Patrick Lefevere had ruzie met Giro-organisatie over startgeld Remco Evenepoel: “Ik vond dat larie”
Patrick Lefevere zal zaterdag met spanning voor de televisie zitten. De manager van Soudal Quick-Step hoopt alvast op een goede dag van Julian Alaphilippe of Mauri Vansevenant in rit een, maar blikt in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad nog een keer terug op de afgelopen maanden. Dat waren maanden met ruzie met Giro-organisator RCS, zo blijkt nu.
De malaise begon vorig jaar toen Remco Evenepoel noodgedwongen uit de Giro d’Italia moest stappen. “Voor Remco is de Giro natuurlijk unfinished business, nadat hij vorig jaar moest opgeven omwille van Covid. Zoals bekend: de organisatie heeft het ons toen – terecht – erg kwalijk genomen dat wij hen niet persoonlijk hadden laten weten dat Remco niet verder kon. Dat was heel emotioneel en heel Italiaans allemaal. Volgens RCS-topman Mauro Vegni was de roze trui vertrokken als un ladro nella notte, een dief in de nacht.”
“Tot een paar maanden geleden speelde daarover nog een financieel dispuut met RCS”, bekent Lefevere nu. “Omdat Remco de Giro niet uitreed, wilden zij niet het overeengekomen startgeld betalen. Ik vond dat larie want het woord startgeld zegt het zelf: geld om te starten. Ik wil daar ook niet te cynisch over zijn, maar niemand kan beweren dat Remco in de Giro zijn rol als uithangbord niet heeft gespeeld, met promofilmpjes en interviews vooraf en tijdens.”
‘Startgeld van Remco kan voor budget voor extra renner zorgen’
“In de openingstijdrit was hij gewoon sensationeel goed. Ik vond het stank voor dank om dan te beknibbelen op de prijs bij een gedwongen forfait. Het is niet dat Remco zomaar uit de koers is gestapt. Startgelden zijn geen gigantische bedragen, maar ik zal geen geheim verklappen als ik zeg dat in een wielerploeg alle beetjes helpen. Om een orde van grootte te geven: het startgeld van Remco in de Giro – in de praktijk een som voor een pakketje RCS-koersen – kan ervoor zorgen dat we net wel budget hebben voor een extra renner.”
Uiteindelijk is het dispuut wel opgelost, vertelt Lefevere. “In de winter, toen de Giro-Tour dubbel op tafel lag, is RCS over de brug gekomen met een soort minnelijke schikking: als Remco opnieuw de Giro reed zouden ze het verschuldigde bedrag alsnog bijpassen, bovenop het startgeld voor 2024. Ook in die optiek paste dubbelen dus in het kraam van de ploeg.”
Het is dus een vooraf afgesproken bedrag om te starten in die, die en die wedstrijd, waarschijnlijk betaald na de laatste. Evenepoel is wel degelijk gestart in de Giro en heeft er erg veel publiciteit gegenereerd (de gedwongen opgave incluis), dus op dat vlak geef ik Lefevere wel gelijk: Evenepoel heeft waar voor zijn geld geboden. Dat Patlef zijn column volsteekt met eenzijdig belichte geldkwesties zegt inderdaad veel over 's mans eigengereide persoonlijkheid, maar desondanks kan hij af en toe ook wel eens gelijk hebben natuurlijk. Dat er toch ergens een vergelijk gevonden is laat wel uitschijnen dat dit ook niet het hele verhaal is...
Uit de hele column blijkt dat het geld niet gebaseerd is op het starten in de Giro (of starten in andere wedstrijden), maar op een veel breder pakket aan "prestaties". Indien zwart op wit stond dat starten voldoende was, dan was er ook geen conflict natuurlijk. Punt is gewoon dat het er alle schijn van heeft dat er niet aan alle voorwaarden is voldaan voor 100% uitbetaling en dat Lefevere moeite heeft met deze 'onpersoonlijke juridische' consequentie van het contract met RCS.
Ik ben bij de Giro al een paar jaar afgehaakt. De laatste echt mooie Giro is alweer even terug en de editie die Froome won. Daar gebeurde dagelijks wel wat.
Merk sowieso dat de Giro mij sinds het alleenrecht van Eurosport amper meer kan boeien. Twee dramatische commentatoren, rommelige regie, alle reclames. Het hele totaalplaatje vind ik net niet meer.
Vuelta is in alles verder wat dat betreft als onderdeel van ASO. Een koers van ASO wordt goed in beeld gebracht.
Maar hij rijdt de Giro niet?
Dat ze dus niks presteren klopt niet. Maar het mocht zeker wel wat meer zijn, vooral in de voorjaarsklassiekers.