Patrick Lefevere: “Remco Evenepoel weet wie hij moet bedanken, ook Belgische wetgever”
Patrick Lefevere is in zijn wekelijks column bij Het Nieuwsblad voor de tweede keer op rij ingegaan op de transfer van Remco Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Opnieuw treedt hij niet in detail rondom zijn ex-poulain bij Soudal-Quick-Step, maar hij legt wel de vinger op de zere plek. “Het gaat steeds om Belgen, dat is geen toeval”, zegt hij over vroegtijdige transfers.
“Een belangrijke vraag: wat zijn recent de grote ‘driepartijenakkoorden’ geweest in het wielrennen? De transfers waar renners een overstap maken vóór de afloop van hun contract?”, begint hij. “Remco, Maxim Van Gils en Cian Uijtdebroeks. Als we verder teruggaan in de tijd kunnen we Wout van Aert toevoegen aan de lijst. De rechtbank heeft zich destijds moeten uitspreken over zijn overstap naar Jumbo-Visma, maar uiteindelijk heeft de renner daar ook zijn zin gekregen.”
“De gemene deler bij al die voortijdige transfers is duidelijk: het gaat steeds om Belgen. Wat natuurlijk geen toeval is. Weinig mensen weten dat, maar Belgische wielrenners zijn bedienden. Officieel tewerkgesteld bij de Belgische wielerbond. Bij Soudal-Quick-Step betalen wij de lonen niet rechtstreeks aan onze Belgische renners, maar wel aan de Belgische wielerbond die ze nadien, na afhouding van bedrijfsvoorheffing en RSZ-bijdrage, doorstort.”

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos
Wetgeving in België gunstig voor renners, nadelig voor teams
Volgens Lefevere zit niemand daar op te wachten, ook de bond niet. “Consequentie van het hele verhaal? Belgische wielrenners vallen onder het normale ‘arbeidsrecht’. Ze hebben standaard vakantiegeld en een verzekering voor arbeidsongevallen. Goed voor hen, maar voor de teams zijn het zo niet de goedkoopste jongens. […] Het punt dat ik hier wil maken: als teams renners te werk stellen als zelfstandigen – wat in veel landen perfect legaal is – kun je in die contracten echte afkoopsommen vastleggen en de renners voor jaren ‘betonneren’.”
“Het is geen geheim dat UAE Emirates XRG dat doet”, haalt Lefevere aan. “Met Belgische renners kan dat in principe niet, omdat ze zich als bedienden altijd kunnen beroepen op de bewuste ‘wet van ‘78’, waarbij de compensatie gelimiteerd is tot het loon van de resterende contractperiode. […] Zoals vorige week gezegd: Remco zijn transfer is hem gegund. Mijn enige bemerking: ik weet een beetje wie ervoor gezorgd heeft dat alles rondgekomen is en dat zijn niet per se de mensen die op de officiële foto staan, maar no hard feelings. Remco zelf zal wel weten wie hij moet bedanken en daar hoort dus zeker ook de Belgische wetgever bij.
Wat Lefevere er niet bij vertelt, is dat de constructie ook voordelen voor de ploeg heeft. Hij benadrukt vaak zijn “goedheid” dat hij renners blijft doorbetalen bij blessures, maar dat beeld is eenzijdig. Voor Belgische renners geldt namelijk het gewone arbeidsrecht: de ploeg betaalt slechts het gewaarborgd loon van de eerste maand, daarna neemt de Belgische ziekteverzekering (mutualiteit) de loondoorbetaling over. In concrete gevallen zoals bij Evenepoel (na zijn val in Lombardije en het trainingsongeval afgelopen winter) werd zijn loon dus grotendeels door de overheid gedekt, niet door de ploeg. Dat voordeel hoort óók meegewogen te worden in het verhaal over de nadelen van de Belgische wetgeving en de beperkte transfersommen.
Bijv. Wellens en UAE of Theuns en Trek.
Meteen duidelijk dat het verhaal niet klopte
Bovendien, als de letsels opgelopen zijn tijdens het uitoefenen van de arbeidsovereenkomst, geldt vermoedelijk in de meeste gevallen de arbeidsongevallenverzekering.
Alsof de ziekenkas het zware loon van een topsporter uitbetaalt tijdens een blessure haha. Zo’n uitkering is begrensd op een goeie 100 euro per dag.
De rest (= meer dan 99% van zijn loon in het geval van bv. Evenepoel) wordt gewoon door de ploeg betaald, met eventueel een tussenkomst van een extra verzekering bij zware blessures als de ploeg die zelf heeft afgesloten.
Wat u niet wil dat u geschiedt...
Alleen over Van Aert zit hij verkeerd, die kreeg "zijn zin" niet echt. De arbeidsrechtbank stelde hem in het ongelijk en hij moest betalen...
Echter, wat zou jij doen als je een renner was? Kiezen voor een goede CAO waarbij het normale arbeidsrecht geld, men standaard is verzekerd voor ongevallen en het veel makkelijker is om bij een conflict/vertrekwens naar een ander team over te stappen? En laten we ook niet vergeten dat een zelfstandige natuurlijk veel meer juridische zaken en dingen zoals pensioen moet regelen. Ja hiervoor kan je iemand inhuren, maar bij de bond is het al geregeld.