Patrick Lefevere ziet contractsituatie Remco Evenepoel als een dilemma voor Soudal Quick-Step
Remco Evenepoel ligt nog tot eind 2026 onder contract bij Soudal Quick-Step, maar de 25-jarige Belg werd in het verleden al gelinkt aan andere ploegen en was vorig jaar zelfs in gesprek met Red Bull-BORA-hansgrohe. Volgens Patrick Lefevere, de voormalig teammanager van Soudal Quick-Step, staat de Belgische formatie nu al voor een dilemma.
In zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad gaat Lefevere in op de toekomst van Soudal Quick-Step. Volgens de oud-teambaas beschikken maar liefst zeventien renners over een aflopend contract. Evenepoel heeft nog een doorlopende verbintenis, maar toch plaatst Lefevere een kanttekening. “Sowieso is Remco de belangrijkste contractuele kwestie voor de ploeg”, is hij van mening.
“Zijn verbintenis loopt pas af eind 2026, maar ondertussen is het wielrennen zo ver richting voetbal geëvolueerd dat je nu al voor een dilemma staat. Uiteraard wil iedereen Remco bij de ploeg houden, onze sponsors zijn daarover heel duidelijk. Maar wat als vraag en aanbod te ver uit elkaar liggen? Of als de andere partij niet wil verlengen?”
“Dan wil je – naar het voorbeeld van Lotto en Maxim Van Gils – het liefst ‘cashen’ met een verkoop in het jaar vóór het contract afloopt. Als er geen extra sponsors komen, zou de ploeg dat geld goed kunnen gebruiken, maar de echte vraag is dan: hoeveel ploeg blijft er zonder Remco nog over?”, vraagt Lefevere zich af.
Er zijn eigenlijk maar twee renners die QS de gekende grandeur hadden kunnen opleveren in die wedstrijden de laatste jaren: Pogacar en VDP. Je kan eventueel uitbreiden naar Van Aert en Pedersen. Er is tot nu toe geen enkele situatie geweest waarin een van die 4 zelfs maar in de buurt kwamen van 'beschikbaar' zijn voor andere ploegen, dat krijg je heel misschien na dit seizoen met Pedersen, voordien was die ook geen optie.
Renners die QS wilde maar die financieel onhaalbaar waren of sportief gezien niet de garanties kregen die ze wilden (dus de enige geldige redenen die te linken zijn aan Evenepoels aanwezigheid) zijn jongens als Lazkano, Pithie, Van Dijke en De Lie. Niemand die durft te zeggen dat een van die jongens wél een monument kon winnen als ze in een QS-truitje reden, integendeel. En verder inzetten op Asgreen en Alaphilippe zou ook niets hebben opgeleverd.
Zelfs als ze 5 jaar geleden wisten welk palmares Evenepoel op dit moment zou hebben geloof ik niet dat er op 100 potentiële ploegbazen ook maar één zou gezegd hebben "die gaan we niet betalen, we kiezen andere renners".
Probleem is geweest dat Remco niet die ambitie heeft. Die wil grote rondes winnen, met een ploeg compleet om hem heen gebouwd. En dan gaat slecht samen met deel. Zeker als je ook nog zou willen sprinten met een type als Merlier, of daarvoor Jakobsen. En een sprinttrein met 1 of 2 klimknechten was voor Remco niet goed genoeg.
Ik denk dat het voor die namen die jij noemt fantastisch moet zijn geweest om met Remco in de ploeg op jacht te gaan naar klassieke zeges. De wolfpack zoals ie was, met een wereldtopper die zich kan meten met de allerbesten, en daaromheen de nodige kansen. Als ze het tactisch zouden durven spelen zoals in de goede oude wolfpack tijd.
Maar als al die mannen altijd in dienst zouden moeten rijden van de grote Remco, dan zou ik het ook overslaan.
Zelfs in het hypothetische geval dat QS wél die keuze had gemaakt en Remco zou verplichten om ervoor te zorgen dat hij of een ploegmaat een koers als Dwars Door Vlaanderen kan winnen, dan koos Remco toch gewoon voor een ploeg als Ineos waar hij wél z'n ambitie mocht najagen, en stond QS even ver hun klassieke doelstellingen of zelfs verder want met Remco pak je tenminste nog elk jaar een prijsje tussen Brabantse Pijl en Luik.
Want los van jouw, mijn of zelfs de ploeg hun mening: Remco vindt Vuelta-winst en Tourpodium belangrijker dan Vlaamse koersen.
Tour winnen zou het summum zijn en als het eens een jaar goed uitkomt voor bv. Nibali, waarom dan niet Evenepoel?
En laten ze dan van de scherven terug iets moois maken.
Kijken of je een type als Landa (of een andere klassementsrenner) aan boord kunt krijgen voor een leuk klassement of meedoen voor ritzeges in de bergen, maar zonder direct een hele ploeg eraan te besteden.
Toch is dat denk ik de grootste fout geweest van de ploeg. Door niet in te zetten op andere sporen. Ze hebben geluk dat Merlier zo'n brave labrador is en heeft geaccepteerd dat ie bepaalde wedstrijden niet mocht rijden vanwege de grote Remco, die alles voor zichzelf wil.
Ik had die egotripper er al lang uit getrapt. Of hem in ieder geval niet zo op het voetstuk geplaatst. Prima dat ie wat support mee krijgt, maar niet een hele ploeg om hem heen bouwen en daarmee alles waar je voor staat verloochenen als QS zijnde. De wolfpack is een leeuwentroep geworden. Waarbij de leeuwenkoning als eerste mag vreten, en de rest maar moet zien wat er over blijft.
Remco had overigens prima (of misschien zelfs nog beter) gepast in het oorspronkelijke DNA van de ploeg. Namelijk rittenkapers, klassieke renners / eendagscoureurs, en rondjes van een week mee pakken. En dan zou Remco zijn ding mogen doen in de rondes, zoals bijv. een Jungels vroeger deed. Mee rijden, hooguit 1 goed mannetje in steun. En zien waar het uit komt.
@Baroudeur: lijkt me een hopeloos geval. Ik denk dat we zou schrikken als we hem in het echt zien.
Wie weet wil ook de ploeg hem wel kwijt; ik kan me niet voorstellen dat zijn opmerkingen na LBL goed gevallen zijn bij zijn ploeggenoten.
Tot op heden is Roglic eigenlijk altijd een zekerheidje geweest in grote rondes. Ofwel hij valt, ofwel hij doet mee om het podium. Als hij bevestigt (en wie weet Remco niet in de TdF), dan zie ik voor de grote rondes geen reden voor Redbull om Roglic in te ruilen voor Evenepoel. Zeker als je een flinke afkoopsom zou moeten betalen.