Philippe Gilbert: “Nog vijf dagen en dan moet ik eigen geld steken in fietswinkel”

zaterdag 28 maart 2020 om 13:27
Philippe Gilbert: “Nog vijf dagen en dan moet ik eigen geld steken in fietswinkel”

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert maakt zich zorgen over de financiële consequenties van de coronacrisis voor de wielersponsoring. Mogelijke afgelasting van de Tour de France zou grote gevolgen hebben voor de wielersport, verwacht hij. Ook treft de crisis zijn fietswinkel The Bike Shop in Monaco.

Geen Tour de France zou een ramp zijn voor de geldschieters in de wielersport, zegt Gilbert in een Facebook Live-sessie met Sporza. “Veel sponsors zijn alleen voor de Tour in het koersmilieu. Voor een Poolse of Amerikaanse sponsor betekent het winnen van de Ronde van Vlaanderen zelfs niks. Voor elke sponsor is de Tour belangrijk. De reclame door bijvoorbeeld een ontsnapping in de Tour is enorm groot, maar over een ontsnapping in een klassieker spreekt niemand.”

Welke gevolgen de coronacrisis gaan hebben, weet hij niet, maar vaststaat dat de economie het moeilijk heeft. “Ik weet waarover ik spreek. Ik heb een kleine fietswinkel. De inkomsten zijn nul, maar de kosten blijven. Nog vijf dagen en dan moet ik eigen geld steken in mijn winkel. Wij zijn maar klein, maar dat is voor heel veel mensen het geval. Wij zijn de sport en de sport is maar iets kleins tegen de hele economie.”

Gewone kosten blijven
De Franse president Emmanuel Macron stelde nu anderhalve week geleden ondernemers gerust door te stellen dat geen enkel Frans bedrijf, ongeacht de grootte, door de crisis zal omvallen. “Ze kunnen een papier laten invullen, maar ik wil nog zien wanneer dat geld gaat komen”, reageert Gilbert daarop. “Dat gaat misschien zes maanden duren. Tegen die tijd ben je failliet. De gewone kosten van het leven, zoals eten, drinken, maar ook de verwarming, blijven. Dat is niet simpel.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

vincenzo 28 maart 2020 om 13:38

“Dat gaat misschien zes maanden duren."

Yep.

Even een papiertje invullen. Marcron krijgt nog spijt van zijn belofte.

KnightBiker 28 maart 2020 om 13:55

Also Macron veel keuze heeft: hij moet iets, en geld pompen dat er niet is, dat kan alleen een overheid.

Evert Blankesteijn 28 maart 2020 om 14:38

Als het al niet simpel is voor een miljonair in Monaco, wat betekent het dan voor de gewone mens, laat staan de arme bezitloze… Ik had hem wel hoog staan, maar in dit interview blijkt weinig van empathie voor de echt getroffenen…

KnightBiker 28 maart 2020 om 15:36

Hij behoort wel bij die renners die 30% salaris inleveren… (30% van veel geld is nog steeds 70% best wel veel geld, maar toch….) Hij geeft aan dat het voor kleine ondernemers niet makkelijk is en dat de Macron-garantie misschien niets waard is. Hijzelf heeft waarschijnlijk een mooie buffer, maar moet je uit filantropische overwegingen dan toch je winkel openhouden?

Maenhout 29 maart 2020 om 10:20

Hij ligt niet wakker van het geld dat hij in zijn eigen winkeltje moet stoppen, maar van de gevolgen voor de hele sector. Zonder grote rondes en klassieker valt het hele sponsorhuis in elkaar, en veel andere kleine ondernemers met fietsenwinkeltjes (bij voorbeeld) hebben níet de mogelijkheid om geld it eigen klis te trekken. Dáár lijkt het hem om te gaan.

Beekman 28 maart 2020 om 17:14

Nou na een driejarig contractje bij BMC van ca. 3 miljoen per jaar zonder de extraatjes daar zal toch nog wel iets van over zijn neem ik aan. Tja en wie gaat zich dan nog moe maken aan een simpel fietszaakje, ieder zijn must.

ProfrondeZevenbergen 28 maart 2020 om 18:18

Je hebt groot gelijk. Sluiten die hap en wegwezen met het personeel. Ze krijgen toch een uitkering. Niets zieligs aan.

Lapjestrui 28 maart 2020 om 17:22

Eigen geld steken in winkel? Arme kerel, traumatisch moet dat zijn!
Benieuwd ook waar het geld eerder vandaan kwam.

Dick H. 28 maart 2020 om 17:42

Eigen geld! En hij heeft al zo weinig. Dat wordt een wandeling naar de voedselbank of hebben ze die niet in Monaco?

john 29 maart 2020 om 09:18

JA wel met Pommes duchene ,kaviaar en Entrecote,s Canard en ander onbetaalbare etenswaar wat jan(oh ja is Frans dus Jean) modaal niet kan betalen

wielrenner 28 maart 2020 om 18:18

Laat Kruijswijk en Gilbert alsjeblieft hun mond houden. Dan lees ik nog liever het verhaal van die kleine Belg, uhh Evenepoel juist. Die relativeert tenminste.

Rawolf 28 maart 2020 om 19:26

Miljonairs hebben t zo zwaar

Brecht 28 maart 2020 om 20:33

precies wel een groot verschil tussen wielerflits en HLN, daar spreekt hij over 5 maanden eer hij geld in zijn zaak moet gaan steken en niet 5 dagen …

john 29 maart 2020 om 09:20

IK heb een lekke band ,maar ja is me net even te ver om hem naar zijn fiets winkel te brengen

Positievievio 29 maart 2020 om 17:33

Ik had ook altijd en boontje voor Gilbert.
Met de houding die hij nu toont in deze Corona omstandigheden is dat wel voor goed gedaan. Had hem ook de winst in Milaan San Remo gegund; is nu niet meer aan de orde. Hij zit daar lekker hoog en droog in Monaco met miljoenen op zijn bankrekening . In slechte tijden leer je je vrienden kennen…

Headlines

Materiaalzone

Populair