donderdag 26 oktober 2023 om 10:45

Patrick Lefevere is geen fan van gravelrit: “Je kan er de Tour verliezen”

Video Patrick Lefevere heeft bij de microfoon van WielerFlits zijn mening gegeven over het Tourparcours van 2024. “Dit is een van de lastigste rondes van de voorbije jaren”, vindt de team-manager van Soudal Quick-Step.

“Al van bij de start in Italië is het totaal niet makkelijk”, vindt Lefevere. “In de vierde rit is het al aankomst bergop. Daarna is het heel gevarieerd, met bepaalde korte etappes die al cols hebben bij de start.”

Ook een punt van discussie: de gravelrit. Wat is de mening van Lefevere daarover? “In het begin was ik ook geen fan van de Strade Bianche. Alleen een idioot verandert nooit van mening, maar ik vind niet dat elke rittenkoers van betekenis nu gravelstroken in het parcours moet opnemen. Je kunt in dat soort ritten de Tour niet winnen, maar wel verliezen.”

Kopman Remco Evenepoel mogen we alvast aan de start verwachten. “Die kans is groot, ja.” Voor de sprinters binnen zijn ploeg ziet het er minder goed uit. “Ik vind het voor de rappe mannen wat tegenvallen. Daarnaast zie je dat de afgelopen jaren steeds minder grote ploegen een sprinter meenemen. Dat maakt het moeilijker om het peloton samen te houden.”

RIDE Magazine
24 Reacties
25-10-2023 15:19
De leukste quote (bij HLN en Sporza) was toch dat Evenepoel zelf volgens Lefevere de Giro en Tour wilde combineren volgend jaar.

Kan ook dat hij nog niet echt gelooft in Tourwinst en dus nog eens voor de eindzege in de Giro wil proberen te gaan, en daarna ritten jagen in de Tour en opbouwen richting de OS.
    25-10-2023 15:32
    Klinkt als een goed plan
    Maar dan moet hij een heel beperkt voorjaar rijden
    25-10-2023 15:37
    Op zich geen rare gedachte gezien het parcours. Maar dan krijgen we daarna wel weer het verhaal van Remco mr excuse Evenpoel na de tour over gebrek aan slechte voorbereiding.
    25-10-2023 16:37
    De Strade meepikken is toch al een kleine must, gesteld dat hij de tour voor het AK wil rijden.
    Lefevere heeft een punt, materiaalkeuze,bandenspanning, het telt allemaal. Lek rijden en je kan maar hopen dat men bij je kan op zo een gravelstrook.
    25-10-2023 22:34
    Hoewel Patrick consequent is hier, hij mijdt Parijs Tours al jaren hierom snap ik de ASO ook volkomen. De onverharde stukken zijn gemaakt voor de camera's en juist het onvoorspelbare aan de pechduivel zorgt voor entertainment. Als je als de Tour eigenlijk al geen Mortirolo's of Angliru hebt moet je het ergens anders zoeken en zolang het bij 1 etappe blijft is dat voor mij OK.
25-10-2023 16:26
Wat betreft de off-road hype heeft hij gewoon gelijk…spectaculair, jazeker maar om de verkeerde redenen…
    25-10-2023 20:10
    Absoluut. Al die organisaties lopen hypes achterna. De oude boerenweg koersen dat is wat anders en ook een Strade, Tro Bro Leon. Maar in een GT off road gaan is nonsens, hooguit hipster hip maar kan zomaar een AK totaal verpesten. De onnodige hogere risicomarge toevoegen aan een GT is riducuul.
    26-10-2023 11:31
    Mooi juist dat die asfalt-hype ten einde raakt en het wegwielrennen weer het volledige spectrum van wegen omhelst.
25-10-2023 16:36
Met Vingegaard, Roglic en Pogacar normaliter in de Tour ligt de weg naar een outsidersoverwinning in de Giro open. Pak je dat gegeven samen met een gedegen trainingskampvoorbereiding op de Olympische spelen dan kan ik mij voorstellen dat het debuut van Evenepoel in de Tour nogmaals wordt uitgesteld.
Pogacar en Kuss hebben misschien de indruk gegeven dat doseren niet meer van deze tijd is, maar ik ben het met Lefevere eens dat de dubbel (samen met Luik en OS uiteraard) te veel van het goede is. Een overambitieuze Remco tegen zichzelf in bescherming nemen lijkt de managementuitdaging voor deze winter. Ook een uitdaging voor team Soudal zelf, want hoogstwaarschijnlijk is de prijs dat het klassieke voorjaar een teleurstelling wordt, die consequentie hoort bij zo'n gedegen planning.
25-10-2023 15:42
In het zelfde interview zegt Patlev het volgende, dus Remco beslist gewoon zelf wat en waar hij rijdt ofzo en de ploeg heeft er niks over te zeggen alleen te "adviseren"

Tot slot deed Lefevere een - voor het aanwezige journaille - toch wel opvallende uitspraak. 'Evenepoel overweegt zelfs de Giro en Tour te combineren, hij heeft nog altijd een rekening openstaan met de Giro', aldus de ploegbaas. 'Met wat er nog komt, de Spelen, lijkt me dat niet het beste idee. We moeten een evenwichtig programma uittekenen.'

Het kan dus zomaar zijn dat we Evenepoel in zowel de Giro als Tour in actie gaan zien, al neigt Lefevere duidelijk de andere kant op. 'De combinatie is nog niet honderd procent uitgesloten, maar we raden het hem af. Het wordt Remco zijn eerste Tour en hij is 24 jaar, dus dan moet niks en mag alles.'
    25-10-2023 15:57
    Als je een hele ploeg om hem heen bouwt, dan kun je toch niet zeggen dat "niets moet en alles mag". Dat is leuk als je hem op pad stuurt met 1 klimknecht en verder een vrijbuitersploeg.

    En de rekening met de Giro: dat snap ik. Sterker nog, ik denk dat de Giro baas ook wel een mooi potje heeft klaar staan voor zijn deelname, en het goed is voor zijn rekening.

    Maar vooral: dit bevestigt het beeld dat de ploegleiding niet de baas is binnen die ploeg.
    25-10-2023 16:00
    FF duimen nog! Ik zie het liefst Remco vol voor de winst gaan in de Giro.
    25-10-2023 16:07
    Tja, als de ploegleiding de lakens uitdeelt tegen de wil van de kopman, dan krijg je Roglic-scenario's (bye bye).
    25-10-2023 16:09
    4 grote rondes winnen?
    25-10-2023 16:47
    Ik weet niet of Evenepoel kan starten met de instelling 'niks moet, alles mag'. Het grote tijdverlies in de Tourmaletrit heeft mogelijk toch twijfels gezaaid. De druk bij een tourdeelname gaat sowieso immens zijn vanuit België, maar ook vanuit hemzelf. Je moet van goeden huize zijn om daarmee om te kunnen na een eerdere inzinking zonder uitgesproken reden.
25-10-2023 16:17
Tja, je kan ook je Vuelta verliezen in een Pyreneeën rit. Dat dan ook maar niet meer doen dan?
25-10-2023 16:45
Ik begrijp niet waarom Lefevre altijd beschouwd wordt als een fantastische teammanager, die uitspraak over Remco die Giro, Tour en Spelen zou combineren is toch weer zelf een vuurtje stoken.

Komende weken dan weer komen janken omdat journalisten meer uitleg vragen en ze Remco niet met rust laten.
26-10-2023 12:11
Ideaal zou zijn een copy van het programma van pogi . ( met stradi in plaats )
26-10-2023 12:38
Door de gravel rit in het parcours, groeien de kansen om Merlier toch te laten starten, hij is toch de iedeale man om REV bij te staan tijdens die rit
27-10-2023 20:06
Lekker thuisblijven met deze Tour
26-10-2023 11:51
Evenepoel zou eerst naar de Waalse klassiekers pieken en dan voorbereiden op de Tour, nu wordt de Giro weer genoemd. En dan zijn er ook nog de OS. Wordt hetzelfde holderdebolderverhaal als dit jaar.
26-10-2023 12:06
Van mij hoeft het ook niet. Een Tour, hoort trouwens overigens uitsluitend in Frankrijk gereden te worden, is voor mij puur wegwielrennen op normale wegen zonder veel gekkigheid zoals deze rit. Er moet een goede mix zijn van berg, heuvel, vlak en tijdritetappes op normale wegen. Ik zie dit gewoon als een hele aparte categorie zoals veldrijden, gravelwedstrijden en MTB. Als dit zo door gaat waar ligt dan de grens? Je kan het zo gek gaan maken als je zelf wilt als het zo door gaat. Straks moeten ze nog een steile onverharde helling oplopen o.i.d. Zal allemaal ongetwijfeld heel spectaculair worden maar het neemt wel de charme van het wegwielrennen nog verder weg zoals dat nu al het geval is met de doorgeslagen commercialisering van het wielrennen.
25-10-2023 15:34
Alsof Merlier de Tour zou winnen zonder gravelrit..
    25-10-2023 15:55
    Sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine