Opmerkelijk incident: volgwagen Quick-Step-Alpha Vinyl zorgt voor val in Brabantse Pijl
foto: screenshot Sporza
woensdag 13 april 2022 om 17:08

Opmerkelijk incident: volgwagen Quick-Step-Alpha Vinyl zorgt voor val in Brabantse Pijl

Een bizarre situatie in de finale van de Brabantse Pijl. De ploegleiderswagen van Quick-Step-Alpha Vinyl wilde het op achterstand geraakte peloton inhalen aan de finishpassage, maar veroorzaakte een valpartij waarbij onder meer de eigen wereldkampioen Julian Alaphilippe ten val kwam.

De volgwagen mocht het peloton passeren om de oversteek te maken naar de kopgroep, maar dat ging mis. Een renner van Cofidis had dat echter niet verwacht en schrok van de achteropkomende auto. Door de uitwijkmanoeuvre van die Cofidis-coureur kwamen enkele andere renners ten val op het gladde wegdek in Overijse. Een van de slachtoffers van de crash was Alaphilippe, die meteen naar zijn arm en pols greep.

De wereldkampioen kon zijn weg toch vervolgen op een nieuwe fiets, maar was door de crash wel uitgeschakeld voor de finale in de Brabantse Pijl.

RIDE Magazine
34 Reacties
13-04-2022 17:11
Was dat niet diegene die het hardste schreeuwde over onveilige renners in een sprint?
    13-04-2022 17:44
    Had volgens mij niks met die auto te maken. De spekgladde beschilderde wegvlakken maakte dat de renners bij het remmen van 't voorwiel, volledig onderuit gingen. Ook achter 'die' auto gingen renners bij remmen onderuit.

    Ik heb 't moment zo'n 10x teruggekeken.
    13-04-2022 17:56
    @vanSpringel: dan moet je nog een 11e keer kijken en dan net doen of er geen auto rijdt. Dan zul je zien dat er opeens niemand valt, rara, hoe kan dat?
13-04-2022 17:11
Ongelooflijk het ene beschamende moment volgt het andere op. Evenepoel nu de auto. Alaphilippe valt en is vgm ook niet in zijn beste vorm
    13-04-2022 17:12
    Zware tijden, houd moed.
13-04-2022 17:16
En nu Levevre
Mij benieuwen over excusses. Zijn dit wel goede akties. En maar schreeuwen over Groenewegen.
13-04-2022 17:17
Race incident.

Jury onjuist passeer moment aangeduid
Auto had dat misschien kunnen inzien
Omkijkende renner zat even in kumbayaland

Voornaamste is dat hopelijk Flip ok is.
13-04-2022 17:19
Rode kaart voor alles wat jury is
13-04-2022 17:19
Moet je op zon moment naar je renner die er 45 sec voorrijdt. Voor mij had alaphilpe zn sleutelbeen mogen knakken eigen schuld quickstep. Zou Levevre dan ook zijn ploegleider voor het gerecht slepen
13-04-2022 17:24
Is evenepoel in de les bij alaphilippe met dat slingeren op de weg om naar achter te kijken
13-04-2022 17:26
Schande voor de organisatie dit. Altijd hetzelfde in Belgische koersen. Al doen Karl en José hun best om de schuld in de schoenen van individuele renners te schuiven. Bah.
    13-04-2022 17:42
    Wellicht hadden ze voor jou een aparte commentaarlijn, maar ik heb dat niet gehoord. Nieuwkerke gaf duidelijk aan dat het de quickstepauto was.
    13-04-2022 18:08
    Het is ook een beetje karma voor Karl, hij is de eerste die elke keer begint over de totale onveiligheid in Nederland tijdens koersen en idealiseert Vlaanderen tot de max op dit punt. Maar je kunt een boekwerk opstellen over de incidenten met auto's, motoren en noem het verder maar op in het wielermekka dat Vlaanderen is. Dat juist QSA de veroorzaker is past in de algehele treurigheid van hun prestaties in het voorjaarswerk.
    13-04-2022 18:16
    @Murcia, aangezien er dus ook een 35 wedstrijden op niveau (als het niet meer is) in Belgie zijn is de kans dus ook enorm veel groter dat er eens wat gebeurt. Angezien je de wedstrijden in Nederland op niveau op 2 handen kan tellen en daar altijd wel iets gebeurt. Tsja, dat je je dat afvraagt dat mensen vinden dat Nederlands slecht is in organiseren klopt toch volledig.
    13-04-2022 18:29
    @Landeirovic
    Ik ga zeker de nederlandse organisaties niet vrijpleiten maar ik stoor mij wel eens aan de ontkenning bij Vlaamse media over fouten in hun eigen koersen die ook plaatsvinden. Kritisch zijn naar anderen kan alleen maar werken vind ik als je de hand in eigen boezem durft te steken. Hier lijkt mij duidelijk dat de jury steken laat vallen. Als je als Vlaamse pers zo gretig bent om bij de AGR naar falende juryleden te wijzen dan vind ik de reactie bij deze mispeer opvallend ingetogen vanuit het journaille.
    13-04-2022 19:04
    @Murcia 18:08:
    Inderdaad, dit parcours was ook niet echt veilig, kijk nog eens waar Kron onderuit ging. Veel wit op de weg, en toeschouwers op de kasseien. En hele verraderlijke bochten.
13-04-2022 17:32
MOORDAANSLAG

IN HET GEVANG ER MEE

toch padje?
    13-04-2022 17:40
    Niet eens zo'n gekke bewering. Terwijl die renner (van Bingoal volgens mij) onder de auto gleed, reed de chauffeur (whoever that may be) gewoon langzaam door.
13-04-2022 17:36
Inderdaad raar moment om als jury de volgwagens door te laten, maar is toch ook maar rare/domme reactie van die renner ( van Trek?).
Gaat beetje raar naast het peloton voor die volgwagen rijden, verschiet zich daarna een bult, en corrigeert dan toch wel beetje als halve mongool naar binnen en rijdt Alaphilippe omver.

Geef ook toe dat die wagen daar niet moet rijden, maar rijdt gewoon 'even snel' naast de renners en is op dat moment niet supergevaarlijk
    13-04-2022 18:06
    De eerste renner die voor die auto ging rijden was van Quick-Step.
13-04-2022 17:46
Wat een geschreeuw hier. Natuurlijk een grote fout die gelukkig goed afloopt. Naar de jury wijzen is zinloos, want niemand hier weet wat die gezegd hebben. De bestuurder van de auto zit altijd fout, maar heeft dit zeker niet gewild. Wellicht had hij moeten eerder moeten stoppen, maar de renners waaierden plots fors uit en ze zaten voor en achter hem.
    13-04-2022 18:07
    Auto's mogen pas door als ze van de jury met naam en toenaam groen licht krijgen. Al moeten ze natuurlijk altijd ook goed uit blijven kijken. Verwijt naar de jury is dus totaal terecht.
13-04-2022 18:14
Alles komt hier ongelukkig samen. Echter het moment was slecht gekozen
13-04-2022 18:23
De belastingdienst moet ook een AVG-boete aan de staatskas betalen, ik zie hier een uitgelezen mogelijkheid voor Patje Hypo om zicht aan te klagen.
13-04-2022 19:21
Ploegleider leert de achtergebleven renners wat erop en erover is. Cees Priem gaf die les ook al ooit aan Scott Sunderland
Zie https://www.youtube.com/watch?v=t5SJHCfXuXw
Priem kreeg een boete en moest schadevergoeding betalen.

Maar serieus: Hoewel de renners voorrang hebben in zo'n koers week de Cofidis renner van zijn lijn af. Quick Step kon hier niet zoveel aan doen.
    13-04-2022 21:05
    Een renner in koers die voorrang moet verlenen aan volgauto's of motoren? Welke sport zijn we aan het volgen?
    13-04-2022 22:24
    Toen er een QS-renner voor de auto opdook, had Van Bondt moeten begrijpen dat er meer renners een soortgelijke beweging zouden kunnen gaan maken. Ook zonder de bewegingen van die renners zaten de auto's op de finishlijn veel te dicht op het peloton, zonder speelruimte aan de andere kant.

    Het was vandaag weer een ouderwets opgefokte toestand bij Quickstep. Als de UCI hier zo gemakkelijk op reageert, is het wachten tot men in de buik van het peloton een keer maatregelen neemt.
    13-04-2022 22:43
    Klopt, net voor Coquard ging het al maar net goed met een QuickStep renner. Van Bondt had dan altijd moeten afremmen.
    13-04-2022 23:25
    Ik zat al met samengeknepen billen te kijken naar de Ineos auto; ook dat ging niet echt vlotjes. Maar bij de QS auto was er nog minder ruimte om in te halen.

    En "goede chauffeurs"... mwoah. Als je kijkt hoe die gasten rijden in en om de koers, dan zou ik ze eerder scharen in de categorie "aso's in een wagen". Niet alleen bij QS, maar bijna alle auto's rondom de koers menen dat alles maar kan en mag zolang ze maar een sticker van de organisatie op hun auto hebben. Ook als de koers allang gedaan is menen ze dat ze alles kunnen maken in het verkeer.
    14-04-2022 06:29
    @sjas plat: Ik schreef dat de renners voorrang hebben, niet dat ze voorrang moeten verlenen.
13-04-2022 22:11
Pijnlijk moment. Wielrennen is bepaald niet veilig.
Schandalig dat dit onbestraft kan gebeuren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine