Parcours Milaan-San Remo voor vrouwen bekend: waarom finale lastiger is dan voor mannen
Het heeft lang geduurd – typisch Italiaans – maar het vrouwenpeloton weet waar het aan toe is als over twee weken de hernieuwde Milaan-San Remo weer op hun kalender staat. Het Monument bestond eerder tussen 1999 en 2005 immers ook al. Organisator RCS Sport heeft nu het parcours voor de nieuwe uitgave bekendgemaakt van La Primavera voor vrouwen.
Het start schot voor hun La Classicissima klinkt in Genua. Het peloton zet dan koers richting het westen, waardoor de vrouwen na de afdaling van de Turchino – die er dus niet in zit – op de originele route van de mannenkoers komen. Daarna volgt de klassieke route naar de finish op de Via Roma. Ook de vrouwen krijgen dus de Capo Mele, Capo Cervo en de Capo Berta als voorgerecht, om dan in de diepe finale de Cipressa en de Poggio te verorberen. In totaal werken ze op zaterdag 22 maart (op dezelfde dag als de mannen, dus) 156 kilometer af. De start is voorzien om 10.30 uur, de aankomst stipt vier uur later.
Met de Ligurische stad Genoa als huisvester van de vrouwenstart, is het niet opmerkelijk dat net woensdag het parcours bekendgemaakt is. Op diezelfde dag vindt in de regio namelijk ook de Trofeo Laigueglia plaats. Dat stipt RCS-baas Mauro Vegni dan ook nog eventjes fijn aan. “Ligurië laat haar schoonheid en diepe wortels in de wielertraditie zien. Wij zijn er trots op om zo’n prestigieuze klassieker terug te zetten op de kalender, om zo ’s wereld beste vrouwelijke wielrensters een unieke koers te geven tezamen met de technische uitdaging die deze wedstrijd in haar rijke geschiedenis heeft bewezen.
Ook koersdirectrice Giusy Virelli is maar wat blij met het parcours, dat types als Lorena Wiebes en wereldkampioene Lotte Kopecky het beste ligt. “De terugkeer van Milaan-San Remo Donne is een belangrijke hoeksteen voor het vrouwenwielrennen. Deze sport blijft groeien en claimt de aanzien die het verdient; in Italië, maar ook ver daarbuiten. Deze koers is niet alleen van hoog niveau, maar ook een cruciale stap in de erkenning van de significantie en waarde van het vrouwenwielrennen wereldwijd. ’s Werelds beste mannen en vrouwen op dezelfde wegen zien strijden is een krachtige boodschap.”
Wie we in Italië waarschijnlijk niet gaan zien, is Charlotte Kool. De topsprintster van Picnic PostNL liet eerder al weten dat dit parcours voor haar nog te lastig is. “Ik denk dat La Primavera bij de vrouwen veel zwaarder gaat vallen dan bij de mannen”, zei Kool eerder dit voorseizoen. Toen was het parcours overigens nog niet bekend, alleen zinspeelde ze al wel op dezelfde finale als bij de mannen. “Met de Cipressa en de Poggio erin, dan is dat – in ieder geval voor mij – echt nog wel te zwaar. Dan zal ik hem niet rijden, want dan kan ik me beter focussen op de koersen die erna komen. Zoals Gent-Wevelgem.” Met die uitspraak doelde Kool erop dat dezelfde hoogtemeters in een kortere wedstrijd zitten. Ze voorspelt dan ook geen massasprint.
Voor elke wedstrijd op hetzelfde parkoers geldt dat deze voor vrouwen zwaarder (lees: selectiever) is dan voor mannen. Dit komt voornamelijk door het niveau in de breedte. Bij de vrouwen zijn veel minder hoogtemeters nodig om verschillen te creëren. In de tijd dat het veld bij de mannen minder sterk in de breedte was, waren de Poggio en Cipressa niet eens nodig om een sprint te voorkomen.