Patrick Lefevere noemt oortjes-experiment ‘compleet ridicuul en symptomatisch’
foto: Cor Vos
zaterdag 17 augustus 2024 om 10:49

Patrick Lefevere noemt oortjes-experiment ‘compleet ridicuul en symptomatisch’

De oortjes, het beroert al een aantal dagen heel wat mensen in de wielerwereld. Richard Plugge en UCI-baas David Lappartient maakten er al ruzie over op sociale media, nu heeft Patrick Lefevere zich gemoeid. In zijn column in Het Nieuwsblad noemt Lefevere het oortjes-experiment ‘compleet ridicuul en symptomatisch’.

Terug naar de derde etappe van de Ronde van Polen. De Franse renner Nicolas Debeaumarché ging toen bijzonder hard tegen de grond, waarna het even duurde voordat hij werd bijgestaan door een medisch team. Volgens een aantal betrokkenen, waaronder Plugge, was dat te wijten aan het gebrek aan radiocommunicatie in koers, iets wat de UCI aan het testen is in Polen. Debeaumarché brak een ruggenwervel.

“Het was chaos vandaag, zonder radio’s”, opende Plugge zijn na de etappe tweet. “De UCI kan niet doorgaan met het verbieden van radio’s. Het heeft de koers in een grote farce veranderd. Net zoals we dat zagen op de Olympische Spelen waar renners niet eens hun volgwagen kunnen roepen als ze een mechanisch probleem hebben.”

De kritiek van Plugge bleef niet onbeantwoord. UCI-baas David Lappartient reageerde, ook op sociale media, zelfs erg fel: “He Richard. Je bent betrapt op het verspreiden van fake news! De valpartijen in de Ronde van Polen hebben niets te maken met de afwezigheid van radio’s en dat weet jij ook. Alle renners zijn naar onze standaarden geholpen. De prioriteit van de UCI is veiligheid. Jij wilt radio’s houden…”

Lefevere: “Niet toevallig in de Ronde van Polen”
Vervolgens bleef het even stil rond het onderwerp, maar Lefevere heeft zich nu gemengd in de discussie. “Ik wil mijn column graag afsluiten met mijn mening over de discussie rond de oortjes in Polen. Zoals bekend: daar houdt de wielerbond een experiment: er mogen maar twee renners per ploeg in radioverbinding staan met de volgwagen. Als ik goed geïnformeerd ben, waren er de voorbije ritten zelfs geen oortjes meer.”

“Ik vind die maatregel compleet ridicuul en symptomatisch voor het gebrek aan eendracht dat er nog altijd is binnen het peloton. Ik heb twintig mails zien passeren waarin de ploegen stellig schreven: ‘nooit van ons leven’. Nu gebeurt het toch. Niet toevallig in de Ronde van Polen, met koersdirecteur John Lelangue, de meest buigzame mens ter wereld als het over de wensen van de UCI gaat.”

‘Weinig ruggengraat’
Lefevere houdt zich, zoals we hem kennen, niet in: “Ook voor de AIGCP – de koepel van de ploegen – is het een aanfluiting. Brent Copeland heb ik leren kennen als iemand die het op vergaderingen altijd beter weet, maar als voorzitter toont hij nu ook weinig ruggengraat. Ik vraag mij af: wat als er straks een grote olievlek op de weg ligt en het peloton is niet op de hoogte? Ik hoop dat een aantal mensen zich dan heel diep gaan schamen.”

RIDE Magazine
16 Reacties
17-08-2024 11:47
Eens met de heren ploegleiders. Wat mij al jaren stoort aan dit soort 'weg met oortjes' argumenten want 'de koers wordt er zo saai van' is dat de spanning en sensatie die zonder oortjes ontstaat nog het meest aan een circus doet denken. Kennelijk denkt de UCI dat het leuk is om te kijken naar renners die geen idee hebben wie er op kop rijdt, denken dat ze gewonnen hebben terwijl er nog een half peloton voor zat, wanhopig in de berm staan te wachten op een materiaalwagen en massaal op hun plaat gaan omdat niemand ze verteld heeft dat er een bocht met grind aan komt. Als je er niet van houdt dat wielrennen behalve hard trappen ook een strategisch spel is kun je (wat mij betreft) beter naar de monstertruck-show gaan kijken.
    17-08-2024 12:02
    Misschien is het wel heel gek hoor : wielrenners kunnen ook hun hersens gebruiken.
    17-08-2024 12:10
    Dus jij gaat hier nu ff beweren dat er tot ongeveer halfweg de jaren '90 geen enkele renner wist hoe de situatie in koers was, dat ze om de haverklap juichend over de streep kwamen terwijl er al een half peloton aangekomen was. Dat ze steeds hulpeloos langs de kant van de weg stonden te zwaaien naar volgwagens die niet kwamen opdagen, en dat ze bij iedere bocht waar wat grind lag op hun plaat gingen? Wel, wel. Je was toen vast nog niet geboren neem ik aan, want dat was helemaal niet zo....Waarmee ik niet wil zeggen dat oortjes hun belang niet kunnen hebben, maar stellen dat koersen zonder oortjes op een circus lijkt, is eerder een uitspraak van een clown, die niet weet waarover hij het heeft.
    17-08-2024 12:10
    Eens hiermee. Het enige is, dit soort experimenten zijn gewoon nodig om een beslissing te kunnen maken. Leuk al die argumenten, maar de praktijk is toch doorslaggevend. Pluspunten voor de UCI. Daarbij ben ik het overigens eens met Plugge en Lefevere (of, ik begrijp ze in ieder geval), maar het is niet tactisch en niet nodig om in de media te treden.
    17-08-2024 14:44
    @velosol Ik begrijp dat de semi-literaire overdrijving niet aan jou besteed is. Of de jouwe niet aan mij - waar zeg ik dat zonder oortjes niemand ooit iets weet? Als we dan toch met vroeger gaan vergelijken moeten we (a) onze romantische bril afzetten (er waren geen oortjes en dus was de beperkte informatie gewoon een gegeven waar niets aan te doen was en dus niet over geklaagd werd) en (b) bedenken dat in de tijden die jij noemt de verschillen binnen het peloton veel groter waren en het veel minder kritisch was als je even langs de smid moest om je frame te lassen.
    Nogmaals, renners kunstmatig dom houden door ze niet te informeren is voor mij wat in het engels zo mooi 'retarded' heet. Helaas is de neiging terug te willen naar een verleden dat nooit bestaan heeft ook -vooral- buiten het wielrennen wijd verbreid.
    17-08-2024 15:05
    @rioolpijp. Je kan best een rugzakje fancy woorden om kieperen, dat maakt iemand nog niet slim, laat staan dat het indruk maakt. De tijden waarover ik het heb gaan tot halfweg de jaren '90. Maar zelfs in de jaren '60 reed er al niemand vlug ff naar de plaatselijke hoefsmid om zijn frame gauw even te herstellen. Enfin soit, je hebt vast nog enkele dure woorden in de aanbieding, ik ben benieuwd....
    17-08-2024 15:57
    @velosol. Wat hoor ik nu, hoefden ze mid-90's niet langs de smid? Straks ga je me vertellen dat de dinosauriers toen ook al uitgestorven waren. Nee toch?
    Wat ik bedoel: je kunt onmogelijk het peloton van toen met nu vergelijken, niet qua tijdverschillen, niet qua materiaal, niet qua belangen.
    17-08-2024 16:38
    @rioolpijp. Zoals de gemiddelde Joop heb je veel praatjes, probleem is enkel dat je niks zegt.... allé hup, probeer nog es.
17-08-2024 11:10
De UCI bewijst zich met dit halfbakken experiment geen dienst, maar alles beter dan Lefevere en Plugge die met oortjes (én grote ploegen) vooral de koers saai willen houden. Controleerbaar.
    17-08-2024 11:21
    Liever wat saaier, maar veilig voor de renners.
17-08-2024 11:26
Het is wel weer heel typerend dat de ploegbazen, zoals politici, er enkel weer de argumenten die in hun straatje passen uitpikken: een renner die valt en een mogelijk incident op het parcours. Negatieve bijwerkingen van de oortjes zoals saaie koersen en extra stress en valpartijen omdat 25 ploegleiders al hun renners in hun oren schreeuwen dat ze op punt X bij de eerste 10 moeten zitten hoor je ze niet over.

Het is niet zo dat koersen zonder oortjes onmogelijk is, laat ze dan niet doen alsof het wel zo is. Gewoon helemaal afschaffen die dingen!
    17-08-2024 11:38
    Alsof de renners een ploegleider en/of oortjes nodig hebben om te weten dat punt X eraan komt. Ze rijden allemaal met GPS. Het probleem is niet dat ze allemaal bij de eerste 10 willen rijden, maar dat ze dat door de toegenomen professionalisering qua fitheid ook allemaal kunnen. En door de toegenomen financiele belangen ook allemaal moeten.
17-08-2024 16:16
Of het nu met oortjes of op een andere manier gebeurt maakt mij niet uit. Maar de renners moeten wel geïnformeerd worden over het koersverloop. Zowel op het WK in Wollongong als de O.S. Parijs zag ik renners die tevergeefs dachten dat ze nog voor een medaille aan het rijden waren (en omgekeerd..)
Dat is deze sport onwaardig.
    17-08-2024 23:36
    Daar valt weinig tegen te beginnen. Remco rijdt zó snel dat hij soms al aangekomen is , nog voor iedereen goed en wel beseft dat hij weg geglipt is:-)
17-08-2024 11:55
Mee eens.
17-08-2024 12:56
Ik stem voor méér oortjes. Vooral een systeem waarin we live mee kunnen luisteren naar de gesprekken tussen de UCI en de ploegleiders. Op Netflix of elders. Lijkt me heerlijk. Vooralsnog een stuk interessanter dan het 'come on Jonas, you can do it hé' waar ik het nu mee moet doen.
Het zal je baas maar wezen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine