Patrick Lefevere onthult enkele uitgaande transfers en deelt sneer uit aan Jan Hirt
foto: Cor Vos
zaterdag 31 augustus 2024 om 12:03

Patrick Lefevere onthult enkele uitgaande transfers en deelt sneer uit aan Jan Hirt

Patrick Lefevere heeft zijn team voor het volgende seizoen zo goed als rond. In zijn kersverse column in Het Nieuwsblad geeft de manager van Soudal Quick-Step een grote update over de transfers, met onder meer het vertrek van Kasper Asgreen. Daarnaast vertelt hij dat ook zijn team geïnteresseerd was in de diensten van Tim en Mick van Dijke. “Als wij dat type renners vroeger benaderden, was het quasi automatisch ja.”

Lefevere, die tegenwoordig de onderhandelingen voor een groot deel overlaat aan COO Jurgen Foré, geeft aan dat de markt fel is veranderd ten opzichte van vroeger. “Wat opvalt: de markt is bijzonder competitief. Begrijp me niet verkeerd: goeie renners aantrekken is nooit simpel geweest, maar er is de voorbije jaren met Israël, Decathlon, Tudor, Red Bull, Lidl… veel ‘nieuw’ geld in de koers gekomen. Ploegen die vroeger een specifieke ‘oriëntatie’ hadden – grosso modo klassiekers of rondewerk – hebben nu de budgettaire ruimte om in te zetten op de twee.”

“Een voorbeeld: wij waren bijzonder geïnteresseerd in de broers Mick en Tim van Dijke van Visma-Lease a Bike. Zeer talentvolle renners, met wie we ook rond de tafel hebben gezeten. Als wij dat type renners vroeger benaderden, was het quasi automatisch ja. Nu tekenen ze na een goed gesprek toch voor Red Bull-BORA-hansgrohe. Zonder enig verwijt naar hen toe. Ze hebben het correct gespeeld.”

Asgreen en Masnada vertrekken 
“We hebben dus een paar ‘targets’ gemist, maar met Pascal Eenkhoorn, Dries Van Gestel en Ethan Hayter is de voorjaarsploeg voor volgend jaar toch versterkt. Voor alle duidelijkheid: Jurgen noch ik gaan ervan uit dat zij Wout van Aert of Mathieu van der Poel gaan kloppen in de Ronde van Vlaanderen, maar het geeft ons zeker meer middenveld”, aldus Lefevere.

De spraakmakende manager vertelt vervolgens dat naast Julian Alaphilippe en Jan Hirt, ook Kasper Asgreen en Fausto Masnada het team gaan verlaten. Er waren al wat geruchten dat de twee renners gingen vertrekken, maar er was nog niets bevestigd. “Met Kasper heb ik nog gepraat in Lissabon bij de start van de Vuelta. Ik heb mijn mening op tafel gelegd: de prestaties waren voor mij niet meer in verhouding met de verloning. Hij was bereid om in te leveren, maar we zijn er niet uit geraakt. Julian en Kasper zijn renners van wie je afscheid neemt met pijn in het hart.”

Lefevere haalt uit 
“Bij andere renners is het een heel zakelijke no-brainer. In die categorie zit Fausto Masnada, aan wie we heel weinig plezier hebben beleefd. Dat had veel te maken met blessures, maar ook met zijn eigengereide koersgedrag. In Lombardije 2021 was hij echt goed, maar negeerde hij de consignes van Davide Bramati door wel vol mee te rijden met Tadej Pogacar.”

“Ook Jan Hirt verlaat de ploeg en dat vind ik jammer. Uiteraard is het zijn goed recht om zijn achtste plaats in de Giro te verzilveren bij Israël-Premier Tech, maar zijn uitleg was merkwaardig. ‘Ik wil wel blijven, maar mijn makelaar ziet het anders.’ Tja, ik dacht toch dat het de renners waren die zelf over hun toekomst beslisten”, is Lefevere kritisch. Tot slot geeft hij aan dat Gianni Moscon naar alle waarschijnlijkheid zal bijtekenen. De ervaren Italiaan is in principe de laatste renner die nog een handtekening zal zetten op een contract van SQS voor 2025.

RIDE Magazine
37 Reacties
31-08-2024 12:36
Nietszeggende column deze keer van Pat. Hij had een paar zinnetjes moeten besteden aan het geval Groenewegen/Merlier. Hij is altijd in staat om via zijn column, die ik meestal graag lees, anderen even de maat de nemen. Nu betreft het zijn eigen renner en laat hij slappe Steels het straatje schoonvegen in de pers en houdt zelf zijn mond dicht. Wanneer zijn eigen renner onderuit zou zijn gekegeld zou hij er dan ook niets over zeggen?
    31-08-2024 12:43
    Als een renner van Lefevre het slachtoffer zou zijn geweest hadden ze bij Het Nieuwsblad de column 3 keer zo groot moeten maken.
    Zijne Grijze Eminentie zwijgt over dit soort zaken graag, als het zijn renner(s) betreft.
    Selectieve verontwaardiging!
    31-08-2024 13:03
    inderdaad, lefevere geeft altijd veel meer toelichting als er iets met zijn renners gebeurt

    beetje zoals men hier veel langere en bozere uiteenzettingen heeft als een renner van lefevere iets doet

    blijkbaar is hypocrisie verwerpelijker bij publieke figuren?
    31-08-2024 14:47
    Nee, het is even verwerpelijk, maar niemand maakt zich druk om de mening van een anonieme nobody op wielerflits.nl.

    De mening van een prominente ploegbaas in een landelijke Belgische krant, dat is nou eenmaal nieuws.

    Mocht Lefevere daar moeite mee hebben kan hij altijd zijn column opzeggen en hier een anoniem account nemen.
    31-08-2024 14:48
    Je moet lefevre gewoon zien als een lobbyist. Daarvan verwacht je ook niet dat die met een onafhankelijke analyse komt.
31-08-2024 12:20
Uithaal is een aanval. Verder lezend is Don Patrick niet meer dan kritisch. Het is echt niet nodig om een kop spectaculairder of gepeperder te maken dan het nieuws daadwerkelijk is, toch lijkt dit platform stug de weg te kiezen om relativering van zaken volledig los te laten. Verder toch wel benieuwd wat Oumi en Van Aert hierover te zeggen hebben.
    31-08-2024 12:44
    Vanwaar die drukte over een kop, je hoeft er niet op te klikken he!
    31-08-2024 12:46
    Helemaal eens Ray. Heb er nooit iets van gezegd (omdat ik blij ben met een site als WielerFlits), maar dit soort HIJGERIGE titels bij een normale, licht kritische uitspraak van een ploegleider, bah!

    Ik vind het steeds lastiger om aan een artikel op WielerFlits te beginnen, omdat de inhoud vaak minder is dan een titel "beloofd". Het dekt zelden de lading meer.
    En dan heb ik het nog niet eens over het uitsmeren van een nieuwsbericht over 5 verschillende artikelen die weer naar elkaar verwijzen.... merk dat ik het steeds vermoeiender vind om deze site te bezoeken... jammer.
    31-08-2024 12:50
    @Antoin1980: precies, dat hoeft niet. En dat is precies wat ik bedoel, dat ga ik dan wellicht ook niet meer doen. Een bezoeker minder op de site. Niet spannend, is er maar eentje, snap ik. Maar onze sport verdiend een goede site: dus niet de Telegraaf-achtige sensatiezoekende kant die het nu aan het opgaan is. Geloofwaardigheid van de site staat ook op het spel hè.
    31-08-2024 14:18
    Geen drukte Antoin1980, niet groter maken dan het is. Ik raak er ook niet mijn wel of niet geloofwaardigheid bij kwijt, eerder mogelijk dit platform, wat diens inkomstenbron is. Bij deze hoef je dus niet reacties te lezen en erop te reageren, mocht je je daar druk om maken. Ik wens je een vredelievende dag toe :-)
    31-08-2024 14:33
    Vlak na het plaatsen van het artikel schreef iemand ook iets over de overdreven kop, waarna ik er een reactie op plaatste. Beide zie ik niet meer terug. De toon was nochtans hetzelfde.
    31-08-2024 14:41
    Sneer is meer naar masnada en de manager van hirt, dan naar hirt.
    31-08-2024 17:40
    Jumbowintdetour, misschien heeft de plaatser van dat commentaar zijn reactie verwijderd (waardoor die van jou eronder ook verdwijnt), nadat de site "haalt uit" in "deelt sneer uit" heeft veranderd.
31-08-2024 12:23
Goeie titel. Hij brandt Hirt tot op de grond af. Wat een nare man is het toch.
31-08-2024 12:24
Heeft Levefere helemaal niks gezegd over de sliding van Merlier tegen Groenewegen? Zou je toch verwachten omdat hij eerder een spreekwoordelijke fatwa uitvaardigde na Groenewegens aanrijden van Jakobsen.
    31-08-2024 12:39
    Over de actie van Merlier zwijgt Zijne Grijze Eminentie in alle talen.
    31-08-2024 14:46
    Zoals ook in het recht vaak wordt meegenomen, waren de gevolgen van groenewegen VS jacobsen nogal anders.
31-08-2024 12:29
Het is gewoon oneerlijk hoe big money teams de koers kapot maken. En kleinere teams zoals Quickstep moeten dit maar ondergaan
    31-08-2024 14:38
    Ik hoop dat dit een sarcastisch bericht is, want Soudal-QS is nog altijd een van de rijkere ploegen in het peloton en de Van Dijke broers zullen ook geen bizarre salariswensen hebben gehad.
    31-08-2024 15:31
    Inderdaad, hebben dit jaar gewoon Evenepoel, Alaphilippe, Asgreen, Landa en Merlier onder contract.

    Dan heb je ook gewoon een heel stevig budget.
31-08-2024 13:48
Goh ik verwachtte meer na het lezen van deze titel
    31-08-2024 14:48
    Masnada sneer maakte voor mij veel goed
31-08-2024 12:12
Wel opvallend dat er geen renners doorstromen vanuit het Development Team van SQS. Vooral t.o.v. andere ploegen trekken ze 'oudere' renners aan. Dat SQS niet meer de favoriete ploeg is voor renners is al langer duidelijk. Voorbijgestreefd door andere ploegen en dat heeft echt niet alleen met budget te maken, zoals Lefevere altijd wil doen voorkomen
    31-08-2024 12:21
    Dit seizoen zijn er gewoon 5 van het development team bijgekomen. En Magnier, Lamperti en Huby waren ook gewoon beloften. En dat is blijkbaar weinig nieuwe jeugd t.o.v. andere teams?
    31-08-2024 12:23
    @Gebruikersnaam We hebben het toch over 2025 en niet over 2024. Bij de 5 reken je voor het gemak ook Warlop, die al 28 is.
    31-08-2024 12:29
    Ik lees de hele paragraaf toch eerder als een opinie over het SQS van de voorbije jaren, niet over deze specifieke transferperiode.

    En als je het ene jaar een derde van je ploeg vervangt door jeugd, lijkt het me niet onlogisch om de volgende keer meer op ervaring in te zetten.
    31-08-2024 12:29
    Er zijn er pas 5 doorgestroomd: Gil Gelders, William Junior Lecerf, Pepijn Reinderink, Warre Vangheluwe en Jordi Warlop. Het opleidingsteam bestaat momenteel vooral uit 19-jarigen en horen dus nog niet thuis in het profpeloton.
    31-08-2024 12:35
    Er is nog 1 plek vrij en dat zou naar een italiaan van devo team gaan maar vergeef me de naam
    31-08-2024 13:06
    Raccagni
31-08-2024 12:15
Onthullende namen zijn dit bepaald niet. Al die transfers zijn al gepasseerd, alleen niet bij de koppenmaker van WielerFlits blijkbaar …
31-08-2024 12:18
Ik klikken en lezen, staat er ergens: " Tja, ik dacht toch dat het de renners waren die zelf over hun toekomst beslisten"
Hoe gaat Hirt hier ooit bovenop komen?
31-08-2024 13:59
Zo ontzettend jammer dat de broers niet bij SQS rijden volgend jaar. Als ze in 2025 nog een stap zetten, zouden ze daar gewoon kopman zijn in heel wat mooie koersen. Zonde!
31-08-2024 14:21
Jammer dat de Belgische teams toch richting b signatuur bewegen.
    31-08-2024 15:27
    Idd zeer jammer.
    In de TdF slechts 8 etappezeges(3x Girmay, 3x Philipsen, 1xREV en 1x vocsnor) en 3de plaats in AK.
    In de Giro ook 4 etappezeges en top-10 AK.
    In het voorjaar slechts 3 monumenten gewonnen.

    Gaat idd niet goed met de belgische ploegen
31-08-2024 14:25
Het is natuurlijk vooral ook interessant WAAROM renners als de Van Dijke broers niet naar SQS gaan.

En dan denk ik dat onze grijze eminentie ook eens in de spiegel moet kijken. Het klassieke team is uitgehold, heeft geen prioriteit meer, en alles draait om Evenepoel. Bovendien is Lefevere vooral ook een baas gebleken die je publiekelijk voor lul zet als het hem even niet zint (zie de saga rond Alaphillipe). En er hangt natuurlijk nog altijd ergens de vraag boven de markt of de fusie die vorig jaar is afgeketst misschien dit jaar wel door zal gaan. En waar sta je dan met je contract?

En dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je beter af bent bij RedBull.
31-08-2024 14:31
Fascinerend dat we via Het Laatste Nieuws een abonnement hebben op de vuile was van Lefevere.
    31-08-2024 16:05
    Zou voortaan een leesbril opzetten......

    Geen "Het Laatste Nieuws" maar "Het Nieuwsblad" is de krant waar de wekelijkse vuilspuiterij van Lefevre verschijnt.

Reacties zijn gesloten.