Patrick Lefevere ligt niet wakker van rel rond Tormans CX-team
foto: Cor Vos
woensdag 9 februari 2022 om 08:49

Patrick Lefevere ligt niet wakker van rel rond Tormans CX-team

Patrick Lefevere heeft in een interview met HLN gereageerd op de heisa rond het Tormans CX-team. Gisteren werd bekend dat Emiel Verstrynge en Joran Wyseure vanaf 1 maart voor Alpecin-Fenix gaan rijden en dus niet meegaan naar de nieuwe crossploeg van Quick-Step-Alpha Vinyl. Quinten Hermans en Corné van Kessel bewandelen mogelijk hetzelfde pad. “Van Kasteren is een Hollander met een grote bek”, zegt Lefevere nu over Hans van Kasteren, de manager van de vier genoemde renners.

Vorige week waren Lefevere en Van Kasteren nog in gesprek. Wyseure, Verstrynge, Van Kessel en Hermans werden door de Nederlander aangeboden bij de West-Vlaming. “Het was een pakket, te nemen of te laten. Ik had daar niets op tegen. Maar ik heb Van Kasteren gezegd dat ik met niemand een contract teken voor ik de persoon heb gezien en gesproken”, vertelt Lefevere, die evenwel verwachtte dat Verstrynge, Wyseure en Hermans goed in zijn ploeg zouden passen.

“Voor Corné van Kessel heb ik minder interesse. Maar misschien had ik ook voor hem een goede rol kunnen vinden”, geeft hij aan. Dinsdagmorgen om acht uur kreeg hij echter een berichtje van Wyseure: ‘Sorry Patrick, de afspraak kan niet doorgaan’. “Ik hoorde dat hij maandagnamiddag bij de broers Roodhooft heeft getekend.”

“Waar ben ik in terechtgekomen?”
Deze omslag zou volgens Lefevere mede tot stand gekomen zijn door Christoph of Philip Roodhooft. “Ik hoorde dat een van de broers naar Jan Tormans heeft gebeld”, legt Lefevere uit. “Hij zei: ‘Als je die vier renners naar West-Vlaanderen brengt, krijg je met mij te doen’. Toen dacht ik: waar ben ik in terecht gekomen? Ik wenste al geen deel meer uit te maken van dit verhaal.”

Toch laat Lefevere zich niet uit het veld slaan en zet hij zijn crossplannen door. “Verder ga ik er niet van wakker liggen”, klinkt het. “We zullen zien. Misschien ben ik er over vier jaar niet meer. Maar misschien is over vier jaar van zijn (Van Kasterens, red.) plannen ook niets meer over.”

RIDE Magazine
80 Reacties
09-02-2022 08:55
Ik pak de popcorn er vast bij voor de reacties.
    09-02-2022 12:16
    Inderdaad. De tenen zullen weer lang zijn en het betweterschap groot.
09-02-2022 08:56
"Een Hollander met een grote bek" wordt gezegd door "een Vlaming met een veel te grote eigendunk".
    09-02-2022 09:02
    En beide kloppen hier volledig
    09-02-2022 09:53
    Dat dekt de lading wel zo'n beetje ja.
    09-02-2022 10:11
    Kijk, dat zijn nou zijn teksten. Zou een waardige kop in gezeten hebben:
    Patrick Lefèvre stelt: 'Van Kasteren is een Hollander met een grote bek!'
    Overigens rijdt er in zijn ploeg een Vlaming met een grote bek. Maar dat is misschien wat off-topic.

    het mooiste is nog dat hij laat doorschemeren dat hij eigenlijk gewoon akkoord was, maar hij is kennelijk afgetroefd.
    09-02-2022 10:20
    Het pleonasme van de week.
    09-02-2022 13:12
    Waar doel je op Deel? Op het Nederlandse gedeelte of het Vlaamse gedeelte?
    13-02-2022 05:22
    @Turtelhead: dan moet je ook man en paard noemen: Lampaert.
09-02-2022 09:05
Eigenlijk is het de ideale combi, de wereld van het Belgische veldrijden en Lefevere, het perfecte recept voor moddergooien en vage vetes. Nu nog wachten op een reactie van A3 VdP.
    09-02-2022 09:55
    Moddergooien en veldrijden zijn sowieso een prima combinatie. Het is jammer dat Jillert Anema geen fietsploeg traint, die zou ook wel mooi in dat wereldje passen.
09-02-2022 09:10
Wij lezen en horen maar flarden van wat er zich daadwerkelijk afspeelt of afgespeeld heeft. Daarmee een goed oordeel vormen, is onmogelijk. Reageren kan natuurlijk wel, maar is altijd bevooroordeeld.
09-02-2022 09:19
Lefevre is een Vlaming met een grote bek.
09-02-2022 09:31
Lefevere gaat hier volledig voorbij aan het feit dat hij al wél een deal met Tormans heeft gesloten. Op basis waarvan?
09-02-2022 09:41
Zijn de gesmokkelden inmiddels aangekomen op bestemming?
09-02-2022 09:48
[quote]Van Kasteren is een Hollander met een grote bek[/quote]
Is het relevant dat hij een Hollander is?
    09-02-2022 10:48
    Om punten te scoren in de Vlaamse pers? Ja.
    09-02-2022 12:30
    Hollander wordt hier door Lefevere gebruikt om Van Kasteren met een Vlaams stereotype beeld van Nederlanders aan te duiden. Hij is qua handigheid afgetroefd door Van Kasteren die het Tormansproject wrs heeft ingezet als breekijzer voor een mooie deal bij Alpecin. Slim is het wel, chique niet.

    Patje ligt er niet wakker van, maar hij moet natuurlijk nog wel even uithalen om zijn status te beschermen.
    10-02-2022 02:08
    Wuyts doet niet anders; ik kan het zelfs tolereren, al zit er zeker rancune achter.
09-02-2022 09:49
Is die van Kasteren een Hollander? Ik vond hem echt Grobbendonks porum hebben eigenlijk. Hij zal wel uit het zuiden komen waar dergelijke voorkomens meer courant zijn.
    09-02-2022 10:57
    lol, sterk punt.
09-02-2022 10:21
Hahahahaha
09-02-2022 10:29
De arme Patrick kwam terecht in een slangenkuil. Daar wilde hij geen deel van uitmaken.
09-02-2022 10:44
Logisch. Als je een ploeg hebt met Alaphilippe, Jakobsen en Evenepoel dan ga je er niet van wakker liggen als vier niet eens heel bekende veldrijders niet willen tekenen. Die bom waar men het over heeft klinkt als een flauw rotje.
    09-02-2022 13:32
    Of komt Pidcock mischien?
09-02-2022 11:08
Roger De Vlaeminck is een vlaming met een grote bek, spijtig dat deze uitspraak weer de bovenhand haalt in dit verhaal. Lefévere heeft in deze helemaal niets gedaan, t zijn de gebroeders Roothooft die hier een smerig rolletje spelen, maar die komen daar blijkbaar steeds mee weg. De broers hebben eieren voor hun geld gekozen nu hun superster na jaren overbelasting op zijn limieten is gebotst en dit jaar niet veel meer zal presteren.
    09-02-2022 14:07
    Haha, behoorlijk aantal aannames in zo’n klein stukje tekst.
09-02-2022 11:09
Er wordt hier nogal vaak op de kap van Lefevre gezeten, deze keer volkomen onterecht trouwens, maar het zijn vooral de gebroeders Roodhooft waar je liever niet mee te maken krijgt. (Ex-)personeel telefonisch afdreigen is een dagelijkse bezigheid bij die mannen. En niet alleen in deze zaak.
En ja, ik weet dat uit eerste hand.
    09-02-2022 11:18
    Bronvermelding?
    09-02-2022 11:19
    De bron is de persoon die werd afgedreigd. De naam ga ik niet noemen, je zal me op mijn woord moeten geloven.
    09-02-2022 11:23
    Amai, dan hebben die veel tijd om zich daarmee bezig te houden, dacht juist dat die tijd tenkort hadden. Over welk soort personeel praat je dan, want er zijn veel functies in een wielerploeg en ook veel soorten personeel.Vast personeel, freelance, zelfstandifen in dagverband enz.
    09-02-2022 11:25
    @Melzuur op basis van 1 bron een dagelijkse bezigheid noemen gaat mij wel heel ver. Zeker als het om een ex-werknemer gaat is de geloofwaardigheid van de bron ook altijd een vraagteken. Bovendien zijn er verschillende gradaties in dreigen. Dit is wel lekker vaag
    09-02-2022 11:38
    Ik kan me inbeelden dat het vaag overkomt, maar je zal me op mijn woord moeten geloven. Ik kan hier moeilijk man en paard noemen, dat begrijp je wel.
    Het gaat over slechts één bron, dus inderdaad, “dagdagelijks” is wellicht een beetje overdreven. Al weet je maar nooit, als ze ook Tormans op die manier benaderen.
    09-02-2022 12:25
    Als je dan het gedrag van Lefevere richting Bennet dan vergelijkt met het gedrag van Roodhooft 1&2 volgens jouw bronloze eerste hand ervaring, is de conclusie dan dat ze alledrie nog wat te leren hebben?
    09-02-2022 12:40
    denk dat ze allemaal wel hun goede en slechte kantjes zullen hebben

    de creativiteit waarmee dezelfde actie bij de ene als achterbaks/bedenkelijk en bij de andere als sympathiek/schrander wordt geïnterpreteerd, blijft wel vermakelijk.
    09-02-2022 14:38
    @Melkzuur tijd voor een aangifte?
    09-02-2022 15:37
    Het was toen dat ter sprake kwam, dat het dreigen pas echt begon.
    09-02-2022 16:47
    die Philip Roodhooft is toch eens op z'n bek geslagen tijdens een veldrit?

    Wat zou daar de reden voor geweest zijn?

    beetje bier gemorst?

    ik denk het niet...
09-02-2022 12:26
Bart Wellens verliest er alvast zijn (messcherp) gevoel voor humor niet door.
    09-02-2022 16:03
    Wellens is een vakman maar maakt ook de klassieke fout veel te emotioneel reageren. (doel nu meer op Geert trouwens)Topsporters kiezen altijd voor hun zelf en de trainer is een passant. Oneerlijk zal dat voelen maar dit is van alle tijden. Emiel en Joran zijn niet met hem getrouwd.
09-02-2022 12:53
Redactie: als simpele Nederlander begrijp ik even niet hoe zit met het begrip 'West-Vlaming'. Is dat iets negatiefs of juist niet?
    09-02-2022 13:48
    West-Vlaanderen is een provincie. Zoek er niks meer achter. Het is een landelijke provincie, echter met veel succesvolle ondernemers.
    Ik heb begrepen dat er in Nederland een aantal - hoe zeg ik dat - provincies zijn die zich achtergesteld voelen (Drente, Zeeland, Limburg, Groningen). Zo is het dus niet.
    09-02-2022 13:52
    Drenthe is met een -h- ertussen, zie, daar ga je al.
    09-02-2022 14:00
    Ja, inderdaad, silly me, ik kan er ook niet aan doen :-)
09-02-2022 13:58
Kan niet anders dan dat Van Kasteren en Lefevere nu ergens samen een wijntje drinken en zich kostelijk amuseren met de frustratie-posts tegen Lefevere op wielerflits en de frustratie-posts tegen Van Kasteren op hln.
09-02-2022 14:14
Deze verhalen passen goed bij deze B-sport.
09-02-2022 14:24
Er wordt in feite een nieuwe ploeg opgericht en de renners van de oude ploeg gaan niet mee. Ik zou dat niet meteen een rel noemen en het is begrijpelijk dat Lefevere zich hier niet druk over maakt.
    09-02-2022 14:33
    Plus dat de oude ploeg ook nog blijft bestaan, maar zonder renners zit.
09-02-2022 14:28
De scherpe reacties uit de veldritwereld zelf richten toch vooral hun pijlen op Van Kasteren.
    09-02-2022 14:44
    Zoals de broers Wellens, die direct betrokken zijn? Niet echt een sterk argument.
    09-02-2022 14:57
    Toch sterker dan alle reacties hier. De Wellenskes weten beter hoe de vork aan de steel zit dan de meeste hier die enkel pro-Hans zijn omdat ze vooral anti-Patrick zijn.
    09-02-2022 15:05
    @Beer Wellens is direct betrokken en hiermee niet objectief. Daarom wordt er door wielerflitsers weinig waarde gehecht aan de visie van Wellens. Dit is hetzelfde als Roodhooft zegt dat hij geen blaam treft. Ze hebben elkaar de voet dwars willen zetten. Hoe het exact gegaan is, zullen we niet weten. Enige wat we weten is dat er akkefietjes zijn geweest, vooral in gang gezet door het vertrek van Tormans naar QS
    09-02-2022 15:12
    'Wielerflitsers'... mooie veralgemening, maar niet echt correct. Verder moet je de familie Wellens Van Kasteren niet leren kennen blijkbaar.
    09-02-2022 15:20
    @Beer Direct betrokkenen zijn altijd subjectief. Vandaar ook dat ik er vanuit ga dat hun visie met een korreltje zout wordt genomen door wielerflitsers. Dit heeft niets met veralgemenisering te maken.
    09-02-2022 15:58
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    09-02-2022 16:05
    Dan vraag ik me wel af wie zijn mening wel waarde heeft. Die van de betrokkenen blijkbaar niet; dus Tormans, Lefevere, Van Kasteren, Wyseure, Verstringhe, Wellens, Hermans, Van Kessel, Hilaere en Roodhoofdt vallen af. Nochtans zijn dit de mensen die doordat ze betrokken zijn, wel kennis van zaken hebben. Persoonlijke hecht ik aan hun mening dan ook meer waarde dan aan die van (komtie) 'de wielerflitsers'.
    09-02-2022 17:32
    Ik ken in dit conflict de details onvoldoende omdat ik in het veldrijden niet meer voldoende ben ingevoerd. Wel weet ik dat van betrokkenen van Kasteren niet deugt. Dat begon al met louche zaken met zijn Veghelse asbest sanerings bedrijf.
    09-02-2022 21:02
    Er is ook Klaas Vantornhout. Oke, die had tijdens z'n carrière ook al weinig mensen waar hij wél positief over kon spreken. Maar net als de broertjes Wellens ooit in de ploeg van Van Kasteren gereden dus in die zin wel goed geplaatst. Bovendien een goed contact met Wyseure hoewel niet bij de ploeg Tormans betrokken (hij liep eens te tweeten dat Wuyts iets tegen West-Vlamingen heeft omdat die hem tijdens z'n carrière niet naar waarde schatte en nu ook negatief was over Wyseure tot hij WK werd) en dus des te meer opvallend dat hij hier de andere kant kiest.
09-02-2022 14:34
Voor een succesvolle man komt Lefevre toch opvallend vaak onmachtig over. Dat laat hij zien door de zware woorden die hij vaak meent te moeten gebruiken om zijn gelijk te halen. Zwakke man.
    09-02-2022 14:55
    Zoals de woorden 'zwakke man'? Zie, daar ga je al.
    09-02-2022 16:07
    Je hebt gelijk beer, ik voel me onmachtig als Lefevre weer eens als een brulboei tekeer gaat. Dan voel ik irritatie omdat hij mensen schofterig behandelt. Maar dat is mijn tekortkoming, ik werk eraan.
    10-02-2022 17:37
    @Marik: als anderen schofterig worden, voel jij plots ook de drang of de behoefte om dat te worden ...
09-02-2022 15:08
Begrijp dat Lefevere eerst iedereen wil spreken en taxeren. Een "pakket"? Dat is zoals verhandelen van vee. Is en blijft een sidekick of extraatjes voor QS. Raar dat ie die jongelingen op 1 2 3 voor Roodhooft kiezen en niet eens overleggen met de Patte.
09-02-2022 15:15
Het is begonnen doordat Tormans voor zijn beurt sprak. Die hadden moeten wachten tot alles in kannen en kruiken zat
    09-02-2022 15:59
    Precies, Tormans heeft de kapitale fout begaan om de renners aan te bieden bij Patrick zonder dat hij de zaakwaarnemer en renners zelf dus in betrok. Echt superdom en Hans heeft het mes er met plezier wat dieper bij Jan ingestoken. Patrick valt niet zoveel te verwijten maar zijn kansloze geblaat achteraf over Hollanders en de hypocrisie over onderhandelingstactieken die gebruikt worden zijn als een grijsgedraaide LP van Nico Haak.
    09-02-2022 16:32
    Als er één, of twee een grote bek hebben en 'mensenhandel' bedrijven, dan hoeven ze hier nog geeneens genoemd te worden.
    Begrijp het eea overigens niet : die 4 renners zijn toch in dienst van de WT ploeg van Wanty, en niet van de crossafdeling die Jan T sponsert? Tenslotte wil Jan T zich afsplitsen.
    09-02-2022 16:52
    Waarom zou Hans er "het mes met plezier wat dieper in steken"??
    09-02-2022 16:58
    Als ze me missen, dan ben ik vissen.
    09-02-2022 16:59
    Hoe de samenwerking precies zit tussen de crossploeg en WT team weet ik ook niet exact. Maar de jongsters Wyseure en Verstrynge (+ nog enkele renners zoals Kuhn en Mein) zijn geen renners van Wanty.
    Zo rijdt Kuhn dit jaar voor de EF-Nippo development team.
    Dus ik denk idd dat er een soort van zomer/winter samenwerking is tussen de Tormans CX team en de diverse wegteams ( vooral Wanty)

    Ik vind het zowiezo wel een 'rare' affaire en dan vooral uit de hoek van Van Kasteren.
    Je zit enerzijds met een sponsor (Tormans) die graag zijn renners wil houden, maar in conflict komt met de 'zomer'ploeg Wanty. Deze zoekt een andere structuur en komt bij Quickstep terecht.
    Je zit met renners (de 4 renners onder Van Kasteren) die lijken tevreden te zijn bij de ploeg.
    Waarom gaan ze weg?
    1) Ze mogen niet blijven ( is geen waar, want QS en Tormans willen ze graag houden)
    2) Ze zijn ontevreden bij de ploeg ( lijkt me niet waar, zou ook toevallig zijn dat net die 4 renners ontevreden zijn)
    3) Ze willen niet van 'structuur'/ zomerploeg veranderen. Ook geen waar, want ze verlaten Wanty voor Alpecin
    4) Ze kunnen beter gaan verdienen bij andere ploeg ( ook geen waar, want ze hebben nooit over contracten gesproken met Quickstep)

    Aangezien dit ook zo snel geregeld is, lijkt me het al langer dat Van Kasteren een deal had met Alpecin, los van het verhaal Tormans ( Wanty of Quickstep). En dat hij hier als een volwaardige makelaar een hoop geld heeft kunnen ophalen en zijn renners daarvoor warm heeft gemaakt.
    09-02-2022 18:19
    @bellevue
    Is een uitdrukking natuurlijk en niet een letterlijk steekincident maar ik bedoelde ermee dat Hans zich niet laat piepelen door Tormans. Toen die net deed of hij Hans niet nodig had om het belangrijkste produkt van zijn ploeg namelijk de renners aan de Don over te doen was voor Hans het moment gekomen om hardhandig aan Jan duidelijk te maken dat dit niet ging gebeuren en dat zal met de verzuurde verhoudingen wel lekker hebben aangevoeld. Van Kasteren is een self made miljonair en die zijn niet zo fijnzinnig.
    09-02-2022 20:29
    Zou hij alleen (met hangende pootjes) naar Alpecin-Fenix zijn gegaan om van Jan Tormans af te zijn?

    Denk niet dat Alpecin-Fenix geïnteresseerd is in Van Kessel en Hermans.

    Denk dat hij daarom snel heeft gehandeld en die jongens onder druk heeft gezet.

    Het lijkt me eerder onwaarschijnlijk dat Van Kasteren heeft zitten schermen met voorstellen van Lefevere en Roodhooft, die doorprikken dat meteen.
    10-02-2022 17:38
    @massimo: het probleem is nu juist dat Van Kasteren geen makelaar is en dus niet met renners van ploeg naar ploeg mag gaan om zichzelf te verrijken ...
09-02-2022 18:00
Misschien met hun tweetjes doorgereisd naar de Algarve om ook daar met de supportersvlag te staan zwaaien?
09-02-2022 18:22
Laatste foto’s zijn van toen hij met pa Evenepoel op een bankje te Amsterdam zuid zat.

Reacties zijn gesloten.