Patrick Lefevere over motards: “Ze moeten áchter de kopgroep plaatsnemen”
Patrick Lefevere, ploegbaas bij Quick-Step Floors, heeft zich na afloop van de Amstel Gold Race beklaagd over het gedrag van de motoren tijdens de koers. “Wat de televisiemotoren de laatste tijd doen, is werkelijk schandalig”, laat de Belg optekenen in Het Laatste Nieuws.
Waar de Belg op doelt is de plaatsing van de motoren. “Bij een kloof van 20 seconden moeten ze áchter de kopgroep plaatsnemen. Niet vóór”, legt Lefevere zijn frustraties uit. “Ik stoor me er al langer aan.”
De eigenaar van Quick-Step Floors schroomt de confrontatie omtrent de kwestie niet. “Ik denk dat ik UCI-voorzitter David Lappartient eens een mail ga sturen. Met Tom Van Damme, voorzitter van Belgian Cycling in cc”, aldus Lefevere. “Dat ze de beelden maar eens grondig herbekijken.”
Over de prestaties van zijn ploeg heeft hij dit voorjaar niet te klagen. Na afloop van de Amstel Gold Race kan hij ook niet anders dan content zijn. “Voor de eerste keer dit voorjaar staan we eens niet op het podium, daar kan ik dus mee leven”, stelt Lefevere na de koers, waarin Julian Alaphilippe op plaats zeven zijn best geklasseerde renner was.
In het vervolg van de Ardennenklassiekers verwacht de Belg nog wel wat van zijn ploeg. “Die koersen worden anders.”
http://hetiskoers.nl/nico-mattan-wint-gent-wevelgem/
De sport verandert nauwelijks mee en denkt niet in oplossingen. Er rijdt een enorm gevolg aan fotografen, tv-motards, ploegleiders en assistenten, doktoren en neutrale materiaalwagens mee.
Het levert de volgende problemen op
- Koersvervalsing als je mee kan rijden in het zog van een auto/motor, of als je er te ver vandaan zit kun je juist weer nadeel ondervinden van verkeerde luchtstroom
- Gevaarlijke situaties als gevolg van drukte, inhalen van renners en als er aanvallen plaats vinden en of andere wendingen zijn er de motards/auto's niet tijdig op anticiperen.
- Een sloot aan benzine/diesel-uitstoot dat je makkelijk als milieuvervuilend zou kunnen omschrijven. Indien iedereen elektrisch rijdt nog steeds veel stroomverbruik. En dan hebben we nog de helikopters in de lucht.
Op deze vlakken zou toch echt eens goed over modernisering nagedacht moeten worden. Misschien zijn drones ondertussen betrouwbaar genoeg om te implementeren zoals SteVwonder ook noemt. Dit in combinatie met camera's op helmen/frames/zadels en meer vaste camera's.
Daarnaast zou een GPS-tracker bij elke renner handig zijn voor zowel toeschouwers om het een en ander te volgen alsmede voor de jury. Kun je misschien vals spelen vanuit een controlroom ook zien als iemand ineens op vlak terrein achter peloton 60-65 km/h rijdt.
Op een of andere manier gaan nadenken over afname van aantal ploegwagens in een koers, zonder dat daarbij (teveel) teniet wordt gedaan aan voedsel- en drinkbehoefte van renners en het vervangen van fietsen bij malheur.