Patrick Lefevere over Tourvorm van Remco Evenepoel: “Er moet nog kilo of anderhalf af”
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 8 juni 2024 om 08:54

Patrick Lefevere over Tourvorm van Remco Evenepoel: “Er moet nog kilo of anderhalf af”

Patrick Lefevere is in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad ingegaan op de conditie van Remco Evenepoel in het Critérium du Dauphiné. De kopman van Soudal Quick-Step veroverde de gele trui in de individuele tijdrit, maar verloor die in de eerste bergetappe aan Primož Roglič. Met nog drie weken tot de start van de Tour de France kan Lefevere de tussenstand opmaken “Mocht Remco nu al op zijn beste niveau zitten, dan hebben we een probleem.”

“Zijn tijdrit was woensdag steengoed. De klimprestatie naar Le Collet d’Allevard was degelijk zonder meer”, aldus Lefevere. “Het niveau van Remco is zoals ik het vooraf had ingeschat. […] Voor de start van de Dauphiné solliciteerde Remco nogal nadrukkelijk naar de rol van underdog. Uitspraken als ‘misschien ga ik knechten voor Mikel Landa en Ilan Van Wilder’ zijn we van hem niet gewoon. Dat was misschien een beetje overdreven, maar het was ook niet zonder grond.”

Na zijn val in de Ronde van het Baskenland trok Evenepoel met de ploeg op stage naar de Sierra Nevada, waar hij merkte ver van zijn topvorm te zijn. “Hij was in de eerste dagen niet de beste van de ploeg en voor hem is dat een ongemakkelijke gewaarwording. Een situatie die zich niet heel vaak voordoet”, zegt de teambaas. “Dat hij in de Dauphiné bergop nog altijd een beetje achterstand heeft is daarom niet meer dan normaal.”

‘Mocht Remco nu al op zijn beste niveau zitten, dan hebben we een probleem’
“Voor de Dauphiné heb ik het al verteld aan alle journalisten: onze renners moeten top zijn eind juni bij de start van de Tour. Mocht Remco nu al op zijn beste niveau zitten, dan hebben we een probleem. Die zou hij dan nog zes weken moeten rekken”, vertelt Lefevere over zijn poulain. “In gewicht zit Remco nu bijvoorbeeld nog niet op Tourniveau. Er moet nog een kilo of anderhalve kilo af, wat bij hem doorgaans vlot gaat. Na de Dauphiné gaat de Tourploeg opnieuw op stage naar Isola 2000. Daar werken we aan de laatste procentjes.”

Vrijdag had Lefevere nog een berichtje naar Evenepoel gestuurd, waarin stond: ‘Wat er gebeurt in het klassement is bijzaak. Gebruik de Alpen om beter te worden en om de tegenstand een beetje te fileren.’ Dat BORA-hansgrohe uiteindelijk uithaalde met Primož Roglič, kwam niet als een verrassing. “Het een-tweetje tussen Vlasov en Roglič gaan ze in de Tour natuurlijk ook proberen”, verwacht Lefevere.

RIDE Magazine
46 Reacties
08-06-2024 10:03
Het is al sinds februari 2023 dat Evenepoel nog eens een WT ronde won (UAE Tour voor Plapp). Ik snap dat ze voor het hoogst haalbare gaan (Tourwinst), want je weet nooit hoe een koers zich ontwikkelt, wie er wegvallen en je kan dan maar beter in de top-5 staan om te profiteren, in plaats van op een kwartier omdat je vooraf al besloten hebt te jagen op ritten. Het enige 'probleem' voor hemzelf is dat we in een Olympisch jaar zitten waar Evenepoel serieus kans maakt op Goud in de tijdrit en later dit jaar hebben we een WK wielrennen in Zürich waar een specialist van Luik-Bastenaken-Luik kans maakt op de regenboogtrui. Iedere renner met minder talent dan Pogacar zal aan zijn topvorm moeten sleutelen en bewust moeten kiezen waar een piek ligt en waar je op aangescherpte basisconditie aan de start verschijnt. Wanneer je de afgelopen 12 maanden geen WT-rondje meer gewonnen hebt en verslagen bent door Roglic, Ayuso, Skjelmose, Jorgenson en je weet dat er nog twee man ver bovenuit steken, dan lijken de gestelde doelen van 2024 niet in overeenstemming met wat zijn kracht is en waar zijn kansen liggen. Sporters zelf denken niet in termen van verliezen, maar ik zie het gebeuren dat de Tour tegenvalt (geen podium - ik vermoed eigenlijk opgave na een valpartij) en dat hij zonder absolute hoogvorm ook geen Goud wint op de OS-tijdrit en verslagen wordt op het WK. Dan heb je uiteindelijk een seizoen zoals Wout van Aert in 2023: een superrenner die door pech en nét tekort komen op die enkelen die beter zijn onder aan de streep amper iets wint. Mocht ik in het management hebben gezeten dan reed Evenepoel vorig jaar de Tour als rittenkaper en zou 2024 een jaar zijn zonder Tour. Dat klassement najagen kon dan vanaf 2025.
    08-06-2024 12:33
    De 24-jarige Remco, ooit de koning van de korte rittenronden, verloor achtereenvolgens in Tirreno, Baskenland, Catalonië, Zwitserland, Parijs-Nice en nu ook Dauphiné. Misschien mikt hij niet langer op winst in de kleine rittenronden, maar gebruikt ze, zoals o.a. Thomas doet, louter als voorbereiding op de grote ronden?
08-06-2024 10:02
De ervaring leert dat je in de Dauphine al top moet zijn om in de Tour te kunnen schitteren. Dus Evenepoel als serieuze kandidaat voor het podium wordt moeilijk. Die anderhalve kilo had er al af moeten zijn.
    08-06-2024 10:05
    Psies, als ie gisteren a la Jorgensen had gereden dan had ik hem nog wel kans gegeven om in opbouw naar de Tour nog niet in topvorm te zijn, maar hij zag er belabberd uit, dat gaat ie nooit meer genoeg verbeteren naar de Tour.

    En ik denk dat Remco dat zichzelf ook is gaan beseffen gisteren.
    08-06-2024 10:43
    Sorry hoor, maar dan heb je het verhaal niet goed gelezen. Kennelijk doe je zelf niet aan wielrennen.
08-06-2024 09:19
Ik heb zelf de indruk dat het om meer dan 1 tot anderhalve kilo gaat. Want ik denk niet dat je 1 tot anderhalve kg zo nadrukkelijk zou zien.

Maar Patje zal het wel beter weten dan ik. Waarbij ik bij het afval-verhaal ook al heel snel terug denk aan het WK tijdrijden met daarna de Vuelta. En hoe het snel afvallen daar niet echt een succesformule bleek.
    08-06-2024 11:36
    Rustig Michel, er zijn genoeg voorbeelden waar het afvallen wel werkte. De Vuelta kwam er ook maar in laatste instantie bij, terwijl de focus dat jaar op de Giro lag, waar hij als leider en met 2 ritzeges moest opgeven.
    08-06-2024 12:34
    O Djerkson,
    Ik ben harstikke rustig. Ik zou me vooral pas zorgen maken als ik fan was van een renner, en ik zag hem 3 weken voor zijn grote seizoensdoel, de TdF, nog een kilo of 2-3 te zwaar staan. Waarbij hij er genadeloos af werd gereden door zijn eigen knecht, maar ook door een helper van Visma. Of door Gee.

    En nee, als ik Evenepoel zie, dan geloof ik Lefevere niet helemaal met zijn 1-1,5 kg. Mogelijk zit daar zelfs zijn zwakte als groot klimmer, namelijk dat hij te veel moeite moet doen om zo licht te worden dat ie mee kan met de allerbesten in topvorm bergop. Iets wat bij Roglic (toch degene waar hij het meest mee wordt vergeleken) een stuk makkelijker komt. Misschien wel het verschil in verleden tussen een schansspringer en een voetballer?
    08-06-2024 21:00
    Zullen we eens kijken waar Gee, Landa of zelfs Roglic na drie weken zullen staan? Laatste tourweek is over 6 weken: 5 zware ritten en 1 stevige tijdrit. Twee weken later OS wegrit, daarvoor tijdrit. Gericht pieken?
08-06-2024 09:37
Vorig jaar reed Vingegaard alles compleet op een hoop in de Dauphiné. We weten allemaal hoe de Tour erna is geweest. Daar was de overmacht nog intenser. Pogacar wint tot op heden ook elke koers met sprekend gemak. Hoelang zal lefevre nog nodig hebben om (eindelijk) te beseffen dat zijn poulin geschikter is voor het ééndagswerk en de korte rittenkoersen. Het is een steengoed coureur, maar komt in het hooggebergte echt tekort tegen de echte kanonnen. Roglic / Vlasov zitten op dit moment ook nog in opbouw.

Hij zal.beslist 1/2 ritten winnen, maar het podium.. neen.. daar komt hij echt voor tekort.
    08-06-2024 09:59
    @kevin poulain oftewel veulen.
    08-06-2024 10:10
    Dit is toch wel een erg voorbarige conclusie. Ik zou niet weten op basis waarvan we kunnen concluderen dat Evenepoel geen podium kan rijden in de Tour. De giro van vorig jaar had hier voor een groot deel antwoord op kunnen geven, maar dat is helaas anders gelopen. Dus nu is het wachten tot de tour.
    08-06-2024 10:24
    Bsswinkels
    Nou ik durf ‘m na gisteren wel aan hoor, “Evenepoel haalt niet het podium in Parijs”.
    Hij ging diep in het rood die laatste 2 km om toch nog aan te kunnen haken, had hij net als de rest op 95% gereden dan was de achterstand nog veel groter zijn geweest.
    Hij heeft jaaaren gewacht met zijn Tour debuut met het idee dat ie dan meteen DE man zou zijn, maar het wachten is voor niks geweest, deze Tour gaat rittenkaper worden a la Vuelta 2023, of hij stapt er voortijdig uit.
    08-06-2024 12:51
    [quote]Evenepoel haalt niet het podium in Parijs[/quote]

    Nice dan wellicht?
08-06-2024 10:02
Remco kan zeker ooit een keer de Tour winnen als er een jaar is dat het allemaal mee zit, niet al te sterke tegenstanders en als het allemaal zijn kant op valt.

Maar deze coureur gaat nooit de Tour domineren en er komt een moment dat ook hij zich dat zal realiseren en dat hij zich beter kan richten om de beste eendaags koers rijder ooit kan worden. Da’s ook iets moois.
Een renner moet van zichzelf weten wat bij hem past en GT’s is dat niet voor hem.
    08-06-2024 10:35
    Ik denk dat je gelijk hebt. Maar die jongen hoort al jaren dat ie TdF's gaat winnen (ik kan me jaren geleden nog een opmerking van De Cauwer herinneren: "er komt nu een jongen aan, die gaat straks alles en iedereen voorbij rijden"), en dan ga je er op den duur zelf ook in geloven. Wat zal het doen met zo'n jongen als hij toch nét niet goed genoeg blijkt te zijn?
    08-06-2024 10:41
    Mee eens dat dat een grotere kans heeft op slagen als hij zich op 1-daagse wedstrijden richt. Maar in 1-daagse ritten is de concurrentie ook heel hoog als de top daar aanwezig is. Het kan net wel of net niet zijn. Dat heeft Van Aert ook ondervonden. Tijdrijden kan hij op dit moment domineren hoewel het afwachten is hoe Tarling zich gaat ontwikkelen en Ganna moeten we ook niet uitvlakken. Het mooie is wel dat hij al zeer grote wedstrijden gewonnen heeft. Er kunnen weinige op 24-jarige leeftijd zeggen dat ze twee keer LBL en een grote ronde hebben gewonnen en WK zijn (geweest) op de weg en tijdrit.
    08-06-2024 10:42
    @Richard, dan was Dumoulin ook geen ronderenner als ik je goed begrijp?
    08-06-2024 11:26
    Kennie
    In ieder geval geen hele grote ronderenner, die moest te veel van zichzelf vragen en won daarom ook alleen een Giro.
    Remco heeft ook een keer de Vuelta gewonnen en hij wint waarschijnlijk nog wel een keer een ronde, maar de Tour zal ie niet meermaals gaan winnen.
    08-06-2024 12:59
    Richard,
    Je ziet de realiteit die jij beschrijft overal ook langzaam indalen. Binnen zijn eigen ploeg zijn ze inmiddels al lang niet meer zo zeker dat hij wel een renner gaat zijn die ooit de Tour gaat winnen. Ik heb daar wat contacten, en daar is vorig jaar heel veel veranderd in hoe ze naar Remco kijken: zowel mbt zijn rol in fusiegate, alsook zijn mogelijkheden in de grote rondes.

    Bij de journalisten (m.n. in Vlaanderen) zie je dit ook steeds meer terug. Vergelijk hoe ze naar Evenepoel keken 2 jaar geleden en nu. Toen was het nog de "nieuwe Eddy", en nu is er geen enkele serieuze journalist die hem nog op hetzelfde niveau durft te zetten als Pogi en Vingegaard. En zelfs in de vergelijking met Roglic worden ze steeds voorzichtiger.

    En ook veel van de fans krijgen inmiddels wat realiteitszin. Er zijn nog wat hardnekkige gevallen, maar de meesten hier roepen intussen ook niet meer zo hard dat Remco wel ff de Tour gaat winnen. Dat was ook tot vorig jaar wel anders, al zullen er veel zijn die daarover meteen in de ontkenning schieten. Echter wat draadjes uit die tijd nalezen en je weet genoeg...

    Nu is het vooral ook te hopen dat dit bij de clan van Evenepoel zelf gaat landen. Tuurlijk, hij mag het van mij proberen. En hij kan prima kort bij een podium eindigen. Maar ik denk dat daar zijn kracht simpelweg niet ligt. Denk dat ie er goed aan heeft gedaan om aan zijn explosief vermogen te werken zodat ie ook een keer een sprintje kan winnen. Maar ik zie hem eerder in de rol zoals in de afgelopen Vuelta: een soort Alaphillipe on steroids: nog wat beter in de bergen, nog wat beter in het solo rijden. Maar net te zwaar om mee te doen bij de absolute top in het klassementswerk. Tenzij hij een keer een ouderwetse ronde krijgt, met 3 tijdritten erin van flinke lengte...
08-06-2024 09:12
'Mocht remco nu al op zn beste niveau zijn, dan hebben we een probleem' Dat is toch wel echt een test van het oude wielrennen, we hebben nu al meermaals gezien dat de toppers van nu ook in alle 'voorbereidingskoersen' super kunnen zijn.
    08-06-2024 10:08
    Klopt. Maar het is ook zo dat hij terugkeert van een zware blessure en trainingsachterstand heeft. Dat hij het niet van het niveau Pogacar en Vingegaard is als het op grote rondes aankomt, dat lijkt me nu wel duidelijk.
    08-06-2024 10:39
    Het niveau tot net onder een piek kan je natuurlijk lang aanhouden, en voor toppers als Pogacar is dat niveau al genoeg om mee te scoren. Maar een echte vormpiek trek je geen maand door, dat heeft niets met oud wielrennen te maken maar met wetenschap. Anders is al dat kamperen op bergen in plaats van te racen van Visma-Lab toch ook onzinnig, en waarom gaat Matthieu met al zijn talent dan voor (voor zijn doen tov vroeger) weinig echte doelen, maat waar hij wel echt naartoe piekt...?
08-06-2024 10:13
De ambitie om een groot ronderenner te worden werkt feitelijk zijn carrière tegen. Tijdritten en solo's zijn zijn kracht, niet het hooggebergte.
08-06-2024 09:38
Het is uiteindelijk ook maar een stuk vlees voor hem.
08-06-2024 10:36
Ik geniet van de menselijke prestaties in deze Dauphiné. Het is zoveel geloofwaardiger dan die robot van het voormalige Saunier-Duval management.
    08-06-2024 13:37
    Bedoel je dat goudhaantje van Mauro gianetti
08-06-2024 10:56
Anders wachten we gewoon de tour af?

Zie hem wel in vormkomen en 2 weken meespelen. De laatste week zag ik wat etappes die de anderen beter liggen.
    08-06-2024 11:42
    Verstandig.

    Remco staat nou niet bekend om zijn fabeltastische derde week. Dus hoe langer hij zijn topvorm kan uitstellen, hoe beter.
08-06-2024 13:58
Evenepoel over tourvorm Patrick Lefevre: er moet nog een kilo of 15 tot 20 af.
08-06-2024 09:32
Maak er maar 2 kilo van, en het mag iets meer zijn
08-06-2024 10:56
Wauw, dit is wel weer next level calimero hoor.
08-06-2024 10:05
Ja, Patrick, natúúrlijk klopt het weer helemaal wat je zegt: wie de Tour wilt winnen mag nooit de Dauphiné winnen, zelfs niet wanneerde 2 grootste favorieten voor de Tourzege niet deelnemen aan die Dauphiné.
    08-06-2024 11:01
    Inderdaad, het recente verleden leert dat als je al goed bent in de Dauphine, je de tourzege wel op je buik kunt schrijven.
08-06-2024 10:08
Zonder al teveel tekst geef ik hier gewoon mee dat er inderdaad véél op de boterham ligt deze zomer en het er dus op aan komt perfect te pieken.
Rev zal naar mijn mening net op tijd op niveau zijn tegen de TdF. Podium? We 'll see. Maar erna komen er idd ook nog de Spelen. Dat wil zeggen absolute topvorm rekken over zowat 6 weken.

Hoewel ik hem eigenlijk ook liever de Dauphiné zag winnen, heb ik nu eerder het gevoel dat Rog het niet makkelijk krijgt op zijn vorm zolang te trekken als ie ook Olypische ambities heeft.
    08-06-2024 10:15
    Roglic is ook nog in opbouw net iedereen in de Dauphine.

    De Dauphine is daarom ook een koers waar je niet in het rood mag. Kuss deed dat dus ook niet toen het niet liep, Remco als 1 van de weinigen ging wel diep in het rood, dat was niet zo slim als je in opbouw bent naar de topvorm.
    08-06-2024 10:52
    Roglic heeft al Olympisch Goud, en bij hem ontbreekt juist de Tourzege. Roglic is naar Bora (Red Bull) gegaan vanwege zijn ambitie de Tour te willen winnen, al de rest is voor hem bijzaak.
    08-06-2024 12:56
    Buiten een Tour-zege heeft Roglic in zijn 9ste profjaar wel nog wat meer hiaten op zijn
    palmares staan hoor, zoals wereldkampioen op de weg/tijdrijden, alsook geen monumenten
    zoals de RVV, PR, RvL en MSR.
    Buiten zijn zeges in grote en kleine rondes is hij een zeer beperkte renner die vooral makkelijk
    in zijn comfortzone blijft vertoeven en hij op 9jaar tijd, slechts 1 monument en 1 Olympische
    titel op zijn palmares staan heeft en de grote Vlaamse klassiekers/monumenten heeft hij zich
    al überhaupt nooit aan gewaagd.

    En of Pogacar zijn 3de Tour kan winnen? of Remco ooit bewijst van de Tour te kunnen winnen?
    Pogacar plaatst alle ronderenners van deze generatie compleet in zijn schaduw, door 2x de Tour,
    1x de Giro, een collectie aan grote klassiekers en daarbovenop nog 6 monumenten, op 6jaar tijd binnen te halen.
    Na dit fenomeen komt Remco, die ook op 6jaar tijd, 1x de Vuelta, 2 monumenten alsook 1 WK titel
    op de weg alsook tijdrit kon behalen.
    08-06-2024 13:09
    Carrières vergelijken is net zo gemankeerd als renners uit verschillende periodes te vergelijken. Niet om Rogla te verdedigen, maar om een perspectief te geven: Roglic is vergeleken met met Pogi en Evenepoel heel laat begonnen met wielrennen. Daarnaast is hij een ander persoon met andere ambities en misschien vindt hij dat het zijn carrière zou vervolmaken als hij er in slaagt om de Tour te winnen. Het is alleen in de perspectief van de kijker/supporter/enz en hoe we naar een renner kijken. Het feit dat je de grote (en kleine rondes) buiten je vergelijking stelt, zegt al voldoende hoe jij naar de renner kijkt in relatie tot een andere renner. Natuurlijk is het onmogelijk om volledig objectief te blijven, maar om drie keer de Vuelta buiten beschouwen te laten, vind ik wel een hele grote omissie (O ja, dit is ook puur subjectief).
    08-06-2024 14:32
    @badgio zit je nu het palmares van Roglic te minimaliseren? We zeggen van van der poel toch ook niet dat enkel wat eendaagse koersen wint, maar niet bereid te switchen richting koersen van een week omdat dat niet in zijn comfortzone ligt.....
    Roglic hoort gewoon bij de grootste coureurs van zijn generatie.
    08-06-2024 15:16
    @Badgio: zo kun je van Evenepoel ook zeggen dat hij buiten heuvelklassiekers een beperkte renner is.

    Heeft slechts 2 grote overwinningen die geen heuvelklassieker zijn, de Vuelta en het wk tijdrijden.

    Roglic heeft twee grote overwinningen die geen klassement zijn, LBL en de Olympische tijdrit.

    En persoonlijk zou ik het palmares van Roglic in de klassementen verkiezen boven dat van Evenepoel in de klassiekers.
08-06-2024 10:47
Hij kiest er toch zelf voor om bij SQ te blijven? Ineos wilde hem inlijven. En als er een team is die weet hoe je Tour winnaars moeten begeleiden dan is het dat team wel.
08-06-2024 10:53
Eerst klaag je dat de site anti-Remco is en nu ga je Evenepoel in een slachtoffer rol duwen. En misschien 'snoept' hij ook al jaren en is hij daarom zo goed (dit is een uitspraak dat puur speculatief is net als de uitspraak van de topic-starter).
08-06-2024 11:40
Dan is hij nog steeds minder dan de grote 3e in het rondewerk denk ik. Op andere onderdelen is die imo wel absolute wereldtop
    08-06-2024 14:09
    @Fenno: eens, Evenepoel is een parel voor de wielersport! In verschillende disciplines wereldtop, dus zeer veelzijdig. Alleen voor het ECHTE grote werk (lees: Tour met bijvoorbeeld Pogi en Vingegaard) komt hij nog te kort... Misschien over een paar jaar?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine