Patrick Lefevere: “Remco kan nu koersen met het idee ‘alles kan, niets moet'”
Foto: Cor Vos
zaterdag 9 september 2023 om 09:32

Patrick Lefevere: “Remco kan nu koersen met het idee ‘alles kan, niets moet'”

Ook Soudal Quick-Step-CEO Patrick Lefevere heeft zijn zegje gedaan over de off-day van kopman Remco Evenepoel. De West-Vlaming wil geen grote conclusies trekken, maar ziet wel nog kansen voor de Belgische kampioen, zo geeft hij aan in zijn veelbesproken wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

Voor Lefevere kwam de offday van Remco Evenepoel als een even grote verrassing als de rest van de wereld. “Ik had zoals alle andere mensen die de koers op televisie volgden geen flauw benul van de reden voor de offday van Remco. Op dit moment heb ik die nog altijd niet. Zeker is: hij is niet ziek aan de rit begonnen. Pas op de Aubisque zag ik hetzelfde gezicht dat ik ook in de Giro zag na de tijdrit. Het beste woord dat ik ervoor heb is ‘getrokken’. Ik hoop van ganser harte dat we straks niet opstaan met dezelfde realiteit als toen: ziek – corona, dat moet niet nog een keer gebeuren.”

Het is nu gissen naar verklaringen voor de plotse slechte dag van zijn poulain. “Ik ga passen voor grote conclusies en ik hoop dat de buitenwereld dat ook doet. Kan Remco zich in deze Vuelta nog herzetten? Geen flauw idee. Onze dokters weten nog niet wat er aan de hand is, dus ikzelf al helemaal niet. Als hij gezond opstaat, stapt hij wel in een nieuwe realiteit: koersen met het idee ‘alles kan, niets moet.’ Dat is Remco eigenlijk nog nooit gegund geweest.”

Jumbo-Visma-dominantie
Door het passen van Evenepoel ligt de weg van Jumbo-Visma wel open voor een ultieme dominantie: de eerste drie plekken in het eindklassement bezetten. Maar dat roept bij Lefevere geen vragen op. “Eerst en vooral: Sepp Kuss, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard komen allesbehalve uit het niks. Het zijn toptalenten, met de tamelijk unieke combinatie van een lichte carrosserie en een gigantische motor.”

“Ik ben sowieso niet de man die zich vragen stelt bij een collectieve dominantie. Onze ploeg heeft dat in het eendagswerk ook vaak genoeg gekend”, aldus Lefevere, die ooit met Mapei de eerste drie plaatsen in Parijs-Roubaix bezette. “Naast vermogen, VO2Max en wat weet ik nog allemaal hangt succes in wielrennen gelukkig ook af van dat soort onmeetbare, ontrainbare mentale mechanismen. Winnen doet altijd nog vaker winnen.”

RIDE Magazine
39 Reacties
09-09-2023 10:43
Ik word altijd een beetje moe van PatLev. "Alles kan, niks moet". We doen net alsof we het over een neo prof hebben die eerste jaars prof is en nog alles moet leren. Evenepoel is een dubbel wereldkampioen, grote ronde winnaar en een dubbele monumenten winnaar. Waar hebben we het over? "Alles kan, niks moet"? Wat een grap.
09-09-2023 12:17
Het lijkt me eerlijk gezegd einde carriere... of toch de aanzet daartoe. Zo'n vechter is het niet en dit was toch wel een flinke dreun.
09-09-2023 10:39
Dus een verwijzing naar een evt hypo van PatLef wordt gecanceld? Misschien dit even teruglezen.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/patrick-lefevere-zegt-dat-hij-kampte-met-hypo-tijdens-vive-le-velo/
09-09-2023 10:44
@Wouter Van hout ...en hup, daar ben je alweer. Ome Pat - Patje - EPO. Een stuk minder voorzichtig nu want het ideale moment om nu de guillotine boven te halen. Lang mogen wachten, na al die successen die Evenepoel opstapelde de afgelopen jaren, dat wel. Verkneukel je en geniet nog wat van je momentje, want dat is het: een moment van inzinking. De Ket kennende zal hij beter dan ooit willen terugslaan, zo gaat dat met absolute topsporters.
09-09-2023 09:59
[i]edit WF: niet doen[/i]
    09-09-2023 10:32
    Hij zegt het niet, dus ik ga bekritiseren wat ik ervan zou vinden als de geïnsinueerde alcoholist het wel zou gedacht hebben? Sterk werk van de voortrekker van het inhoudelijk argument en de tegenstander van het spelen op de man.
    09-09-2023 10:49
    @gebruikersnaam. Tja, zo kennen we Wouter toch. @Wouter. Een 1-2-3tje in Parijs-Roubaix is 100x minder straf dan een 1-2-3'tje in Parijs, Madrid of Rome hoor. Dat daarbij vragen gesteld worden zou niet meer dan normaal zijn. In de gehele wielergeschiedenis is dat immers nog nooit gebeurd...nooit. Zelfs niet iets dat nog maar enigszins in de buurt kwam.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine