Pedersen of Milan? Lidl-Trek zit met luxeprobleem voor Tour de France 2026
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 30 oktober 2025 om 09:07

Pedersen of Milan? Lidl-Trek zit met luxeprobleem voor Tour de France 2026

Lidl-Trek kende een buitengewoon succesvol 2025. De Amerikaanse formatie was bijvoorbeeld zeer dominant in de grote rondes. Mads Pedersen won het puntenklassement in de Giro d’Italia en Vuelta a España, Jonathan Milan nam na de Tour de France dan weer de groene trui mee naar huis. Maar hoe zien de plannen voor het nieuwe wielerseizoen eruit?

De Amerikaanse formatie moet met twee sprintkapiteins op één schip moeilijke knopen doorhakken, zo ook dit jaar. Jonathan Milan mocht zich uiteindelijk opmaken voor zijn allereerste Tour, terwijl Pedersen ‘genoegen’ moest nemen met het kopmanschap in de Giro en Vuelta. Dit wil echter niet zeggen dat de Deen zijn droom om ooit de groene trui te winnen, heeft losgelaten.

De voormalig wereldkampioen zal in 2026 graag weer aan de start verschijnen van de Ronde van Frankrijk, maar Milan zal ongetwijfeld ook een gooi willen doen naar een tweede opeenvolgende groene trui. Met andere woorden: Lidl-Trek kampt met een luxeprobleem voor de aankomende Tour.

Jonathan Milan in de groene puntentrui – foto: Fotopersburo Cor Vos

Dat ziet ook Kim Andersen, oud-renner en tegenwoordig ploegleider bij de Amerikaanse formatie. “Het is geen geheim dat Mads graag de groene trui wil winnen”, vertelt de Deen aan Feltet. “Maar hij is ook al een paar jaar ouder dan Milan. Ze kunnen niet samen koersen als Mads ook mikt op de groene trui.”

Tour voor Pedersen
Andersen stuurt de twee toppers het liefst samen naar de Ronde van Frankrijk, maar is ook realistisch. “In de vlakke sprintritten kan Mads de beste lead-out zijn voor Johnny, maar dan zal hij zelf weinig tot geen punten sprokkelen. Op dit moment werkt het niet.”

Volgens ploegleider Andersen is de komende Tour wel op maat van zijn jongere landgenoot. “Hij kan geweldig uit de startblokken schieten, als hij deelneemt aan de Tour. We hebben ook al laten zien dat we goede ploegentijdritten (doelt op de openingsrit in Barcelona, red.) kunnen afwerken. Er zijn verder vier pure sprintritten, maar ook twee etappes die ook kunnen uitdraaien op een ontsnapping. En de laatste rit zie ik niet eindigen in een sprint.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
8 Reacties
10:49
Eh dat ‘probleem’ hadden ze dit jaar toch ook al. Is dit echt nieuws?
    11:33
    1x wil je dat als Pedersen zijnde nog wel door de vingers zien, zeker omdat hij de puntentrui in de Giro nog nooit gewonnen had, maar structureel de Tour niet mogen rijden terwijl je een contract voor het leven hebt bij Trek lijkt me gedoemd om te ontploffen.

    Lijkt me trouwens niet de enige bom die onder Lidl-Trek ligt, want Ciccone, Skjelmose en Ayuso hebben ook elk hun klassementsambities, dan hebben ze ook nog Nys (Giro en Vuelta zijn moeilijk te combineren met veldrijden) en Vacek die op soortgelijke aankomsten mikken. En ook Philipsen klopt al nadrukkelijk op de deur, die kan je voor nu nog wel zoethouden met een Giro of Vuelta, maar dat gaat wss ook geen jaren meer lukken. En als Hart weer z'n oude vorm zou terug vinden heb je er nog een kandidaat bij. Komt er nog eens bij dat Milan bij uitstek een sprinter is die een trein nodig heeft, en dat Ayuso ook omringd zou moeten worden als hij GC-ambities heeft.

    Lijkt mij bijna onvermijdelijk dat ze daar ook soortgelijke problemen als bij UAE zullen beginnen krijgen, met mannen als Hirschi, Ayuso en Covi die 'vluchten' of zoals Christen en Ayuso die beetje als ongeleid projectiel voor zichzelf rondrijden.
10:29
Het is oktober
10:43
Als het een luxeprobleem is moeten ze gewoon afwisselen he, volgend seizoen Pedersen dus naar de tdf anders komt er toch wrevel op den duur en dan mag Milan naar de giro en/of de vuelta. Ik hoop vooral Pedersen die man maakt koers!
12:02
Tegen Philipsen en Kooij zal het zeer moeilijk worden voor Pedersen om de puntentrui te veroveren, want die gaan in de vlakke ritten veel meer punten pakken. Milan daarentegen heeft dit jaar de puntentrui gewonnen en zou dat volgend jaar nog eens over kunnen doen. Hij won daarnaast nog 2 ritten, dus ik zou Milan sowieso meenemen volgend jaar. De vraag is dan, neem je Pedersen ook mee of laat je hem opnieuw de Giro en Vuelta rijden? Mij lijkt de beste keuze te zijn om ze allebei mee te nemen naar de Tour en daarnaast Milan nog de Giro en Pedersen de Vuelta te laten rijden. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de routes van de Giro en Vuelta er gaan uitzien.
    12:42
    als pedersen het moeilijk heeft tegen philipsen en kooij, dan geldt dat ook voor milan.

    als philipsen niet uitvalt, was milan kansloos geweest. dat was echt de matigste groen trui sinds baden cooke, amper 4 keer top 20 gereden
    13:37
    Milan kan massasprints winnen, Pedersen niet, dat is het verschil. Met 2 overwinningen heb je al evenveel punten als met het winnen van 5 tussensprints. Milan kan een voorsprong pakken op Philipsen en Kooij in de sprints en schade beperken in tussensprints terwijl Pedersen moet gaan aanvallen om te proberen punten te pakken op de anderen. Milan haalt deze Tour bijna evenveel punten als Girmay vorig jaar en Philipsen in 2023, met minder overwinningen. Dat betekent dat hij veel punten onderweg ook heeft gepakt. Milan heeft dus wel degelijk meer kans om de puntentrui te winnen dan Pedersen.
    14:18
    milan kan een voorsprong nemen in de sprints? ik denk dat kooij en philipsen meer voor dan achter milan zouden eindigen in sprints. merlier staat momenteel eerst in de sprintpikorde, maar daarna komt dat duo, milan zou ik maar op 4 zetten.

    milan heeft vermoedelijk de beste trein en die heeft blijkbaar ook toelating van de uci om bij elke sprint iedereen ongestraft uit de weg te beuken, maar qua pure snelheid zijn er toch 3 sneller

    in 2025 had milan gewoon geluk dat kooij niet meedeed, dat merlier (en van der poel en vooruit.. ook van aert) niet de minste interesse hadden in groen, dat philipsen meteen onderuit ging en dat girmay volledig uit vorm was. al vanaf rit 3 was milan in zijn eentje aan het sprinten bij tussensprints, kreeg dagelijks 20 punten zonder enige tegenstand cadeau, de strijd voor groen was nooit triester.

    er werd hem echt geen haarbreed in de weg gelegd... en gelukkig voor hem, want anders was hij pogacar zonder die dagelijkse gratis punten nooit voor gebleven.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.