Patrick Lefevere: “Remco kan nu koersen met het idee ‘alles kan, niets moet'”
Foto: Cor Vos
zaterdag 9 september 2023 om 09:32

Patrick Lefevere: “Remco kan nu koersen met het idee ‘alles kan, niets moet'”

Ook Soudal Quick-Step-CEO Patrick Lefevere heeft zijn zegje gedaan over de off-day van kopman Remco Evenepoel. De West-Vlaming wil geen grote conclusies trekken, maar ziet wel nog kansen voor de Belgische kampioen, zo geeft hij aan in zijn veelbesproken wekelijkse column in Het Nieuwsblad.

Voor Lefevere kwam de offday van Remco Evenepoel als een even grote verrassing als de rest van de wereld. “Ik had zoals alle andere mensen die de koers op televisie volgden geen flauw benul van de reden voor de offday van Remco. Op dit moment heb ik die nog altijd niet. Zeker is: hij is niet ziek aan de rit begonnen. Pas op de Aubisque zag ik hetzelfde gezicht dat ik ook in de Giro zag na de tijdrit. Het beste woord dat ik ervoor heb is ‘getrokken’. Ik hoop van ganser harte dat we straks niet opstaan met dezelfde realiteit als toen: ziek – corona, dat moet niet nog een keer gebeuren.”

Het is nu gissen naar verklaringen voor de plotse slechte dag van zijn poulain. “Ik ga passen voor grote conclusies en ik hoop dat de buitenwereld dat ook doet. Kan Remco zich in deze Vuelta nog herzetten? Geen flauw idee. Onze dokters weten nog niet wat er aan de hand is, dus ikzelf al helemaal niet. Als hij gezond opstaat, stapt hij wel in een nieuwe realiteit: koersen met het idee ‘alles kan, niets moet.’ Dat is Remco eigenlijk nog nooit gegund geweest.”

Jumbo-Visma-dominantie
Door het passen van Evenepoel ligt de weg van Jumbo-Visma wel open voor een ultieme dominantie: de eerste drie plekken in het eindklassement bezetten. Maar dat roept bij Lefevere geen vragen op. “Eerst en vooral: Sepp Kuss, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard komen allesbehalve uit het niks. Het zijn toptalenten, met de tamelijk unieke combinatie van een lichte carrosserie en een gigantische motor.”

“Ik ben sowieso niet de man die zich vragen stelt bij een collectieve dominantie. Onze ploeg heeft dat in het eendagswerk ook vaak genoeg gekend”, aldus Lefevere, die ooit met Mapei de eerste drie plaatsen in Parijs-Roubaix bezette. “Naast vermogen, VO2Max en wat weet ik nog allemaal hangt succes in wielrennen gelukkig ook af van dat soort onmeetbare, ontrainbare mentale mechanismen. Winnen doet altijd nog vaker winnen.”

RIDE Magazine
39 Reacties
09-09-2023 09:46
Gewoon een keer een realistisch verhaal van Patlev en dat mag ook gezegd worden
09-09-2023 09:46
Zou het niet zijn dat Lefevere enigszins opgelucht is, dat dit in elk geval niet aan de ploeg lag. Pa Evenepoel is nu de mond gesnoerd en wellicht dat Ineos zich ook achter de oren krabt. Kortom, Lefevere zit wat steviger wat zijn ploeg voor volgend jaar betreft.
    09-09-2023 09:56
    Of ligt dit juist wel aan de begeleiding vanuit de ploeg die zeer weinig ervaring heeft met grote ronde werk. Geen optimale voorbereiding weten te bewerkstelligen en geen ploeg op kunnen stellen die tegenwicht kan bieden tegen TJV. Vooral dat laatste heeft enorm veel mentale druk gegeven op Remco vermoed ik. Al verlamd door de concurrentie voordat de strijd begonnen was. (De hele TJV ploeg zat warm te rijden op de rollen voor de etappe van gisteren bv)
    09-09-2023 10:44
    @Wheely, ik kan uw theorie wel volgen. Alleen wat dat losrijden op de rollen betreft. Dat is nu eens het enige dat niet vooruitstrevend en/of hightech is. Als ze zelfs dat al niet zouden weten bij SQS...
    09-09-2023 12:52
    @eddie Doelde niet zozeer op het gebruik van de rollen ansich maar eerder op de mindset waarmee de ploeg de rit aanvangt, bij zo'n belangrijke rit als deze wil je gewoon 100% ready aan de start staan, op alles voorbereid zijn etc. Die mindset mis ik bij SQS.
09-09-2023 10:28
Evenepoel zal op sportief vlak dingen uit deze nederlaag halen, die hem in de toekomst kunnen helpen, ervaring heet dat. Maar ik denk dat hij gisteren ook nog iets anders heeft geleerd: er is in België geen bom ontploft toen hij moest lossen. Hij beseft hopelijk dat de wielerwereld niet enkel rondom hem draait en dat het publiek de inzinking voor kennisgeving aan nam en twee uur later alweer vol bewondering naar de klasse prestatie van Uijtdebroecks keek. Dat zonder druk (of met veel minder druk) koersen wat Lefevere brengt als iets dat hem eerder nooit gegund was, is een logische sneer naar te fanatieke fanboys en de Belgische journalistiek. Maar iets meer de hand in eigen boezem mag wel, want dat beeld van die kleine jongen uit Schepdaal die stap voor stap groeide van veelwinnaar in kleine koersen naar veelwinnaar in grote koersen, die een klein land na decennia weer trots moest maken in het rondewerk, die verwachting (nu een last) heeft de omkadering in samenspraak met Evenepoel zelf op de schouders van deze jongeling gelegd. Fietsen zonder die immense druk is Evenepoel gegund, maar iets zegt mij dat we begin 2024 op dezelfde voet verder gaan wanneer mijnheer in de trainingen de beste waarden ooit trapt en de verwachtingen opgeklopt worden. Om de toekomst te voorspellen geeft een blik naar het verleden immers de beste aanknopingspunten. Hopelijk beseft Lefevere dat het roer om mag.
    09-09-2023 11:41
    Wie zegt dat Evenepoel dat niet beseft (dat de wereld niet rond hem draait)? Dat is wat er hier van gemaakt wordt. Mogelijk heeft hij er een andere kijk op. Ik ben wel eens benieuwd naar zijn beleving van de dag van gisteren. Maar dat dit een klap is voor hem is wel duidelijk.
09-09-2023 10:58
Tenzij hij iets onder de leden zou blijken te hebben, zou dergelijke inzinking te verklaren kunnen zijn door zijn opbouw naar deze Vuelta. San Sebastian winnen eind juli, vervolgens een zwaar WK rijden in de regen, dan het WK tijdrijden als hoofddoel en dan nog snel 2 weken nog wat kilo's verliezen om naar een loodzware Vuelta te trekken... Voor een renner die van nature uit niet de ranke klimgeit is maar wel een powercoureur met laag gewicht, is dat wellicht niet de ideale formule om in een grote ronde top te zijn. Maar goed, de Vuelta is er ook een beetje achteraan geplakt na uit te zijn gevallen in de Giro, dus op zich was dit een grote ronde in eerste instantie bedoeld om te leren. Als je dan geklopt wordt door een superieur Jumbo-Visma maar bv. wel op het podium eindigt kan je daar tevreden mee zijn, maar nu zal dit toch een stevige opdoffer betekenen.

Wil hij op het niveau komen om ooit de Tour te winnen, dan moet hij gewoon nog veel meer inzetten op het hooggebergte en het rijden van rondes. Het is ook geen toeval dat je Roglic, Vingegaard en eigenlijk bijna alle anderen bovenaan het klassement hier enkel maar in het rondewerk hebt gezien dit jaar. Die rijden geen klassiekers, geen WK of WK tijdrijden. Hetzelfde heb ik bv. al gezegd bij Pidcock, als die serieus wil meespelen in een grote ronde. En zelfs bij Pogacar, die van nature uit nog meer een ronderenner is dan Evenepoel, zie je dat hij in dat werk voorbijgestreefd is door een pure specialist.

Maar anderzijds: wat als Evenepoel geen San Sebastian rijdt, geen WK tijdrijden, of vorig jaar niet meer naar Australië was geweest na de Vuelta maar bv. eerder op een echte klimkoers als Lombardije had gemikt? Dan had zijn palmares er ook een stuk minder uitgezien, zonder de garantie dat je dan wel wint in een grote ronde. Idem voor Pogacar. Wat als hij dit voorjaar de klassiekers niet rijdt? Dan mist hij wel Vlaanderen, Amstel en Waalse Pijl, zonder de garantie dat hij wel de Tour op zak steekt. Dit zijn toch renners die door duidelijkere keuzes te maken ook veel dreigen te verliezen.

Voor volgend jaar lijkt het me in ieder geval vrij makkelijk om een programma uit te stippelen voor Evenepoel. Een voorjaar met bv. Parijs-Nice, Baskenland (perfect te combineren met LBL) en dan Dauphiné-Tour. Daarna gaan voor een medaille op de Olympische tijdrit en in het najaar het WK. Dit jaar hebben ze wat geïmproviseerd na het wegvallen in de Giro. De Vuelta had kunnen meevallen maar is uiteindelijk een deceptie geworden, al heeft hij toch ook weer een mooie rit gewonnen en staat hij weer met de voetjes op de grond. Wil Evenepoel in verschillende soorten koersen blijven meedoen, dan betekent dat 1 grote ronde rijden met een lange voorbereiding en eventueel daarna nog wat eendagskoersen rijden. Zeker op het WK denk ik dat er de komende jaren nog wel parcoursen komen op zijn maat, en Luik is eigenlijk ook altijd prima mee te pikken in het voorjaar, bv. in combinatie met het Baskenland. Zomaar een grote ronde erbij nemen en meedoen in het eindklassement zoals een Vingegaard lijkt voor Evenepoel niet weggelegd. Die moet de perfecte voorbereiding hebben gehad.
09-09-2023 10:01
Klinkt als een redelijke, afgewogen reactie van Lefevere. Mag ook wel eens gezegd worden.
09-09-2023 10:09
Als Primoz Jumbo verlaat over een jaar, misschien twee, zou Remco lekker naar Jumbo moeten gaan. Laat die Jumbo's maar onderzoeken waar de grenzen van Remco liggen.
09-09-2023 13:46
Grappig Skedel dat je dit als het begin van het einde van zijn carrière, omdat hij geen doorzettingsvermogen zou hebben, bestempeld. Hij lag net niet half dood te wezen toen hij van de weg vloog, zonder karakter geraak je die revalidatie ook niet succesvol door en kruip je ook niet terug op je fiets om verder te doen....
09-09-2023 12:12
Zoals ik eerder al stelde zijn sommige Nederlanders blij met een dode mus. Euforisch zelfs bij de prestaties van een Deen, Amerikaan en Sloveen. In tegenstelling tot hun reacties bij minstens even grote prestaties van pakweg Wiggins, Froome en co in het verleden. Enkel en alleen omdat de drie heersers van deze Vuelta deel uitmaken van een ..... Nederlandse ploeg. Dat er op van der Poel na (Belgen hoera, rijdt voor een Belgische ploeg) geen enkele Nederlander in de buurt komt in het eendagswerk en rondewerk, is de Nederlanders nog niet opgevallen. Daar zou ik mij pas zorgen over maken.
Dat dan ongenuanceerde kritiek gegeven wordt op een ploegmanager die, met vrij veel succes, een jonge Belg in een Belgische ploeg geïntroduceerd heeft en tot stevige prestaties opgeleid heeft, is werkelijk ongehoord. Daar kunnen Zeeman en consoorten nog een puntje aan zuigen. Ondertussen zullen (toch de naïeve en domme) Nederlanders juichen voor prestaties van buitenlanders.... in een Nederlandse ploeg.
    09-09-2023 12:45
    Je maakt je wel erg druk ik proef veel frustratie ook de woordkeuze is van een hoog niveau.
    09-09-2023 13:44
    Je stemt zeker ook Vlaams belang? Wat een droeftoeter bent u
09-09-2023 12:48
Eens met Sjors. Er zijn ook kansen dat hij aankomende etappes ‘gewoon’ mee kan en aanvalt zonder dat iemand zich geroepen voelt om hem terug te halen. Er zit kortom nog een 2e ritzege in.
09-09-2023 10:53
Dat was nou precies de manier waarop hij in de Tour had kunnen starten. Met of zonder ontplofte bom.
09-09-2023 10:19
@redactie. Deze walgelijke reactie mag best verwijderd worden. Als je niet weet wat een hypo is, dan zwijg je er beter over. Dit is een kaakslag voor iedereen die diabetes heeft, type1 of type2. Hypo’s kunnen levensbedreigend zijn.
09-09-2023 11:19
@Mooie Sjors ik kan me wel vinden in je redenering. Btw Heet van de naald: Remco rijdt gewoon door.
10-09-2023 13:45
Ik reageerde net op en klaag de vele gefrustreerde reacties aan van sommige Nederlanders. Die meteen nog maar eens op hun nummer gezet werden door Evenepoel zelf.
10-09-2023 14:02
@eddie nogmaals, drie man van dezelfde ploeg op het eindpodium van een grote ronde is dus al eerder voorgekomen. Get your facts straight.
09-09-2023 09:47
Dat idee is nog eens idee.
09-09-2023 10:20
Ik denk dat er hier weer es serieuze overdrijving rondgaat!

Ja, het gebeurde is een stevige klap voor zowel Rev, z'n ploeg als z'n supporters. Maar hij is geen machine en nog steeds een mens.

De Vuelta stond niet op z'n programma. Dat hebben ze er wel op gezet omdat de Giro mislukte door 't gekende beestje.
Dan kan je al geen ideale voorbereiding hebben en als je zijn parcours na de Giro bekijkt dan had hij nauwelijks rust en al direct ook weer een hoogvormpiek. Anders win je niet de CSS en WK TT.

Zijn lichaam zegt nu bruusk, het is genoeg!

Ik was me trouwens al eerder aan het afvragen hoe hij er na een slopende RVS nog zou in slagen top te zijn voor Lombardije.
09-09-2023 11:27
Evenepoel zou tijdens een ronde van drie weken wat zuiniger met zijn krachten moeten omgaan. Dat deze inzinking komt kort na de tijdrit lijkt mij geen toeval. Waarom moet hij gaan strijden met Ganna om de dagwinst. Daar moet hij zich helemaal niet mee bezighouden. Hij rijdt die tijdrit met een gigantisch voorblad. Een groot risico, omdat het verschil met een kleine bergversnelling dan wel extra groot is. Ook de val na de finish van de door hem gewonnen etappe zal zijn sporen hebben nagelaten. En ook daar kan hij voor de toekomst iets van leren. Wat minder energie en tijd besteden aan het zegegebaar. Verder was het niet zo slim om zo vroeg al de leiderstrui te pakken. Veel extra aandacht en gedoe rond de dagelijkse huldiging. Maar dat is typisch Evenepoel. Hij is ontzettend getalenteerd, maar overschat zijn mogelijkheden nog regelmatig.
Hij zou eens goed moeten kijken naar hoe Vingegaard zo'n grote ronde rijdt. De Deen doseert zijn krachten veel beter. Hij wint maar weinig etappes. Meestal kiest hij één of twee etappes uit waarin hij het verschil maakt. Wil Evenepoel in de toekomst een Tour de France winnen, en dat wil hij ongetwijfeld, dan heeft hij een ploegleider nodig die hem tijdens een grote ronde afremt en hem transformeert van een klassieke renner naar een echte ronderenner. Verder mensen om hem heen die hem er op wijzen dat ook aan zijn krachten grenzen zitten. En daar gaat het tot nu toe steeds fout. Zijn drieste karakter in combinatie met personen die hem regelmatig vertellen hoe goed hij wel is, is een prima omgeving voor ééndaagse wedstrijden of een kleine ronde, maar zal in een grote ronde nog wel vaker voor dagen zoals gisteren zorgen.
09-09-2023 11:52
Goede column. Zegt hier alleen maar logische dingen. Lijkt mij trouwens voor Pat stiekem wel een zegen dat Remco hier tegen een uppercut aanloopt. Gaat wat stiller worden vanuit de kant van Papa Evenepoel denk ik.
09-09-2023 12:41
En de Patrick Evenepoel ( de man van wie Remco de arrogentie geërft heeft) maar klagen dat de ploegmaats niet sterk genoeg zijn ... nu is het omgekeerd.
Langs de andere kant moet wel eens nagegaan worden hoe je een renner moet voorbereiden op een grote ronde. Hoort daar San Sebastian, WK ... bij ?
Heeft Remco (en anderen) de juiste trainer voor grote rondes ?
09-09-2023 13:08
Zelfs Remco gaat aan de immer grotere verwachtingen en bijkomende mentale druk ten onder. En daar doet hij al dan niet bewust zelf aan mee. Niet ziek, nog niet volle bak koers, geen hongerklop, optimale vuelta voorbereiding itt Kuss bijv, en dan is toch opeens de tank leeg. Back to basis met z'n 23 jaar pas. Niet elke koers asnvatten met doel winst. Kerel raakt compleet uitgewrongen.
09-09-2023 10:46
Fan of niet; een mooie etappe gun je hem zeker!
09-09-2023 12:02
Zo had ie al vanaf het begin moeten koersen, maar er wordt hem veel te veel druk opgelegd en dat doet hij deels zelf
09-09-2023 12:37
@Paul Hoekstra
Waarom zouden Zeeman en consorten een puntje aan Lefevere's formidabele opleidingskwaliteiten kunnen zuigen. Evenepoel was al een fenomeen voordat hij bij SQS kwam. Kun je niet zeggen van Roglic, Vingegaard, Kuss, Kooij. Lijkt mij dus dat het opleiden bij TJV de nieuwe standaard zet. Waar bij SQS juist de klok wordt teruggedraaid, naast Remco valt het zwaar tegen qua nieuw talent.
09-09-2023 09:48
Echt een vaderfiguur voor Remco.
09-09-2023 10:39
Hulde Panache. Iets met nagel en kop!

Drukloos fietsen had gekund in de afgelopen TdF. Maar toen wilde hij alleen mee doen om te winnen, niet om te leren. En iets in mij zegt dat er een hardleerse component zit in deze knaap. Dat heeft hem gebracht waar hij nu staat, in positieve en in negatieve zin. Maar naar de toekomst toe zal het hem eerder in de weg gaan zitten dan gaan helpen. Het is voor Remco te hopen dat Cian de druk wat bij hem weg gaat nemen... Want dat de Belgische fans en journalisten (vaak beide in een) gaan veranderen, dat zie ik niet gebeuren. De koning is dood, leve de koning!
    09-09-2023 12:53
    Dankzij het skippen van de TDF, wint hij wel andere belangrijke zaken (BK, WK ITT, CSS, rit vuelta…)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine