Patrick Lefevere ligt niet wakker van rel rond Tormans CX-team
Patrick Lefevere heeft in een interview met HLN gereageerd op de heisa rond het Tormans CX-team. Gisteren werd bekend dat Emiel Verstrynge en Joran Wyseure vanaf 1 maart voor Alpecin-Fenix gaan rijden en dus niet meegaan naar de nieuwe crossploeg van Quick-Step-Alpha Vinyl. Quinten Hermans en Corné van Kessel bewandelen mogelijk hetzelfde pad. “Van Kasteren is een Hollander met een grote bek”, zegt Lefevere nu over Hans van Kasteren, de manager van de vier genoemde renners.
Vorige week waren Lefevere en Van Kasteren nog in gesprek. Wyseure, Verstrynge, Van Kessel en Hermans werden door de Nederlander aangeboden bij de West-Vlaming. “Het was een pakket, te nemen of te laten. Ik had daar niets op tegen. Maar ik heb Van Kasteren gezegd dat ik met niemand een contract teken voor ik de persoon heb gezien en gesproken”, vertelt Lefevere, die evenwel verwachtte dat Verstrynge, Wyseure en Hermans goed in zijn ploeg zouden passen.
“Voor Corné van Kessel heb ik minder interesse. Maar misschien had ik ook voor hem een goede rol kunnen vinden”, geeft hij aan. Dinsdagmorgen om acht uur kreeg hij echter een berichtje van Wyseure: ‘Sorry Patrick, de afspraak kan niet doorgaan’. “Ik hoorde dat hij maandagnamiddag bij de broers Roodhooft heeft getekend.”
“Waar ben ik in terechtgekomen?”
Deze omslag zou volgens Lefevere mede tot stand gekomen zijn door Christoph of Philip Roodhooft. “Ik hoorde dat een van de broers naar Jan Tormans heeft gebeld”, legt Lefevere uit. “Hij zei: ‘Als je die vier renners naar West-Vlaanderen brengt, krijg je met mij te doen’. Toen dacht ik: waar ben ik in terecht gekomen? Ik wenste al geen deel meer uit te maken van dit verhaal.”
Toch laat Lefevere zich niet uit het veld slaan en zet hij zijn crossplannen door. “Verder ga ik er niet van wakker liggen”, klinkt het. “We zullen zien. Misschien ben ik er over vier jaar niet meer. Maar misschien is over vier jaar van zijn (Van Kasterens, red.) plannen ook niets meer over.”
Patrick Lefèvre stelt: 'Van Kasteren is een Hollander met een grote bek!'
Overigens rijdt er in zijn ploeg een Vlaming met een grote bek. Maar dat is misschien wat off-topic.
het mooiste is nog dat hij laat doorschemeren dat hij eigenlijk gewoon akkoord was, maar hij is kennelijk afgetroefd.
Is het relevant dat hij een Hollander is?
Patje ligt er niet wakker van, maar hij moet natuurlijk nog wel even uithalen om zijn status te beschermen.
En ja, ik weet dat uit eerste hand.
Het gaat over slechts één bron, dus inderdaad, “dagdagelijks” is wellicht een beetje overdreven. Al weet je maar nooit, als ze ook Tormans op die manier benaderen.
de creativiteit waarmee dezelfde actie bij de ene als achterbaks/bedenkelijk en bij de andere als sympathiek/schrander wordt geïnterpreteerd, blijft wel vermakelijk.
Wat zou daar de reden voor geweest zijn?
beetje bier gemorst?
ik denk het niet...
Ik heb begrepen dat er in Nederland een aantal - hoe zeg ik dat - provincies zijn die zich achtergesteld voelen (Drente, Zeeland, Limburg, Groningen). Zo is het dus niet.
Begrijp het eea overigens niet : die 4 renners zijn toch in dienst van de WT ploeg van Wanty, en niet van de crossafdeling die Jan T sponsert? Tenslotte wil Jan T zich afsplitsen.
Zo rijdt Kuhn dit jaar voor de EF-Nippo development team.
Dus ik denk idd dat er een soort van zomer/winter samenwerking is tussen de Tormans CX team en de diverse wegteams ( vooral Wanty)
Ik vind het zowiezo wel een 'rare' affaire en dan vooral uit de hoek van Van Kasteren.
Je zit enerzijds met een sponsor (Tormans) die graag zijn renners wil houden, maar in conflict komt met de 'zomer'ploeg Wanty. Deze zoekt een andere structuur en komt bij Quickstep terecht.
Je zit met renners (de 4 renners onder Van Kasteren) die lijken tevreden te zijn bij de ploeg.
Waarom gaan ze weg?
1) Ze mogen niet blijven ( is geen waar, want QS en Tormans willen ze graag houden)
2) Ze zijn ontevreden bij de ploeg ( lijkt me niet waar, zou ook toevallig zijn dat net die 4 renners ontevreden zijn)
3) Ze willen niet van 'structuur'/ zomerploeg veranderen. Ook geen waar, want ze verlaten Wanty voor Alpecin
4) Ze kunnen beter gaan verdienen bij andere ploeg ( ook geen waar, want ze hebben nooit over contracten gesproken met Quickstep)
Aangezien dit ook zo snel geregeld is, lijkt me het al langer dat Van Kasteren een deal had met Alpecin, los van het verhaal Tormans ( Wanty of Quickstep). En dat hij hier als een volwaardige makelaar een hoop geld heeft kunnen ophalen en zijn renners daarvoor warm heeft gemaakt.
Is een uitdrukking natuurlijk en niet een letterlijk steekincident maar ik bedoelde ermee dat Hans zich niet laat piepelen door Tormans. Toen die net deed of hij Hans niet nodig had om het belangrijkste produkt van zijn ploeg namelijk de renners aan de Don over te doen was voor Hans het moment gekomen om hardhandig aan Jan duidelijk te maken dat dit niet ging gebeuren en dat zal met de verzuurde verhoudingen wel lekker hebben aangevoeld. Van Kasteren is een self made miljonair en die zijn niet zo fijnzinnig.
Denk niet dat Alpecin-Fenix geïnteresseerd is in Van Kessel en Hermans.
Denk dat hij daarom snel heeft gehandeld en die jongens onder druk heeft gezet.
Het lijkt me eerder onwaarschijnlijk dat Van Kasteren heeft zitten schermen met voorstellen van Lefevere en Roodhooft, die doorprikken dat meteen.