Parijs-Roubaix past starttijd aan met oog op TGV
Foto: ASO
dinsdag 5 april 2016 om 11:52

Parijs-Roubaix past starttijd aan met oog op TGV

Parijs-Roubaix gaat zondag wat later van start dan de voorbije jaren. De organisatie heeft besloten om het tijdschema aan te passen om een nieuw ’treinincident’ te voorkomen. Vorig jaar reden veel renners gewoon door bij een overweg nabij Wallers, hoewel de slagbomen al naar beneden waren voor de aanstormende TGV.

Met het vertragen van de start wil de organisatie ervoor zorgen dat het peloton niet op hetzelfde moment als de trein bij de overweg passeert. Normaal gesproken zal de aanvangstijd worden verschoven van 10.20 naar 10.40 uur. “Maar als de weersomstandigheden moeilijk zijn, zullen we eerder om 10.30 uur starten”, vertelt koersdirecteur Thierry Gouvenou aan Belga. “Als ze gunstig zijn, is de start voorzien om 10.50 uur.” De definitieve beslissing daarover valt pas zaterdag aan het eind van de middag.

Eerste kasseistrook mogelijk geschrapt
Niet alleen aan het tijdschema, maar ook aan het parcours wordt mogelijk nog gesleuteld. De allereerste kasseistrook, gelegen in Troisville, ligt er namelijk zo slecht bij dat deze geschrapt zou kunnen worden. De 2200 meter lange strook, die wordt bereikt na 98,5 kilometer koers, is momenteel volledig bedekt met modder en dus nauwelijks begaanbaar.

“We wachten nog een paar dagen voor we een definitieve beslissing nemen”, gaf Gouvenou na de verkenning van maandag te kennen. “Als we vandaag moesten koersen, zouden we de strook niet opnemen in het parcours. Maar is nog tijd en de ervaring leert dat we geduld moeten tonen.”

RIDE Magazine
24 Reacties
05-04-2016 11:53
En dan heeft de trein vertraging
05-04-2016 12:02
en wat als het peleton nu sneller rijdt dan het voorziene tijdschema......gewoon bomen eerder dicht gooien bij de overgang en motards er neer zetten om de renners te stoppen (er zijn toch motards genoeg in koers). Desnoods de TGV even tot stilstand brengen ;)
05-04-2016 12:09
Tijd voor een fietstunneltje. Even trappetje af en trappetje op 'klunen' met de fiets op de nek. Leuke afwisseling en gunstig voor renners met veldervaring.
05-04-2016 12:12
De TGV heeft geen kruisingen met een weg via spoorbomen alleen via tunnel of viaduckt
05-04-2016 12:17
En toch denk ik bij het lezen van: "De 2200 meter lange strook, die wordt bereikt na 98,5 kilometer koers, is momenteel volledig bedekt met modder en dus nauwelijks begaanbaar." doen! lekker er in laten.
05-04-2016 12:19
@John
Dat is onzin
Ik woon in frankrijk en hier op 100m van me huis komt een tgv langs en er zijn gwn spoorbomen en geen viaduct of tunnel te bekennen.

Wel leuk van de organisatie maar de kans blijft er altijd dat er weer zoiets als vorig jaar gebeurd.
05-04-2016 12:24
@ John:
Douai-Valenciennes heeft wel degelijk spoorwegovergangen.
05-04-2016 12:33
@Scibby
Inderdaad, binnen ze al lekker vies aan de koers, rond die tijd gaat het toch nog niet zo hard.
05-04-2016 13:48
Kon er wel om gniffelen, maar ze proberen het in ieder geval en daarvoor chapeau! Nu nog de renners, als ze na al dat geklaag over veiligheid (zeker ten dele terecht hoor) nu ergens slagbomen gaan negeren... naja dan slaan ze een beetje een flater. Dus ik verwacht/hoop dat ze gewoon netjes wachten deze keer mocht het gebeuren. Jury mag dan natuurlijk ook hun werk doen en het tijdsverschil weer op orde brengen daarna.
05-04-2016 14:02
De organisatie kan toch best communiceren met de spoorwegen? Die geven dan door wanneer de trein op het betreffende punt is, kan vaak wel op de halve minuut nauwkeurig als ze tien minuutjes vantevoren even checken. Mocht het interfereren, knal dan een jurywagen voor het peloton en neutraliseer de koers tijdelijk vóórdat ze bij de overgang zijn.
05-04-2016 14:34
Prima, kan ik die dag gewoon met de TGV.
05-04-2016 14:51
@ 123:
[quote]De organisatie kan toch best communiceren met de spoorwegen?[/quote]
als je bovenstaand artikel nu eens leest kom je er achter dat ze dat nou juist gedaan hebben. :p
05-04-2016 15:16
Verstandig om de risico's zo veel mogelijk te verkleinen, maar ik hoop wel dat ze iets achter de hand hebben voor als er niet volgens het verwachte tijdschema gereden wordt
05-04-2016 15:16
Scibby +1

Dacht ik ook jah!
Hoezo te veel modder? Hoe meer modder, hoe beter!

Misschien mensen erbij zetten idd die de renners tegenhouden mocht dit nodig zijn.
Wachten voor de trein geeft toch altijd iets extra's aan deze mooie sport. Benadrukt toch weer ff dat wielrennen gewoon op de openbare weg gebeurd! Voor renners natuurlijk wel irritant, voor de kijker heeft het toch wel iets vind ik...
05-04-2016 15:22
Na 100km dus Stybar, Sagan en Boom samen vooruit na die modderstrook? Een Rhino op het voorwiel en gaan ;-)
05-04-2016 16:00
Ik ga zaterdag de cyclo rijden - ben benieuwd: het gaat er deze week regenen en zaterdag ook... Zondag is het droog, maar het parcours zal wel een modderpoel zijn.
(ben blij met m'n cyclocross fiets)
05-04-2016 16:53
Verstandig om iets later te starten.
De meeste sporen zijn speciaal voor de TGV gebouwd, die hebben volgens mij geen overgangen.
Maar soms gebruikt de TGV het gewone spoor en daar rijden ze verplicht een stuk langzamer.
05-04-2016 17:51
Zaterdag rijd ik ook de cyclo, ga ook maar met mijn crossfiets als ik dit zo lees.....mss wel met profielbanden...
05-04-2016 21:15
Over Cyclo gesproken;
Hoe moeilijk is een cyclocrossbrug over het spoor bouwen? je kan die dingen zo hoog en zo (niet-)steil bouwen als je wilt. Dat moet een prof op een Roubaix-frame toch makkelijk kunnen?
05-04-2016 23:08
In België zou de trein gewoon op de koers wachten.
05-04-2016 23:27
@West Ik denk niet dat de Franse spoorbeheerder het toelaat om een brug over de bovenleiding te bouwen, daar staat flink wat stroom op.
06-04-2016 10:10
Hoop dat het weer eens een modder Parijs - Roubaix gaat worden.


De cyclo versie hoop ik in 2017 of in 2018 eens te rijden.
06-04-2016 10:24
vooralsnog geen slecht weer zondag. ze verwachten een spatje regen (2mm) en windkracht 4.
06-04-2016 11:11
Regen zou ideaal zijn (Hup Lars), maar wind mee zou in vergelijking met de laatste lauwe edities ook al een stuk gunstiger zijn voor het koersverloop. Dat de beste op de kasseien maar weer eens de hele finale mogen kleuren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine