Parijs-Roubaix past starttijd aan met oog op TGV
Parijs-Roubaix gaat zondag wat later van start dan de voorbije jaren. De organisatie heeft besloten om het tijdschema aan te passen om een nieuw ’treinincident’ te voorkomen. Vorig jaar reden veel renners gewoon door bij een overweg nabij Wallers, hoewel de slagbomen al naar beneden waren voor de aanstormende TGV.
Met het vertragen van de start wil de organisatie ervoor zorgen dat het peloton niet op hetzelfde moment als de trein bij de overweg passeert. Normaal gesproken zal de aanvangstijd worden verschoven van 10.20 naar 10.40 uur. “Maar als de weersomstandigheden moeilijk zijn, zullen we eerder om 10.30 uur starten”, vertelt koersdirecteur Thierry Gouvenou aan Belga. “Als ze gunstig zijn, is de start voorzien om 10.50 uur.” De definitieve beslissing daarover valt pas zaterdag aan het eind van de middag.Eerste kasseistrook mogelijk geschrapt
Niet alleen aan het tijdschema, maar ook aan het parcours wordt mogelijk nog gesleuteld. De allereerste kasseistrook, gelegen in Troisville, ligt er namelijk zo slecht bij dat deze geschrapt zou kunnen worden. De 2200 meter lange strook, die wordt bereikt na 98,5 kilometer koers, is momenteel volledig bedekt met modder en dus nauwelijks begaanbaar.
“We wachten nog een paar dagen voor we een definitieve beslissing nemen”, gaf Gouvenou na de verkenning van maandag te kennen. “Als we vandaag moesten koersen, zouden we de strook niet opnemen in het parcours. Maar is nog tijd en de ervaring leert dat we geduld moeten tonen.”
Dat is onzin
Ik woon in frankrijk en hier op 100m van me huis komt een tgv langs en er zijn gwn spoorbomen en geen viaduct of tunnel te bekennen.
Wel leuk van de organisatie maar de kans blijft er altijd dat er weer zoiets als vorig jaar gebeurd.
Douai-Valenciennes heeft wel degelijk spoorwegovergangen.
Inderdaad, binnen ze al lekker vies aan de koers, rond die tijd gaat het toch nog niet zo hard.
[quote]De organisatie kan toch best communiceren met de spoorwegen?[/quote]
als je bovenstaand artikel nu eens leest kom je er achter dat ze dat nou juist gedaan hebben. :p
Dacht ik ook jah!
Hoezo te veel modder? Hoe meer modder, hoe beter!
Misschien mensen erbij zetten idd die de renners tegenhouden mocht dit nodig zijn.
Wachten voor de trein geeft toch altijd iets extra's aan deze mooie sport. Benadrukt toch weer ff dat wielrennen gewoon op de openbare weg gebeurd! Voor renners natuurlijk wel irritant, voor de kijker heeft het toch wel iets vind ik...
(ben blij met m'n cyclocross fiets)
De meeste sporen zijn speciaal voor de TGV gebouwd, die hebben volgens mij geen overgangen.
Maar soms gebruikt de TGV het gewone spoor en daar rijden ze verplicht een stuk langzamer.
Hoe moeilijk is een cyclocrossbrug over het spoor bouwen? je kan die dingen zo hoog en zo (niet-)steil bouwen als je wilt. Dat moet een prof op een Roubaix-frame toch makkelijk kunnen?
De cyclo versie hoop ik in 2017 of in 2018 eens te rijden.