Organisator Ronde van Polen verdedigt snelle aankomst in Katowice
Volgens Czesław Lang, organisator van de Ronde van Polen, is er alles aan gedaan om de finish van de openingsetappe zo veilig mogelijk te laten verlopen. Na de zware val van Fabio Jakobsen kreeg de ronde veel kritiek op met name de aflopende aankomststrook.
Lang ontkent dat de aankomst op de plaatselijke omloop door Katowice lichtzinnig is ontworpen. In een interview met Cyclingnews zei hij: “We beginnen aan de ene kant van de weg, het gaat licht bergop, het peloton strekt zich uit. En dan hebben we de aanloop naar de finish, licht bergaf. Ze gaan daar behoorlijk snel maar heb je ooit een compleet peloton aan de finish gezien? Het is altijd langgerekt, het is geen massale sprint. Het is goed voorbereid, de renners komen drie of vier keer door dit gedeelte zodat ze het van tevoren kunnen zien.”
Volgens de organisator was de valpartij niet het gevolg van een slecht geprepareerde aankomst of omdat er iets ontbrak. “Dit was een fout. Ik weet dat sprinters elkaar in de weg kunnen zitten, dat komt wel eens voor. Maar hier had Dylan Groenewegen een elleboog uitgestoken, wat Jakobsen de hekken in dreef. Sprinters hebben een specifieke mindset. Ze moeten winnen, hebben een tunnelvisie. Zo werkt het. Ze nemen risico’s en accepteren die, anders winnen ze niet. Er is geen manier om de koers volledig te beveiligen.”
Every year the same silly downhill sprint in the @Tour_de_Pologne.
Every year i ask myself why the organisation thinks it‘s a good idea. Bunch sprints are dangerous enough, you don’t need a downhill finish with 80kph!@cpacycling— Simon Geschke (@simongeschke) August 5, 2020
Simon Geschke, een van de deelnemende renners in de Ronde van Polen, reageerde vrij snel na de aankomst van de openingsetappe op de crash in de eindsprint, waarbij behalve Jakobsen en Groenewegen nog een ris renners neergingen. Op zijn social media schreef hij: “Elk jaar weer dezelfde dwaze bergafwaartse sprint in de Ronde van Polen. Elk jaar vraag ik me af waarom de organisatie dit een goed idee vindt. Massasprints zijn al gevaarlijk genoeg, je hebt geen bergaf finish nodig aan 80 per uur.”
‘Selectieve, uitgestrekte en snelle finale’
Lang noemt de aankomst in Katowice weliswaar selectief, maar niet slecht ontworpen. “Het is niet dat we ze gewoon bergaf laten sprinten, zoals sommigen, onder wie Geschke, suggereerden. Het is een selectieve, uitgestrekte en snelle finale. En we hebben daar nooit valpartijen gehad. De hekken zijn schuin geplaatst, zodat de poten niet uitsteken. Ze zijn vastgemaakt en aan elkaar geschakeld. We gebruiken ook borden in plaats van spandoeken, omdat die in de wielen kunnen komen en valpartijen kunnen veroorzaken. Alles was zo veilig mogelijk voorbereid.”
De organisator vreesde het ergste toen hij de valpartij zag. Hij denkt dat het nog veel erger had kunnen aflopen met toeschouwers erbij. “Ik denk dat het jurylid, dat aan de finish stond, de val flink heeft verminderd. Jakobsen raakte hem eerst en kwam toen neer. We hadden geluk dat er geen fans waren, want dan had het erger kunnen zijn. De hekken gaven mee en verzachtten de klap een beetje. Als ze dat niet hadden gedaan, had het ernstiger kunnen zijn. Dan zou het zijn alsof je een boom raakt.”
"..We gebruiken ook borden in plaats van spandoeken, omdat die in de wielen kunnen komen en valpartijen kunnen veroorzaken."
Die hekken en borden zitten blijkbaar zo los dat ook die in wielen komen en valpartijen veroorzaken.
Kan iemand deze gast ontslaan?
"The barriers gave in and softened the hit a bit, if they didn’t, it could have been worse, it would be like hitting a tree,” stated Lang."
Heeft die gast uberhaupt wel verstand van wielrennen?! Als die hekken gewoon zouden blijven staan (inclusief borden) en er ook niet een hek zou missen vlakbij de crash (zie foto's, er mist een hek een paar meter na de crash), zou Jakobsen 'gewoon' langs het hek glijden en naar de grond gaan, waarbij de kans op dit soort serieuze blessures simpelweg VEEL lager is.
Daarnaast, doordat de hekken los schoten, vlogen ze ook nog eens op het parcours en namen ze nog een tiental andere renners mee.
Ik kan hier echt met m'n hoofd niet bij.
En ook een aanrader. Check het youtube filmpje van Gary Fujioka Sr. Fabio draait op het allerlaatste moment in zijn val zijn rug/kont richting de official en pilaar die daar staat. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als hij met de voorkant van zijn lichaam hier tegenaan was gevallen.
Verder is het complete nonsens wat hij zegt over die hekken, hoe die helemaal uit elkaar geknald werden, dat is niet normaal.
Maar nee hoor, Ons valt niets te verwijten en daarmee basta.
Hij geeft slechts zijn visie op het geheel en dat is zijn goed recht. Ik heb begrepen dat de Poolse justitie een onderzoek in gaat stellen en het lijkt mij dat dit onderwerp daar ook in meegenomen gaat worden.
Dit had nooit goedgekeurd mogen worden.
edit: @fietsvriend, ok, heb het weggehaald.
Of Wielerflits even modereren hier.
(Niks persoonlijks verder, ik lees normaliter je bijdragen graag)
"Dranghekken (in België ook nadars genoemd) worden gebruikt om bij grote evenementen grote aantallen mensen te dirigeren naar gewenste plaatsen. Dit kan zijn het openhouden van een vrije baan voor optochten of demonstraties. Ook kunnen ze worden gebruikt om een weg tijdelijk af te sluiten"
Dit hek stond er dus niet om de toeschouwers van het parcours te houden. Dus als het er niet stond om de renners te beschermen, waarom dan wel?
https://www.youtube.com/watch?v=woh0zYAs0zw
(dit soort grapjes moeten kunnen toch?)
Zou een simpele oplossing niet zijn om 2 meter naast de hekken een streep te trekken in de laatste 300 meter. Iedere renner die daar dan over heen gaat meteen diskwalificeren.
Maar een goed paard is nog geen goede ruiter, zou Johan (niet Derksen) hebben gezegd.
Als je met een maximale finishsnelheid gaat van 70 km/u (in meeste vlakke ritten) naar 80 km/uur (zoals hier) dan is de toename in snelheid ongeveer 14%. De hoeveelheid kinetische energie neemt echter met ruim 30% toe en daarmee is bij een val tegen een stilstaand object de impact ook 30% groter. Door de 10 km/uur hogere topsnelheid neemt het gevaar voor de renners dus onevenredig toe.
Wielrennen is een gevaarlijke sport, daar moet voor de eer en glorie van organisatoren niet extra risico's bij de renners worden gelegd.
Dus ...NOOIT finish bij een dalend wegdek. Zelfs geen 0,5%.
Maar dat zal de UCI wel niet in een reglement willen opnemen..totdat we ze een keer met 80 km/u in een skin suite uit de auto dreigen te zetten.