Patrick Lefevere: “Remco Evenepoel heeft klimrecord Wout van Aert verbeterd”
foto: Cor Vos
zaterdag 2 april 2022 om 09:18

Patrick Lefevere: “Remco Evenepoel heeft klimrecord Wout van Aert verbeterd”

Patrick Lefevere heeft in zijn column optimistisch geschreven Remco Evenepoel, de zieke Wout van Aert, maar ook over de prestaties van zijn ploeg de afgelopen weken. “Het eindrapport van het voorjaar volgt na Luik, ik ben zeker geen pessimist”, aldus de Belgische manager in Het Nieuwsblad.

Eerst en vooral heeft de Belgische manager het over de zieke Wout van Aert die niet zal deelnemen aan de Ronde van Vlaanderen. “Ik had het oprecht liever anders gezien. Voor Wout zelf, en omdat Jumbo-Visma de koers dan zeker had gecontroleerd. Nu ligt die verantwoordelijkheid bij Alpecin-Fenix en in mindere mate ook weer bij ons. We gaan geen Calimero spelen: als het moet, zetten we iemand bij. In de huidige selectie hebben we daar de ruimte voor.”

“Ik vind niet dat we ons na Waregem (de finish van Dwars door Vlaanderen, red.) als geslagen honden moeten presenteren in de Ronde. Slecht waren we zeker niet”, vervolgens haalt Lefevere de prestaties van enkele van zijn renners aan, maar blijft hij toch optimistisch. Ook komt hij nog eens terug over het aantal zieke coureurs in zijn ploeg. “Ons aantal zieke coureurs is ondertussen opgelopen tot elf, meer dan een derde van de ploeg. We gaan er niet aan de klaagmuur staan: Israël-Premier Tech heeft niet eens genoeg renners om te starten in de Ronde. Pijnlijk zonder meer”, aldus de manager van Quick-Step-Alpha Vinyl.

Wie weet kan Asgreen het Vlaamse voorjaar nog redden door Ronde van Vlaanderen nog eens te winnen – foto: Cor Vos

“Het eindrapport van het voorjaar volgt na Luik. We trekken naar de Ronde van Vlaanderen met Kasper Asgreen en Florian Sénéchal, die allebei fit zijn. Over twee weken zijn Stybar en Yves Lampaert dat ook in Parijs-Roubaix. Daarna hebben we Remco en wereldkampioen Alaphilippe. Weinig ploegen die zo’n luxe hebben. Ik ben goed ziek vandaag, maar ik ben zeker geen pessimist.”

Lefevere over Evenepoel: “Hij is zeker in vorm en houdt vast aan zijn programma”
De column gaat dus ook over zijn poulain Remco Evenepoel. Daar heeft Lefevere iets opvallend over te zeggen: “Voor Milaan-Sanremo heb ik dit jaar wel aan Remco gedacht. Een koers zonder te veel wringen, waar we niet dik in de kopmannen zaten en die na Tirreno-Adriatico ook in zijn programma paste. Maar we houden met Remco vast aan zijn voorziene programma: de Ronde van het Baskenland, de Brabantse Pijl, de Waalse Pijl en Luik.”

“Op hoogtestage op Tenerife heeft hij de voorbije weken goed gewerkt. Getuige daarvan zijn Strava-KOM op de klim naar Masca. Vier kilometer omhoog aan meer dan tien procent. Remco verbeterde het klimrecord van Michal Kwiatkowski en Wout van Aert met meer dan een minuut. Dat zegt compleet niks over wat hij straks vermag in de Ardennen-klassiekers, maar het wil wel zeggen dat hij op zijn minst in vorm is.”

RIDE Magazine
35 Reacties
02-04-2022 09:53
Verbeterd?
    02-04-2022 10:10
    Ja, als in: ‘De Gouden toekomst van REVKET is voltooid verleden tijd’ ;)
02-04-2022 09:54
Zo'n geïsoleerd klimrecord zegt natuurlijk helemaal niets. Misschien hadden Remco en omkadering dit nieuws beter niet naar buiten gebracht / gedeeld via Strava. Hiermee verhoog je toch gewoon weer de druk op jezelf? En dit nadat de druk van de ketel af leek na de wanprestatie in de TA.
    02-04-2022 10:59
    Helemaal eens. De grootste kwaliteit van Evenep. is het afleggen van testen. Watts/kg trappen, tijdritten, dat soort. Na 5 dagen koers 3 zware cols met de toppers meeklimmen heeft hij nog nooit laten zien.
    02-04-2022 11:20
    Wat niet is kan nog komen.
    02-04-2022 13:10
    @etika: en Watt er wel is...?
02-04-2022 09:56
Weer benoemen dat ze 11 zieken hebben gehad. Dit geldt voor elke ploeg. QSA is daar in echt geen uitzondering.
    02-04-2022 10:12
    Wat hij in de zin erna ook gewoon zelf zegt...

    Over die zieken zegt hij volgens mij niets verkeerd, over dat Strava record had hij beter gezwegen, zeker als hij zelf ook vindt dat het niets zegt.
    02-04-2022 10:40
    @Maillot,
    zou je die laatste zin ook kunnen onthouden op het moment dat Lefevere weer begint te klagen dat "de media te veel druk op Evenepoel leggen...?"

    De oranje vriend aan de overkant van de plas heeft ook altijd de media als zondebok, maar het mag duidelijk zijn dat het vuurtje rond Evenepoel (en daarmee de druk) net zo hard van binnenuit komt als van buitenaf. Door dit soort uitspraken van Lefevere, of van zijn trainer over "beste waardes ooit". En mocht het niet uitkomen in de wedstrijd, dan krijgen de media ervan langs, ze geven die jongen immers geen tijd om te groeien...

    Waarom kan deze man niet gewoon zijn mond houden over Evenepoel en zijn vorm, of gewoon zeggen dat hij "goed bezig is en zijn trainingen prima verlopen, maar dat straks moet blijken wat het waard is in de wedstrijden"? Waarom altijd dat pochen over records en beste waarden? Hoe help je daar Evenepoel mee verder? Wie het weet mag het mij uitleggen.
    02-04-2022 12:39
    Fake it till you make it. De droom in leven houden. De hype verder voeden. Kijk eens welke potentie we hebben. Het zijn allemaal commercieel gerelateerde argumenten en het heeft inderdaad weinig te maken met sportief opbouwen van een loopbaan. Ieder zijn eigen weg kan je zeggen, maar daar hebben 'we' dan natuurlijk wel een mening over.
02-04-2022 10:03
Gelukkig was het een brainfart van Levefre om Evenepoel op te stellen in MSR. Zie je hem al gaan, de Poggio af.
    02-04-2022 13:12
    @John, dik kans dat we dat nooit gezien hadden (vanwege niet vooraan mee), gezien zijn falen nog vlak daarvoor in TA.
02-04-2022 10:04
Je zou maar zo'n baas hebben. Die je voor de leeuwen gooit in de Giro voor sponsorgeld, terwijl je net terugkeert van een doodsmak. Of die na het door de mand vallen in TA klaagt dat de pers te veel druk op die jongen legt, maar vervolgens doodleuk zelf begint over klimrecords.

Enige goede is dat ze vasthouden aan het programma. En dat ze hem niet in Vlaanderen laten opdraven, maar gewoon naar Baskenland sturen. Want als je de tijden van Wout kunt verpulveren, dan ben je zeker van toegevoegde waarde in De Ronde als je ziet hoe de "wolven" nu rondrijden.

Maar het blijft een nare man; vreemd genoeg wordt hij op handen gedragen door zijn eigen mensen en sommige adepten, maar als je er met wat afstand naar kijkt mankeert er toch een hoop aan. En als er wordt gefaald, ligt het aan externe factoren en zijn er excuses, maar geen zelfkritiek.

Een beetje n arcisme is hem niet vreemd...
    02-04-2022 17:23
    narcisme... nu valt mijn frank: dat verklaart wellicht waarom jij jouw verhaaltjes nooit beu bent
02-04-2022 10:07
Een goede mentale begeleider van het wonderkind zal hij nooit worden.
02-04-2022 10:18
Arme jongen, het is niet alleen de pers die onnodige verwachtingen schept maar net zo goed zijn eigen teambaas.
    02-04-2022 10:39
    Tja, stomme uitspraak van Lefevere, en de Wielerflits koppenmaker springt er gretig op.

    Grappig verschil tussen de url van het artikel:
    patrick-lefevere-evenepoel-is-in-vorm-we-houden-vast-aan-zijn-voorziene-programma

    En de kop:
    PATRICK LEFEVERE: “REMCO EVENEPOEL HEEFT KLIMRECORD WOUT VAN AERT VERBETERD”
02-04-2022 10:26
Wat een ontzettend vervelende reclames hebben jullie zeg, belachelijk gewoon! Ongevraagd pop up rommel, bah
    02-04-2022 14:06
    Helemaal eens, weg ermee!!

    Of gaan jullie binnenkort de betaalde website versie zonder reclame lanceren en daarom nu het annoyement niveau even opschroeven?

    #allesiseencomplot :-))
02-04-2022 10:41
Remco, ik weet dat je hier meeleest. Je moet echt overstappen naar een niet-Belgisch team dat wél ervaring heeft met ronderenners opleiden.
    02-04-2022 11:01
    Ineos dan toch zeker
    02-04-2022 13:07
    Als die jongen voor ineos gaat rijden, berg je dan maar!! Die halen het er wel uit!!
    02-04-2022 13:24
    Met harde hand!
02-04-2022 11:49
Ik verwacht eigenlijk wel een goede tweede periode van Evenepoel zo in het Baskenland en de Ardennen. Die eerste niet voor het AK maar op zoek naar ritten natuurlijk.
    02-04-2022 12:23
    Ik ook. Waarbij ik overigens niet uitsluit dat hij gewoon kort gaat eindigen in het klassement in Baskenland. Denk namelijk nog altijd dat hij in staat is om rondjes van een week prima te verteren; zijn eerste examen in TA heeft hij niet gehaald, maar dit is zijn eerste herexamen. Echter ook hier is er behoorlijke concurrentie. Als hij opnieuw door het ijs mocht zakken in de laatste etappes (na het verpulveren van de klimtijd van Van Aert), dan ben ik benieuwd hoe dat gaat doorwerken.

    En voor het Ardennenwerk hebben ze echt wel een leuke ploeg op papier... Een stuk meer tanden dan op dit moment in het Vlaamse werk. Hopelijk kunnen ze het geduld opbrengen om het ploegenspel goed te spelen, want ik denk niet dat Evenepoel te vroeg moet openen, maar zijn kaarten pas op tafel moet gooien als het kaf van het koren is gescheiden. Vroeg openen lijkt me eerder iets voor Vansevenant.
02-04-2022 12:31
Bij deze uitspraak van Patrick verbreek ik dan weer eens spontaan mijn eigen tegen-de-muren-oploop-record. Leert hij het dan werkelijk nooit?
    02-04-2022 12:49
    Is de Paus katholiek?

    Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Ik wens je sterkte in deze moeilijke tijd, Kopinkas.
    02-04-2022 13:25
    Uit wanhoop wellicht...
    02-04-2022 13:25
    Uit wanhoop wellicht...
02-04-2022 13:36
Eergisteren maakte Evenepoel dit nieuwe record zelf wereldkundig. Het bericht "MASCA" werd eergisteren ook gepubliceerd in "Het Laatste Nieuws".
    03-04-2022 06:58
    Met wereldkundig maken bedoel je zijn trainingsrit van 160km uploaden naar Strava, net zoals zowat alle profrenners die op Strava zitten doen? Van Aert, Pogacar, Van der Poel... en waar je dan zelf de segmenten uit moet gaan bekijken om te zien waar er eventueel een KOM in zit? Sja, daar dient Strava natuurlijk voor. Een online archief voor je prestaties om te delen met fans of vrienden. Of dacht je dat al die andere renners hun trainingsrit niet gaan uploaden als ze ergens een KOM hebben gepakt? Overigens wordt er tegenwoordig al snel argwanend gekeken naar profs die hun data NIET delen.

    Zijn Strava rit werd opgepikt door wielerfans die met niets anders dan dat soort zaken bezig zijn en op Twitter geanalyseerd door wieleraccounts met veel volgers. Op die manier is het in de pers gekomen. Net op dezelfde manier als Pogacar en Ayuso hun KOM ''wereldkundig maakten'' twee maanden geleden.
02-04-2022 13:42
Wel een beetje flauw van Remco om Wout zijn record te verbreken terwijl die ziek op bed ligt.
02-04-2022 14:04
Het heeft lang geduurd maar hier krijgt Lefevere toch z'n eerste streepje in 2022 voor "domme uitspraken".
Ik denk niet dat Remco helemaal goed bekomen was van z'n opdoffer in T-A. Om dan twee dagen later eenzaam op de vulkaan te moeten gaan zitten lijkt me ook niet de meest opbeurende therapie. Heb zelf dan ook geen te hoge verwachtingen voor de komende wedstrijden. Beetje dom om dan weer in het vuur te poken met een strava-record.
    03-04-2022 07:55
    Haha, ik dacht net hetzelfde - het was opmerkelijk lang goed gegaan met zijn uitspraken, maar hier doet hij Evenepoel weer totaal geen plezier mee. In een interview is een 'slip of the tongue' snel gebeurd (wat door reaguurders al te gemakkelijk wordt vergeten), voor uitspraken in columns geldt dat excuus niet.
03-04-2022 07:12
Compleet overbodig en onnodig om daar op terug te komen door Lefevere. Ben benieuwd naar zijn motivatie. Wou hij Evenepoel zijn blazoen wat oppoetsen na Tirreno? Is inderdaad behoorlijk dom om er nog eens de nadruk op te gaan leggen. Wie het niet gezien had voordien, zal het dan nu wel weten en zo liggen de verwachtingen toch weer wat hoger, ook al zegt hij vervolgens dat het niets te betekenen heeft. Moeilijk te vatten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine