Pech achtervolgt Wout van Aert op WK Gravel: topfavoriet rijdt op grote achterstand
foto: Cor Vos
zondag 8 oktober 2023 om 13:06

Pech achtervolgt Wout van Aert op WK Gravel: topfavoriet rijdt op grote achterstand

Het zit Wout van Aert niet mee op het WK Gravel. De Belgische topfavoriet had in de openingsfase mechanische pech en is later in de wedstrijd ten val gekomen. Inmiddels rijdt hij op grote achterstand van de kop van de koers.

De zege lijkt buiten bereik voor Van Aert. Na zeventig kilometer koers en met nog zo’n honderd kilometer voor de boeg, reed hij op maar liefst negen minuten van de eerste renners in de wedstrijd. Inmiddels bestaat de kopgroep uit Matej MohoricFlorian VermeerschConnor Swift, Paul Voss, Cameron Mason en Alejandro Valverde.

Het koersverloop van het WK Gravel is te volgen via ons liveblog.

RIDE Magazine
7 Reacties
08-10-2023 14:15
Normaal win en verlies je soms door pech en komt dat op het einde van de rit in evenwicht. Af en toe heb je is disproportioneel veel meeval. Zo won Nibali van zijn 4 grote rondes 1 Vuelta nadat Anton uitviel toen die souverein 2 ritten had gewonnen en op kop stond. Een Giro nadat Kruijswijk zichzelf het decor inboorde als ongenaakbare leider. En een Tour nadat zowel Contador als Froome uitvielen. Eerlijk is eerlijk, hij was wel zelf subliem toen. Bij Van Aert lijkt het omgekeerd, een Parijs-Roubaix die voor het eerst in 70 jaar wordt afgelast, vorig jaar corona waardoor geen deelname aan de Ronde en een halve in Roubaix. Vaak geklopt worden door Ganna en net als die een mindere dag heeft het WK tijdrijden zelf overslaan. Vaak op een onverslaanbare Pogacar of Van der Poel botsen en als dat niet het geval is, rijdt er net ééntje met een superdag voorop zoals Carapaz of Alaphilippe wat hem wk en OS kost. En nu de vraag der vragen is dat allemaal geluk en pech als dat zo vaak voorkomt of gewoon net tekort komen.
    08-10-2023 15:41
    Geluk dwing je ook af. Van aert is een veel te brave renner, die teveel werkt voor anderen en ook nog zeges weggeeft. Hij kan mss meer aan zichzelf beginnen denken. Maar de pech die hij al gehad heeft in parijs roubaix wk veldrijden en rvv op cruciale momenten is toch al veel te veel ondertss. Is dit nog toeval?
    08-10-2023 15:44
    Ik vrees net te kort komen tegenover renners met net dat meer koersinzicht, en te lang top willen zijn? Want puur op fysieke kwaliteiten is hij sowieso niet minder dan bijvoorbeeld Mathieu? Zolang Jumbo-Visma hem constant over heel het seizoen laat opdraven gaat dit gewoon zo blijven denk ik, maar hoor de miljoenen die hij ervoor krijgt is een minder palmares hoogstwaarschijnlijk geen ding voor hem :-)
    08-10-2023 15:46
    meqadon, is die pech niet net zoveel als een Mathieu heeft gehad op belangrijke momenten? Alleen trekt die zich dat niet aan en rijdt door met kapot materiaal, en zit hij door zichzelf in posities waar hij ermee wegkomt. Als Wout altijd afwacht en je hebt materiaalpech dan zijn ze natuurlijk weg ...
    08-10-2023 18:25
    De vergelijking met vdp zal een blijvertje zijn. Vdp heeft ook al pech gekend op belangrijke momenten. Bv rrv van bettiol wk wollongong wk zolder wk bieles en wk dit jaar waar hij toch nog won ondanks de val. Bij van aert is dit toch al een langer lijstje. PR van gilbert van baarle en ook nog dit jaar waren zeker vd zelfde orde. Was telkens 1 vd sterkste in koers. Wk tabor 3 maal pech toch nog op 10 sec van vdp geëindigd wk zolder ook pech maar toch gewonnen. Wk bieles 2 maal pech toch gewonnen. Wk oostende ook pech. Rvv waar hij met cm’s verloor van vdp eerst gevallen dan kettingproblemen op het moment van aanval julian en vdp. Rvv dit jaar ook gevallen. Om nog maar te zwijgen van die akelige val in de tour 2019. Natuurlijk had hij die niet allemaal gewonnen, maar het lijstje op belangrijke afspraken oogt indrukwekkend.
08-10-2023 13:32
Mentaal was het een leerzaam jaar voor van Aert. Hopelijk valt het volgend jaar de goede kant op.
08-10-2023 13:19
Van aert toch al heel veel pech gekend in z’n carriere. Mag wel een keer gaan stoppen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine