Patrick Lefevere had ruzie met Giro-organisatie over startgeld Remco Evenepoel: “Ik vond dat larie”
foto: Cor Vos
zaterdag 4 mei 2024 om 08:34

Patrick Lefevere had ruzie met Giro-organisatie over startgeld Remco Evenepoel: “Ik vond dat larie”

Patrick Lefevere zal zaterdag met spanning voor de televisie zitten. De manager van Soudal Quick-Step hoopt alvast op een goede dag van Julian Alaphilippe of Mauri Vansevenant in rit een, maar blikt in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad nog een keer terug op de afgelopen maanden. Dat waren maanden met ruzie met Giro-organisator RCS, zo blijkt nu.

De malaise begon vorig jaar toen Remco Evenepoel noodgedwongen uit de Giro d’Italia moest stappen. “Voor Remco is de Giro natuurlijk unfinished business, nadat hij vorig jaar moest opgeven omwille van Covid. Zoals bekend: de organisatie heeft het ons toen – terecht – erg kwalijk genomen dat wij hen niet persoonlijk hadden laten weten dat Remco niet verder kon. Dat was heel emotioneel en heel Italiaans allemaal. Volgens RCS-topman Mauro Vegni was de roze trui vertrokken als un ladro nella notte, een dief in de nacht.”

“Tot een paar maanden geleden speelde daarover nog een financieel dispuut met RCS”, bekent Lefevere nu. “Omdat Remco de Giro niet uitreed, wilden zij niet het overeengekomen startgeld betalen. Ik vond dat larie want het woord startgeld zegt het zelf: geld om te starten. Ik wil daar ook niet te cynisch over zijn, maar niemand kan beweren dat Remco in de Giro zijn rol als uithangbord niet heeft gespeeld, met promofilmpjes en interviews vooraf en tijdens.”

‘Startgeld van Remco kan voor budget voor extra renner zorgen’
“In de openingstijdrit was hij gewoon sensationeel goed. Ik vond het stank voor dank om dan te beknibbelen op de prijs bij een gedwongen forfait. Het is niet dat Remco zomaar uit de koers is gestapt. Startgelden zijn geen gigantische bedragen, maar ik zal geen geheim verklappen als ik zeg dat in een wielerploeg alle beetjes helpen. Om een orde van grootte te geven: het startgeld van Remco in de Giro – in de praktijk een som voor een pakketje RCS-koersen – kan ervoor zorgen dat we net wel budget hebben voor een extra renner.”

Uiteindelijk is het dispuut wel opgelost, vertelt Lefevere. “In de winter, toen de Giro-Tour dubbel op tafel lag, is RCS over de brug gekomen met een soort minnelijke schikking: als Remco opnieuw de Giro reed zouden ze het verschuldigde bedrag alsnog bijpassen, bovenop het startgeld voor 2024. Ook in die optiek paste dubbelen dus in het kraam van de ploeg.”

RIDE Magazine
31 Reacties
04-05-2024 13:09
Veel gezeur hier in de commentaren op PL maar hij is en blijft een van de weinigen die kan en wil zeggen hoe dingen werken. Ik ga het missen als hij echt met pensioen is, dan zijn we overgeleverd aan mediavoorlichters die uitblinken in niets zeggen.
04-05-2024 09:33
Lefevere heeft de schijn weer eens tegen. We noemen het startgeld, maar dat dekt niet altijd de lading. In sommige gevallen zal het startgeld al worden betaald als de renner daadwerkelijk aan de start verschijnt, terwijl in andere gevallen het volledige bedrag pas wordt uitgekeerd als de renner de wedstrijd uitrijdt. Het hangt vaak af van de specifieke overeenkomsten tussen de renner of het team en de organisator van de wedstrijd. Waarschijnlijk staat RCS contractueel in haar recht, maar vindt Lefevere het moreel onjuist omdat Evenepoel geen schuld had aan de opgave, topvorm toonde en publicitair zijn best had gedaan. Immers, als het puur startgeld was, dan waren al deze extra 'argumenten' van Lefevere niet relevant. Je kan het breder trekken en in deze context verklaren waardoor Lefevere zo vaak geldkwesties uitvecht via zijn column. Het is een uitlaatklep die hij nodig heeft om de discrepantie tussen zijn gevoel van rechtvaardigheid en de juridische werkelijkheid waar vastgestelde overeenkomsten leidend zijn, vorm te geven. En de grappige paradox is deze: een man van zijn woord heeft toch geen contracten nodig!
    04-05-2024 10:08
    Het tussenzinnetje hier is naar mijn mening de crux: "Om een orde van grootte te geven: het startgeld van Remco in de Giro – in de praktijk een som voor een pakketje RCS-koersen – kan ervoor zorgen dat we net wel budget hebben voor een extra renner".

    Het is dus een vooraf afgesproken bedrag om te starten in die, die en die wedstrijd, waarschijnlijk betaald na de laatste. Evenepoel is wel degelijk gestart in de Giro en heeft er erg veel publiciteit gegenereerd (de gedwongen opgave incluis), dus op dat vlak geef ik Lefevere wel gelijk: Evenepoel heeft waar voor zijn geld geboden. Dat Patlef zijn column volsteekt met eenzijdig belichte geldkwesties zegt inderdaad veel over 's mans eigengereide persoonlijkheid, maar desondanks kan hij af en toe ook wel eens gelijk hebben natuurlijk. Dat er toch ergens een vergelijk gevonden is laat wel uitschijnen dat dit ook niet het hele verhaal is...
    04-05-2024 10:55
    Ik zie eerlijk gezegd de crux niet van dat tussenzinnetje. Dat zinnetje zegt iets over het belang van het startgeld voor Lefevere, het zegt niets over het juridische recht om dat geld te ontvangen.

    Uit de hele column blijkt dat het geld niet gebaseerd is op het starten in de Giro (of starten in andere wedstrijden), maar op een veel breder pakket aan "prestaties". Indien zwart op wit stond dat starten voldoende was, dan was er ook geen conflict natuurlijk. Punt is gewoon dat het er alle schijn van heeft dat er niet aan alle voorwaarden is voldaan voor 100% uitbetaling en dat Lefevere moeite heeft met deze 'onpersoonlijke juridische' consequentie van het contract met RCS.
04-05-2024 10:06
Wat mij betreft mist er een alinea. Remco rijdt de Giro niet. Dus wat is er nu afgesproken? Of is er daarom juist ruzie geweest de afgelopen maanden? En had Remco wel de Giro gereden als hij niet gevallen was in Baskenland? Of is de Giro organisatie al eerder verteld dat hij niet rijdt?
04-05-2024 11:22
Echt nieuws zou zijn als PL een keer een week doorkomt zónder ruzie met deze of gene…
    04-05-2024 11:45
    Ik kanner wel van genieten heel eerlijk gezegd. Geef die man een docusoap.
04-05-2024 10:39
Ach hierom zal de Giro altijd het kleine zusje van de Tour blijven.

Ik ben bij de Giro al een paar jaar afgehaakt. De laatste echt mooie Giro is alweer even terug en de editie die Froome won. Daar gebeurde dagelijks wel wat.

Merk sowieso dat de Giro mij sinds het alleenrecht van Eurosport amper meer kan boeien. Twee dramatische commentatoren, rommelige regie, alle reclames. Het hele totaalplaatje vind ik net niet meer.

Vuelta is in alles verder wat dat betreft als onderdeel van ASO. Een koers van ASO wordt goed in beeld gebracht.
    04-05-2024 10:59
    Helemaal niet akkoord, maar elk zijn eigen mening
    04-05-2024 11:41
    Zwaarste parcours, door klimaatverandering binnenkort ook meest eerlijke waarbij hitte bestendigheid niet de doorslag geeft, maar de meest complete wielrenner
    04-05-2024 11:48
    Ja die rommelige regie is echt wat van de laatste jaren….. xD
04-05-2024 08:41
Ik begreep eerder dat RCS niet blij was omdat Quickstep niet eerst hen op de hoogte hadden gesteld van Remco's coronabesmetting. En dat dit een deel van de reden was dat ze niet wilden betalen
    04-05-2024 08:51
    Dat zegt Patje hier toch ook letterlijk?
    04-05-2024 09:13
    Hahah, ik ben scheel. Of het is later toegevoegd
    04-05-2024 11:36
    Absurd, als je zoiets wilt moet je dat als voorwaarde in de overeenkomst opnemen
04-05-2024 09:01
Als "toprenners" al betaald moeten worden om bij topwedstrijden überhaupt aan de start te willen komen, dan is het wel heel erg gesteld met het wielrennen. Triest in het kwadraat.
    04-05-2024 09:14
    Want? Dit gebeurt al jaren en er is niks mis mee. Geven de organisatoren eindelijk eens wat terug aan de ploegen
    04-05-2024 09:27
    Bij RCS al jaren praktijk, net als het kopen voor wildcards voor hele. Dat geeft aan dat het niet best is, maar het gaat wel heel breed.
    04-05-2024 10:30
    Flanders Classics betaalt Van der Poel en Van Aert ook om o.m. de Ronde van Vlaanderen te rijden. Dat is dan wel voor een totaalpakket waar ook door hen georganiseerde wereldbekers veldrijden tussen zitten. Zo kunnen ze hen hiervoor toch startgeld betalen.
    04-05-2024 11:37
    Probleem is natuurlijk dat het niet de aller grootste wedstrijden zijn. Giro moet renners weg lokken bij de tour. De tour hoeft geen geldt te bieden, daar komen toppers toch wel. Wk veldrijden betaald ook niet, maar andere organisatoren weer wel.
    04-05-2024 12:44
    Ik snap dat ook niet, startgeld bij de absolute topwedstrijden.
04-05-2024 09:11
"als Remco opnieuw de Giro reed zouden ze het verschuldigde bedrag alsnog bijpassen"

Maar hij rijdt de Giro niet?
    04-05-2024 09:50
    Hij heeft nog 17 jaar om zijn belofte waar te maken als hij het traject van Pozzovivo volgt
04-05-2024 11:12
Volgende week weer excuses van dit heerschap?!
04-05-2024 12:34
Welk ander doel dient het om met dit verhaal naar buiten te treden, behalve het bevredigen van de aandachtsgeilheid van Lefevere; kijk mij eens flink onderhandelen voor "de onbekende renner." De stichting Geranium zegt moeite te hebben met zoveel altruïsme.
04-05-2024 09:41
"het kraam van de ploeg"???
04-05-2024 10:06
Die ploeg lijkt alleen maar negatief in de media te komen. Zetten ook totaal geen prestaties neer!
    04-05-2024 12:17
    Met Merlier hebben ze toch weer de beste sprinter, terwijl Morkov daar niet meer verantwoordelijk voor is.
    04-05-2024 14:36
    Merlier heeft al een pak overwinningen, Evenepoel ook enkele, podium Paris Nice (WT), Van Wilder 4de in UAE Tour (WT) en Romandie (WT), Landa podium in Catalunya (WT), Vansevenant 4de in Amstel en 6de in Luik.

    Dat ze dus niks presteren klopt niet. Maar het mocht zeker wel wat meer zijn, vooral in de voorjaarsklassiekers.
04-05-2024 15:22
Als ik Lefevere goed begrijp, wordt dat startgeld dus min of meer onderhands uitbetaald en is er geen contract met voorwaarden. Dat lijkt me bijzonder amateuristisch van beide partijen en ook niet echt logisch.
04-05-2024 16:57
Ik noem het serieuze koehandel vanwege de giro organisatie. Het is startgeld en hij heeft daar heel veel laten zien. Ritoverwinningen en roze trui ... Dat ze dan het ontbrekende bedrag niet willen betalen tenzij hij ook start in 2024, is zeer kleintjes ... Dat is per definitie koehandel. Ze hebben Lefevere op een goeie dag getroffen, de normale Lefevere zou nooit meegaan in zo'n verhaal.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine