Paul Magnier wint door massale val ontsierde sprint in Tour of Guangxi
foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 14 oktober 2025 om 08:36

Paul Magnier wint door massale val ontsierde sprint in Tour of Guangxi

Paul Magnier heeft de openingsrit van de Tour of Guangxi op zijn naam geschreven. De Fransman was de snelste in de massasprint, nadat in de laatste kilometer een groot deel van het peloton onderuit ging of werd opgehouden bij een massale val. Max Kanter werd tweede, Jordi Meeus derde.

De WorldTour eindigt ook dit jaar weer met de Tour of Guangxi, een zesdaagse rittenkoers in China. De eerste etappe van de ronde betrof een relatief vlakke etappe bestaande uit vier omlopen in en rond Fangchenggang. Er zaten wel wat klimmetjes in het parcours, maar toch leek een massasprint het meest waarschijnlijke scenario.

Valter en Le Berre
In de openingsfase probeerden veel renners weg te rijden. Onder meer Frank van den Broek probeerde het, maar de Nederlander werd al snel weer tot de orde geroepen. Daarna was er een kopgroepje met Aurélien Paret-Peintre (Decathlon AG2R), Rémy Rochas (Groupama-FDJ) en Julius Johansen (UAE Emirates-XRG). Zij hielden langer stand, maar door een versnelling het peloton – met zelfs even breuken tot gevolg – werden ook zij weer ingerekend.

Paret-Peintre, Johansen en Rochas – foto: Fotopersburo Cor Vos

Uiteindelijk kregen we zo een definitieve kopgroep van twee personen. Attila Valter (Visma | Lease a Bike) en Mathis Le Berre (Arkéa-B&B Hotels) sloegen de handen ineen en fietsten samen lang voor de meute uit. De sprintersploegen gaven het duo echter niet al te veel ruimte en rekenden de twee op goed twintig kilometer van de streep weer in. Vervolgens ging het in volle vaart naar de sprint. Voordat de sprint ingezet kon worden, was er echter een grote valpartij. Slechts een klein groepje kon zo sprinten voor de zege.

Fernando Gaviria ging die sprint vervolgens van ver aan, maar Magnier toonde zich de snelste van het selecte gezelschap. Hij haalde het voor Max Kanter en Jordi Meeus. De Fransman van Soudal Quick-Step boekte zo zijn vijftiende zege van het seizoen.

RIDE Magazine
18 Reacties
14-10-2025 08:49
Gaviria zou eens een carrière als lead-out moeten overwegen.
14-10-2025 09:03
Hoe breed en hoe recht de weg ook is, nauwelijks een sprintrit zonder val. Zelfs in deze minst nerveuze tijd van het seizoen.
    14-10-2025 09:13
    Dit toont maar weer dat de enige manier om de veiligheid te verhogen het verbieden van massasprints is. Al dat geruzie over derailleurs, stuurtjes en dergelijke is hete lucht om de realiteit niet te hoeven erkennen.
    14-10-2025 09:23
    Het stomme is dat je eigenlijk ook gewoon gelijk hebt. Of je moet echt zeer strikt gaan handhaven en regels voeren, maar of dat allemaal op de openbare weg kan.
    14-10-2025 10:51
    Er zal nog wel iemand zijn die ergens een reden vindt om ook dit weer op de UCI of de organisatie te steken zeker?
    14-10-2025 12:53
    Dat de weg breed en recht is, is juist de oorzaak van een valpartij. De aanloop naar een sprintfinale moet gewoon veel bochten hebben om het peloton op een lint te trekken. Als er de ruimte is om alle treinen nog intact aan de laatste rechte lijn te krijgen, dan is een valpartij altijd het resultaat.
    14-10-2025 16:07
    Zie je wel...
    14-10-2025 19:06
    Haha, ik had het niet over de UCI of de organisatie. Maar een lange, brede en rechte aanloop naar de lijn is vragen om problemen. Dat is gewoon een bekend recept en absoluut geen geheim. Je weet zelf ook wel waarom. Ja, je wilt inderdaad niet nog een bocht op 200 meter van de lijn, maar dat is een heel ander verhaal.
    15-10-2025 11:59
    En hoe kan je massasprints verbieden Cornelius, dan moet je toch bijna elke vlakke rit of wedstrijd gaan schrappen?
14-10-2025 09:04
Man man prutsers. Iemand zit lekker achterstevoren te rijden, de ander rijdt er blind in.

Magnier in topvorm, dan kom je hier vaak mee weg.
14-10-2025 09:17
Ben is benieuwd wat ze volgend jaar in de tour gaan doen.
Met Magnier heb je een ferme
Kandidaat voor groen en een fransman

Ook kwa planning als kopman voorjaar is combi met tour beter dan een giro
    14-10-2025 09:29
    In de Giro werd ook elke rit met een heuveltje Magnier getipt, om vervolgens als één van de eerste sprinters te lossen. Ik denk dat het verwachtingspatroon te hoog is, en dat zeker zijn klimmend vermogen best wel wordt overschat. Een grote ronde is andere koek dan de Tour of Guangxi.

    Voor komend jaar denk ik een mooi doel om wat dichter naar de top te groeien in koersen als MSR en G-W, semi-klassiekers te blijven winnen, en dominantie tonen in WT koersen van een week / Giro of Vuelta. Dan komt dat groen eventueel daarna nog wel een keer.
    14-10-2025 10:25
    Het lijkt mij ook raar dat ze zo'n beetje zekere ritwinsten voor Merlier opgeven voor Mangier.
    15-10-2025 12:11
    Hij had in aanloop naar de Giro ook wel een paar nare valpartijen, niet raar dat het toen even wat minder was.
14-10-2025 10:27
Dus UAE-man kijkt achterom op zoek naar z'n sprinter, maar die zit al vrij strak in z'n wiel. Daarbij houdt 'ie eventjes in en de sprinter blijft met zijn voorwiel rechts achter het achterwiel van z'n voorganger haken en gaat onderuit. Gele kaart voor UAE-man op kop?
    14-10-2025 11:24
    Zulke acties moeten een rode kaart opleveren imo.
Wat een ontzettend zinloos rondje is dit ieder jaar toch ook weer. De Tour Down Under en de Canadese wedstrijden hebben hun plek op de kalender echt wel veroverd, maar dit boeit niemand. En dan nog rijden ze elkaar plat.
14-10-2025 12:12
Tja, een grote brede rechte weg. En dan ga je lekker je benen stilhouden en achterom kijken als je voorop rijdt. Wat een minkukel!

Valt me trouwens vaak op dat renners in de finale meer achter zich kijken dan voor zich uit, om te zien of de sprinter in het wiel zit. Misschien een regel van maken dat dit niet meer mag. Want ik heb door dit kijkgedrag al menig valpartij gezien. En bovenal: met achterom kijken wordt er zeker geen valpartij voorkomen, enkel als het gaat om kijken of je veilig kunt uitsturen. Maar daarvoor moet je vooral naast je kijken, en niet helemaal achterstevoren op je fiets kruipen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.