Patrick Lefevere: “Remco kan nu koersen met het idee ‘alles kan, niets moet'”
Ook Soudal Quick-Step-CEO Patrick Lefevere heeft zijn zegje gedaan over de off-day van kopman Remco Evenepoel. De West-Vlaming wil geen grote conclusies trekken, maar ziet wel nog kansen voor de Belgische kampioen, zo geeft hij aan in zijn veelbesproken wekelijkse column in Het Nieuwsblad.
Voor Lefevere kwam de offday van Remco Evenepoel als een even grote verrassing als de rest van de wereld. “Ik had zoals alle andere mensen die de koers op televisie volgden geen flauw benul van de reden voor de offday van Remco. Op dit moment heb ik die nog altijd niet. Zeker is: hij is niet ziek aan de rit begonnen. Pas op de Aubisque zag ik hetzelfde gezicht dat ik ook in de Giro zag na de tijdrit. Het beste woord dat ik ervoor heb is ‘getrokken’. Ik hoop van ganser harte dat we straks niet opstaan met dezelfde realiteit als toen: ziek – corona, dat moet niet nog een keer gebeuren.”
Het is nu gissen naar verklaringen voor de plotse slechte dag van zijn poulain. “Ik ga passen voor grote conclusies en ik hoop dat de buitenwereld dat ook doet. Kan Remco zich in deze Vuelta nog herzetten? Geen flauw idee. Onze dokters weten nog niet wat er aan de hand is, dus ikzelf al helemaal niet. Als hij gezond opstaat, stapt hij wel in een nieuwe realiteit: koersen met het idee ‘alles kan, niets moet.’ Dat is Remco eigenlijk nog nooit gegund geweest.”
Jumbo-Visma-dominantie
Door het passen van Evenepoel ligt de weg van Jumbo-Visma wel open voor een ultieme dominantie: de eerste drie plekken in het eindklassement bezetten. Maar dat roept bij Lefevere geen vragen op. “Eerst en vooral: Sepp Kuss, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard komen allesbehalve uit het niks. Het zijn toptalenten, met de tamelijk unieke combinatie van een lichte carrosserie en een gigantische motor.”
“Ik ben sowieso niet de man die zich vragen stelt bij een collectieve dominantie. Onze ploeg heeft dat in het eendagswerk ook vaak genoeg gekend”, aldus Lefevere, die ooit met Mapei de eerste drie plaatsen in Parijs-Roubaix bezette. “Naast vermogen, VO2Max en wat weet ik nog allemaal hangt succes in wielrennen gelukkig ook af van dat soort onmeetbare, ontrainbare mentale mechanismen. Winnen doet altijd nog vaker winnen.”
Wil hij op het niveau komen om ooit de Tour te winnen, dan moet hij gewoon nog veel meer inzetten op het hooggebergte en het rijden van rondes. Het is ook geen toeval dat je Roglic, Vingegaard en eigenlijk bijna alle anderen bovenaan het klassement hier enkel maar in het rondewerk hebt gezien dit jaar. Die rijden geen klassiekers, geen WK of WK tijdrijden. Hetzelfde heb ik bv. al gezegd bij Pidcock, als die serieus wil meespelen in een grote ronde. En zelfs bij Pogacar, die van nature uit nog meer een ronderenner is dan Evenepoel, zie je dat hij in dat werk voorbijgestreefd is door een pure specialist.
Maar anderzijds: wat als Evenepoel geen San Sebastian rijdt, geen WK tijdrijden, of vorig jaar niet meer naar Australië was geweest na de Vuelta maar bv. eerder op een echte klimkoers als Lombardije had gemikt? Dan had zijn palmares er ook een stuk minder uitgezien, zonder de garantie dat je dan wel wint in een grote ronde. Idem voor Pogacar. Wat als hij dit voorjaar de klassiekers niet rijdt? Dan mist hij wel Vlaanderen, Amstel en Waalse Pijl, zonder de garantie dat hij wel de Tour op zak steekt. Dit zijn toch renners die door duidelijkere keuzes te maken ook veel dreigen te verliezen.
Voor volgend jaar lijkt het me in ieder geval vrij makkelijk om een programma uit te stippelen voor Evenepoel. Een voorjaar met bv. Parijs-Nice, Baskenland (perfect te combineren met LBL) en dan Dauphiné-Tour. Daarna gaan voor een medaille op de Olympische tijdrit en in het najaar het WK. Dit jaar hebben ze wat geïmproviseerd na het wegvallen in de Giro. De Vuelta had kunnen meevallen maar is uiteindelijk een deceptie geworden, al heeft hij toch ook weer een mooie rit gewonnen en staat hij weer met de voetjes op de grond. Wil Evenepoel in verschillende soorten koersen blijven meedoen, dan betekent dat 1 grote ronde rijden met een lange voorbereiding en eventueel daarna nog wat eendagskoersen rijden. Zeker op het WK denk ik dat er de komende jaren nog wel parcoursen komen op zijn maat, en Luik is eigenlijk ook altijd prima mee te pikken in het voorjaar, bv. in combinatie met het Baskenland. Zomaar een grote ronde erbij nemen en meedoen in het eindklassement zoals een Vingegaard lijkt voor Evenepoel niet weggelegd. Die moet de perfecte voorbereiding hebben gehad.
Dat dan ongenuanceerde kritiek gegeven wordt op een ploegmanager die, met vrij veel succes, een jonge Belg in een Belgische ploeg geïntroduceerd heeft en tot stevige prestaties opgeleid heeft, is werkelijk ongehoord. Daar kunnen Zeeman en consoorten nog een puntje aan zuigen. Ondertussen zullen (toch de naïeve en domme) Nederlanders juichen voor prestaties van buitenlanders.... in een Nederlandse ploeg.
Ja, het gebeurde is een stevige klap voor zowel Rev, z'n ploeg als z'n supporters. Maar hij is geen machine en nog steeds een mens.
De Vuelta stond niet op z'n programma. Dat hebben ze er wel op gezet omdat de Giro mislukte door 't gekende beestje.
Dan kan je al geen ideale voorbereiding hebben en als je zijn parcours na de Giro bekijkt dan had hij nauwelijks rust en al direct ook weer een hoogvormpiek. Anders win je niet de CSS en WK TT.
Zijn lichaam zegt nu bruusk, het is genoeg!
Ik was me trouwens al eerder aan het afvragen hoe hij er na een slopende RVS nog zou in slagen top te zijn voor Lombardije.
Hij zou eens goed moeten kijken naar hoe Vingegaard zo'n grote ronde rijdt. De Deen doseert zijn krachten veel beter. Hij wint maar weinig etappes. Meestal kiest hij één of twee etappes uit waarin hij het verschil maakt. Wil Evenepoel in de toekomst een Tour de France winnen, en dat wil hij ongetwijfeld, dan heeft hij een ploegleider nodig die hem tijdens een grote ronde afremt en hem transformeert van een klassieke renner naar een echte ronderenner. Verder mensen om hem heen die hem er op wijzen dat ook aan zijn krachten grenzen zitten. En daar gaat het tot nu toe steeds fout. Zijn drieste karakter in combinatie met personen die hem regelmatig vertellen hoe goed hij wel is, is een prima omgeving voor ééndaagse wedstrijden of een kleine ronde, maar zal in een grote ronde nog wel vaker voor dagen zoals gisteren zorgen.
Langs de andere kant moet wel eens nagegaan worden hoe je een renner moet voorbereiden op een grote ronde. Hoort daar San Sebastian, WK ... bij ?
Heeft Remco (en anderen) de juiste trainer voor grote rondes ?
Waarom zouden Zeeman en consorten een puntje aan Lefevere's formidabele opleidingskwaliteiten kunnen zuigen. Evenepoel was al een fenomeen voordat hij bij SQS kwam. Kun je niet zeggen van Roglic, Vingegaard, Kuss, Kooij. Lijkt mij dus dat het opleiden bij TJV de nieuwe standaard zet. Waar bij SQS juist de klok wordt teruggedraaid, naast Remco valt het zwaar tegen qua nieuw talent.
Drukloos fietsen had gekund in de afgelopen TdF. Maar toen wilde hij alleen mee doen om te winnen, niet om te leren. En iets in mij zegt dat er een hardleerse component zit in deze knaap. Dat heeft hem gebracht waar hij nu staat, in positieve en in negatieve zin. Maar naar de toekomst toe zal het hem eerder in de weg gaan zitten dan gaan helpen. Het is voor Remco te hopen dat Cian de druk wat bij hem weg gaat nemen... Want dat de Belgische fans en journalisten (vaak beide in een) gaan veranderen, dat zie ik niet gebeuren. De koning is dood, leve de koning!