Opinie | Johan Bruyneel: “Onterechte kritiek op Jumbo-Visma”
Opinie Na het drama dat zich voor Primoz Roglic en Jumbo-Visma in de afsluitende tijdrit afspeelde, kwam er de afgelopen dagen uit allerlei hoeken kritiek op de Nederlandse ploeg. Het team zou tactische blunders hebben gemaakt, dom hebben gekoerst en Tadej Pogacar als negende wagonnetje in hun trein hebben meegenomen naar de Tour-overwinning. Kritiek die ik niet deel.
Wanneer Roglic een gewone dag zou hebben gehad, had hij de gele trui veilig naar Parijs gebracht. Dan zou Jumbo-Visma bewierookt en bejubeld zijn vanwege het drie wekenlange fantastische optreden in deze Tour de France. Nu die missie niet is gelukt, zou het team het allemaal slecht hebben gedaan. Flauwekul. Ik vind dit heel makkelijke kritiek.Ik kan me niet herinneren dat ik Roglic de afgelopen drie jaar ooit nog eens zo hoekig op de fiets heb zien rijden. Het was duidelijk dat hij zaterdag op weg naar La Planche des Belles Filles beneden zijn normale kunnen presteerde. Sterker, met de ‘vleugels’ van de gele trui om zijn schouders zou hij normaal toch voor zijn ploegmaten Wout van Aert en Tom Dumoulin moeten eindigen.
Individuele fouten
Als ik terugkijk op de afgelopen Tour de France dan zijn er binnen de ploeg twee individuele fouten gemaakt. Allebei overigens op dezelfde dag en op dezelfde berg. In de eerste Pyreneeënrit naar Loudenvielle besluit Tom Dumoulin op de Col de Peyresourde zijn eigen kansen op te offeren en zich weg te cijferen voor Primoz Roglic. Dat had hij nooit mogen doen, want daarmee offerde hij het belangrijke tactische wapen van de schaduwkopman op.
Dumoulin heeft veel te snel aan zijn twijfels toegegeven. Hij had zeker nog een factor in het klassement kunnen zijn. Nu heeft hij zich in iedere dag in dient gesteld van Roglic. Toch weet hij op de voorlaatste dag nog tweede te worden in de tijdrit. Dat bewijst dat hij zelf ook nog een kort klassement had kunnen rijden en zeker met een ontsnapping de zwakte van de ploeg van Pogacar had kunnen testen.
Op diezelfde berg gaf Roglic vervolgens zijn jonge landgenoot Pogacar de vrijheid. Op de klim boekte de jongste Sloveen vervolgens een voorsprong van meer dan een minuut, waarvan hij op de finish nog veertig tellen overhield. Natuurlijk had hij een dag eerder 1:21 verloren in de waaierrit naar Lavaur.
Toch had Roglic moeten weten dat je Pogacar nooit ‘gratis’ tijd mag geven in een grote ronde. Als geen ander kent hij zijn landgenoot. Op Orcières-Merlette was hij al als tweede achter hem geëindigd, dus hij had moeten weten dat ‘Pogi’ in topvorm was.
Formidabel gereden
Als ploeg heeft Jumbo-Visma formidabel gereden en heeft het weinig fouten gemaakt. Al kun je anderzijds ook zeggen dat het team enorm veel werk heeft verricht dat slechts weinig voorsprong heeft opgeleverd. Een voor een heeft de Jumbo-trein tegenstanders kunnen uitschakelen. Er was er eentje die niet brak. Op Pogacar konden ze steeds maar enkele seconden sprokkelen. Met een afsluitende tijdrit is een voorsprong van minder dan een minuut weinig. Je weet nooit wat er kan misgaan in zo’n beproeving tegen de klok. Daar zijn ze nu ook achter gekomen.
Wat hadden ze anders kunnen doen? Ik denk dat er weinig mogelijkheden waren. Al vind ik het wel jammer dat ze het nooit eens hebben geprobeerd om Sepp Kuss en/of Tom Dumoulin in de bergen in de aanval te sturen. Daar waren nauwelijks risico’s aan verbonden. En dan kun je zien hoe de concurrentie reageert. Nogmaals, de grootste zwakte van Pogacar was zijn team. En op dat zwakke punt hebben ze nooit druk gezet.
Vijf klimrecords
De Tour-zege van Pogacar is echter toe te schrijven op de unieke kwaliteiten van dit in de Tour nog 21-jarige talent. Als je ziet dat hij op liefst vijf cols in deze Tour nieuwe records vestigt, dan weet je dat je met een fenomeen te maken hebt. Op de Col de Peyresourde, Col de Marie-Blanque, Pas de Peyrol, Grand Colombier en La Planche des Belles Filles heeft hij alle tijden uit het verleden uit de boeken gereden.
Een echte verrassing mag dit niet worden genoemd. In de Vuelta a Espana ging hij vorig jaar de strijd aan met nagenoeg dezelfde renners die nu in de Tour de France een hoofdrol opeisten. Ook daar waren Primoz Roglic en Miguel Angel Lopez zijn belangrijkste opponenten. Toch won de toen 20-jarige Pogacar in die ronde drie ritten en eindigde derde in het eindklassement. Overigens hoe Lopez in de tijdrit naar La Planche des Belles Filles nog ruim zes minuten verloor is ook héél opmerkelijk. Zo zie je dat in een afsluitende tijdrit altijd vreemde dingen kunnen gebeuren.
UAE Emirates moet Primoz Roglic wegkopen
Bij UAE Emirates hebben ze na de Tour-zege van Pogacar snel gehandeld en zijn contract opengebroken en verlengd tot eind 2024. Een slimme zet van de teamleiding. Alleen zullen ze nu ook zijn team moeten versterken. Dat verdient Pogacar. Vanaf volgende Tour zullen de concurrenten heel anders met hem omgaan en zullen ze zeker de zwakte van zijn team veel beter benutten.
Normaal is het in de Emiraten niet het grootste probleem om het budget van het team dusdanig te verhogen zodat er versterkingen gehaald kunnen worden. Het contract van Fabio Aru loopt af, waardoor er al ruim 2,5 miljoen euro vrijkomt. Met Rafael Majka is het team in gesprek, al betwijfel ik of dit de beste meesterknecht is.
Ik denk dat UAE Emirates er niet voor schroomt om een renner die nog een lopend contract heeft weg te kopen bij een team. En waarschijnlijk zal dat ook nodig zijn. Wie ik dan zou nemen? Hmm, het klinkt misschien vreemd maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Primoz Roglic. Het is bekend dat deze twee Slovenen elkaar goed kennen en veel respect voor elkaar hebben. Als UAE Emirates deze twee kan koppelen hebben ze een uniek koppel om de strijd aan te gaan.
Vraag is natuurlijk of Jumbo-Visma hun kopman Roglic laat gaan? Hij heeft immers nog een contract tot en met 2023 bij het team. Wanneer zij echter de prioriteit geven aan het behouden van Wout van Aert en het geloof hebben dat Tom Dumoulin de komende jaren de strijd met de Slovenen kan aangaan, dan is er in de hedendaagse wielersport veel mogelijk.

Onmogelijk. Van Aert heeft nu vrijuit kunnen rijden en heeft daar heel indrukwekkende prestaties geleverd. Op het moment dat hij in een positie zit dat ie voor het geel kan rijden zullen ze hem op klimmen aan gaan vallen, iets dat nu niet gebeurd. In dat geweld kan hij simpelweg niet mee.
Hij moet zich nooit op dat werk toe gaan leggen. Ik zie eerder kansen voor succes in alle klassiekers etc.
Als je zijn prestatie in de tijdrit dan ziet: Pogacar heeft daar de klimprestatie van de laatste 10/20 jaar geleverd maar Van Aert trapt daar op de klim nog gemiddeld 25 a 30 Watt meer dan Poga. Als hij 3kg kan vermageren zonder klimvermogen in te boeten is hij even snel bergop. En voor een renner van 75 a 80kg is dat zeker niet onmogelijk. Kijk bvb. naar Froome: die is van 80kg naar 67kg gegaan toen hij ronderenner werd. Natuurlijk zal dit ten koste zijn van piekvermogen en overwinningen in andere wedstrijden. Dus ik hoop ook dat hij zich eerst daarop richt. Laat Evenepoel de ban maar breken voor de Belgen dan zal de druk op Van Aert om zich op rondes te richten ook wel minderen.
Maar dat is allemaal "niet zo verrassend", dixit J. Bruyneel.
Zoals gezegd, kritiek hierop kan zijn dat het nogal achteraf praten is. Maar ik denk dat ze in die etappe een beetje doorgeslagen zijn in het willen sparen van de kopmannen.
Overigens, kan het heel balangrijk zijn geweest dat Carapaz daar lek reed. Had dat niet gebeurd, had Ineos mee blijven rijden en was er ook een veel groter gat geweest. Achteraf ook een sleutelpunt.
Alleen als een heel team op Roglic zijn schouders staat gaat alles tellen en is 2 minuten voorsprong een stuk veiliger...
Roglic op dat podium aan de start van de tijdrit:
Krijg ik een lekke band, heb ik vandaag de benen, hoe gaat die wissel.. stel die mecanicien die valt.., zal ik wel wisselen.. tom doet het ook niet.. wat als een toeschouwer aan mijn arm trekt.. Als ik maar nergens per ongelijk verkeerd rij.. Hoe goed is Pogacar want in Slovenië heb ik verloren.. man man man.. ze vermoorden me als ik die tour niet win met 20 dagen werk in hun benen voor mij...
Je zou voor minder bleek gaan zien en je helm verliezen...
Dus ze hadden moeten aanvallen waar het kon en de troef Dumoulin uitspelen
Wellicht hebben ze hier te veel naar de usual suspects geluisterd.
Tactische inschattingsfout van zowel Roglic als de ploegleiding.
Kopiëren van de Sky tactiek blijkt dus alleen te werken als je overduidelijk de sterkte renner in je ploeg hebt. Ook dat is achteraf een foutieve inschatting geweest.
-Normaal gesproken (zeg 90%) zou deze aanpak hebben geleid tot winst, er was een slechte dag van Roglic en een wonderdag van Pogacar voor nodig om dit nog te laten kantelen;
-Het 'paniekmoment' van Dumoulin blijkt helaas toch schade te hebben opgeleverd, de chaos die hieruit ontstond leidde uiteindelijk tot een flinke hap uit de voorsprong;
-Een aanval van Dumoulin had een klein risico met een mogelijke hoge opbrengst kunnen inhouden
Kunnen ze vanaf volgend seizoen een klassiekerploeg beginnen.
Oeih ... wacht daar hebben ze de renners niet voor. ;)
Nee joh, gewoon uithuilen en volgend seizoen opnieuw beginnen. En dan hopen dat de beide Nederlandse kopmannen er wel fit bij zijn.
Maar ik vrees wel dat de concurrentie volgend jaar weer een stuk pittiger gaat zijn. Een off-year zoals we nu van Ineos hebben gezien dat zal geen twee maal op rij gebeuren.
- in de waaierrit niet doorrijden om extra tijd te pakken
- Pogacar de dag erna 40 seconden laten terugnemen
- Dumoulin die zich veel te snel het co-kompanschap ontzegt
- Roglic die zelf niet aanvalt om extra tijd te nemen
- Noch Kuss, noch Dumoulin in de vroege vlucht in geen van de Alpenritten
- Van Aert die in de bergen zijn eigen ploegmaats in de vernieling rijdt (waarschijnlijk inclusief Roglic)
Ja mijnheer Bruyneel, op een normale dag als hij de benen heeft, rijdt hij een tijdrit en verliest hij geen twee minuten, maar hij had de benen niet en als hij 2 minuten voorgestaan had hij wel gewonnen.
De ploeg domineert de TDF en wint NIET, volgens mij zijn er dan wel degelijk fouten gemaakt. Na de laatste Alpenrit berustte het team erin dat de zaak beklonken was - foute inschatting volgens mij.
De beste heeft gewonnen en dat was helaas geen renner van TJV!
Ik luisterde naar de podcast van Ten Dam en waar mijn mond echt van open viel, was dat volgens ten Dam, tot kort voor de tijdrit – hij had het over, toen Gesink terugkwam in de bus na zijn tijdrit – Roglic, en Dumoulin, nog steeds twijfelden of ze van fiets gingen wisselen of niet. Dat is toch nauwelijks te geloven? Wellicht verklaart dat de rare plek waar Roglic van fiets wisselde – ergens op een stijl, totaal onhandig, stuk.
Ik dacht dat alles bij TJV minitieus gepland was en voor dit soort improvisatie geen plek zou zijn. Begint erop te lijken TJV die tijdrit totaal onderschat heeft en misschien zichzelf overschat? Verschil moest ergens anders gemaakt worden en tijdrit diende slechts om voorsprong uit te bouwen (tov Bernal misschien ook niet een hele slechte gedachte? Maar toen bleek Pogacar de uitdager en die heeft van zijn beperking omgezet in (rol gedownplayed, meepeddelen met TJV trein, verlies beperken en toeslaan op het enige moment dat dat echt kon, de tijdrit en die tot in de puntjes voorbereid).
Hoe het ook zij, allemaal vrij opmerkelijk en allemaal vrij klungelig.
Je weet toch dat je bij je profiel die schermnaam kunt veranderen? ;-)
Ook een spijker op de kop wat betreft de slimste actie van UAE voor de toekomst, Majka maar ook wat betreft TJV. Als ze écht wat willen in Nederland, kan je beter met Dumoulin of een andere Nederlander podium pakken dan winnen met Roglic. Dan nu Roglic duur verkopen, Poels halen als Gesink nr2, en zo wat meer troepen bijeenbrengen met een RoodWitBlauw vlaggetje voor de naam werkt alleen maar positief. Ook in Nederland is er talent voor de toekomst in de rondes (oa. Inkelaar) en met Kuss en Der Toni hebben ze ook buitenlandse powerhouses in huis
Ik vind niet dat je zo maar even kan stellen dat hij op een "normale dag" een halve minuut sneller zou gereden hebben dan Dumoulin. Misschien in de eerste week, maar niet in de derde week. En dan weet je dat er met een tijdrit niet veel hoeft fout te lopen (los van je eigen prestatie) waarmee je snel een minuut verliest. Een schuiver, een lekke band... En dan heb je aan 57 seconden niks. Dus ik ben ook van mening dat Jumbo meer had moeten doen om actief de kloof verder uit te diepen.
1. Schaduwkopman opofferen
2. Pogacar tijd kado geven
3. Vergeten in de aanval te gaan
Dat is volgens mij (anders verwoord) precies hetzelfde als de "tactische blunders ...., dom hebben gekoerst en Tadej Pogacar als negende wagonnetje in hun trein hebben meegenomen naar de Tour-overwinning." Kritiek die Bruyneel dan weer niet deelt.
Rookt zijn eigen kopman op!!!
Dit is geperfectioneerde Sky/Ineos???
Haha laat me niet lachen
Sky stevig tempo, maar kopman had nog genoeg energie over om in de aanval gaan!!!
En is ook nog saai!!!
2 kopmannen en dan kan altijd 1 in de aanval,maar van Aert had Tom al kapot gereden.
Als je zo combi bij Trek hebt Molema en Porte met een beter team zonder de Belgen
Tenminste op die manier met betere rijders hadden ze gewonnen
Meneer Frits heeft vorig jaar best wat op tafel gelegd om Dumoulin af te kopen bij Sunweb.. Heeft daarmee de meest aansprekende Nederlandse ronderenner binnengehaald. Om volgend jaar met hem als kopman naar de Tour te gaan, zal veel meer in Nederland losmaken dan wat nu met Roglic het geval was..
Blijft wel bijzonder hoe een klim van 5,9km het verschil maakt. Nu gaan analyses over foute keuzes, anders waren analyses over briljante keuzes gegaan.
Pogacar leek op dat moment niet het grootste gevaar, simpel.
Ook Dumoulin had geen andere rol kunnen spelen. Hij begon pas met goed te fietsen nadat hij zijn kopmanschap had opgegeven. De druk was weg.
Roglic heeft al honderdduizend keer aangegeven dat hij zich prima voelt bij TJV. En andere renners gaan voor hem door het vuur, dat heeft deze Tour wel bewezen, gezien het aantal kilometers op kop. UAE is geen optie. Daarnaast hebben we allemaal de mentale toestand van Dumoulin gezien. Roglic is nodig om grote rondes te kunnen winnen.
Je hele team oproken door keihard op kop te rijden in klimmen en de concurrentie te vermoeien is een prima tactiek als je eigen kopman de sterkste is. De vermoeidheid van je eigen kopman neemt relatief minder snel toe dan bij de concurrenten en in de finale kan je kopman (Roglic) dan een groter verschil maken. Echter als de concurrentie even sterk of sterker is (Pogacar) dan levert die tactiek geen voordeel op maar wel een extra vermoeide ploeg en kopman op.
TJV had echt de sterkste renners in moeten zetten om de concurrentie meer aan het werk te krijgen. Dat hebben ze niet gedaan.
Pogacar had in de Ronde van Spanje 2019 al laten zien dat hij in de 3e week uitstekend in vorm is. Nu een jaar later laat hij dat in de Tour du France weer zien.
https://www.velonews.com/events/tour-de-france/inside-pogacars-time-trial-comeback-at-the-tour-de-france/