Patrick Lefevere mag niks zeggen over exit Remco Evenepoel bij Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:57

Patrick Lefevere mag niks zeggen over exit Remco Evenepoel bij Soudal Quick-Step

Patrick Lefevere zal geen inhoudelijke reactie geven op de overstap van Remco Evenepoel van Soudal Quick-Step naar Red Bull-BORA-hansgrohe. De voormalig CEO van Soudal Quick-Step mag volgens de afspraken die hij gemaakt heeft niet communiceren over de transfers van het team. Dat laat Lefevere weten via sociale media.

“Sinds ik af ben getreden als CEO van Soudal Quick-Step, ben ik niet langer betrokken bij transfers of wat voor teamzaken dan ook”, schrijft Lefevere op X. “Vanwege gemaakte afspraken mag ik ook niet communiceren over transfers – zelfs niet die van Remco. Bel me alsjeblieft niet. Dit is de enige communicatie die ik zal doen.”

Tijdens de Tour de France reageerde Lefevere voor de camera van WielerFlits nog wel op de geruchten die destijds al de rondte deden. “Ik ben hier de laatste vier jaar mee omgegaan. Nu is het aan mijn opvolger”, doelt Lefevere op Jurgen Foré, die afgelopen winter het stokje van CEO overnam.

“Of de geruchten serieuzer worden? Dat zeg jij. Jij bent journalist en hoeveel journalisten lopen hier rond? Ze willen van een mug een olifant maken. Een Nederlandse journalist zei eens tegen mij: ‘Patrick, is er nieuws?’. Ik antwoordde van niet. ‘Nou, dan maken we toch nieuws.’ Voilà, daar zijn we nu mee bezig.’

RIDE Magazine
15 Reacties
05-08-2025 18:22
Soudal heeft hun ziel te grabbel gegooid om project Remco de Tour winnaar tot een succes te maken, helaas nu terug naar de blauwdruk van het team want het project is gefaald.
    05-08-2025 18:35
    Toch een strategische blunder van Patlev.
    05-08-2025 18:38
    Dat is dus larie en apekool: met Remco heeft de ploeg de eerste GR in haar geschiedenis gewonnen én voor het eerst in meer dan 40 jaar weer een Belg een GR laten winnen. Én de ploeg draait sowieso, cf de laatste tdf. Komt ook wel goed met die klassiekers hoor
    05-08-2025 18:40
    Ik begrijp dat Lefevere met Remco zijn korte en extreem succesvolle jeugd koersen de ploeg om heeft gebouwd voor Remco, maar helaas kon hij ook niet weten dat Pogacar zo door zou groeien.
    05-08-2025 20:15
    Ach, ziel te grabbel gegooid vind ik persoonlijk een wat harde uitspraak over een periode (sinds 2022) waarin ze de winnaar hebben geleverd van KBK, LBL (x2), Classica San Sebastian (x2), Nokere Koers (x2), Scheldeprijs, Brabantse Pijl, WK op de weg, WK tijdrijden (x2), Olympisch kampioenschap op de weg en op de tijdrit. Toch allemaal koersen of type zeges die aansluiten bij de 'ziel' waar je waarschijnlijk op doelt.

    Daarnaast heeft het GT project ze hun eerste eindzege in een grote ronde opgeleverd en hebben ze daarnaast meerdere ritzeges gewonnen in alle drie de grote rondes. Al met al vind ik dit project dus helemaal niet zo mislukt als je doet voorkomen.

    Waar ik het wel met je over eens ben is dat het logisch voor ze lijkt om nu weer terug te gaan naar de voormalige blauwdruk.
    05-08-2025 21:08
    De wereldtitels en Olympische titels zijn niet door SQS gewonnen, maar door de Belgische ploeg.
    Het gaat er vooral om het gegeven dat SQS in het rondewerk (zowel de kleinere als grotere) niet bijster succesvol gebleken is. En dat SQS in de jaren voor de ombouw een van de succesvolste ploegen was met ca. 70 overwinningen per jaar. Dat is opgegeven voor het uiteindelijk niet succesvolle rondewerk.
    05-08-2025 21:38
    @Witte Trappist:

    Vanzelfsprekend begrijp ik dat de Olympische titels en WK's niet door de ploeg gewonnen zijn. Ten tijde van Bettini en zelfs Alaphilippe waren dit soort titels echter absoluut iets waar over gesproken werd als onderdeel van de 'ziel' van de ploeg en iets waar ze trots op waren - dus vandaar dat ik dit ook benoem met oog op de afgelopen jaren van SQS ten opzichte van de jaren daarvoor, toen ze schijnbaar nog wel die ziel hadden.

    Aanvullend, in de jaren voor het GT Project waren ze inderdaad een ploeg die veel in de breedte won waarbij de belangrijkste zeges de klassiekers waren. In de jaren ten tijde van het 'project' wonnen ze nog steeds de door mij eerder opgesomde klassiekers (waaronder 2x een voorjaarsmonument), dit is dus puur om aan te geven dat het wel meevalt in hoeverre de ziel 'ten grabbel is gegooid'.

    Ik zeg dus specifiek niet dat ze exact hetzelfde aantal overwinningen hebben gehaald maar schets dat het wel meevalt. Zeker als je meeneemt dat ze de eerste grote ronde hebben gewonnen in ploeggeschiedenis, ze dit hebben gedaan met een Belg en ze nog steeds meervoud aan ritzeges hebben geboekt in alle grote rondes.

    Nogmaals en ter verduidelijking: stel ik dat het absolute plafond aan gehoopte resultaten door SQS de laatste jaren is gehaald? Nee wellicht niet want de Tour (en Giro) eindzege ontbreekt. Maar om te spreken van een complete verloochening van de identiteit en totaal falen vind ik veel te populistisch en extreem. Ik probeer dus een nuance aan te brengen.
    05-08-2025 23:21
    Dat nokere bij de hoogtepunten staat geeft toch wel aan hoe ver ze gezakt zijn
    06-08-2025 06:33
    Is het niet om deze reden dat een van Baarle Stuyven en wie halen ze nog, bjj de ploeg komen? Terug in beeld in het voorjaar...
    06-08-2025 11:33
    Is grotendeels perceptie en vooral heel afhankelijk van waar je de klemtoon op legt.

    Ik heb even de voltooide seizoenen met Evenepoel (2019-2024) vergeleken met de 10 seizoenen voor zijn komst (2009-2018):

    Gemiddeld aantal overwinningen per seizoen: 44,9 zonder, 51,333 met

    Gemiddeld aantal GCs per seizoen: 4,22 zonder, 3,833 met

    Gemiddeld aantal 'Classic Wins' per seizoen: 12,6 zonder, 13,14 met

    Aantal etappeoverwinningen per seizoen: 27,9 zonder, 30,86 met

    Dus eigenlijk zijn ze opvallend genoeg beter geworden in aantal overwinningen, ritten én klassiekers, en net ietsje minder in GC overwinningen.

    Daarnaast heeft Evenepoel er natuurlijk helemaal niets mee te maken dat de mannen die het in de klassiekers moesten doen (Asgreen, Alaphilippe, Lampaert, Stybar, Jungels,...) om allerlei redenen niet leverden, want op papier hadden ze echt nog wel een sterk blok. Quickstep werd het jaar voor Evenepoel kwam trouwens ook al 2de in de Vuelta met Mas en eerder ook al 2de in de Giro met Uran, dus het is niet dat klassementen rijden helemaal uit het niets kwam.

    En los daarvan is het ook heel simpel verklaarbaar vanuit sponsoroogpunt, want het zijn Belgische sponsoren. Voor hen zijn Belgische uithangborden het meest cruciaal. Met Boonen (en Devolder en Gilbert etc) lag hun grootste kans op Belgische topuitslagen in de klassiekers, na hun pensioen kwam eigenlijk enkel Van Aert in hun voetsporen (en wilden ze die ook erg graag halen), maar gezien zijn langdurige verbondenheid aan Visma is het toch logisch dat ze iets meer gefocust hebben op sprints (Merlier) en heuvelklassiekers/GC (Evenepoel)?
05-08-2025 18:11
Nette reactie van PAtLef, en houdt zo hopelijk zijn eigen telefoon ook wat stiller.
05-08-2025 18:47
Hoelang gaat hij dit volhouden?
    05-08-2025 19:05
    Waarschijnlijk tot aan z'n eerste column.
06-08-2025 08:29
Hebben ze Ruben van Gucht niet even gevraagd naar zijn mening over deze transfer. (Grapje).
06-08-2025 13:17
Patrick is een gewone burger aan het worden.

Reacties zijn gesloten.