maandag 8 april 2019 om 13:48
Organisatie Amstel Gold Race overweegt onverharde wegen
Leo van Vliet, koersdirecteur van de Amstel Gold Race, probeert al jaren de koers aantrekkelijker te maken. Zo zijn wijzigingen in het parcours de laatste jaren eerder regel dan uitzondering. Bij De Perstribune laat Van Vliet weten dat bij een reeks tegenvallende edities, ook onverharde secties een optie zijn om het koersverloop aantrekkelijker te maken.
Vorig jaar werd het parcours ook al gewijzigd met als doel een meer open koers te creëren. Van Vliet noemt de wijzigingen in het parcours als middel tegen de tactieken van de ploegen. “Als de ploegen niet veranderen, dan moeten wij ingrijpen”, aldus Van Vliet.
Waar liggen deze onverharde wegen waar Van Vliet over spreekt dan? “Boven Valkenburg liggen heel mooie wegen die hiervoor geschikt zijn”, legt de koersdirecteur uit.
Van Vliet sluit af met een waarschuwing om de fans niet direct te enthousiast te maken. “Er moet wel een tendens zijn”, doelt hij op een reeks aan tegenvallende edities.
Wat ooit begon met de Tro-Bro Léon, lijkt zich als een olievlek door het wielrennen te verspreiden.
Het lijkt dat organisaties er meer dan ooit aan gelegen is om te zorgen voor maximaal spektakel voor de mensen achter de kijkbuis.
Ps. Gelukkig won er wel een nederlander daardoor.
Recente parcourswijziging was wél een goeie zet. Afgelopen edities waren zéér aantrekkelijk. Niet elke koers heeft een finale met de lengte van Roubaix. En dat is prima.
Beetje nieuwe dingen uitproberen is toch prima? De laatste twee jaar prachtige koers gezien! En hij zegt toch ook dat het alleen overwogen wordt als de koers meerdere jaren op slot blijft.
Typisch Nederlands om Leo van Vliet te bekritiseren over de wijzigingen van het parcoursen van de AGR in de laatste 15 jaren.
De Cauberg, toch de finish die iedere wielerliefhebber in binnen en buitenland kent
er uit want daar wint toch altijd een puncher en nu dan het rondje over de Bemelerberg
was het saai , nee hoor en de zelfde soort renners ook hier voorop.
Haal bij de Waalse Pijl de slotklim er uit wat blijft er dan over van deze koers ?
Verharde wegen of niet het maakt niet veel uit de coureurs (ploegleiders) maken de koers.
Wil je dan toch een nog hardere finale neem dan of voor of na de Keuteberg ook de Doodeman op in een slotrondje en finish niet meer in Vilt.