Organisator NIBC Tour of Holland vreest niet voor vervolg van de wedstrijd
Video In de derde etappe van de NIBC Tour of Holland hebben verschillende onveilige situaties geleid tot een neutralisatie en annulering van de etappe. Organisator Thijs Rondhuis sprak eerder al de ploegen toe hoe de incidenten hebben gebeuren, maar kijkt nu ook in eigen boezem én vooruit.
Rondhuis geeft toe dat de etappe door Zuid-Limburg op het randje was. “Alles wat je zonder politiebegeleiding doet, is de grens opzoeken. We hebben als Nederlandse wielersport best grote stappen gezet om wedstrijden zonder politiebegeleiding mogelijk te maken, of dat nu omlopen van 10 tot 20 kilometer is of grotere omlopen zoals in de Volta NXT Classic. Maar we hebben dat ook op grotere schaal al gedaan: kijk naar de Elfstedenrace (200 kilometer) of de Ronde van Drenthe (180 kilometer.”
Waarom liep het dan in Limburg mis? “Dat was voor mij sowieso ‘next level’. Over alle beklimmingen, in de herfstvakantie, bij mooi weer, op een vrijdagnamiddag, op drukke punten. We hebben de grens opgezocht, we wisten dat het een uitdaging zou worden. Maar we hadden vertrouwen dat we het voor elkaar zouden krijgen. Ondanks dat het systeem klopte met ruim 200 verkeersregelaars, mensen die dat week in week uit doen, ervaren en opgeleid, was het een nog grotere uitdaging zonder politie dan we hadden gehoopt.”
Rondhuis gelooft wel dat de andere ritten goed zullen komen. “De komende dagen hebben een andere structuur. In rit 4 hebben we een aanlooplus van 23 kilomter naar de VAM-Berg vanuit Emmen, over meer rustige wegen, die we bij het EK in 2023 ook hebben gedaan. Dan wachten er 12 lokale omlopen op de VAM-berg. Daar is al bewezen dat het op een veilige manier kan. Zondag in Arnhem is er een structuur van een afgesloten omloop waar geen verkeer op zit. Dat is helemaal anders dan wat we vandaag hebben gedaan.”
En in de toekomst? “Het is belangrijk dat we onderscheid maken qua type parcours, maar ook de regio’s waarin ze plaatsvinden. Er zijn grote delen van het land waar het prima kan, hoelang de omlopen ook zijn. Daar hebben we voldoende motorbegeleiders voor. De structuur van die omloop kan ook risico’s minimaliseren. Maar op grote parcoursen van A naar B, ben je afhankelijk van omstandigheden. Die ene weggebruiker moet je even niet tegenkomen. Het risico is te groot om dat enkel met vrijwilligers te doen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.