Overstap Laurens ten Dam naar Giant-Alpecin definitief
woensdag 7 oktober 2015 om 15:20

Overstap Laurens ten Dam naar Giant-Alpecin definitief

Laurens ten Dam rijdt komend seizoen voor Team Giant-Alpecin. De Nederlander verlaat LottoNL-Jumbo en tekent voor een jaar bij de Duitse formatie met Nederlandse roots. Daar moet hij Warren Barguil en Tom Dumoulin gaan ondersteunen in de bergen.

“Nadat ik mijn rug brak twee weken na de Tour de France, heb ik een stapje teruggenomen en anders naar bepaalde dingen gekeken”, licht Ten Dam toe. “Ik wilde een goed seizoen in Europa, maar ook leven en koersen in de VS. Bij Giant-Alpecin kwam dit allemaal samen op een goede manier, en ga ik die mogelijkheden hebben. Ik kijk uit naar werken in een uitdagende nieuwe omgeving en een belangrijke rol te spelen voor Warren Barguil en Tom Dumoulin, om mijn ervaring op het hoogste niveau te delen.”

Ploegleider Rudi Kemna, in 2005 nog ploegmaat van Ten Dam bij Shimano-Memory Corp, de verre voorloper van Giant-Alpecin, toont zich verheugd. “We zochten een renner die sterk is in de bergen, om onze klassementsmannen te ondersteunen, en die ook in het team past. Laurens is die renner. Hij is relatief ouder dan de talenten die we normaal halen, maar hij krijgt een specifieke taak in het team. We verwachten dat hij een significante en specifieke rol zal spelen in ons wedstrijdplan in de bergen. Naast zijn fysieke mogelijkheden, gaan we ook zijn tactische kennis gebruiken.”

RIDE Magazine
84 Reacties
08-10-2015 10:56
Ik zou juist bij ten Dam veel meer vinger aan de pols willen houden over zijn voortgang. Zijn geschiedenis laat zien dat hij altijd slecht de winter uit komt. Eer hij dat inloopt is het voorjaar voorbij en kan hij zich opladen voor 3 weken afzien in de Tour.
Giant heeft daar kennelijk vrede mee.
08-10-2015 11:03
Ten Dam weet nog helemaal niet of hij in de States wil blijven in de toekomst. Voordat ze zich gaan settelen en hun oudste naar school moet (zomer 2017 geloof ik), wilde hij een Amerikaans avontuur en dat heeft hij nu gekregen. Als het goed gaat plakt hij er wellicht nog een jaar aan vast bij Giant, anders nog een jaar bij een Pro-Conti ploeg in de States. Ik zie hem in de zomer van 2017 wel terugkomen naar Nederland. In Amerika trainen en in de bergen verblijven, bbq, vissen, beetje ontspannen e.d. is heel wat anders dan er fulltime wonen. Daar komen veel mensen heel snel op terug weet ik uit mijn directe omgeving, maar ieder voor zich. Verder klinkt mij dit allemaal best logisch en blijkbaar naar tevredenheid van beiden (al vind ik het echt amateuristisch overkomen van Giant die volledig van haar principes afstapt). Ik vind het overigens wel getuigen van lef van Ten Dam, hij durft toch te kiezen/vragen voor iets wat niet heel erg gangbaar is, tegen de stroom in en dat valt wel te prijzen. Niet iedereen hoeft alsmaar dezelfde kant op te gaan en wie weet laat hij volgend jaar gewoon weer een ongelooflijk hoog niveau zien in de Tour, ik hoop het voor hem en Giant/Barquil. Wel is duidelijk dat hij geen meter met Dumoulin gaat trainen en ook geen meter voor hem op kop gaat rijden in koers, aangezien ze weinig tot geen koersen samen gaan rijden volgend jaar. Ten Dam wordt de meesterknecht van Barquil in de Tour en de kans dat Dumoulin die rijdt acht ik klein. Gezien het programma dat Ten Dam wil/gaat rijden, zie ik juist Dumoulin het tegenovergesteld programma rijden. Ardennenklassiekers, 2-3 weken hoogtestage, Giro en daarna volle bak op Rio. Maar dat wachten we nog effe af, duidelijk is wel dat er nog een goede klimgeit bij moet komen voor Tom, want het is nu nog echt te mager.
08-10-2015 11:28
Nu Giant-Alpecin zich gaat richten op een top 10 klassering voor Barguil (aangezien Ten Dam zelf Dumoulin niet noemde in het interview met de NOS) neem ik aan dat de kritiek op die ploeg net zo groot gaat worden als de kritiek op LottoNL. Ik denk dat Giant-Alpecin komend seizoen relatief matig zal presteren in de grote rondes. Dumoulin zal zich geheel richten op de belangrijke tijdritten en Barguil heeft nog niet bewezen top 10 te kunnen rijden in de Tour.

Mijn hoop is dat na de tijdritten van de Olympische Spelen en het Wereld Kampioenschap onze Dumoulin zich geheel gaat richten op het klassementsrennen. Dan kan hij in het jaar 2017 hopelijk met Ten Dam als meesterknecht en Barguil als schaduwkopman (die gaat knechten als Dumoulin er goed voor staat) laten zien dat hij het potentieel heeft om ooit de Tour te winnen. Met Dumoulin en Kelderman heeft Nederland twee potentiele winnaars van een grote ronde.
08-10-2015 12:15
Eens, alleen ben ik bang dat als Dumoulin 1 à 2 belangrijke tijdritten wint, bijv. Giro en OS hij het jaar daarop bij Sky/Tinkov/BMC fietst voor 3x zoveel geld.
08-10-2015 12:19
@vlek het "niveau" (ik neem aan dat je dat bedoelt als in WT-niveau, 1.1 etc.) van voorbereidingskoersen is veel minder relevant dan vroeger. Vroeger was de aanname dat je daar het meeste koershardheid opdoet, maar tegenwoordig is dat ook prima te simuleren in trainingen en andere wedstrijden. Wedstrijden zijn ook onvoorspelbaar, tijdens een training heb je alles precies in de hand.
Er zijn geen algemene waarheden meer, voorbereiding is veel gepersonaliseerder geworden. Sommigen kunnen zichzelf niet zoveel pijn doen in de training als in de koers, terwijl anderen veel minder koersen nodig hebben.
08-10-2015 12:27
Minder relevant of helemaal niet relevant? In het laatste geval zou ik het 'probleem' inderdaad ook niet zien. In het andere geval blijft er bij mij wel twijfel over de gepresenteerde aanpak. Een renner die in het seizoen langzaam op gang komt zou ik als ploeg dan liever gewoon de meest effectieve voorbereiding op die belangrijke koersen in maart zien doen. Nu spreekt hij zelf over die Amerikaanse koersen alsof hij ook niet weet hoe dat uit gaat pakken voor zijn vorm.
08-10-2015 13:24
we gaan het zien :)
09-10-2015 11:41
Ik vind dit fantastisch nieuws! Nu Thomas Dekker er nog bij en we zijn helemaal klaar!
09-10-2015 11:49
In 2011, 2012 en 2013 was Ten Dam in de eerste koersen van het jaar prima in vorm. Hij heeft zichzelf iets aangepraat. In functie van een mooie afsluiting van zijn carrière en dus van zijn nieuwe werkgever doet hij er goed aan om die onzin van 'altijd slecht uit de winter' gewoon te vergeten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine