Paul Herygers pleit voor gekleurde banden in het veldrijden
Veldrijders kunnen in de cross verschillende banden gebruiken, afhankelijk van de weersomstandigheden en de staat van het parcours. Het is voor veldritliefhebbers echter niet evident om met het blote oog te zien of een renner nu op bijvoorbeeld Grifo-banden of Rhino-banden rijdt.
Oud-crosser en co-commentator Paul Herygers pleit daarom ook voor gekleurde banden in het veldrijden. De wereldkampioen van Koksijde (in 1994) kijkt naar de Formule 1, waar men wel met een dergelijk systeem werkt. Daar is aan de hand van drie kleuren (rood is de zachte band, geel een mediumband en wit de harde band) snel te zien op welke banden de F1-coureurs rijden.
“Zo weet je meteen of ze voor andere banden hebben gekozen”
“Ik pleit daar ook echt voor in het veldrijden”, geeft Herygers aan in de Sporza-podcast De Tribune. “Geef de banden een kleurtje en dan kun je het verschil vanop afstand zien. Zo weet je meteen of ze voor andere banden hebben gekozen in de materiaalpost. Nu besteden de regisseurs er specifiek aandacht aan om te zien welke nopjes op de banden staan.”
In het veldrijden gebruiken crossers verschillende banden. De Grifo is een allroundprofiel of tractorbandprofiel, geschikt voor zand- en moddercrossen. De Rhino is dan weer een grof profiel voor zware moddercrossen of technische omlopen met veel draaien-en-keren. Verder hebben we nog de Pipistrello (weinig grip en geschikt voor droge grasomlopen), de Pipisquallo (voor droge parcoursen en bepaalde zandcrossen) en de Small Bird (komt uit het mountainbiken).
- Er i.t.t. de Formule 1 niet één verplicht merk is met 3 types waar iedereen het mee moet doen.
Gewoon een ideetje om de cross inzichtelijker en dus aantrekkelijker te maken voor de tv-kijker, niet meer en niet minder. Ik vind het zelf ook niet per se een goed idee, maar je moet er ook niet meer van maken dan het is.
Nu laten ze bij de start soms bij enkele zien met welke tubes ze vertrekken, het was beter dat ze van alle renners op de eerste rij lieten zien met welk schoeisel ze vertrekken, met het voorstel van Paul zie je het direct als ze vertrekken, ook als ze tijdens de wedstrijd van type tubes veranderen.
In veel crossen zoals Dendermonde en Overijse ga je het kleurverschil niet zien, daar hebben alle banden een strontkleur. Daar rij je niet net als met een formule-1 auto over schoon asfalt. Dus toch een andere oplossing verzinnen Paul, bijvoorbeeld dat ze na een wissel een ronde lang om de 10 seconden griffo moeten roepen of pipi, zodat iedereen langs de kant het weet ;-)