Peter Sagan over TotalEnergies: “Deze ploeg heeft me gehaald om punten te scoren”

zondag 9 januari 2022 om 09:03
Peter Sagan over TotalEnergies: “Deze ploeg heeft me gehaald om punten te scoren”

foto: TotalEnergies

Ondanks een coronabesmetting kijkt Peter Sagan uit naar het begin van het nieuwe seizoen. De 31-jarige Slowaak begint aan zijn eerste seizoen bij het Franse TotalEnergies, na vijf jaar voor BORA-hansgrohe gereden te hebben. “Ik ben me er heel goed van bewust dat deze ploeg me gehaald heeft om punten te scoren, met het oog op het verkrijgen van een WorldTour-status”, aldus Sagan.

Toch zijn die punten in de afgelopen jaren niet altijd een zekerheidje geweest. De vele overwinningen die Sagan aan het begin van zijn carrière boekte, blijven de afgelopen jaren uit. “In 2020 behaalde ik maar een overwinning, maar dat kwam wel door de pandemie. Ik wil daar geen conclusies aan verbinden”, legt hij uit aan het Algemeen Dagblad.

“Nee, als ik één ding wel geleerd heb van al die jaren wielrennen is dat, wanneer je gefocust blijft, het succes vanzelf zal komen. Dat vergt natuurlijk wilskracht, maar ik weet dat ik dat heb. Als ik de ene dag niet win, probeer ik de volgende dag gewoon opnieuw. Ik houd me ook niet teveel bezig met wat de mensen zeggen, want dat kan heel destructief zijn.”

Het seizoen van Sagan is echter niet mislukt als hijzelf geen grote zeges binnenhaalt. Zolang het hem lukt een belangrijke schakel in het collectief te zijn, kan het seizoen ook succesvol zijn. “Ik heb niet alleen persoonlijke doelen. Ik denk dat we in de Vlaamse klassiekers goed kunnen presteren, want er is een sterke groep rond jongens als Anthony Turgis, Niki Terpstra, Edwald Boasson Hagen en Adrien Petit. En ikzelf dan”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Dikke Man 9 januari 2022 om 09:39

Gelukkig. Hij weet precies waarom hij er niks meer van bakt en wat hij zou moeten doen om weer goed te worden. Of hij zich ook weer gaat focussen is een ander verhaal. Ik denk het niet.

Alfons Haavers 9 januari 2022 om 09:47

Dat lijstje namen op het eind oogt wel indrukwekkend voor de klassiekers, al lijken voor velen de hoogdagen voorbij.

Benieuwd hoe Sagan het hier gaat doen. Het idee om deze figuur in een Frans team neer te poten waar rondom hem druk Frans gekwetterd wordt, lijkt op het eerste zicht eerder voer voor een komische film.

Al zijn er wel genoeg andere buitenlanders aan boord ondertussen en zal Steenkolenengels wel de voertaal geworden zijn. ‘How are les jambes today Peto?’ Heeeeeh?

Nog een keer genieten van een top Sagan zou wel mooi zijn voor de wielerfans.

samuello 9 januari 2022 om 10:18

Het lijkt indrukwekkender dan het is, want de meesten zijn gewoon absoluut niet meer van niveau en hebben ook geen teken gegeven om daar weer terug te komen. Eigenlijk heeft alleen Turgis de afgelopen 2 jaar nog iets gepresteerd en is er een redelijke kans dat dat de best presterende renner komend voorjaar wordt.

Naast de bovenstaande namen heeft Sagan overigens nog 3 renners meegenomen van Bora die allang hun beste jaren hebben gehad in Oss, Bodnar en broertje Sagan. Apart dat hij die onderhandelingspositie nog heeft met zijn prestaties van de afgelopen 2 jaren.

Scott Sunderland 9 januari 2022 om 10:46

Sagan heeft zijn eigen enclave om zich heen verzameld bij deze ploeg. Vergelijkbaar met Quintana bij Arkea. Een team binnen een team.

Lalsacien 9 januari 2022 om 13:00

Alle ballen op Turgis!!!

Gidon 9 januari 2022 om 10:08

Zou hem al verteld zijn dat Adrien Petit niet meer voor Total rijdt maar wel voor Intermarché?

ivo001 9 januari 2022 om 13:10

Un petit detail ;)

peter s 9 januari 2022 om 10:13

“Ik houd me ook niet teveel bezig met wat de mensen zeggen” …Nou ,dan moet hij hier bij WF niet komen gluren ,want dan piept ie wel anders

FDJ 9 januari 2022 om 10:16

Ik heb toch het idee dat Sagan al op zijn retour is en vooral het heilige vuur mist. De nieuwe generatie met een Van der Poel en Van Aert hebben ook de gewoonte de koers vroeg open te breken. Zo won Sagan onder meer Roubaix, maar ik krijg het gevoel dat Sagan niet de motivatie meer heeft om proberen aan te haken bij de nieuwe generatie. Hij levert nog steeds de nodige publiciteit op, maar echt winnen in grote koersen zal lastig worden. Misschien dat hij in Franse koersen die belangrijk zijn voor de sponsoren nog kan scoren.

Alfons Haavers 9 januari 2022 om 10:34

Philippe Gilbert heeft bij BMC ook wel een wat ‘mindere’ periode gehad om dan daarna weer net wel het topniveau aan te tikken in 2017.

Ook wel in een ploeg die ideaal was om te scoren in de kasseiklassiekers waar hij zich dan op ging richten met Quick-Step, maar ik denk dat Sagan toch ook het intrinsieke talent heeft voor een dergelijke heropleving.

Het zal inderdaad misschien wel van de motivatie afhangen, bij Gilbert bleef de honger toch altijd groot. Met een nieuwe coronabesmetting verloopt de voorbereiding van Peto alvast weer niet vlekkeloos.

Kan ook zijn dat door het vele koersen vanaf jonge leeftijd het beste er gewoon wat af is. Het is toch niet iedereen gegeven om na hun 30ste aan de top te blijven. Zie ook leeftijdsgenoot Kwiatkowski.

Panache 9 januari 2022 om 10:18

Sagan heeft een probleem: zijn sprintsnelheid is afgebot. Kan hij deze weer opvoeren, dan wint hij ‘op zijn gemak’ 5-10 wedstrijden per jaar. Maar sprintsnelheid krijg je niet terug door goed te focussen.

Johnny7 9 januari 2022 om 10:18

Ik blijf het vreemd vinden dat er een ploeg bereid is geweest om hem een enorm salaris te bieden plus zijn vaste groepje ook nog eens contracten heeft gegeven. Helemaal door de magere prestaties van de laatste jaren. Niets geleerd van Froome/Israel? Is het wanhoop of onkunde bij de beleidsbepalers van deze ploeg? Of gewoon een grote gok? (Met Terpstra hebben ze ook al verkeerd gegokt 2 jaar geleden maar goed).

Vinyakke 9 januari 2022 om 10:30

De betere talentjes of toppers gaan niet zomaar voor Israël of Total rijden. Als je wil groeien vanuit de onderste regionen zal dat met een topper op retour moeten. Denk dat wanty ook liever een jongere kristoff had maar die vis kun je veel moeilijker overtuigen. Lotto heeft zelf Ewan groot gemaakt, zo kan het wel nog.

Panache 9 januari 2022 om 10:32

Voor welk salaris heeft Sagan getekend Johnny7? Of is dat ‘enorme salaris’ slechts een aanname? Het zou mij immers (ook) verbazen als Sagan nog bij de 10-15 best betaalde renners zit.

Leukefans 9 januari 2022 om 10:30

Dus focus is alles wat nodig is om goed te presteren?
Nog wel wat werk aan, zou Sagan dat echt zo gezegd hebben en niet weten dat Petit niet meer bij Total rijdt?

Scott Sunderland 9 januari 2022 om 10:50

Motivatie kun je niet afdwingen. Niet met woorden, niet met geld, niet eens met wilskracht. Dat is het mysterieuze aan echte interne motivatie. Sagan heeft de echte motivatie verloren.

Casar 9 januari 2022 om 10:50

Sagan is nu al zo gefocust dat hij niet eens weet bij wie die in de ploeg komt. Gezien Petit transfer

Alucard 9 januari 2022 om 10:53

Leuk dat die praktisch in een regenboogtrui rond rijdt. Als iemand dat mag is hij het.

Wheely 9 januari 2022 om 10:56

Of een soort clownspakje, ook dat staat hem als geen ander.

Deo 9 januari 2022 om 13:44

Niet vergeten dat Sagan de afgelopen jaren nauwelijks in niet WT koersen heeft gereden. Echt indrukwekkend, de komende jaren bij Total gaat dit wel gebeuren waardoor overwinningen het misschien weer gaan doen laten lijken dat hij wedergekeerd is.

wielrenner 9 januari 2022 om 15:58

Weggegooid geld!

Mystieke_Monnik 9 januari 2022 om 21:07

Sagan kan hier wel degelijk leveren. Waar het Total dus om gaat is UCI punten scoren voor een eventuele toekomstige worldtour promotie, niet per se overwinningen an sich. Dit zou Sagan met zijn regelmatigheid als geen ander moeten kunnen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair