Tom Pidcock reageert fel op niet-selectie voor Ronde van Lombardije: “Net wanneer ik in topvorm ben”
foto: Cor Vos
vrijdag 11 oktober 2024 om 19:21

Tom Pidcock reageert fel op niet-selectie voor Ronde van Lombardije: “Net wanneer ik in topvorm ben”

Update Tom Pidcock zal zaterdag niet deelnemen aan de Ronde van Lombardije. Dat is een flinke verrassing, want de Brit werd aanvankelijk aangekondigd als de kopman van INEOS Grenadiers. Pidcock is echter in extremis van de startlijst gehaald door zijn ploeg.

Pidcock zou normaal gezien zijn debuut maken in Il Lombardia, maar dat gaat dus niet door. Vrijdagavond publiceerde RCS, de organisatie van het laatste monument van het seizoen, de startlijst. Op die startlijst stond de naam van Pidcock niet, en wel van een ‘nieuwe’ renner.

Ethan Hayter is namelijk opgeroepen als vervanger voor Pidcock, die deze zomer nog olympisch kampioen mountainbiken werd. Hayter zal samen met onder meer Thymen Arensman deelnemen aan de Ronde van Lombardije.

Update om 19.21 uur: Pidcock reageert fel op niet-selectie
Pidcock heeft op sociale media zelf gereageerd op zijn niet-selectie. De Brit geeft aan dat het zijn team was dat hem op het laatste moment niet aan de start wilde. “Net nu alles goed ging na een turbulent einde van het jaar ben ik niet meer geselecteerd voor Lombardije. Ik ben net in topvorm en keek er echt naar uit”, zegt Pidcock, die onlangs nog tweede werd in de Giro dell’Emilia.

“Ik wens de jongens wel nog veel succes. Off-season begint op deze manier vroeg voor mij. Bedankt voor alle steun, zelfs in deze moeilijke tijden”, sluit Pidcock af. Dat er een haar in de boter zou zitten tussen Pidcock en INEOS Grenadiers is geen grote verrassing. Een week geleden kwam namelijk nog het nieuws naar buiten dat Pidcock in gesprek is met Q36.5. Het Zwitserse team zou hem deze winter al willen inlijven, ondanks dat de Brit nog een contract heeft tot en met 2027 bij INEOS.

RIDE Magazine
38 Reacties
11-10-2024 19:39
Dit lijkt me de opmaat naar een definitieve breuk. Wel vrij kinderachtig van Ineos dat ze de enige renner die podium kan rijden thuis laten
11-10-2024 20:19
Misschien een idee voor WF om een artikel te schrijven over de interne werking van INEOS. Als je zelfs van de Lotto-mannen halve maffiosi kan maken, zal dit zeker een erg smeuïg artikel worden ;)
    11-10-2024 20:36
    Ik moest hier ook direct aan denken. Ineos kunnen ze ook lekker besmeuren.
    11-10-2024 21:59
    Inderdaad, en misschien ook een Visma artikel schrijven waar ene Staune Mittet ook niet echt tevreden is dat hij nog naar China wordt gestuurd, zijn dat dan geen "pesterijen"? Oh wacht, bij elke ploeg zijn er renners/mensen die ontevreden zijn, net zoals bij elk bedrijf.
    11-10-2024 22:08
    Jullie zijn wel echt onder de indruk van dat artikel zeg.
    12-10-2024 11:38
    Het is dan ook een hijgerig artikel waar op het eind (bij afronding van het artikel) nog 'gereageerd' mag worden door de ploeg maar dan op het hele artikel en niet op elke specifieke casus in detail.

    Die hijgerigheid is niet zo sterk. Dat hele artikel niet, overigens.
11-10-2024 20:51
Hier zit meer achter natuurlijk. Ineos gaat hun enige man op een top 10 notering onder normale omstandigheden nooit uit de selecte halen.
11-10-2024 20:34
mja, het is kinderachtig van ineos, maar veel medelijden kan ik niet hebben met pidcock

gaat bij q36.5 waarschijnlijk een loon krijgen waardoor hij in de top 10 verdieners van het peloton zit, terwijl hij daar qua prestaties niet in de buurt komt
    11-10-2024 21:09
    Hij hoort nu ook al bij de top 10 verdieners in het peloton. Ook bij Ineos had hij het niet slecht.
    11-10-2024 21:15
    Ok ill bite
    11-10-2024 21:17
    Ok ill bite. Pog, Rog, Vingegaard, 2x Poel, van Aert, Pedersen en Phillipsen. Welke twee zet jij nog ver boven Pidcock qua prestaties?
    11-10-2024 21:42
    iedereen die boven hem staat in de wt-ranking

    pidcock heeft hoge pieken, maar die zijn te zeldzaam en onvoorspelbaar om hem als echte topper te zien. hij valt vaker tegen dan dat hij verrast en als hij tegenvalt, dan valt hij héél, héél, héél hard tegen. maakt ook al jaren geen echte progressie meer, dus meer lijkt er ook niet in te zitten.

    maar misschien is hij commercieel gezien wel top 10, omdat hij qua aandacht wel de algemene perceptie meeheeft bij de top 10 te horen en is hij daarom wel dat geld waard voor een sponsor
    11-10-2024 21:50
    Pidcock heeft dat bij ineos ook al een top10 salaris. Als het niet top 3 is. Naar verluidt gaat het om 5 miljoen per jaar
    11-10-2024 23:21
    Alsof iedereen die boven hem staat in de WT-ranking ook dubbel Olympisch kampioen is, en een wereldtitel heeft in het veldrijden. Komt erbij dat hij nog altijd maar 25 is. Het is misschien geen Evenepoel, Vingegaard, Pogacar of VdPoel, maar je gaat geen 6 andere namen vinden kwalitiatief én publicitair meer waard zijn.
    12-10-2024 10:53
    Kwalitatief kan je er wel 20 vinden, en er zijn er wel 30 die meer winnen. De aandacht of 'publiciteit' gaat vooral uit naar het feit dat hij had moeten kunnen winnen, maar in de finale tegenviel. Top 10 salaris slaat nergens op bij deze jongen.
11-10-2024 19:53
Kijk Pidcock is een naar ventje, maar hier heeft hij natuurlijk gelijk in
    19-10-2024 18:48
    Je bedoelt : Ik vind Pidcock een naar mannetje. Das namelijk net even wat anders.
11-10-2024 22:11
Nou, mocht er nog twijfel geweest zijn dat Pidcock vertrekt bij INEOS dan is die nu ook wel verdwenen.
INEOS is geen arme ploeg, maar ik denk dat ze er niet om zullen rouwen als deze zwaar overbetaalde renner van de payroll gaat. Kan mij alleen niet voorstellen dat er ploegen zijn die hem hetzelfde of zelfs meer dan bij INEOS gaan betalen? Zoveel presteert hij nu ook weer niet. Lijkt mij een hele slechte investering!
11-10-2024 19:46
We gaan niet 1 renner van Ineos in de top 25 terugvinden
11-10-2024 20:03
INEOS is sending a message to the rest of the team about loyalty. If Tom won tomorrow, it wouldn't mean a thing to the losing season they have had. So keeping him off does not hurt them- it's one race and one of the last of the season- but it can be used as a STRONG reminder of remaining loyal to the team to the rest of the squad. INEOS at the end of the day still signs your paychecks.
    11-10-2024 21:13
    The main message INEOS sends is holding plenty of dimes and few neurons.
    Pidcock winning or being close is good exposure for the team.
    Pretending the bad results of the last years are down to Pidcock only demonstrates the blindness (or stupidity) of management.
11-10-2024 19:25
Kwestie van tijd dus voordat we de aankondiging dat hij komend seizoen voor Q36.5 rijdt gaan krijgen.
11-10-2024 22:01
Red Bull, Astana (no shit), Q36.5 en... Visma zijn geinteresseerd volgens Daniel Benson. Die eerste 3 klinken toch realistischer.
    11-10-2024 23:19
    Met Visma verschiet ik nergens van. Het geld is altijd op maar ze blijven toch maar knappe transfers doen, dikke contracten verlengen, en innoveren.
    11-10-2024 23:29
    Inderdaad. Plugge en Lefevere lijken meer op elkaar dan ze willen toegeven.
    12-10-2024 10:56
    Alsof Lefevere de laatste jaren nog een dure vogel wist binnen te halen. De laatste keer dat hij veel geld uitgaf was voor de contractverlengingen van Alaphilippe en Asgreen.
12-10-2024 08:16
Dat is zoals Uijtebroeks bij Bora, gewoon veranderen van ploeg die relatie gaat anders alleen maar zuurder worden.
11-10-2024 19:57
Die is dus op weg naar de uitgang.
11-10-2024 21:44
Koopje! Hallo Lefevre?
    11-10-2024 23:18
    Sowieso geen koopje. Had Evenepoel naar Red Bull gegaan dan was er een opening van SQS om de renner binnen te halen die qua profiel het dichtst bij Alaphilippe aanleunt. Maar nu gaat dat zeker niet lukken. Het wordt een rijke Zwitser, een rijke Oostenrijker, of waarom geen zelfverklaarde arme Nederlander.
    12-10-2024 01:00
    Vergeet koopje. Pidcock vraagt de hoofdprijs en meer dan Lefevre kan en wil betalen.
    12-10-2024 10:59
    Pidcock verdient (los van premies en persoonlijke sponsordeals) een pak meer dan Evenepoel.
    12-10-2024 11:06
    Ik denk dat Patrick eerder hoopt op het uiteenvallen van Lotto om De Lie/Gils of Eetvelt aan te trekken.
11-10-2024 21:50
Watskeburt met INEOS? die ploeg doet werkelijk bijna alles verkeerd. Begint op Astana te lijken
12-10-2024 07:12
Van zijn loon afgeraken lijkt mij een goed plan gezien de budgetvermindering van Ineos. Maar dan moet er wel eens een nieuwe topper komen. Voorlopig laten ze elk jaar toppers gaan en komt er niks in de plaats. Een ruil met Ayuso bij UAE lijkt me voor beide partijen goed. UAE heeft dan een back up voor klassiekers of monumenten indien Pogi niet meedoet. Ineos hun ronde talent en Ayuso krijgt meer kansen.
    12-10-2024 10:28
    Alsof UAE zit te wachten op nog een ego. Deze Pidcock rijdt rondt met een groter ego dan Pogi, terwijl hij misschien de 3e of 4e beste renner in de ploeg zal zijn. Zie je Almeida en Ayuso al knechten voor Pidcock?
12-10-2024 11:02
Vier seizoenen actief voor Ineos, inmiddels 25 jaar oud. Mountainbike doet hij het geweldig in met twee keer OS titel en in 2023 de wereldtitel in die discipline. Veldrijden won hij in absentie van MvdP&WvA in veldrijden. Daarnaast mont Ventoux, Strade Bianche, 1 of 2x Amstel Gold. 3500 PCS punten in 4 seizoenen.

Hij brengt ogen naar de sport, op veel disciplines zichtbaar en mooie overwinningen. Maar hij brengt ook veel gezeik, weinig continuiteït en lijkt er ook best vaak met de pet naar te gooien.
    14-10-2024 09:12
    "Hij brengt ogen naar de sport, op veel disciplines zichtbaar en mooie overwinningen. Maar hij brengt ook veel gezeik, weinig continuiteït en lijkt er ook best vaak met de pet naar te gooien."

    Dit had evengoed over MvdP kunnen gaan toch?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine