig

In potentie heeft Pinot, veel meer dan al zijn fietsende landgenoten, de charismatische potentie om uit te groeien tot de absolute Franse volksheld. Geef hem een paard en een helm met pluim en hij misstaat niet als middeleeuwse ridder. Jammer dat ie niet meer zo hard trapt.

lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 14:02

Geen idee wat je punt nu echt is maar Alaphilippe is met voorsprong de meest charismatische renner der Fransen; net dankzij zijn druistige stijl

Barry Batsbak 11 januari 2022 om 14:09

Een waardige opvolger van Voeckler.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 14:22

Ik vind Alaphilippe de meest charismatische renner van het hele peloton zelfs denk ik. Zowel op als naast de fiets spat de ‘star quality’ er vanaf.

In die zin de opvolger van Sagan, maar dan met een charmantere persoonlijkheid dan de ietwat lompe Peto.

Edwin Jansen 11 januari 2022 om 14:28

Persoonlijk schat ik Pinot toch wel wat hoger in als ronde renner dan dat hele lijstje inclusief de genoemde Voeckler. Iets met pech en mentale weerbaarheid.

Michelangelo 11 januari 2022 om 14:52

Meest charismatische van het peloton… mwoah!

Vooral een kleine zenuwpees op een fiets als je het mij vraagt. Overigens wel een sympathieke zenuwpees, die hard kan trappen, opvalt in zijn regenboogtrui en volgens mij ook graag gezien is in het peloton en bij heel veel supporters. Ook buiten Frankrijk en buiten de Quickstep-adepten.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 14:54

Ik hoor graag andere namen. ;-)

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 15:02

Pinot is zeker een mooie gast maar dan meer met een nors bergbewonersimago zoals bijvoorbeeld een Gilberto Simoni dat ook zo mooi had. Beetje op de manier waarop Vanmarcke zo’n toffe Flandrien en Cavendish zo’n coole spurter is, het hoofd past exact bij de discipline.

Maar Flip is regelrecht postermateriaal zoals bijvoorbeeld een Gilbert dat ook is. Er zijn gewoon een aantal renners die ‘coureur’ op het voorhoofd hebben staan.

Jacco van Stierop 11 januari 2022 om 16:11

De tocht van Pinot over de flanken van de Calvarieberg, – waar hij na het prevelen van wat vertwijfelde woorden toch weer steeds de moed bijeen weet te rapen om voort te gaan-, spreekt natuurlijk enorm aan bij veel mensen. Hem steun betuigen voelt immers als een aflaat.
Alaphilippe toont ons dat je wel degelijk weldadige, betekenisvolle troost kan vinden als wapen tegen het oneindige.

Kelder is de Man 11 januari 2022 om 18:41

Charisma valt dus te betwisten. Ik ga mee met de originele poster, Alucard.

Alucard 11 januari 2022 om 14:20

Lo Squola:

Als Flip bredere schouders had gehad, dan wel.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 15:04

Ok, de breedheid van schouders bepaalt je charisma? In welke subscene is dat?

Alucard 11 januari 2022 om 16:16

In de 'subscene' van honderd millennia aan in ons collectief onderbewustzijn gegrifte menselijke archetypen betreffende de figuur van de held, is dat belangrijk ja.

Zelfs min of meer autistische wielerfanaten zouden dat intuïtief moeten begrijpen.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 17:21

Volgens mij heb je vroeger gewoon teveel he man strips gehad en nu een poster van de ovaalhakboys hangen in de kamer. Uitstraling is totaal iets anders dan fysieke eigenschappen.

Michelangelo 11 januari 2022 om 17:29

ik snap het wel:
Charisma is heel persoonlijk, en ik koppel dat niet heel snel aan kleine iele mannetjes. ook al fietsen ze hard en trekken ze gekke bekken. Voor mij zijn dat gewoon kleine mennekes die hard kunnen fietsen.

ik heb dan wat meer charisma-gevoel bij types als Boonen, Cancellara, Sagan. De want bonkiger types, die ‘body’ koppelen aan resultaten, goede interviews en een bepaalde ‘panache’ op de fiets.

maar ieder zijn ding….

Scott Sunderland 11 januari 2022 om 16:11

Het kamp Pinot bakte er een aantal jaren niets van in de Tour, terwijl het kamp Démare de Giro moest rijden. Toen Pinot weer faalde mochten Démare en zijn mannen eindelijk weer naar de Tour vorig jaar, maar helaas ging ook dat niet goed. En nu worden de rollen wederom omgedraaid. Pinot en Démare hebben hun eigen knechten en je ziet ze zelden samen koersen. Volgens mij liggen ze elkaar ook niet qua persoonlijkheid.

ivo001 11 januari 2022 om 17:09

Goede meesterknecht voor Gaudu.

Zou denken dat Valter als Hongaar wel de Giro in Boudapest wil starten.

de adelaar 11 januari 2022 om 17:33

Lekker ploegje zoal op papier , geen plakkers

Headlines

Materiaalzone

Populair