Pavel Sivakov: “Movistar gaf extra gas toen Roglic pech had”
Volgens Pavel Sivakov voerde Movistar gisteren het tempo stevig op, toen Primož Roglič kampte met mechanische pech in de etappe naar Como. Op het moment dat de Sloveen een probleem had met zijn derailleur, schakelden de ploegmaats van leider Richard Carapaz een tandje op.
“Ik hoorde via mijn radio dat hij was gevallen”, vertelde Sivakov na de rit aan de Franse sportkrant L’Équipe. “Maar even daarvoor had hij een mechanisch probleem. Ik zag dat zijn derailleur was gebroken, dus toen Movistar daarna à bloc ging koersen, vond ik dat niet erg fair, eerder wat vreemd.” Volgens de Rus was het absoluut waar dat Movistar versnelde na de problemen van de kopman van Jumbo-Visma.
Sivakov verloor in de rit naar Como 0:28 op Miguel Ángel López, zijn belangrijkste tegenstander in de strijd om het jongerenklassement. “Het was als een klassieker”, blikte de Rus terug op de etappe van zondag. “Iedereen wist dat de rustdag eraan kwam, dus iedereen gaf alles. Het was erg lastig in de finale. Ik heb nooit de Ronde van Lombardije gereden, maar het was moeilijk. Hoewel het mijn zwaarste dag was, is het niet slecht dat ik mijn witte trui wist te behouden.”
Ze hebben ook niet gewacht op MAL toen die mechanische pech had, dus dat is de enige reden waarom je nog op 1 staat in het jongerenklassement!
Wachten is sowieso onzin, dat leer je al bij de aspiranten.
Daarnaast was Movistar al veel langer flink door aan het rijden.
Dit is gewoon gestook en viespeukerij van Sky
Beetje vaag in beeld, maar het moet hem wel zijn. 4:48 achterstand op dat moment volgens tijdsregistratie. Toen Roglic aansloot, was het net boven 4 minuten.
Zie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/belkin-glundert-na-spectaculaire-waaieretappe-in-tour~bedc12dd/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Heb toch het idee dat dit voorval in de Tour destijds, nog niet is vergeten.
Elders maakte je het nog bonter door te beweren dat Roglic "niet wilde rijden"...
Wat is je bron? Je duim telt niet mee..
Erg? Nee, het mes snijdt aan twee kanten.
Wachten hoeft niet, maar ik vind het bij mechanische pech wel chique. Uiteraard kan dit niet in elke situatie, maar nu begonnen ze op een ongewoon punt opeens gas te geven.
Persoonlijk denk ik dat het vooral een kwestie is van verschil in opvatting m.b.t. sportiviteit.
Mijn indruk is dat het in Zuid-Europese landen vooral om de knikkers gaat en dat de manier waarop ondergeschikt is. Dat terwijl in vooral Angelsaksische landen de manier waarop wel degelijk van belang is. Maar langzaam begint de Zuid-Europese manier meer en meer de standaard te worden, iets wat ik erg jammer vindt. Er zijn genoeg voorbeelden dat er in het verleden niet werd doorgereden (mij staan de duels tussen Lance en der Jan het beste bij), maar kennelijk heeft men daar in Spanje geen boodschap aan.
Ik heb er geen moeite mee als je probeert de zwakke momenten van een tegenstander te benutten, of dat nu is door extra aan te zetten als je ziet dat je tegenstander het moeilijk heeft of proberen een waaier op te zetten of een alliantie met meerdere ploegen om de sterkste renner in koers te isoleren, maar om gebruik maken van de pech of zelfs de val van een tegenstander vind ik hoogst onsportief en erg onsympathiek.
Vergeet niet dat het belang van de manier waarop je wint ook vooral een luxe is. Dat kun je je veroorloven als je domineert. Zie daar meteen ook een interessante parallel met je Noord-Zuid vergelijking.
(of zoals Peer quasi-gekscherend aangeeft met z'n 'boreale cultuur')
op niemand eigenlijk, het is een wedstrijd en daar hoort dit bij....
Laten we wel wezen: als Movistar écht had doorgetrokken, dan had Roglic geen aansluiting meer gemaakt. Ze zaten daar met 4 of 5? We zijn toch niet naïef?
Greetje uit de Kopermakersteeg had de houten loopfietsen van Spaanse verkenners onklaar gemaakt.
Sindsdien is het motto tussen Nl en Spaanse wielerploegen.
Er kan gesteld worden: zorg dat je spullen in orde zijn.
In de Formule 1 wordt er ook niet gewacht als er een auto kapot is.
Amador heeft in die 2 kilometer dat Roglic weg was zo hard gereden dat hij daarna gelijk van kop moest.