Opmerkelijke diskwalificatie op EK veldrijden
Giorgia Pellizotti - foto: Fotopersburo Cor Vos (archief)
dinsdag 11 november 2025 om 08:19

Opmerkelijke diskwalificatie op EK veldrijden

Giorgia Pellizotti eindigde zaterdag als vierde op het EK veldrijden voor junioren vrouwen, maar werd na afloop gediskwalificeerd. Daar was een opvallende reden voor: de 17-jarige reed met een frame dat niet goedgekeurd was door de UCI. De internationale wielerunie greep vervolgens in.

Pellizotti kwam in Middelkerke als vierde over de streep, na winnares Barbora Bukovská, zilveren Nynke Jochems en haar eigen landgenote Nicole Azzetti. Haar frame van het Italiaanse fietsenmerk Guerciotti – de nieuwe ‘Vito’ – voldeed echter niet aan de UCI-reglementen. In de uitslag staat nu ‘DSQ’ achter haar naam.

Guerciotti reageert
Guerciotti heeft via Tuttobiciweb gereageerd op de diskwalificatie van Pellizotti. Volgens de fabrikant zijn de Europese kampioenschappen ‘niet opgenomen in de lijst van wedstrijden waarbij het gebruik van een door de UCI gepatenteerd frame momenteel verplicht is’. Daarnaast schrijft het bedrijf dat het ‘betreffende frame ook bij andere internationale wedstrijden vóór afgelopen weekend is gebruikt, waar evenmin het gebruik van een UCI-gepatenteerd frame verplicht of gevraagd was’.

Verder laat Guerciotti weten dat het Vito-frame zaterdag 8 november (op de eerste van het EK) nog was goedgekeurd na overleg met vertegenwoordigers van de UCI. Na afloop van de juniorencross werd vervolgens per mail de diskwalificatie van Giorgia Pellizotti medegedeeld.

In diezelfde mail meldde de UCI ook dat de fiets zondag, op de slotdag van het EK, niet gebruikt mocht worden. De Italiaanse junior Patrik Pezzo Rosola moest daarom starten op een Cannondale van zijn landgenoot Mattia Agostinacchio. Op zijn leenfiets wist hij alsnog zilver te pakken.

Lichte aanpassingen
Guerciotti benadrukt dat Pellizotti zelf geen schuld heeft aan haar diskwalificatie. Daarnaast zegt het binnen een termijn van tien dagen ‘lichte aanpassingen’ aan te zullen brengen aan de Vito, zodat het frame voortaan wel voldoet aan de richtlijnen van de UCI. Het bedrijf wil, tot slot, verduidelijken ‘dat het altijd UCI-certificering heeft aangevraagd en verkregen voor alle modellen die voor wedstrijden bestemd zijn’.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.