‘Organisatoren klassiekers werken aan terugkeer wereldbeker’
Erik Dekker (links) won in 2001 de wereldbeker - Foto: Sirotti
maandag 3 april 2017 om 10:11

‘Organisatoren klassiekers werken aan terugkeer wereldbeker’

Organisatoren van prominente eendagskoersen werken aan een terugkeer van de wereldbeker. Dat meldt De Telegraaf. Vijftien wedstrijden zouden zich aan willen sluiten bij het regelmatigheidsklassement, dat vanaf 2018 van start moet gaan.

De organisatoren zagen de voorbije jaren door de uitbreiding van de WorldTour het belang van eendagskoersen in de ranking afnemen. Vorig jaar stonden bij de beste vijftien van de WorldTour-ranking slechts drie renners (Sagan, Van Avermaet en Kristoff) die het grootste gedeelte van hun punten in eendagskoersen behaalden. De grote organisatoren (waaronder ASO en RCS) zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe ranking om een deel van hun wedstrijden meer belang te geven. Onder meer de vijf monumenten en de Amstel Gold Race zouden deel uitmaken van het nieuwe plan.

Het initiatief zou gesteund worden door de Belg Tom van Damme, die kandidaat is om in september bij de volgende verkiezingen voor het voorzitterschap van de UCI Brian Cookson op te volgen.

[poll id=”472″]

RIDE Magazine
46 Reacties
03-04-2017 10:14
Top, alleen hoop ik dat ze niet zoals nu in de WT Omloop, DDV en E3 er in steken, maar ruimer kijken.
03-04-2017 10:16
Ik weet het nog zo net niet. Ik hoop dat we wegblijven van de 30-verschillende-kampioenen-tactiek vanuit het veldrijden Dat vind ik maar niks.
03-04-2017 10:19
Als je kijkt naar de World (Tour) Ranking van de afgelopen jaren, blijkt wel dat deze vooral lijkt afgestemd op ronderenners. Om de eendagscoureurs wat tegemoet te komen kan dit een oplossing zijn, maar het moet niet zo zijn als in het veldrijden dat er straks tig klassementen zijn.
03-04-2017 10:25
Ik vind het eigenlijk wel een goed plan. Het wegwielrennen heeft nu eenmaal veel verschillende disciplines, waarom niet een klassement eraan hangen?
03-04-2017 10:35
Mooi idee, als het maar niet voor de helft kasseienklassiekers worden.

Maar ik zou het mooier vinden als ze het WT-klassement aan een truitje zouden verbinden.
03-04-2017 10:38
"Afnemende belang van de eendagskoersen"? Check de huidige top 3 in het WT klassement en hun voorsprong, en dan zijn we nog niet eens halverwege het klassieke voorjaar...
03-04-2017 10:39
Spek voor de bek voor renners als Van Avermaet, Gilbert, Sagan en Kwiatkowski. U weet wel, van die mannen die bij elke grote eendagskoers mee zouden kunnen doen om de prijzen.
03-04-2017 10:39
Afnemende belang van eendagswedstrijden? Dat zou ik graag togelicht zien in welke contex dat bedoeld wordt en vooral wie dat vindt.
[i]edit redactie: we hebben het iets verduidelijkt met een voorbeeld uit het oorspronkelijke artikel[/i]
03-04-2017 10:48
Waarom moet er uberhaupt zo iets als een regelmatigheidsklassement zijn? Het interesseert mij werkelijk echt niets wie nu het WT-klassement op zijn naam schrijft.
Is dit enkel gemaakt om een promotie-degradatie systeem te ontwikkelen voor de WT-teams? Tot nu toe is er nog niemand gepromoveerd danwel gedegradeerd. Afschaffen die hap.
03-04-2017 10:52
@nederbelg,
@ kingstown

De kanshebbers komen voornamelijk uit het grote rondewerk. Ter verduidelijking:
Top 5, 2016 (Sagan, Quintana, Froome, Valverde, Contador)
Top 5, 2015 (Valverde, Rodriquez, Quintana, Kristoff, Aru)
Top 5, 2014 (Valverde, Contador, Gerrans, Costa, Nibali).

Zo zie je dus dat van de 15 genoemde renners er 4 getypeerd kunnen worden als 'geen ronderenner'. Costa meegerekend, omdat hij nog geen echt klassement in een grote ronde heeft neergezet.

Dat er dit jaar tot nu toe nog geen ronderenners hoog staan, heeft te maken met het feit dat de eerste grote ronde nog moet komen natuurlijk. Dus Nederbelg, dat is de reden.
03-04-2017 10:57
@Kingstown
Afnemend belang in de WT ranking gaat het over, daar tellen nu wedstrijden als Californië en Turkije ook mee. Al wegen de klassiekers alsnog een stuk zwaarder maar de grote rondes zullen daar wel de doorslag gaan geven. Ze willen eigenlijk gewoon een ranking voor eendagskoersen.
03-04-2017 10:58
Wat Secondant zegt. ;)
03-04-2017 11:02
Dank @ allen voor de toelichting en de redactie voor het toevoegen van een extra stuk info in het artikel!
03-04-2017 11:12
@Secondant
Maar het WT-systeem is dit jaar net hervormd, en ritoverwinningen in rittenkoersen (groot en klein) en nevenklassement hebben meer belang gekregen. Daar zullen types als Sagan en Van Avermaet ook hun voordeel mee doen.
Moeilijk na te kijken, maar ik ben vrij zeker dat de kloof tussen de "eendagsrenners" en de GC-specialisten vorig jaar op hetzelfde moment minder groot was, en dat dan nog eens ondanks het feit dat GVA en Sagan toen hoog konden scoren in de Tirreno.

Daarenboven: je rekensommetje klopt niet. Er worden geen 15 renners genoemd, maar 11!
Valverde prijkt elk jaar hoog in dit klassement, maar dat is ook dankzij zijn sterke prestaties in het eendagswerk.
Jouw 4 die 'getypeerd kunnen worden als geen ronderenner', zijn dan: Sagan-Kristoff-Gerrans-Costa. Voor mij is Sagan door de herwaardering van de puntentrui en zijn rittenkaperij ook een 'ronderenner' (geen GC-man).
Tenslotte, op Froome en Quintana na (Valverde en Contador in mindere mate) is er niemand die in staat is om in twee grote rondes echt hoog te eindigen. Maar Van Avermaet, Gilbert, Sagan maken volgende week en de week nadien in de AGR nog altijd kans om hoog te eindigen en zelfs te winnen - en kunnen nadien ritten gaan kapen in grote rondes.
Heel benieuwd of het een GC-specialist gaat zijn die dit jaar de WT wint...
03-04-2017 11:13
Dit jaar is de hele puntentelling in de WorldTour toch al omgegooid zodat veel meer renners punten kunnen pakken? Misschien eerst even afwachten hoe de stand er aan het eind van het seizoen uitziet, voordat je nu alweer alles omgooit. Zie namelijk op deze manier veel meer klassieke renners in de top van de ranglijst terecht komen.
03-04-2017 11:19
@nederbelg
Vorig jaar rond deze tijd moet Sagan fors aan de leiding hebben gestaan. Won namelijk de Ronde, GW, 2e in E3 en 2e in Tirreno. Daar kan geen klassementsrenner in de buurt heben gestaan.
03-04-2017 11:20
Voilà, wie een beetje verder zoekt op het onvolprezen Wielerflits ;-) vindt daar de WT-stand na de RvV 2016 (vóór de hervorming van de WT en toevoeging van Strade Bianche, Dwars door Vlaanderen etc):

Individueel klassement na Ronde van Vlaanderen
1. Peter Sagan (Tinkoff) 329 punten
2. Richie Porte (BMC) 222
3. Alberto Contador (Tinkoff) 171
4. Fabian Cancellara (Trek-Segafredo) 166
5. Greg Van Avermaet (BMC) 162
6. Sep Vanmarcke (LottoNL-Jumbo) 141
7. Arnaud Démare (FDJ) 137
8. Sergio Luis Henao (Sky) 115
9. Simon Gerrans (Orica-GreenEDGE) 113
10. Alexander Kristoff (Katusha) 106

Porte en Contador daar nog op 2 en 3 terwijl die dit jaar al verder weg gezakt zijn (zeker in puntentotaal).
M.a.w. beste mensen: laat je niet door een artikeltje inpakken, maar durf kritisch nadenken!
Dit is de link:
http://www.wielerflits.nl/nieuws/153146/sagan-verstevigt-leiding-in-worldtour-ranking.html
03-04-2017 11:22
@Nederbelg,
Maar tegelijkertijd zijn er ook rondes als Turkije en Yorkshire toegevoegd. Het begrip ronderenner moet wat mij betreft breder gezien worden, niet alleen de 3 grote rondes. Feit is dat er zowel (korte) rondes WT zijn geworden als meer eendagswedstrijden.

Mijn rekensom klopt wel, er zijn 15 top-5 plaatsen te vergeven. Dat een renner meermaals in de top 5 eindigt is uiteraard mogelijk. Het zijn dan weliswaar maar 11 renners, maar ze verdelen samen 15 top-5 noteringen. Valverde is inderdaad meer dan een ronderenner, maar wat je zegt, een Van Avermaet, Sagan en dergelijke pakken ook punten in het rondewerk (ritten), en dus niet alleen in de klassiekers.

En we moeten afwachten hoe de WT-ranking er aan het einde van het jaar uitziet. Met meer eendagsrenners of niet. Nu is het nog koffiedik kijken. Maar zoals al gezegd in een andere post: het interesseert me echt niets wie dit soort klassementen wint.

Toevoeging:
@ nederbelg

In de genoemde top 10 uit 2016 staan 3 klassementsrenners (Porte, Contador, Henao. En eventueel Gerrans omdat hij punten pakte in Down Under).
In de huidige top 10 (2017) staan 5 klassementsrenners (Contador, Porte, Alaphilippe, Dennis, Quintana).

Dus als ik jouw conclusie moet geloven word er juist dit jaar meer voorin meegestreden door de klassementsmannen? ;)
03-04-2017 11:37
@Nederbelg
-Elk jaar vond je slechts 2/3 renners in de top 10 van de WorldTour die geen klassement reden in een grote ronde, of dat nu dezelfde namen zijn die terugkomen of niet is van geen belang.
-Vanaf dit jaar krijgen renners in een middelgrote/grote ronde ook punten per dag in de leiderstrui.
-Klassementsmannen kunnen ook ritten winnen, echt waar!
-Klassementsmannen zijn traditioneel topfavoriet in klassiekers als de Waalse Pijl, LBL, en Lombardije, met dus toch ook 2 monumenten.
-De drie grote rondes moeten nog komen, dus is het normaal dat ze nu nog niet bovenaan staan.
-Vorig jaar had Quintana een derde van de punten van Sagan op dit moment van het jaar, nu is dat een derde van Van Avermaet. Sagan is een veel grotere rittenkaper dan GVA, dus staat Quintana er in principe veel beter voor.
-Sagan rijdt geen Amstel.
-Er zijn ook nog rondes als het Baskenland, Dauphiné, Romandië, Zwitserland, Down Under, Parijs-Nice waar klassementsmannen punten kunnen pakken.
-In het eindklassement zal je weinig verandering zien qua namen ivm vorig jaar.
-ja, de voorsprong qua punten is nu groter, maar is het je ook opgevallen dat er meer punten worden uitgedeeld, en dat in verhouding de voorsprong dus niet groter is?

M.a.w. beste mensen: laat je niet door een reactie inpakken, maar durf kritisch nadenken!
03-04-2017 11:42
De stand van de klassementsrenners ten opzichte van vorig jaar is sowieso heel anders, aangezien ze vorig jaar alleen Down Under en Parijs Nice konden rijden (Abu Dhabi werd nog in het najaar verreden en koninginnerit in Tirreno werd afgelast) en Down Under is nou ook niet echt een koers met veel renners die top 10 in een grote ronde kunnen halen.
03-04-2017 11:51
ik ben in ieder geval niet geinteresseerd. ik bekijk alle eendagskoersen afzonderlijk en wie daar dan het meest regelmatig in is interesseert me gewoonweg niet.
03-04-2017 11:58
@flashke
Een vreemd soort triomfalisme in jouw reactie, en het is dan nog eens misplaatst ook.
- "ja, de voorsprong qua punten is nu groter, maar is het je ook opgevallen dat er meer punten worden uitgedeeld, en dat in verhouding de voorsprong dus niet groter is?"
Dat is me niet opgevallen.
2017 na RvV GVA (nr. 1) 1898 - Contador (ronderenner nr.1) 823 - Porte 812
2016 na RvV Sagan (nr.1) 329 - Porte (ronderenner nr.1) 222 - Contador 171
Dit jaar heeft Contador slechts 43% van de punten van de leider, Porte 42%
Vorig jaar had hij er nog 52% , en Porte zelfs 67%!!!

- "Er zijn ook nog rondes als het Baskenland, Dauphiné, Romandië, Zwitserland, Down Under, Parijs-Nice waar klassementsmannen punten kunnen pakken."
Parijs-Nice en Down Under zijn al achter de rug en verrekend. De grote GC-rennes bekijken deze rondes vaak als voorbereiding, en zijn in functie daarvan al dan niet op hun sterkst. Grote kans dat Froome dit jaar opnieuw de Dauphiné wint, maar niet de andere kleinere rondes uit je rijtje.

Tenslotte: jouw laatste zin is er zo over. Ik viseer niemand persoonlijk, jij lijkt er wel persoonlijk plezier in te hebben. Maar ik ga me echt niet tot jouw niveau verlagen.
Kijk naar de feiten, beste mensen.

@Moller
Dat bewijst net mijn punt. Vorig jaar hadden de GC-renners verhoudingsgewijs meer punten ondanks het feit dat ze minder wedstrijden in de prijzen konden vallen (kijk naar Tirreno waar GVA én Sagan hoog scoorden en met punten aan de haal gingen). Nu staan ze verhoudingsgewijs lager op hetzelfde moment.
03-04-2017 11:58
Stomste idee ooit om de wereldbeker op te doeken; het heeft de splitsing tussen de heuvel en klim eendagsrenners alleen maar in de hand gewerkt.

Het zou cool zijn indien dit ook voor een revival van Zurich & Parijs-Tours zou leiden. Indien niet, komen waarschijnlijk de Strade Bianche, Gent-Wevelgem en het Canadese tweeluik het best in aanmerking.

En sowieso moet er ook een Britse eendagskoers bij gezien de populariteit en de mogelijkheid tot geweldige parcoursen daar; bvb Ride London Surrey Classic met een extra 40km in de heuvelzone of zo.
03-04-2017 12:03
@Gelei
"Stomste idee ooit om de wereldbeker op te doeken".
Als we wat verder terug gaan in de tijd had je de SuperPrestige. Stomste idee ooit wat mij betreft was om die op te doeken. Kijk maar eens naar de erelijst en de optimale verhouding tussen 'ronderenners' en 'eendagsrenners':
https://nl.wikipedia.org/wiki/Super_Prestige
03-04-2017 12:10
Eens met nederbelg. De huidige opzet van de WT is vooral in het voordeel van de Sagan's en van Avermaets. En dan vergeten we nog even de koerswijziging in de AGR.

Opties voor Van Avermaet en Sagan om punten te pakken:
- AGR
- Rund um den Finanzplatz
- Prudential Ride-London
- Eneco Tour
- Cyclassics
- Ouest-France
- Montreal
- Quebec

En dan nog alle etappe-punten, het dragen van een leiderstrui in een ronde en de nieuw ingevoerde beloning van de groene trui.

En dan vergeten we volgens mij nog dat Van Avermaet ook een San Sebastian zou kunnen winnen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine