Organisatie NIBC Tour of Holland zelfkritisch na eerste editie: “Betalen leergeld voor ons enthousiasme”
foto: Fotopersburo Cor Vos
Maxim Horssels
zondag 19 oktober 2025 om 18:14

Organisatie NIBC Tour of Holland zelfkritisch na eerste editie: “Betalen leergeld voor ons enthousiasme”

De eerste editie van de NIBC Tour of Holland is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Sportief was het een groot succes; met korte ritten en een aantrekkelijk koersverloop. Organisatorisch waren er grote uitdagingen. De rit door Limburg werd geannuleerd doordat de veiligheid van de renners op het spel stond. Organisator TIG Sports kijkt ondanks alle uitdagingen tevreden terug op hun eerste kennismaking met de wielersport. Maar is ook zelfkritisch, vertelt CEO Niels Markensteijn na afloop.

Hoe hebben jullie de eerste editie van de NIBC Tour of Holland beleefd?
“Het was een fantastische week. Dit was voor TIG Sports de eerste keer dat wij actief waren in het wielrennen. We hebben een jaar naar deze wedstrijd toegewerkt. Mensen vroegen zich af: wat wordt de datum in 2026? Dan zeiden we: nee, we gaan het in oktober 2025 doen. We hebben alles op alles gezet om Nederland een meerdaagse internationale wielkoers terug te geven, met de mooiste plaatjes van Nederland, een goed rennersveld, commerciële partners, overheden die blij zijn en veel media-aandacht. We kijken gewoon terug op een fantastische week.

We zijn ambitieus. We willen nieuwe dingen doen, dan zijn er zaken die succesvol zijn, die mensen leuk vinden en dan zijn er zaken waar je soms de plank misslaat of die veel beter kunnen. Daar betalen we leergeld voor in zo’n eerste week.

Dat doen we eigenlijk bij al onze evenementen. Ik weet nog dat we ooit voor het eerst de shorttrack gingen doen. Toen hadden we daar een bak licht en geluid in gehangen. Toen de winnaar, volgens mij was het zelfs Sjinkie Knegt, over de finish kwam, deden wij het licht uit, sfeerlicht en muziek aan. Maar hadden wij niet door dat nummer de nummer twee en drie nog aan het schaatsen waren voor zilver en brons. Dat tekent een beetje TIG. Dat doen we niet expres. Het komt voort uit enthousiasme.

Er zijn genoeg dingen die we deze week geleerd hebben. Zaken die beter kunnen en die beter moeten. Maar als we terugkijken, dan zijn we onwijs trots op het resultaat van afgelopen week.”

Wat ging er mis in de geannuleerde rit door Limburg?
“We zijn vrijdag slachtoffer geworden van het afwijken van ons eigen idee. We waren te ambitieus om een grote lus in Limburg toe te voegen, wat te uitdagend bleek. Je loopt tegen zaken aan als verkeer dat de signalen van verkeersregelaars negeert. Maar ook onze eigen organisatie die dag kon beter.

Eigenlijk bewijzen de andere vijf dagen dat het concept wel werkt. De andere dagen waren fantastisch. En ook daarin zitten altijd dingen die je leert, die anders kunnen, die beter kunnen. Maar als je de beelden terugkijkt, zie je dat het echt mooi wielrennen was. In alle facetten denk ik. Ook organisatorisch gezien.”

Veel ploegen waren niet blij met het late besluit om de gravelstrook alsnog te schrappen in de slotrit in Arnhem. Waarom werd dat besluit pas om 21.10 uur gecommuniceerd?
“Dat was te laat. Punt. Dat had gewoon eerder besloten moet worden. Uiteindelijk was het wel de juiste beslissing. Door alles wat er deze week is gebeurd, ligt er natuurlijk wat extra druk op. We wilden geen enkel risico meer nemen en ik denk dat het de juiste beslissing geweest is. We hebben vandaag fantastische koers gehad, maar het besluit om die stroken te schrappen had niet pas gecommuniceerd moeten worden nadat alle teams al hun fiets hadden geprepareerd.”

Welke feedback hebben jullie gekregen van de teams?
“We hebben de teams veel gesproken. Zowel in de aanloop ernaartoe als de afgelopen dagen, en ook zelfs nog vandaag. Ze geloven in ons concept, ze vinden leuk wat we doen, sterker nog… Veel teams geven aan volgend jaar te willen terugkomen, daar zijn we natuurlijk superblij mee.

We hebben ze ook gevraagd om een lijst te maken met dingen die beter kunnen. Die lijsten zijn best lang. Volgende week hebben we afspraken met die mensen. We gaan bij ze langs en staan heel erg voor open om van hen te horen wat beter kan. Met die feedback gaan we aan de slag.”

Wat zijn de plannen voor de editie van 2026?
“We hebben naar alle waarschijnlijkheid vijf etappes en een proloog. Alle overheden zijn enthousiast, daaruit kun je een conclusie trekken. Het is onze ambitie om volgend jaar een vrouwenwedstrijd te integreren in de koers. Daar zijn we nog over in gesprek met instanties, maar we hopen binnenkort meer nieuws daarover te geven.”

RIDE Magazine
22 Reacties
19-10-2025 18:48
Zelfkritisch, maar niets over de verkeerseilanden? Daar had wielerflits toch naar mogen vragen.
Maar mooi dat ze langs iedereen gaan om over verbeteringen te praten. Dan zal dat ook ter sprake komen.
    19-10-2025 23:50
    Wat wil je daar over weten? Nederland staat er vol mee. Over het algemeen goed voor het reguleren van het verkeer, maar helaas heel lastig voor het organiseren van een wielerwedstrijd. Je kan als organisator moeilijk eisen dat er allerlei straatmeubilair wordt afgebroken omdat er toevallig een keer een koers langskomt.
    20-10-2025 15:30
    In de Arno Wallaard Memorial werden 20 verkeersheuvels weggehaald en na koers ook weer teruggezet. Alles in overleg met de autoriteiten. Zover willen gedreven organisatoren gaan. Lof alom, dat zul je begrijpen.
19-10-2025 19:14
Ik ben enthousiast over dit initiatief, de tijdritten en de omlopen waren goed georganiseerd. De ritten in lijn duidelijk niet. Volgende editie kunnen ze zich dezelfde fouten uiteraard niet permitteren. Het zal een uitdaging worden om een interessante koers in Nederland te blijven organiseren maar ik ben blij dat ze hun nek uit steken.
19-10-2025 19:37
Ik zou zeggen. Probeer eerst maar eens deze koers goed te organiseren, voordat je meer zaken gaat toevoegen.
    19-10-2025 23:28
    Ja, nog een peloton op dezelfde omloop. Leuk als de één de ander inhaalt…
19-10-2025 19:48
Het valt of staat bij het deelnemersveld en volgend seizoen is niet mals met ook nog de OS.

Daarom goed om te lezen dat een aantal ploegen al hebben toegezegd, maar afwachten met wat voor selecties ze komen. Het deelnemersveld van dit jaar was natuurlijk fantastisch voor pas de eerste editie van een koers.
    19-10-2025 19:56
    Jenning de Boo en Kjeld Nuis hoeven ze niet op te rekenen inderdaad
19-10-2025 19:54
Beste analyse zo kort op de koers, komt best goed.
19-10-2025 20:21
Zou volgend jaar iets aan de naam gedaan kunnen worden? Limburgers voelen niet dat ze een deel van Holland zijn. Zuid-Zuid-Holland? Wel van Nederland. Ronde van Nederland zoals meer dan 50 jaar lang. Of desnoods Tour of the Netherlands.
    20-10-2025 09:34
    Limburgers moeten niet zo zeuren. Het verschil tussen Nederland en Holland is inmiddels honderden jaren geleden, Ze zeuren ook niet over alle subsidies die ze uit Den Haag krijgen.
    20-10-2025 12:41
    @canyon doe niet zo nitwittig. Die honderden jaren getuigt van onwetendheid en die 'subsidies' is stemmingmakerij. Het merendeel van het geld van de overheid komt immers nooit buiten de Randstad.
19-10-2025 20:26
Ik zou nog steeds graag iets als rondje Ijsselmeer, via Lelystad-Enkhuizen naar Urk of zoiets, erbij willen zien (en snap ook niet waarom dat anno 2026, mét politiebegeleiding, niet zou kunnen).

Enne, ik heb al gestemd, maar voor hen die dat nog moeten doen, wellicht weet iemand of een partij een shift van wat politie van b.v. voetbal naar wielrennen in hun programma heeft staan.
19-10-2025 21:03
Zelfkritisch zijn en echt openstaan voor feedback is de basis voor groei en beter worden. Dat is heel goed. We gaan zien of ze er ook echt wat mee gaan doen. Ik hoop ook dat een aantal mensen aangeeft dat ze teveel risico's hebben genomen. Gelukkig is alles goed afgelopen: Etappe in Dordrecht was op sommige plekken echt te gevaarlijk, Limburg weten we wat er allemaal is gebeurd en de gravelstrook eruit halen, doen ze vast ook niet voor niets. Als het ergens fout was gegaan, is het project meteen over en uit. Fijn dat dit niet is gebeurd, maar heb het er bij de evaluatie over. Ik ben trouwens razend benieuwd naar het juryrapport. En ik wil geen zeikerd zijn, maar zorg eerst dat de organisatie van dit evenement staat, voordat je dames toe gaat voegen.
19-10-2025 22:52
Die hele NIBC Tour is fletse Tour. Niet te vergelijken met andere landen Tours. Hoe heeft het zover kunnen komen?
De etappe in Dordrecht was ronduit gevaarlijk. In Limburg rijden auto’s door het peloton. Heuveletappe Vamberg is in een mallemolentje tig keer een bultje op frutten. De graveletappe is zonder gravel. Een koning zonder kroon.
Veel bombarie en weinig bescheidenheid. De toekomst v h Nederlandse wielrennen...
Advies: geef ruimte aan de organisatoren van de Nederlandse klassiekers en 1.2 wedstrijden daar zitten de echte liefhebbers en geen bankiers. En geef ze een paar agenten, de rest regelen ze zelf.
    19-10-2025 23:31
    Nog een augurk?
    19-10-2025 23:41
    Die van Kesbeke zijn nog t/m dinsdag in de aanbieding bij Plus.
    20-10-2025 11:24
    Goh, waarom hebben ze geen klim van 10km opgenomen in het parcours?? jezus wat een negatief gez**k, wees blij dat er iets gedaan wordt. Dat er een aantal asociale mensen in dit land wonen en niet het fatsoen hebben om ergens 5/10 min te wachten, tja dat hebben we donderdag weer geleerd. Dus volgend jaar of alleen rondjes of toch beperkte politiebegeleiding, of wijziging in de wet dat mensen een cursus tot volwaardig motard kunnen volgen en dan ook meer bevoegdheid krijgen. Dat een stopteken ook stoppen of een dikke boete betekend. Verder wat kleine kinderziektes die beter moeten, maar volgens mij wordt de tour al meer dan 100 jaar georganiseerd en daar is het niet veel beter, en daar hebben ze in tegenstelling tot hier wel schijt aan de renners en teams.
20-10-2025 09:22
Hoewel ik initiatieven voor nieuwe koersen absoluut toejuich is er zeker het nodige op en aan te merken aan deze koers. Als de organisatie niet "zelfkritisch" zou zijn na deze week dan zouden ze sowieso nooit meer koersen moeten organiseren. Ik vind de verdediging ook nogal mager: "we zijn slachtoffer van ons eigen enthousiasme". Nee: jullie zijn gewoon amateuristisch te werk gegaan. Ze organiseren een profkoers, dan mag je toch ook verwachten dat de organisatie professioneel te werk gaat? Ik vind het feit dat ze het voor het eerst doen absoluut geen excuus voor wat er allemaal is misgegaan. Een incident kan altijd maar dit gaat veel verder dan een enkel incident. Beveiliging niet op orde, twijfelachtige parcoursen (de aankomst gisteren kan toch ook niet!?), slechte communicatie over last minute veranderingen. Hier kan toch onmogelijk een voldoende uitkomen in het jury rapport?

En nogmaals: ik juich initiatieven toe, maar doe het dan ook goed. Zelf ben ik ook betrokken bij de organisatie van sportevenementen maar dan wel onder het motto van doe het goed of doe het niet. Veel van de dingen die hier fout gingen hadden ze kunnen voorzien, zelfs moeten voorzien.
20-10-2025 23:59
'Nec plus ultra' wat mij betreft : afsluitende tijdrit op Ameland van oost naar west (Oerd tot vuurtoren), door de duinen, met Giethoorn-bruggetjes bij elke strandovergang om touristen van en naar het strand te laten.
Door de duinen dus, zonder begeleding of publiek en camera en reservewiel per drone.

Met een beetje geluk tegen de wind.

Er is al zoweinig route in nederland waar het lekker wielrennen is, dit is behoorlijk technisch, bijna onmogelijk om echt snel te rijden.
Publiek alleen bij strandovergangen en om de zoveel honderd meter assistentie langs het parcours.


De organisatie van de NIBC tour leek wel lef te hebben, hopen dat de gemeente Ameland dat ook heeft.
(Qua wielrennen als succursale van de VVV kun je het niet beter doen !!
Goddelijke plaatjes gegarandeerd )
21-10-2025 09:02
Als ik wielkoers google (eerste alinea) krijg ik vooral info over wisselkoersen te lezen.
21-10-2025 10:10
Mario.
Laat NIBC Tour naar Zeeland komen.
Hier is alles aanwezig om nog veilig te koersen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.