Parcours WK 2027 echt iets voor klimmers: liefst twintig keer over de Côte de Domancy
We krijgen eerst nog de WK’s in Rwanda (’25) en Canada (’26), maar dinsdag is bekend geworden dat de renners zich in 2027 mogen opmaken voor een heus wereldkampioenschap voor klimmers. Het ‘Super-WK’ wielrennen zal dan plaatsvinden in het departement Haute-Savoie in de Franse Alpen: in de wegwedstrijden komen de klimmers aan hun trekken.
De organisatie achter het evenement heeft aangekondigd dat de wegwedstrijden zullen plaatsvinden in en rond Sallanches, op het vermaarde WK-parcours van 1980, waar Bernard Hinault voor eigen volk naar de wereldtitel reed. De plaatselijke omloop was destijds twaalf kilometer lang, in 2027 krijgen de renners een circuit van 13,5 kilometer voor de wielen geschoven.
Op de plaatselijke omloop wacht telkens één scherprechter, maar dit is niet de eerste de beste helling: de Côte de Domancy is 2,5 kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van liefst 9,4%. Deze beklimming maakte de laatste jaren nog zijn opwachting in onder meer de Tour de France en het Critérium du Dauphiné.
Zwaarder dan Luik en Lombardije
De Côte de Domancy staat liefst twintig keer op het menu, waardoor de elitemannen aan het einde van de rit – na 266 kilometer – uitkomen op 5.700 hoogtemeters. Ter vergelijking: tijdens het voorbije WK wielrennen in het Zwitserse Zürich kregen de eliteheren 4.470 hoogtemeters voor hun kiezen. Klimklassiekers als Luik-Bastenaken-Luik (4.260) en de Ronde van Lombardije (4.800) kennen ook minder hoogtemeters.
De mondiale titelstrijd in Haute-Savoie zal de boeken ingaan als de tweede editie van het Super-WK wielrennen. Op een Super WK, dat om de vier jaar wordt georganiseerd, komen alle wieleronderdelen aan bod. Van wegwielrennen en baanwielrennen tot para-cycling en kunstfietsen. Het eerste Super WK wielrennen was in 2023 in het Schotse Glasgow.
Voor de Vuelta a España?
Het evenement zal plaatsvinden van 24 augustus tot en met 3 september 2027. Dat is, in vergelijking met andere jaren, redelijk vroeg in het seizoen. Normaal wordt een WK eind september verreden, na de Vuelta a España, maar daar lijkt men over twee jaar vanaf te stappen.
🌈
13,3 km
Un circuit emblématique
Un morceau de légende : la Côte de Domancy//
🌈
13.3 km
An iconic circuit
A legendary climb: the Côte de Domancy#HauteSavoie2027 @UCI_cycling @FFCyclisme @Dep_74 pic.twitter.com/52rpfI4ymv— 2027 UCI Cycling Worlds Haute-Savoie Mont-Blanc (@CyclingWorlds) April 15, 2025
Alles boven de 70 kg kan m overslaan.
Beetje de trend van de laatste 10-15 jaar. Alle koersen moeten zwaarder, langer met het liefst de meeste hoogtemeters. Dat zoiets een mooiere koers zal gaan opleveren is een fabel.
6247 Sallanches 1980
5700 Haute-Savoie 2027
5412 Kigali 2025
5319 Duitama 1995
5244 Nürburgring 1978
5229 Praag 1981
5020 Innsbruck 2018
4998 Chambéry 1989
4981 Lugano 1996
4956 Barcelona 1984
4819 Mendrisio 2009
4755 Varese 2008
4687 Agrigento 1994
4662 Imola 2020
4620 Villach 1987
4576 Stuttgart 2007
4567 Benidorm 1992
4566 Hamilton 2003
4565 Lissabon 2001
4520 Ponferrada 2014
4402 Stuttgart 1991
4291 Zürich 2024
4248 Altenrhein 1983
4234 Yvoir 1975
4230 Colorado Springs
4167 Wollongong 2022
4121 Utsunomiya 1990
4005 Verona 2004
3923 Florence 2013
3915 San Cristóbal 1977
3880 Bergen 2017
3857 Verona 1999
3689 Ronse 1988
3404 Madrid 2005
3385 Glasgow 2023
3351 Plouay 2000
3254 Giavera di Montello 1985
3237 Oslo 1993
3220 Yorkshire 2019
2944 Ostuni 1976
2893 San Sebastián 1997
2925 Salzburg 2006
2665 Goodwood 1982
2584 Valkenburg 1979
2492 Geelong 2010
2436 Valkenburg 2012
2355 Valkenburg 1998
2250 Vlaanderen 2021
2089 Richmond 2015
1925 Kopenhagen 2011
1608 Zolder 2002
401 Doha 2016
(Parcours Montréal volgens mij nog niet bekend).
Sallanches ging ook over de Côte de Domancy.
Bizar dat de Valkenburgen zelfs in de onderste regionen verkeren. Echt veel variatie zit er niet in en sprinters komen echt bijna nooit aan hun trekken.
Voordeel van zo'n extreem klim-WK is dat veel klassiekertypes zich dan eerder op Parijs-Tours en het WK gravel zullen storten.
Bizar om zo twee zware wk's te organiseren kort op elkaar.
Zo wordt het mooi verdeeld:
Pogacar op weg naar de meeste zeges in Lombardije en het WK
MVDP op weg naar de meeste zeges in de RVV en Roubaix
Merckx behoudt de meeste zeges in San Remo en LBL
Richting 2030 zullen we wel vaak genoeg richting woestijn gaan, dus het evenwicht mag wel even verstoord.