‘Organisatie Giro eist dat Tudor met Alaphilippe of Hirschi komt, anders verliezen ze wildcard’
foto: Cor Vos
woensdag 15 januari 2025 om 09:19

‘Organisatie Giro eist dat Tudor met Alaphilippe of Hirschi komt, anders verliezen ze wildcard’

Opvallend nieuws uit het zuiden van Europa. Cyclingnews meldt namelijk dat de organisatie van de Giro d’Italia, RCS Sport, eist dat Tudor met Julian Alaphilippe of Marc Hirschi aan de start van de Italiaanse grote ronde zal staan. Gebeurt dat niet, dan zouden ze hun wildcard verliezen.

Het is uit ‘betrouwbare bron’ dat Cyclingnews het nieuws kreeg te horen. Ze voegen er ook nog aan toe dat als ze hun wildcard zouden verliezen, die naar Q36.5 zou gaan. Dat is het team van onder meer Olympisch kampioen mountainbiken Tom Pidcock, Nederlanders Sjoerd Bax en Milan Vader en Belgen Harm Vanhoucke en Frederik Frison.

De koersdirecteur van de Giro, Mauro Vegni, heeft al gereageerd op de aantijgingen van Cyclingnews. “We hebben nog geen besluit genomen over de wildcards voor de Giro, je zult een week moeten wachten tot we een aankondiging doen”, ging Vegni dus niet echt in op de kwestie.

RIDE Magazine
21 Reacties
15-01-2025 09:55
Mocht de situatie inderdaad zo zijn als geschetst dan geef ik de organisatie van de Giro groot gelijk. Door het veel te strikte beleid vanuit de UCI heb je als organisatie al veel te weinig invloed op wie je wel en niet kunt laten starten in je eigen ronde, dan mag je best eisen stellen aan de teams die voor de wildcards in aanmerking willen komen.

    15-01-2025 12:43
    Bovendien sturen minstens 5 WT ploegen selecties waar het ervan afdruipt dat ze nu eenmaal moéten starten…
15-01-2025 09:36
Ik verwacht Tudor 'gewoon' in de Tour met beide kopmannen. Q36.5 pakt dan de Giro-wildcard met Pidcock en Uno-X valt buiten de boot.
    15-01-2025 09:59
    Helemaal terecht van giro om iig één topper te verwachten ipv c team. En als q pidcock niet stuurt gewoon nog ander team nemen
15-01-2025 09:45
Ik hoop eigenlijk dat Hirschi zich volledig blijft focussen op 1-daagsen, daar ligt zijn kracht en is hij lastig te kloppen, zeker in het najaar
    15-01-2025 09:58
    Erg eens, daar was hij outstanding. Maar in etappes in een ronde als de giro waar vluchters net wat meer kans krijgen zie ik hem ook wel, mist in topvorm. Echter die topvorm is wat onvoorspelbaar net als bij kwiatkowski en pidcock en van baarle bijvoorbeeld
    15-01-2025 15:30
    Hirschi heeft in zijn Sunweb tijd laten zien dat hij ook echt kan knallen in een grote ronde (TDF 2020), het ging 'mis' toen hij naar UAE ging en hij de afgelopen jaren alleen maar grote rondes in dienst van Pogi moest rijden. Dus zjin eendagskoersen een beetje noodgedwongen zijn kracht geworden, denk ik. Ik ben juist wel benieuwd hoe hij het nu zou doen in een grote ronde, met een aantal jaren méér ervaring en weer een vrijere rol om de aanval te mogen kiezen. Vooral in de Giro met veel heuvelritten en weinig aankomsten bergop zou hij dan echt wel ritten kunnen gaan winnen.
15-01-2025 10:19
Ik mis een beetje context. Zit Tudor nu, naast Lotto, in de top-2 van de ProTeam ranking, waardoor ze automatisch recht hebben op een startbewijs?
    15-01-2025 10:27
    Nee, anders kunnen ze dat niet eisen.
    15-01-2025 10:27
    Nee, IPT en Lotto zijn de 2 hoogst geplaatste Proteams. De organisatie wilt gewoon enkel de wildcard aan Tudor geven als die Alaphilippe of Hirschi aan de start laten komen.
    15-01-2025 10:45
    Nee, de wildcard kan dus ook niet worden ingetrokken. In feite wordt Tudor hier dus verteld dat ze Alaphilippe of Hirschi naar de Giro moeten sturen als ze een wildcard willen hebben.
    15-01-2025 14:33
    Ik snap je verwarring, omdat in het artikel staat dat Tudor de wildcard 'zou verliezen'. Maar je kunt pas iets verliezen als je het eerst hebt gehad, dus zou er moeten staan dat Tudor 'geen wildcard ontvangt' als A of H niet start.
15-01-2025 10:23
Past naadloos in de lijn waarin Vegni de giro voor eigengewin misbruikt en belachelijk maakt. Kennelijk liever Tudor met een bekende naam (poppetje) dan het Italiaanse wielrennen een handje toesteken en een equipe uitnodigen met tot-op-het-bot-gemotiveerde renners (?) En dan stylo schorhees stemmetje en afgehakte viervoeterknarren? Hoog tijd om hem 'rot dan maar op met je k*utgiro' toe te bijten.
    15-01-2025 10:30
    "het Italiaanse wielrennen een handje toesteken"
    Polti en Bardiani worden beiden waarschijnlijk uitgenodigd. Tudor zal dan de derde en laatste wildcard krijgen aangezien Lotto de Giro overslaat.
    15-01-2025 10:35
    Dainese en Trentin zijn ook Italianen hoor. Ik vind dit een stuk minder kwalijk dan het startgelden uitdelen voor deelname van individuele renners, of afdwingen dat wildcardploegen andere RCS koersen moeten sponsoren (wat al jaren gewoonte is)
    15-01-2025 10:45
    Bij rcs hebben ze tenminste het fatsoen om andere koersen te sponsoren, itt cofidis en vuelta
    15-01-2025 11:09
    Welke Italiaanse ploegen mis je dan in de Giro wanneer Polti en VF-Bardiani gewoon een wildcard krijgen? Tip: Solution Tech - Vini Fantini heeft niet genoeg punten gehaald en mag niet worden uitgenodigd.
15-01-2025 10:23
Alaphilippe kan perfect beide grote rondes rijden, dus zie ik Tudor wel naar de Giro gaan. Dat zou wel jammer zijn voor Q36.5, want dan zullen die dit jaar geen GR rijden, want voor de Vuelta zullen zij geen wildcard krijgen aangezien er 4 Spaanse PT teams zijn.
15-01-2025 12:16
Ze kunnen toch een 'van Aertje' doen. Zeggen dat je wil rijden en dan je ziek afmelden.
Dus het lijkt me lastig om echt deze eisen te kunnen stellen. Ik adviseer ze een ploeg uit te nodigen, waarbij je zeker weet dat zij de beste en meest gemotiveerde renners sturen omdat het de koers hun hoogtepunt van het jaar is.
    15-01-2025 14:41
    Kortom, die valpartij in Dwars door Vlaanderen was een stukje goedkoop theater?
15-01-2025 16:18
RCS kan ook wachten tot ASO de wildcards heeft uitgedeeld. Als Tudor naar de Tour gaat, lijkt het mij niet zinvol voor de Giro een wildcard te geven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine