Organisatie Amstel Gold Race overweegt onverharde wegen
Koersdirecteur Leo van Vliet - foto: Cor Vos
maandag 8 april 2019 om 13:48

Organisatie Amstel Gold Race overweegt onverharde wegen

Leo van Vliet, koersdirecteur van de Amstel Gold Race, probeert al jaren de koers aantrekkelijker te maken. Zo zijn wijzigingen in het parcours de laatste jaren eerder regel dan uitzondering. Bij De Perstribune laat Van Vliet weten dat bij een reeks tegenvallende edities, ook onverharde secties een optie zijn om het koersverloop aantrekkelijker te maken.

Vorig jaar werd het parcours ook al gewijzigd met als doel een meer open koers te creëren. Van Vliet noemt de wijzigingen in het parcours als middel tegen de tactieken van de ploegen. “Als de ploegen niet veranderen, dan moeten wij ingrijpen”, aldus Van Vliet.

Waar liggen deze onverharde wegen waar Van Vliet over spreekt dan? “Boven Valkenburg liggen heel mooie wegen die hiervoor geschikt zijn”, legt de koersdirecteur uit.

Van Vliet sluit af met een waarschuwing om de fans niet direct te enthousiast te maken. “Er moet wel een tendens zijn”, doelt hij op een reeks aan tegenvallende edities.


RIDE Magazine
65 Reacties
08-04-2019 18:58
Anders 6 keer over de Maasberg, wedstrijden met kasseien bergop hebben we ook nog niet genoeg
08-04-2019 19:24
Meest belachelijke trend van de laatste jaren dat onverharde gedoe,,, morgen gaan ze in het Baskenland ook die toer op, chaos opzoeken...hoog tijd dat de UCI een keer aan de handrem hangt en deze rage stopt...voor wie graag off-road gaat of kijkt bestaat er al cyclocross of mountainbiken...
    08-04-2019 21:56
    Ik moest vorig jaar ook erg wennen aan de nieuwe versie van Parijs - Tours.

    Wat ooit begon met de Tro-Bro Léon, lijkt zich als een olievlek door het wielrennen te verspreiden.

    Het lijkt dat organisaties er meer dan ooit aan gelegen is om te zorgen voor maximaal spektakel voor de mensen achter de kijkbuis.
08-04-2019 19:46
Misschien starten in Amsterdam en onderweg 1 kilometer zwemmen in de Amstel, Maas en Waal?
08-04-2019 20:05
De laatste keer keer dat er een flink stuk onverhard in de Gold race zat, was er meteen een beslissende koersvervalsing het gevolg. Lijkt me dus totaal niks.

Ps. Gelukkig won er wel een nederlander daardoor.
08-04-2019 20:35
Ze kunnen er ook een paar zandbakken in doen, starten op een waterfiets en eindigen op een wielerbaan.
08-04-2019 20:37
Laat het alstublieft achterwege... Mag wegwielrennen nog wegwielrennen blijven?

Recente parcourswijziging was wél een goeie zet. Afgelopen edities waren zéér aantrekkelijk. Niet elke koers heeft een finale met de lengte van Roubaix. En dat is prima.
08-04-2019 21:25
Saai wedstrijdverloop maakt het wielrennen op den duur kapot. Geen kijkers, geen inkomsten, geen sponsors meer. Het is logisch dat wedstrijdorganisatoren de ploegen dwingen om via het parcours anders te gaan koersen. Onverhard dwingt de ploegen om te koersen. We hebben dat gezien in Gent-Wevelgem, waar de ploegstreets echt wel een meerwaarde zijn en ervoor zorgen dat de koers tussen de twee passages over de Kemmel niet stilvalt. Willen de ploegen dit niet, dan zullen ze dringend eens mooie open koers laten zien. Het is duidelijk dat de Amstel in de komende jaren meer en meer gaat aansluiten bij het Vlaamse voorjaar en niet meer bij de saaie Ardennenkoersen. Vele ronderenners komen toch al niet meer naar de Ardense klassiekers, dus is het veel interessanten om aansluiting te maken met het Vlaamse voorjaar. Zeker nu de Nederlanders een zekere VDP hebben rond rijden.
    09-04-2019 00:46
    Amen.
08-04-2019 21:53
Wat heeft iedereen toch tegen die van vliet (als koersdirecteur bedoel ik dan, als bondscoach ben ik ook geen fan).

Beetje nieuwe dingen uitproberen is toch prima? De laatste twee jaar prachtige koers gezien! En hij zegt toch ook dat het alleen overwogen wordt als de koers meerdere jaren op slot blijft.
    09-04-2019 00:46
    Precies, beetje elkaar napraten ook.
08-04-2019 23:38
Anders geschikte landweggetjes volgooien met kasseien. Dan heb je na verloop van tijd heel wat mogelijkheden;-)
08-04-2019 23:53
Misschien eens een nieuwe koersdirecteur om de AGR nieuw leven in te blazen ? Van Vliet heeft zijn tijd wel gehad. Ook het peloton is op hem uitgekeken !
    09-04-2019 00:48
    Hij heeft de AGR de afgelopen twee jaar toch nieuw leven ingeblazen? Dat je het een blaaskaak uit het westen vindt doet daar weinig aan af.
09-04-2019 07:40
In het land van de blinden is de eenoog koning.
Typisch Nederlands om Leo van Vliet te bekritiseren over de wijzigingen van het parcoursen van de AGR in de laatste 15 jaren.
De Cauberg, toch de finish die iedere wielerliefhebber in binnen en buitenland kent
er uit want daar wint toch altijd een puncher en nu dan het rondje over de Bemelerberg
was het saai , nee hoor en de zelfde soort renners ook hier voorop.
Haal bij de Waalse Pijl de slotklim er uit wat blijft er dan over van deze koers ?
Verharde wegen of niet het maakt niet veel uit de coureurs (ploegleiders) maken de koers.
Wil je dan toch een nog hardere finale neem dan of voor of na de Keuteberg ook de Doodeman op in een slotrondje en finish niet meer in Vilt.
09-04-2019 09:21
Ik snap op zich wel dat ze met een scheef oog naar de Strade Bianchi kijken.. In zo'n korte tijd uitgegroeid tot een aantrekkelijke koers voor zowel de renners als de toeschouwers. Het parcoursverloop is daar maar één onderdeel van..
09-04-2019 09:35
Een parcours in een klimklasdoeker kan je uitdagend maken door verschillende factoren, maar aan het einde is de factor tactiek in een rechte sprint tussen klimmers toch het fijnst vind ik. Dus de oude edities van LBL (en de nieuwe!!) en AGR bij de kalkfabriek.
09-04-2019 09:37
een klimklassieker is geen kaasdoek, sorry
09-04-2019 10:06
Ik hoop minder motoren!!Graag!!

Reacties zijn gesloten.