Parcoursbouwer Gouvenou teleurgesteld in sprintritten: “Er komen meer Touretappes voor aanvallers”
Foto: Cor Vos
vrijdag 19 juli 2024 om 13:08

Parcoursbouwer Gouvenou teleurgesteld in sprintritten: “Er komen meer Touretappes voor aanvallers”

Thierry Gouvenou, de technisch directeur van de Tour de France die verantwoordelijk voor het parcours van de drieweekse, heeft enkele opvallende uitspraken gedaan over de toekomst van de ronde. Volgens Gouvenou moeten er de komende jaren minder kansen voor de sprinters in de Tour de France worden opgenomen.

“Dit jaar waren er misschien wat minder etappes in het parcours opgenomen voor aanvallers. We mikten daarvoor vooral op etappe 17 en 18, alles is daarin volgens het plan verlopen. Ik denk dat we in de toekomst de voorkeur gaan geven aan dit soort etappes”, liet de parcoursbouwer en ex-renner optekenen in een interview met het Franse medium Radio Sports.

Daarentegen waren er wel voldoende kansen voor de snelle mannen. Alleen was het daarin vaak zoeken naar renners die in de aanval wilden trekken, alleen de 13e etappe naar Pau was een spectaculaire vlakke rit. “We waren een beetje teleurgesteld over de sprintersetappes,” voegde Gouvenou toe. “We gaan in de toekomst er niet meer zo veel in het parcours stoppen.”

De Tour van 2024 had voor (sterke) sprinters maar liefst acht kansen op 21 ritten in petto. Biniam Girmay (driemaal), Jasper Philipsen (driemaal), Mark Cavendish en Dylan Groenewegen trokken daarin aan het langste eind.

RIDE Magazine
11 Reacties
19-07-2024 13:31
Was ook totaal onvoorspelbaar dat sprintersritten niet om aan te gluren zouden zijn…
    19-07-2024 17:37
    Sprintersritten zijn altijd niet om aan te zien. Het verschil is dat het deze keer in de overtreffende trap was.
19-07-2024 13:51
Stop dan ook al eens met meer punten geven voor sprintritten bij je groene trui, slaat nog steeds nergens op.
19-07-2024 13:19
Goed om te zien dat Gouvenou in dit geval wel luistert naar kritiek. Al moeten we het probleem niet groter maken dan het is. Er mogen best een stuk of 5 pure sprintersritten inzitten, waarvan er dan 1 of 2 leuk worden door waaiers, strijd om bollen in de eerste etappe of een verrassend geslaagde aanval. De 3 resterende wandeletappes hebben we als kijker maar te accepteren. In het parkoers van dit jaar had het al veel geholpen als 1 sprintrit was vervangen door een serieuze punchaankomst en 1 vervangen door een finale met 1 of 2 beklimmingen waarop het loont om met een sterke sprinter de finale hard te maken.

Het heeft overigens ook niet geholpen dat er dit jaar zoveel ploegen met een sprinter waren, waardoor er amper ploegen waren geïnteresseerd in een ontsnapping.
    19-07-2024 17:16
    Als hij kritiek krijgt aangaande de veiligheid op het parcours luistert hij wat minder goed. Kritiek kan hij slecht tegen blijkbaar.
    19-07-2024 17:46
    Ook eens nadenken of er mogelijkheden zijn pm de publicitaire waarde van sprinters flink te verlagen. Wat tot gevolg moet hebben dat veel minder ploegen het aantrekkelijk vinden om met een sprinttrein te komen. Waaier etappes heeft geen zin want dan ben je veel te veel afhankelijk van weersomstandigheden die bijna nooit daar toe goed zijn.
19-07-2024 13:25
Pakweg 6 potentieel winnende sprinters mogen 8 etappes verdelen terwijl 50 renners die kunnen winnen uit een aanval het met kruimels moeten doen. Meer balans zou beter zijn.
19-07-2024 13:21
Hè, hè, eindelijk komt er een begin met het afknijpen van die sprintetappes. Ben benieuwd op welke manier dat gaat gebeuren.
Mocht er nog een keer de komende jaren b.v. nog zo'n conservatieve vlakke sprintetappe n de Tour worden opgenomen, dan finishen op een vliegveld.
19-07-2024 13:46
"pas de merdre, Maigret" of zoiets....
19-07-2024 13:58
Ik denk dat ook de ploegleiders na moeten denken. Als je een sprinter als pakweg Bauhaus, Ackermann of Coquard in je ploeg hebt, zet je dan niet beter alles op een vlucht ipv een kansloze massasprint?

kwestie van data analyseren en omdenken, ook bij de ploegleiders
    19-07-2024 22:45
    Alsof er iemand wil doortrekken in een vlucht waar ook Bauhaus of Coquard bijzit. Van Aert misschien, maar dan heb je ze wel gehad.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine