Patrick Lefevere: “Remco Evenepoel weet wie hij moet bedanken, ook Belgische wetgever”
foto: Cor Vos
zaterdag 16 augustus 2025 om 08:55

Patrick Lefevere: “Remco Evenepoel weet wie hij moet bedanken, ook Belgische wetgever”

Patrick Lefevere is in zijn wekelijks column bij Het Nieuwsblad voor de tweede keer op rij ingegaan op de transfer van Remco Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Opnieuw treedt hij niet in detail rondom zijn ex-poulain bij Soudal-Quick-Step, maar hij legt wel de vinger op de zere plek. “Het gaat steeds om Belgen, dat is geen toeval”, zegt hij over vroegtijdige transfers.

“Een belangrijke vraag: wat zijn recent de grote ‘driepartijenakkoorden’ geweest in het wielrennen? De transfers waar renners een overstap maken vóór de afloop van hun contract?”, begint hij. “Remco, Maxim Van Gils en Cian Uijtdebroeks. Als we verder teruggaan in de tijd kunnen we Wout van Aert toevoegen aan de lijst. De rechtbank heeft zich destijds moeten uitspreken over zijn overstap naar Jumbo-Visma, maar uiteindelijk heeft de renner daar ook zijn zin gekregen.”

“De gemene deler bij al die voortijdige transfers is duidelijk: het gaat steeds om Belgen. Wat natuurlijk geen toeval is. Weinig mensen weten dat, maar Belgische wielrenners zijn bedienden. Officieel tewerkgesteld bij de Belgische wielerbond. Bij Soudal-Quick-Step betalen wij de lonen niet rechtstreeks aan onze Belgische renners, maar wel aan de Belgische wielerbond die ze nadien, na afhouding van bedrijfsvoorheffing en RSZ-bijdrage, doorstort.”

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Wetgeving in België gunstig voor renners, nadelig voor teams
Volgens Lefevere zit niemand daar op te wachten, ook de bond niet. “Consequentie van het hele verhaal? Belgische wielrenners vallen onder het normale ‘arbeidsrecht’. Ze hebben standaard vakantiegeld en een verzekering voor arbeidsongevallen. Goed voor hen, maar voor de teams zijn het zo niet de goedkoopste jongens. […] Het punt dat ik hier wil maken: als teams renners te werk stellen als zelfstandigen – wat in veel landen perfect legaal is – kun je in die contracten echte afkoopsommen vastleggen en de renners voor jaren ‘betonneren’.”

“Het is geen geheim dat UAE Emirates XRG dat doet”, haalt Lefevere aan. “Met Belgische renners kan dat in principe niet, omdat ze zich als bedienden altijd kunnen beroepen op de bewuste ‘wet van ‘78’, waarbij de compensatie gelimiteerd is tot het loon van de resterende contractperiode. […] Zoals vorige week gezegd: Remco zijn transfer is hem gegund. Mijn enige bemerking: ik weet een beetje wie ervoor gezorgd heeft dat alles rondgekomen is en dat zijn niet per se de mensen die op de officiële foto staan, maar no hard feelings. Remco zelf zal wel weten wie hij moet bedanken en daar hoort dus zeker ook de Belgische wetgever bij.

RIDE Magazine
13 Reacties
16-08-2025 11:13
Lefevere zorgt wederom bewust voor ruis om de tegenstelling groter te maken dan die is. Belgische profrenners zijn niet in loondienst bij de Belgische Wielerbond. De ploeg is hun werkgever, de arbeidsovereenkomst wordt afgesloten tussen renner en ploeg. De bond fungeert enkel als administratief tussenstation: ploegen betalen de lonen via de bond, die zorgt voor de afdracht van RSZ en bedrijfsvoorheffing en de nettolonen doorstort.

Wat Lefevere er niet bij vertelt, is dat de constructie ook voordelen voor de ploeg heeft. Hij benadrukt vaak zijn “goedheid” dat hij renners blijft doorbetalen bij blessures, maar dat beeld is eenzijdig. Voor Belgische renners geldt namelijk het gewone arbeidsrecht: de ploeg betaalt slechts het gewaarborgd loon van de eerste maand, daarna neemt de Belgische ziekteverzekering (mutualiteit) de loondoorbetaling over. In concrete gevallen zoals bij Evenepoel (na zijn val in Lombardije en het trainingsongeval afgelopen winter) werd zijn loon dus grotendeels door de overheid gedekt, niet door de ploeg. Dat voordeel hoort óók meegewogen te worden in het verhaal over de nadelen van de Belgische wetgeving en de beperkte transfersommen.
    16-08-2025 12:19
    Hoe zit het met Belgische renners die rijden voor een niet-Belgische ploeg?
    Bijv. Wellens en UAE of Theuns en Trek.
    16-08-2025 12:38
    Heldere toelichting
    Meteen duidelijk dat het verhaal niet klopte
    16-08-2025 12:46
    Er kunnen natuurlijk ook extralegale afspraken in de overeenkomst opgenomen zijn. Bijvoorbeeld dat de werkgever alsnog het gederfde loon blijft doorbetalen (de mutualiteit betaalt slechts een percentage). Of dat zo was bij bvb. Evenepoel weet ik niet, maar om zomaar te stellen dat het doorbetalen van geblesseerde renners niet geldt, is te kort door de bocht.
    Bovendien, als de letsels opgelopen zijn tijdens het uitoefenen van de arbeidsovereenkomst, geldt vermoedelijk in de meeste gevallen de arbeidsongevallenverzekering.
16-08-2025 11:48
Zeer interessante reactie van Panache hier vind ik. Een column waarmee de schrijver voor een deel zijn opinie schrijft maar tegelijkertijd vooral ook informerend is.
    16-08-2025 14:09
    Interessant omdat Panache weer maar eens de bal compleet misslaat?

    Alsof de ziekenkas het zware loon van een topsporter uitbetaalt tijdens een blessure haha. Zo’n uitkering is begrensd op een goeie 100 euro per dag.

    De rest (= meer dan 99% van zijn loon in het geval van bv. Evenepoel) wordt gewoon door de ploeg betaald, met eventueel een tussenkomst van een extra verzekering bij zware blessures als de ploeg die zelf heeft afgesloten.
16-08-2025 09:24
Het zal vast puur toeval zijn dat Ivan van Wilder niet genoemd wordt in dit verhaal door Lefevre.

Wat u niet wil dat u geschiedt...
    16-08-2025 09:35
    Het is geen toeval, want de situaties zijn onvergelijkbaar – vraag dat maar aan Team DSM. Hier is het stoer om Lefevere af te kraken, maar laten we hem geen zonden aanwrijven die hij niet begaan heeft.
    16-08-2025 09:53
    @melkzuur: klopt helemaal. Lefevere zeurt er ook niet over, hij benoemt een aspect dat in andere media niet benoemd werd
    Alleen over Van Aert zit hij verkeerd, die kreeg "zijn zin" niet echt. De arbeidsrechtbank stelde hem in het ongelijk en hij moest betalen...
16-08-2025 09:59
Het is apart dat de Belgische wielrenners eigenlijk in dienst zijn van de bond (zoals ik het lees). Ik vraag me af of dit arbeidsrechtelijk stand houdt als je dit aankaart bij een rechter. Aan de andere kant is het voor de renners wel lekker om een soort Belgisch CAO te hebben.
    16-08-2025 10:13
    En die cao is ten opzichte van gewone werknemers in België nog heel voordelig.
    16-08-2025 11:15
    Het zou mij sterk lijken als de Belgische bond de macht heeft om renners te verplichten bij hun in dienst te gaan, i.p.v. als zelfstandige (zeker weten doe ik dat natuurlijk niet).

    Echter, wat zou jij doen als je een renner was? Kiezen voor een goede CAO waarbij het normale arbeidsrecht geld, men standaard is verzekerd voor ongevallen en het veel makkelijker is om bij een conflict/vertrekwens naar een ander team over te stappen? En laten we ook niet vergeten dat een zelfstandige natuurlijk veel meer juridische zaken en dingen zoals pensioen moet regelen. Ja hiervoor kan je iemand inhuren, maar bij de bond is het al geregeld.
16-08-2025 11:09
Zeer interessante informatie van Lefevre hier vind ik. Een column waarmee de schrijver voor een deel opinie schrijft maar tegelijkertijd ook informerend is.

Reacties zijn gesloten.