Peloton laat zich verrassen in UAE Tour: Mathias Vacek bezorgt Gazprom-Rusvelo ritwinst
foto: Cor Vos
vrijdag 25 februari 2022 om 13:25

Peloton laat zich verrassen in UAE Tour: Mathias Vacek bezorgt Gazprom-Rusvelo ritwinst

De zesde en voorlaatste etappe van de UAE Tour is verrassend gewonnen door Mathias Vacek. Na 180 kilometer was de 19-jarige Tsjech van Gazprom-Rusvelo als eerste aan de streep nabij de Expo 2020 in Dubai. Hij maakte deel uit van de vroege vlucht, die standhield. Het peloton verkeek zich namelijk op de voorsprong van de zes koplopers.

De laatste vlakke etappe van deze UAE Tour werd gekleurd door zes vluchters. Johnatan Cañaveral, Alessandro Tonelli (beiden Bardiani-CSF-Faizanè), Pavel Kochetkov, Dmitry Strakhov, Mathias Vacek (allen Gazprom-Rusvelo) en Paul Lapeira (AG2R Citroën) kregen al snel vier minuten voorsprong.

De sprintersploegen brachten het verschil vervolgens terug tot twee minuten en hielden dat gat lange tijd vast. Onder meer Alpecin-Fenix, Quick-Step-Alpha Vinyl en INEOS Grenadiers zetten zich op kop, maar heel hard ging het niet. Op een gegeven moment was het alleen Fausto Masnada die op kop reed en hij kon het niet bolwerken tegen de zes koplopers.

foto: Cor Vos

Peloton komt te laat
In de laatste vijftien kilometer schrokken andere teams wakker in het peloton. Jumbo-Visma schoof een renner mee op kop, omdat het verschil 1.20 minuut bleef met de boog van de tien kilometer in zicht. BORA-hansgrohe zag het gevaar van de vluchtgroep, waar Cañaveral moest lossen in de finale, ook in en begon eveneens mee te draaien. Het kwam echter te laat.

Vijf kilometer voor de finish was het gat met Tonelli, Lapeira, Kochetkov, Strakhov en Vacek nog altijd een minuut. Een onmogelijke opgave voor het peloton, waardoor de vluchters mochten gaan denken aan ritwinst. Gazprom-Rusvelo had met drie man een overtal tegen de Italiaan van Bardiani-CSF-Faizanè en de Fransman van AG2R Citroën.

Vacek wint, Philipsen blijft Groenewegen voor
Kochetkov hield het tempo hoog, waarna Vacek als eerste de sprint aanging. De talentvolle Tsjech van Gazprom-Rusvelo, nog maar 19 jaar oud, wist Lapeira en zijn ploegmaat Strakhov voor te blijven. Vijftien seconden na de kopgroep wist Jasper Philipsen de sprint van het peloton te winnen voor de zesde plaats, voor Dylan Groenewegen en Pascal Ackermann.

De leidende positie van Tadej Pogačar in het algemeen klassement kwam niet in gevaar. De Sloveen gaat zaterdag als leider van start in de slotrit naar Jebel Hafeet.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
68 Reacties
25-02-2022 13:28
Gadver, als er 1 week is waarin je die ploeg niet wilt zien winnen dan is het deze wel.

Peloton had de afgelopen dagen zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en Gazprom niet zo'n prominente rol moeten geven, laat staan dit misgrijpen.
    25-02-2022 13:29
    Kim jung poels zal het even zeggen. Los dat er een naar nasmaakje aan zit, heeft de ploeg het 100% verdiend met hun eerste WT zege vandaag.
    25-02-2022 13:30
    Elke dag met minsten 2/3 man in de vlucht en de puntentrui.
    25-02-2022 13:35
    Op basis van hun rijden heeft de ploeg het zeker verdient. Maar ik vind het toch een heel slecht signaal van het peloton dat ze deze sponsor zoveel ruimte geven om zich te profileren.
    25-02-2022 13:47
    Ik dacht dat je Noord Koreaan dat geen probleem zou vinden :)
    25-02-2022 13:53
    Helemaal eens met de noord koreaanse broer van wout
    25-02-2022 13:57
    Volledig eens met KimJungPoels, als er renners zijn die een beetje geëngageerd zijn, dan hadden die zich moeten verenigen en als enige doel moeten hebben dat de kopgroep het niet had mogen redden. Gewoon als signaal.
    25-02-2022 14:49
    Trieste reactie. Deze Russische sponsor is al jaar en dag aanwezig in de sport. Ook bijvoorbeeld Schalke met Huntelaar, Huub Stevens, Yuri Mulder.
    Gewoon sport en politiek /oorlog gescheiden houden. Die jonge gasten hebben daar niets mee te maken. En dat het peloton zich misrekent is gewoon dom.
    Verdiende zege.
    25-02-2022 14:57
    Volgens mij heeft Schalke ook gisteren al gewoon besloten niet meer met Gazprom op het shirt te spelen. Dus een beetje een rare situatie om erbij te halen als bewijs dat mijn reactie triest is.

    Je moet sport en politiek soms gescheiden houden. Maar je kunt soms ook een mooi statement afgeven door middel van sport. Een door de Russische staat bestuurt bedrijf meer schermtijd en succes geven dan ze in jaren gehad hebben door ze te laten winnen circa 30 uur nadat Rusland een ander land is binnen gevallen is geen mooi statement.
    25-02-2022 15:04
    @Pietspeed: maar ook bij Schalke is de sponsornaam al van het shirt verwijderd. En de Championsleague-finale is van Sint Petersburg afgepakt en naar Parijs verhuisd. Dan is het toch op zijn minst opmerkelijk dat deze ploeg nog steeds rond fietst in een internationale wielerronde. Al is het voor deze jonge Tsjech een mooie overwinning
    25-02-2022 15:11
    Gazprom heeft een brievenbus op de Zuid-As in Amsterdam. Van de winst op het gas dat NL afneemt worden mede de bommen betaald die nu op Kiev neerkomen. Heb je daar een oplossing voor?
    25-02-2022 15:11
    De andere kant van het verhaal is uiteraard de vraag hoeveel oorlogen, bombardementen de VS/Nato heeft gevoerd de laatste decennia, veelal onder het mom van terrorismebestrijding, democratie brengen dan wel echt valse voorwendselen die algemeen bekend zijn. Zoals tegen Irak dat zgn massavernietigingswapens had. Bij al die midden oosten oorlogen zijn honderd duizenden, zo niet miljoenen onschuldige burgers omgekomen. Gaat bijna altijd om poen en geopolitiek.
    25-02-2022 15:14
    sport is politiek
    26-02-2022 09:16
    Gauw weer gas winnen in Groningen en de winst naar die provincie laten terugvloeien
25-02-2022 13:28
Ze kijken naar elkaar en eindigen dan alsnog op luttele seconden.
25-02-2022 13:29
Een Oekraïener in Rwanda en een Gazprommer in de UAE. We leven in een vreemde wereld waarin dit soort dingen ineens extra lading hebben.
25-02-2022 13:29
Fijn dat de reactie niet heeft gekozen voor 'Russisch feestje in de Emiraten.'
25-02-2022 13:30
Gazprom zal wel wat dollars hebben overgemaakt, met name aan BEX want anders kun je dit gepruts in het peloton niet verklaren. Je rijdt als team helemaal in dienst van Groenewegen dit rondje en dan laat je zo een kans liggen door maar te wachten op AF en QSA die hun buit al binnen hebben. Rob Geus had er een treffende uitdrukking voor.
    25-02-2022 13:38
    Controleer regelmatig je rubbertjes?
    25-02-2022 13:39
    @zacht
    Ook dat ja! LOL Maar ik zat meer te denken aan Man, Man, Man!!
25-02-2022 13:30
Verdiende zege voor deze ploeg, al de hele week oorlog aan het voeren.

Jammer alleen dat deze sponsor en deze ploeg op dit moment wel een heel vieze smaak in de mond geeft.

Van mij mogen zo snel mogelijk alle Russische sporters en Russische teams uit alle competities gehaald worden. Iedere keer dat er ergens een Russische vlag wappert of het volkslied klinkt, is een bevestiging van de grootsheid van de natie voor Poetin. En dat zou je hem op dit moment niet moeten gunnen, hoe vervelend ook voor de sporters om wie het gaat (en die misschien ook helemaal niks hebben met het beleid van Poetin).
    25-02-2022 13:33
    Wat kunnen die Russen daar aan doen? Nationale Russische teams kan ik nog begrijpen, maar bij de rest vind ik het niet echt nodig.
    25-02-2022 13:35
    Het enige jammere aan zo'n isolement vind ik dat ook prominente Russen zich niet meer echt tegen de oorlog kunnen uitspreken. Hoeveel waarde het uiteindelijk heeft weet ik niet, maar zo'n Medvedev die zich uitspreekt voor vrede heeft voor mij toch meer waarde dan een Medvedev die verplicht thuis komt te zitten.
    25-02-2022 13:38
    Wat kunnen de Oekrainse burgers er aan doen? Ook helemaal niks.

    Uiteindelijk zijn alle sporters een uithangbord van hun land. En Poetin is een wereldleider die ook aanzien wil. Via zijn oorlogen, maar ook via de sport wil hij de grootsheid van zichzelf en zijn land laten zien. Uiteindelijk is hij veel gevoeliger voor Russen die van het wereldtoneel worden gehaald, dan voor wat sancties die waarschijnlijk alleen zijn bevolking treffen.

    Daarom hadden ze wat mij betreft gisteren St Petersburg letterlijk van het veld mogen halen. En wat mij betreft ook letterlijk voor het oog van de hele wereld deze Russische ploeg uit het peloton moeten halen. Heel erg vervelend voor de betrokken sporters, maar uiteindelijk is dat heel klein bier vergeleken met de rest van de ellende.

    En laat dan die sporters maar kritiek uiten op Poetin omdat ze zich niet meer mogen meten met de rest van de wereld.

    EDIT:
    @KJP: dan deze sporters verplicht in een shirtje laten spelen met F#ck P#tin of vergelijkbaar.
    25-02-2022 13:38
    Gazprom is wel heel sterk gelinkt aan de Russische overheid, en in die zin kan je het bijna als een nationaal team beschouwen

    Anderzijds is Vacek gewoon een Tsjechische jongen van 19 die er voor gewerkt heeft en verdient hij de bittere bijsmaak die aan zijn overwinning hangt zelf niet.
    25-02-2022 13:42
    Vind ik allemaal nogal gemakkelijk om te verwachten dat bekende Russen zich maar moeten uitspreken tegen Putin. Die hebben ook familie waar Putin Inc. rare dingen mee kan gaan doen, het is daar niet meteen een democratie waar je kan ingaan tegen het gezag.
    25-02-2022 13:49
    Eigenlijk verbazingwekkend dat je nu niets over Trump hebt Michelangelo
    25-02-2022 13:50
    @Gebruikersnaam,
    Dus daarom de sporters lekker allemaal terug sturen naar hun eigen land, visum intrekken.
    DIT RUSLAND verdient geen plek op het wereldtoneel.

    En waarom denk je dat deze inval plaatsvond NA de OS en niet TIJDENS? Omdat dan alle Russische sporters letterlijk voor het oog van de wereld voor schut gezet zouden worden en verwijderd uit de wedstrijden. En als de sporters voor schut staan, staat Poetin voor schut.

    EDIT: @Marco, DT heeft onlangs Poetin een genie genoemd... wil ik geen woorden meer aan vuil maken. Enkel dat het maar goed is dat er nu geen oranjegespoten president aan de overkant van de plas zit.
    25-02-2022 13:54
    @Michelangelo mss was het onder Trump allemaal niet gebeurd.. dan mag hij van mij oranje gespoten zijn.

    Die inval begon trouwens NA de OS omdat China dat gevraagd heeft.... Niet voor sporters die niet eens voor Rusland mogen uitkomen.. nog niet opgevallen dat die Russen op de OS onder een IOC vlag meedoen?
    25-02-2022 13:55
    Gazprom is nationaal bedrijf, grotendeels in handen van de Russische staat
    25-02-2022 13:58
    Tijdens de OS een aanval beginnen zou een belediging zijn voor Poetin's grootste bondgenoot China die dit ziet als een voorproefje van wat ze zelf met Taiwan gaan doen binnen een jaar of twee drie. Daarom eventjes gewacht. Sporters uit Rusland hoeven zich wat mij betreft niet openlijk uit te spreken tegen de dictator maar kunnen ook niet klagen als hun deelname aan grote toernooien nu onmogelijk is. Je kunt het binnenvallen van een soeverein land niet over je kant laten gaan als wereldgemeenschap. Het arme Oekraïne gaf haar kernwapens op omwille van de vrede en het dwingende verzoek van het Westen. En kijk nu eens! Als iemand met familie in Israel ben ik blij dat men daar de enig juiste conclusie trok uit WOII, je moet jezelf veilig kunnen houden en nooit vertrouwen op de bondgenoten.
    25-02-2022 14:24
    Russen zijn geen one size fits all robots, er zitten er genoeg tussen die faliekant tegen Putin en deze oorlog zijn. Simpelweg van alles bannen puur op basis van nationaliteit is achterhaald en kortzichtig.

    25-02-2022 14:35
    @romans dat is in een heel aantal gevallen een plausibel excuus. In het geval van Gazprom echter niet. Als jij tekent bij Gazprom kies je je er bewust voor dat je je inkomsten uit een bedrijf krijgt dat grotendeels in handen is van de Russische overheid en dus dit beleid. En dat is niet iets wat dit seizoen ineens is opgekomen. Gazprom geeft een hele nare bijsmaak.
    25-02-2022 14:56
    @Michelangelo dus omdat de Oekraïense bevolking er niks aan doen wil je Russen straffen die er ook niks aan kunnen doen? In Rusland heeft ook gewoon een bevolking met kinderen, werkenden en gepensioneerden net als in het westen. Die mensen kunnen hier echt helemaal niks aan doen en lijden er alleen maar onder doordat hun economie instort en ze waarschijnlijk ook niet meer kunnen reizen. Voor die invasie is een kleine groep gekken verantwoordelijk en ik denk niet dat het dat kleine groepje ook maar iets interesseert of Gazprom wel of niet meedoet aan de UAE tour.
    25-02-2022 15:19
    Toch niet helemaal fdj. Wanneer Pogacar bij UAE tekent is hij dan ook een overtuigd vrouwen hater en slavernij supporter? Daarbij nog de toevoeging dat deze ‘werknemers’ werkelijk niets, maar dan ook echt niets met het bedrijf an sich te maken hebben.

    Een staakt het vuren en gang naar de onderhandeltafel is nu nodig, niet een geste van het prof peloton met het onherroepelijk terughalen van elke Gazprom aanval of Vlasov de mongolenwaaier in kwakken.
    25-02-2022 15:56
    Russen worden na de Oekraïners het hardst geraakt door deze oorlog en willen dit absoluut niet. Laat hen in hun waarde, ze hebben geen schuld. Gazprom kan/moet je als staatsbedrijf wel sanctioneren.
    25-02-2022 16:40
    Dan nog eerder door het hele team aan de start te weigeren ipv genuil met tegen ze rijden gedurende de koers. Niet renners voor het karretje van symbool pesterijen spannen, zinloos gedoe.
25-02-2022 13:31
De WT ploegen verdienen deze ritzege niet met hun lamme voorspelbare koersgedrag. De jongen van AG2R de enige WT renner die van het patroon afwijkt deze week, en wint meteen bijna de rit …
    26-02-2022 00:34
    Mooi dat iemand wint die er de hele dag voor gereden heeft!
25-02-2022 13:31
Zal je ook zien dat BikeExchange Groenewegen eens vrij goed afzet als 't niet voor de eerste plek is.
    25-02-2022 13:33
    Zag er zeer pijnlijk uit op deze manier, vooral ook omdat hij ondanks de desinteresse bij de anderen nog steeds verloor van Philipsen in de slag om plek zes.
25-02-2022 13:32
Hopelijk zegt deze Tsjech net als Medvedev iets als "Vrede is het belangrijkste."
25-02-2022 13:35
Het is goed om te zien dat de olie- en gaskartel met daarbij het Midden Oosten en Rusland intact blijft. Mooie ruildeal.

Mensen die vinden dat we geen gas of andere goederen uit Rusland etc. willen hebben boter op hun hoofd door te juichen voor ploegen als UAE en Bahrain.
    25-02-2022 13:41
    Of überhaupt kijken naar een koers in het vrouw- en homovriendelijke UAE, het WK voetbal in Qatar kijken, de OS in China kijken, op vakantie gaan in Turkije, Thailand, en nog veel meer landen, al dan niet na een tussenstop op het vliegveld van Abu Dhabi of Dubai.
25-02-2022 13:44
Wat een schande. Maar ja, in het land waar ze rijden zijn er genoeg andere boeven, die zullen er geen last van hebben.
25-02-2022 13:55
De tweet die leidt naar dit artikel over aanvalslust had iets beter gekund.
25-02-2022 14:06
Hoeveel dagen nog tot de Omloop?
    25-02-2022 14:10
    En hebben we over twee dagen een live blog...?
    25-02-2022 15:37
    Lijkt me toch wel Marco.
    25-02-2022 16:04
    Zo te zien wel Wheely

    https://www.wielerflits.nl/live/liveblog-kuurne-brussel-kuurne-2021/
25-02-2022 14:42
Grappig hoe sommigen hier sport en politiek willen mengen. Wat kan die Tsjech er nu aan doen dat ome Putin Oekraïne binnenvalt?
    25-02-2022 14:59
    Exact. Overigens, Gazprom levert zo'n beetje heel Europa relatief goedkoop gas. Dat zijn leveringsovereenkomsten van 100 'en miljarden euro's /roebels, waar de westerse samenleving, huishoudens, en industrie (groten) deels op draait. Waar komt dat nu vandaan, nu Duitsland de vergunning voor Nordstream 2 heeft ingetrokken? Uit Groningen? Nee, kennelijk nu aangewezen op het dure zgn fracking gas uit de VS. Gaat in feite om geld, gas en geopolitiek, waar sporters niets mee te maken hebben. Uiteraard is elke oorlog zinloos vanwege alle menselijke ellende en schades, Maar beroepssporters oefenen gewoon hun beroep uit.
    25-02-2022 15:36
    Ik heb net nog een eitje gekookt op mijn gastoestel, ben daarna maar in de voortuin gaan staan en mijn rug gezweept met mijn riem.

    Wel een overwinning van een foute sponsor in een een fout land, maar WF doet er ook vrolijk verslag van, kan echt niet.
    28-02-2022 11:30
    @Wheely: Ze doen ook verslag van de UAE Tour, minstens zo'n fout land.
    Hou sport er buiten. Wat kan pak m beet Kochetkov er aan doen dat de leider van z'n land gestoord is?
    28-02-2022 11:35
    Dit artikel gaat toch ook over de UAE Tour Boomie..... en wat jij zegt is min of meer wat ik bedoel.
25-02-2022 14:54
Morgen is de omloop. Hopelijk krijgen we daar het wielrennen te zien waarvoor ik wielrennen kijk, want als dit rondje de norm zou zijn, dan zou ik weinig wielrennen kijken.
25-02-2022 15:53
"Peloton laat zich vergassen in UAE Tour" had ik wel een creatieve titel gevonden ;)
    25-02-2022 16:16
    Dat zou idd een goeie kop zijn. Alleen zou het al snel weer een andere lading krijgen vanwege Israël startup Tech
    25-02-2022 16:22
    Ja als Barbier de pelotonsprint had gewonnen zou dat extra gevoelig zijn geweest ja.
    25-02-2022 16:31
    @Wheely
    Klaus Barbie? Tja, de associaties blijven komen...
25-02-2022 16:37
De blamage die gisteren al even in de lucht hing. Daarom des te onbegrijpelijker dat het vandaag toch gebeurt...
Sport en politiek zijn nu eenmaal verweven. Het is geen toeval dat Putin wachtte tot na de winterspelen (waar Rusland in de gedaante van ROC al behoorlijk succesvol was, zeker in het langlaufen). En dan nu de mannen van Gazprom die boven zichzelf uitgroeien, als op bevel van hogerhand.
Hitler had zijn Olympiade in 1936, 4 jaar voor de oorlog - Putin had zijn WK voetbal in 2018, 4 jaar geleden...
Acties zoals 'Bloed aan de Paal' in 1978 zie ik in het huidige sportbestel niet snel gebeuren... maar in het voetbal worden er dan toch nog symbolische stappen ondernomen, zoals het weghalen van de Champions League finale uit Sint-Petersburg. Het wielerpeloton maalt zijn ritten en zwijgt...
    25-02-2022 16:46
    Dat is omdat die renners naast Rus en/of voor een Russische ploeg rijdend gewoon collega’s zijn waar je je als beroepsgenoot mee te maken hebt. Om plots dan ineens hen aan te pakken is ontzettend nep gedoe, vergelijkbaar met op kantoor ineens iemand bij de koffieautomaat negeren waar je normaal een praatje mee maakte. Belachelijk.

    Laat dat over aan organisaties die desnoods een hele equipe aan de start weigeren met een hele rits vraagstukken over andere, eveneens ‘foute’ teams tengevolge. Te beginnen met de theedoekequipes maar ook zeker de Gore milieuvervuilers niet sparend.
    25-02-2022 17:04
    Mee eens met Romans. Zou me ook benieuwen of de gemiddelde soldaat uit Rusland er überhaupt wel trek in heeft. Als er dan toch iets gedaan moet worden pak dan Putin zelf of zijn naaste vriendjes. Jammer dat z’n dochter niet meer in NL woont.
    25-02-2022 17:42
    Met ‘het wielerpeloton maalt zijn ritten en zwijgt’ doel ik uiteraard op het hele circus, niet enkel de individuele renners – al zou het mooi zijn om wat steunbetuigingen voor Oekraïne uit de mond van een winnaar te horen komen – maar ook ploegleiders, sponsors, federaties, en vanzelfsprekend organisatoren. Gazprom verder weren uit de WT zou misschien symboolpolitiek zijn, maar dat is beter dan zwijgen en slikken.
25-02-2022 18:23
Ach, als die Russen in 2 dagen van de grens naar Kiev kunnen knallen, dan winnen ze ook met gemak iedere wielerkoers.
25-02-2022 18:59
Om het bij de koers te houden…. Brevet van onvermogen voor diverse ploegleiders, regel 1 : je kan de koers alleen winnen als je voorin komt…
26-02-2022 00:36
Leuk voor zo’n jongen! Hij heeft er in ieder geval z’n best voor gedaan vandaag. Hopelijk krijgen we nog meer van hem en de nr 2 te zien.
26-02-2022 12:48
In een land(UAE) dat zich gisteren heeft onthouden van stemming bij de veroordeling van de inval in Oekraïne.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine