Patrick Lefevere ziet contractsituatie Remco Evenepoel als een dilemma voor Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 3 mei 2025 om 10:55

Patrick Lefevere ziet contractsituatie Remco Evenepoel als een dilemma voor Soudal Quick-Step

Remco Evenepoel ligt nog tot eind 2026 onder contract bij Soudal Quick-Step, maar de 25-jarige Belg werd in het verleden al gelinkt aan andere ploegen en was vorig jaar zelfs in gesprek met Red Bull-BORA-hansgrohe. Volgens Patrick Lefevere, de voormalig teammanager van Soudal Quick-Step, staat de Belgische formatie nu al voor een dilemma.

In zijn wekelijkse column voor Het Nieuwsblad gaat Lefevere in op de toekomst van Soudal Quick-Step. Volgens de oud-teambaas beschikken maar liefst zeventien renners over een aflopend contract. Evenepoel heeft nog een doorlopende verbintenis, maar toch plaatst Lefevere een kanttekening. “Sowieso is Remco de belangrijkste contractuele kwestie voor de ploeg”, is hij van mening.

“Zijn verbintenis loopt pas af eind 2026, maar ondertussen is het wielrennen zo ver richting voetbal geëvolueerd dat je nu al voor een dilemma staat. Uiteraard wil iedereen Remco bij de ploeg houden, onze sponsors zijn daarover heel duidelijk. Maar wat als vraag en aanbod te ver uit elkaar liggen? Of als de andere partij niet wil verlengen?”

“Dan wil je – naar het voorbeeld van Lotto en Maxim Van Gils – het liefst ‘cashen’ met een verkoop in het jaar vóór het contract afloopt. Als er geen extra sponsors komen, zou de ploeg dat geld goed kunnen gebruiken, maar de echte vraag is dan: hoeveel ploeg blijft er zonder Remco nog over?”, vraagt Lefevere zich af.

RIDE Magazine
30 Reacties
03-05-2025 11:47
Ik vraag me altijd af wat mensen denken dat er gebeurd zou zijn als QS niet zijn pijlen/geld op Evenepoel zou hebben gericht en dus een ploeg voor de voorjaarsklassiekers was gebleven.

Er zijn eigenlijk maar twee renners die QS de gekende grandeur hadden kunnen opleveren in die wedstrijden de laatste jaren: Pogacar en VDP. Je kan eventueel uitbreiden naar Van Aert en Pedersen. Er is tot nu toe geen enkele situatie geweest waarin een van die 4 zelfs maar in de buurt kwamen van 'beschikbaar' zijn voor andere ploegen, dat krijg je heel misschien na dit seizoen met Pedersen, voordien was die ook geen optie.
Renners die QS wilde maar die financieel onhaalbaar waren of sportief gezien niet de garanties kregen die ze wilden (dus de enige geldige redenen die te linken zijn aan Evenepoels aanwezigheid) zijn jongens als Lazkano, Pithie, Van Dijke en De Lie. Niemand die durft te zeggen dat een van die jongens wél een monument kon winnen als ze in een QS-truitje reden, integendeel. En verder inzetten op Asgreen en Alaphilippe zou ook niets hebben opgeleverd.

Zelfs als ze 5 jaar geleden wisten welk palmares Evenepoel op dit moment zou hebben geloof ik niet dat er op 100 potentiële ploegbazen ook maar één zou gezegd hebben "die gaan we niet betalen, we kiezen andere renners".
    03-05-2025 12:26
    Je had met Evenepoel prima het wolfpack DNA kunnen behouden. Laat hem mee doen in de klassiekers, en je hebt een prachtig wapen als ploeg. Zeker naast een rappe klassieke sprinter. Type Van Aert. Tandem heeft zich in landsverband al meermaals bewezen.

    Probleem is geweest dat Remco niet die ambitie heeft. Die wil grote rondes winnen, met een ploeg compleet om hem heen gebouwd. En dan gaat slecht samen met deel. Zeker als je ook nog zou willen sprinten met een type als Merlier, of daarvoor Jakobsen. En een sprinttrein met 1 of 2 klimknechten was voor Remco niet goed genoeg.

    Ik denk dat het voor die namen die jij noemt fantastisch moet zijn geweest om met Remco in de ploeg op jacht te gaan naar klassieke zeges. De wolfpack zoals ie was, met een wereldtopper die zich kan meten met de allerbesten, en daaromheen de nodige kansen. Als ze het tactisch zouden durven spelen zoals in de goede oude wolfpack tijd.

    Maar als al die mannen altijd in dienst zouden moeten rijden van de grote Remco, dan zou ik het ook overslaan.
    03-05-2025 13:54
    We hebben dit jaar toch nogmaals gezien dat je de kwaliteiten van twee renners binnen een ploeg niey gewoon kan optellen om te tippen aan de legends. Alsof Remco + De Lie zelfs maar een podium in RVV zou opleveren.
    Zelfs in het hypothetische geval dat QS wél die keuze had gemaakt en Remco zou verplichten om ervoor te zorgen dat hij of een ploegmaat een koers als Dwars Door Vlaanderen kan winnen, dan koos Remco toch gewoon voor een ploeg als Ineos waar hij wél z'n ambitie mocht najagen, en stond QS even ver hun klassieke doelstellingen of zelfs verder want met Remco pak je tenminste nog elk jaar een prijsje tussen Brabantse Pijl en Luik.
    Want los van jouw, mijn of zelfs de ploeg hun mening: Remco vindt Vuelta-winst en Tourpodium belangrijker dan Vlaamse koersen.
    03-05-2025 14:02
    Achteraf is het altijd makkelijk praten, 4 jaar geleden was iedereen er nog van overtuigd dat Remco een meervoudig Tour winnaar zou kunnen worden en wellicht gaat ie nog wel een keer winnen of zelfs 2 keer, maar het is inmiddels wel duidelijk dat hij niet is doorontwikkeld tot een heerser in het grote ronde werk. Ik denk dat Remco nog 1 Tour nodig heeft om zelf ook tot de conclusie te komen dat zijn kracht tot veelvuldige grote successen meer ligt bij de eendaagse koersen.
03-05-2025 11:35
Ik hoop voor Lefevere dat hij nog eens een absoluut topsucces meemaakt voor 'zijn' ploeg, of anders zijn volledige teloorgang niet hoeft mee te maken.

Tour winnen zou het summum zijn en als het eens een jaar goed uitkomt voor bv. Nibali, waarom dan niet Evenepoel?
    03-05-2025 12:18
    Ik hoop juist precies het omgekeerde. Geen fan van Lefevere, geen fan van Evenepoel. Dus van mij mag de ploeg uit elkaar vallen.

    En laten ze dan van de scherven terug iets moois maken.
    03-05-2025 17:26
    Nibali won mede omdat froome viel, en omdat hij heel veel beter was dan de rest, 6 minuten. Ook kwam de vak van froome in roubaix etappe voor de kasseien, iets waar nibali beduidend beter in was dan froome. Evenepoel heeft toch al iets vergelijkbaars nodig van twee renners in hetzelfde jaar, vingegaard en pogacar. Die kans is toch wel stuk kleiner dan als één renner weg moet vallen voor een kans.
03-05-2025 11:21
Lekker cashen met Remco; dikke strik eromheen, en verder met Merlier. Terug naar de roots na het mislukte experiment om QS als rondeploeg te gaan ombouwen.

Kijken of je een type als Landa (of een andere klassementsrenner) aan boord kunt krijgen voor een leuk klassement of meedoen voor ritzeges in de bergen, maar zonder direct een hele ploeg eraan te besteden.
    03-05-2025 11:33
    Echt een mislukt experiment zo de Vuelta winnen en met 2 man in top 5 van de tour eindigen.
    03-05-2025 11:34
    Op basis waarvan concludeer jij dat het experiment is mislukt? Vorig jaar fantastisch gedaan in de TDF met Landa als meesterknecht en ook in de Vuelta van 2022 deed de ploeg het meer dan behoorlijk.
    03-05-2025 11:36
    En dan? Terug naar de roots is sprinten en het voorjaar? Merlier is geen 20 meer en mocht je het voorjaar willen domineren dan zal je ook daar fors in moeten investeren. Ik ben geen Remco fan maar als ik QS was dan zal ik vooral doorbouwen met Remco en met hem de switch maken naar de klassiekers als het ronde-experiment niet volledig geslaagd is. Je kan namelijk ook niet stellen dat dit is mislukt
    03-05-2025 12:16
    Probleem is dat ze ALLES hebben ingezet op Remco de grote ronderenner. Waarschijnlijk de enige manier om hem aan boord te houden, anders was ie waarschijnlijk weg geweest richting Ineos of zo.

    Toch is dat denk ik de grootste fout geweest van de ploeg. Door niet in te zetten op andere sporen. Ze hebben geluk dat Merlier zo'n brave labrador is en heeft geaccepteerd dat ie bepaalde wedstrijden niet mocht rijden vanwege de grote Remco, die alles voor zichzelf wil.

    Ik had die egotripper er al lang uit getrapt. Of hem in ieder geval niet zo op het voetstuk geplaatst. Prima dat ie wat support mee krijgt, maar niet een hele ploeg om hem heen bouwen en daarmee alles waar je voor staat verloochenen als QS zijnde. De wolfpack is een leeuwentroep geworden. Waarbij de leeuwenkoning als eerste mag vreten, en de rest maar moet zien wat er over blijft.

    Remco had overigens prima (of misschien zelfs nog beter) gepast in het oorspronkelijke DNA van de ploeg. Namelijk rittenkapers, klassieke renners / eendagscoureurs, en rondjes van een week mee pakken. En dan zou Remco zijn ding mogen doen in de rondes, zoals bijv. een Jungels vroeger deed. Mee rijden, hooguit 1 goed mannetje in steun. En zien waar het uit komt.
    03-05-2025 12:34
    Gooi deze zeikerd aub opnieuw van het forum! Elke dag opnieuw dezelfde plaat. Ze moeten je komen halen met een dwangbuis man en je vooral ver weg wegstoppen.... Ziekelijke geest heb je.
    03-05-2025 13:07
    @Bswinkelss: ik denk dat je de ironie hebt gemist
    @Baroudeur: lijkt me een hopeloos geval. Ik denk dat we zou schrikken als we hem in het echt zien.
    03-05-2025 17:24
    Baroudeur iemand met een dwangbuis afvoeren en wegstoppen. En dan noem je stukhout ziekelijk omdat hij een andere visie heeft.
    05-05-2025 07:20
    Ik zou het sowieso zo snel mogelijk regelen. Verkoop hem nu al aan RB, maak het bekend na de Tour. Als je je ploeg opnieuw moet inrichten, dan is dit het moment, nu vinden de contractonderhandelingen plaats. Alles vanaf de tour is te laat. Haal Mohoric, Benoot, Kooij en nog een stel van dat soort rijders en wordt idd weer een Wolfpack.
03-05-2025 13:49
Ik geloof niet dat hij wil blijven. De relatieve zwakte van de ploeg blijft immers een probleem en opmerkingen zoals na LBL doen me vermoeden dat hij de uitgang zoekt.
    03-05-2025 14:31
    Denk dat mijn drijvende broer gelijk heeft. En ook Lefevere hint al op een tussentijdse transfer.

    Wie weet wil ook de ploeg hem wel kwijt; ik kan me niet voorstellen dat zijn opmerkingen na LBL goed gevallen zijn bij zijn ploeggenoten.
    03-05-2025 14:32
    Misschien nog een 3de account aanmaken als rothout past beter bij u
    03-05-2025 14:35
    Gaaaaaaaaaapenberg.....
03-05-2025 11:10
SQS heeft zich de laatste jaren zo ontzettend om REV heen gebouwd, dat wanneer hij weggaat er inderdaad niks overblijft en ze weer van de grond af aan opnieuw moeten beginnen met een ploeg bouwen. Lefevre lijkt zichzelf ook langzaam richting de uitgang te bewegen. Dus zou me niks verbazen als deze ploeg in 2a3jaar niet meer bestaat. Dat er toch een soort van fusie gaat plaatsvinden waar de afgelopen jaren al veelvuldig geruchten over zijn geweest
    03-05-2025 11:29
    Deze ploeg heeft een structureel financieel probleem. Eigenaar Bakala steekt jaarlijks enkele miljoenen in de ploeg om het budget op een acceptabel niveau te houden, dus ik kan me goed voorstellen dat hij dat ook wel een keer zat is. Maar om te stellen dat deze ploeg ten dode is opgeschreven als Evenepoel weg gaat is ook een beetje overdreven. Zonder de UCI-punten van Evenepoel, zou SQS vorig jaar evengoed net in de top10 van de jaarranking zijn geëindigd. En als het contract van Revket wordt afgekocht zullen ze daar misschien wel richting de 10 miljoen euro voor krijgen, waar ze toch weer enkele jaren op kunnen teren.
    03-05-2025 13:46
    Ik zeg ook niet dat ze dood en begraven zijn als REV weg is, maar de structuur van de ploeg moet dan wel weer opnieuw opgebouwd worden. En stel dat Lefevre weggaat zie ik het niet heel lang meer bestaan. En met de inbreng van Bakala heb je ook nog een goed punt dat de ploeg in de huidige vorm niet eeuwig houdbaar is
03-05-2025 11:43
De ploeg moet gewoon steeds de koers hard maken. Dan wint namelijk enkel Remco.
    03-05-2025 12:19
    Helemaal correct!
03-05-2025 15:43
Het lijkt me logisch dat Evenepoel naar Red Bull gaat. Dit gelet op de band tussen Specialized en Evenepoel die er al is. En RB wil een opvolger voor Roglic aantrekken. RB heeft het geld en de kennis om grote ronden te winnen opgedaan van Roglic. QS heeft laten zien niet de absolute topomkadering te kunnen bieden die nodig is om mee te spelen om tourwinst. RB kan dat wel.
    03-05-2025 17:30
    En roglic dan naar ineos? Die hebben geen winnende kopman terwijl ze wel nog graag voor en leider klassement blijven rijden
    03-05-2025 18:03
    Roglic wordt dit jaar 36 dus ik denk niet dat Ineos daar hun hoop op vestigt. Het hangt ook af van of Evenepoel zijn contract bij SQS uitdient of in 2026 al ergens anders fietst.
    03-05-2025 18:14
    Zal er ook van afhangen wat Roglic laat zien in de Giro.

    Tot op heden is Roglic eigenlijk altijd een zekerheidje geweest in grote rondes. Ofwel hij valt, ofwel hij doet mee om het podium. Als hij bevestigt (en wie weet Remco niet in de TdF), dan zie ik voor de grote rondes geen reden voor Redbull om Roglic in te ruilen voor Evenepoel. Zeker als je een flinke afkoopsom zou moeten betalen.
    03-05-2025 18:37
    Tenzij Ineos ineens een pak geld biedt voor Evenepoel deze zomer. Dan zullen RB en Specialized ook in actie komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine