Opinie | De keerzijde van het succes van Jumbo-Visma
Opinie Ieder succes kent zijn prijs. Een wetmatigheid die ook geldt voor de in deze weken bijna onverslaanbare Jumbo-Visma formatie. Regeren is vooruitkijken en daarom is teammanager Richard Plugge in deze Tour de France ook volop bezig om de ploeg van de toekomst (na 2021) samen te stellen.
Wout van Aert
Speerpunt in de huidige onderhandelingen is Wout van Aert. De Belg wordt na de Corona-break omschreven als ‘s werelds beste wielrenner. Met zijn klassieke overwinningen in de Strade Bianche en Milaan-San Remo, twee massasprintzeges in de Tour de France en dominante rol in de klimtrein van Jumbo-Visma heeft hij zichzelf overtroffen.
Bij de Nederlandse ploeg staat Van Aert nog onder contract tot eind 2021, maar het is logisch dat zijn zaakwaarnemer dit contract de komende periode wil openbreken. Ten opzichte van zijn huidige verbintenis (die op 1 maart 2019 inging) is hij het twee/drievoudige waard. Een jaarsalaris van 2 à 2,5 miljoen euro lijkt nu realistisch te zijn.
25 miljoen euro
Geld dat er bij Jumbo-Visma op dit moment niet is. De afgelopen jaren is het budget van de WorldTour-wielerploeg dankzij serieuze inspanningen van de commissarissen Ton van Veen (cfo van Jumbo Supermarkten) en Robert van der Wallen (voormalig eigenaar BrandLoyalty) naar ruim 25 miljoen euro gegroeid. Het totale budget van schaats- en wielerploegen ligt zelfs rond de 30 miljoen euro. Daarmee heeft de RVC een rijke basis van de huidige successen van de geel-zwarte sportformatie gelegd.
Door de vele schitterende prestaties van de Jumbo-renners is natuurlijk ook de marktwaarde van een groot aantal vedetten enorm gestegen. Richard Plugge moet nu al krap naar zijn begroting kijken om alle bonussen gerelateerd aan de premiestelsels uit te betalen. Het zal niet eenvoudig zijn om de balans in evenwicht te houden.
Primoz Roglic
Niet alleen Wout van Aert kost veel meer dan begroot is. Ook aan de prestaties van George Bennett (winnaar Gran Piemonte, tweede in Il Lombardia en grote waarde voor klimtrein) en bijvoorbeeld Sepp Kuss (uitgegroeid tot een van de beste klimmers) hangt een prijskaartje. En wat te denken wanneer Primoz Roglic de komende week de Tour de France weet te winnen? Dit zou natuurlijk de ultieme beloning voor het fantastische werk van de hele ploeg/organisatie zijn. Dit betekent echter ook dat de Sloveen vanaf volgende week als Tour-winnaar moet worden betaald.
Deze financiële keerzijde van het succes tekent de ongekende sportieve luxe van de ploeg. Wie had dat in 2015/2016 durven dromen toen de ploeg op een flinterdun koord balanceerde? Het is misschien ook het grootste compliment voor iedereen die een bijdrage aan de metamorfose van het team heeft geleverd en een bouwsteen voor dit succes is geweest.
Ajax verslaan
In een interview anderhalve week geleden met De Telegraaf benadrukte Plugge dat zijn streven is dat Jumbo-Visma (wieler- en schaatsploegen) qua sponsorinkomsten de grootste sportorganisatie van Nederland wordt. “We willen Ajax verslaan”, sprak hij zelfs hardop uit. Ajax heeft volgens de laatste cijfers 34,3 miljoen euro aan sponsorinkomsten voor de hele organisatie.
De vraag is echter hoe realistisch het op dit moment is om over een budgetverhoging te spreken. De wereld staat in brand en niemand weet wanneer er einde aan deze grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog komt. Jumbo Supermarkten is dan niet hard geraakt door de coronacrisis, maar dochteronderneming La Place kent daarentegen wel heel moeilijke tijden.
Het is logisch dat Plugge benadrukt dat zijn sportorganisatie wil groeien. Maar geld alleen is niet zalig makend. Sterker, het kan op bepaalde momenten zelfs tegen je keren. Kijk naar het huidige INEOS Grenadiers dat de laatste jaren ook alleen maar bezig was om het budget te vergroten. De Britten hebben zodanig met het geld gesmeten dat de balans in het team zoek is. Een duurbetaalde renner als Geraint Thomas had dit jaar zelfs geen interesse om zich in veruit de belangrijkste wedstrijd van het jaar, de Tour, weg te cijferen voor Egan Bernal.
Limiet onbekend
Soms kun je beter keuzes maken, dan alles willen. Dat is een afweging die Richard Plugge de komende weken ook moeten maken. In mijn ogen is het behouden van Van Aert prioriteit nummer één. Hij is letterlijk een man van alle terreinen. Gezien zijn ontwikkeling in het afgelopen half jaar (na het zware blessureleed opgelopen in de vorige Tour) lijkt hij zijn limieten nog lang niet te kennen. Daarbij is hij zowel in Nederland als in België, de moedermarkten voor vrijwel alle sponsors van het team, een aansprekend figuur.
Tom Dumoulin (eind 2022), Primoz Roglic (2023) en Dylan Groenewegen (2023) liggen nog jarenlang vast. Vraag is of het financieel haalbaar is om al deze toppers te behouden? Heb je straks met Roglic niet misschien een project afgerond wanneer hij de Tour de France wint. Is zijn merkwaarde voor de op Nederlands gerichte sponsors nog wel in balans met zijn salaris? Ga er maar vanuit dat enkele andere ploegen hem opnieuw met megabedragen proberen te verleiden. Of past een sprintploeg straks niet meer naast een klassementsploeg?
Richard Plugge heeft in deze dagen niet alleen zijn handen vol om de Tour de France te winnen, maar ook om zijn beleid voor de toekomst bij te stellen en financieel passend te maken.
In het Jumbo - Visma forum zie ik ook vaak zinnen als 'daar is geen budget voor', de realiteit is echter dat wij daar geen kijk op hebben. Ook met de komst van eerder het Development team en nu de vrouwenploeg zijn tekenen dat het financieel voor de wind gaat.
Persoonlijk denk ik ook dat er keuzes moeten gemaakt maar om andere redenen, sportief gezien is het zo niet meer mogelijk alle kopmannen tevreden te houden. Wout van Aert wil de groene trui, Groenewegen wil sprints winnen en 3 klassementskopmannen dat past niet in 1 tourselectie.
Verder worden v aert, bennett en kuss op zichzelf meer waard. Dat zal bij elkaar al gauw 3/4 miljoen zijn. Waar ga je die bezuinigen? Dat gaat niet
En waarom zou Visma niet het budget verhogen en is dat uberhaupt nodig? Wij kunnen niet in de ploeg portemonnee kijken
Je uitspraken over Oomen komen ook zo uit de lucht vallen. Evenals 3/4 miljoen, waar komt dat vandaan? Als je wil gokken ga lekker naar het casino maar verkoop hier geen onzin.
Dat Kuss en WvA meer waard worden weet Jumbo al jaren, als ze daar niet op ingespeeld hebben zou ik dat knap stom vinden. Ik schat Zeeman/ Plugge hoger in.
Wanneer wij dat eerste zo makkelijk kunnen inschatten, dan is de tweede inschatting natuurlijk ook gewoon te maken. Wat dat betreft laat deze transferperiode heel goed zien, dat de conservatieve inschatting over het budget een terechte was.
Het project van Aert is natuurlijk volop gaande en daar mag nog wel een puike renner naast komen als zekerheid voor Vlaamse finales. Wat Groenewegen betreft vind ik niet dat je die in de huidige situatie kn laten stikken maar ook daar hebben ze volgens mij alles uitgehaald wat er in zit.
Dumoulin en Kruijswijk hebben bewezen dat zij veel minder vaak meedoen voor de winst. Daarmee zeg ik niet dat de laatste twee dan maar moeten wijken... maar met een vertrek van Roglic ben je terug bij een ploeg die voor de plekken 5-10 rijdt in de rondes.
Kun je meteen met je vuist op tafel slaan als Wout van Aert zijnde? Ja, je hebt geweldige resultaten om te overleggen. Maar je bent ook bijna een jaar "out" geweest, waarbij het onduidelijk was of en op welk niveau je terug kwam. Je tekent allebei met volle verstand een contract; het is heel opportunistisch om dat te gaan forceren als het goed gaat.
Ik weet ook niet of de wielerwereld zo werkt. In het voetballen ben je meteen veel waard als je 3 keer goed tegen een bal trapt, en staan zaakwaarnemers klaar om salarisverhoging af te dwingen of een transfer te forceren. Daar is koehandel zelfs onderdeel van het verdienmodel.
Ik vraag me af of TJV bang moet zijn dat renners vertrekken. Welke ploeg kan bijvoorbeeld WvA op dit moment bieden wat hij nu heeft bij TJV (en dan bedoel ik niet geld, maar het totaalplaatje)? Ineos? Die blijven voor klassementen gaan. DQS? Daar zit Evenepoel, Alaphillipe, Bennett en een hele berg klassieke concurrenten. Bora? Sagan, Schachmann, Ackermann. En ga zo maar door...
Zo lang geld niet de primaire drijfveer wordt voor een renner, dan denk ik dat TJV haar ploeg prima rond kan krijgen. Het wordt lastiger om iedereen op sportief vlak tevreden te krijgen lijkt me. Van Aert voor groen, sprinten met Groenewegen en/of klassement met Roglic, Dumoulin (of Kruijswijk).
Qua omkadering zit je op dit moment in ieder geval schijnbaar het beste bij geel-zwart...
Het enige wat niet zo eenvoudig is, is het verhaal. Het jarenlang bouwen aan een team om naar een specifiek doel toe te werken en het bijhorende groepsgevoel. Hier lijkt Van Aert nogal gevoelig voor te zijn. Dat kan elders ook wel worden uitgevoerd, maar dat gaat enkele jaren duren en de vraag is of hij er dan nog zin in heeft.
Ik ben helemaal mee met je "psychologische prietpraat".
Voor een deel van de renners is het pure broodwinning, aangezien ze lang niet allemaal zichzelf financieel onafhankelijk kunnen fietsen.
Maar voor renners als Van Aert is dat inderdaad een ander verhaal. Natuurlijk kun je ergens misschien méér verdienen, maar voel je je dan ook beter?
Ik heb Van Aert fysiek als mentaal helemaal op zien bloeien bij TJV. Ik denk dat hij zich prettig voelt in de ploeg, met types als Kruijswijk waar hij het volgens mij heel goed mee kan vinden. Ik denk niet dat hij dat pakweg bij Movistar ook gaat vinden...
Geld uiteindelijk als (belangrijke) bijzaak...
Het hemd is nader dan de rok....
Het wordt een luxeprobleem...wel een goed artikel op deze manier, want met zo veel toppers aan boord zal het niet makkelijk worden op ten eerste iedereen (financieel) tevreden te houden en ten tweede het in 2021 en 2022 enz....ook nog eens sportief beter te doen!
Prestatiebonussen in een teamsport lijkt me niet echt een eerlijke manier van werken en gaat denk ik ook wrijving opleveren tussen de renners van een ploeg.
Edit.. Koers, dat dus bijvoorbeeld.
Als het doel is om de ronde te winnen en dat lukt, dan is dat de prestatie van het hele team.
Ook bij TJV zullen er contracten niet verlengd worden en eventueel renners weggaan, weggekocht c.q. verkocht worden.
Van Groenewegen kan je gerust afscheid nemen en van Kruijswijk en Bennett ook, dat scheelt al weer wat budget.
Vraag is inderdaad of Roglic nog betaalbaar blijft, maar ja hij heeft nog een doorlopend contract en welke ploeg heeft de mogelijkheden / interesse om dat af te kopen.
- Ineos: Froome weg, Thomas een jaartje ouder en eerste schrammetjes voor Bernal. Dan wordt Roglic een aanlokkelijk alternatief
- Bahrain
- Astana
Astana is al jaren een drama met verhalen dat er weer een aantal maanden niet betaald is. En Bahrein korte als 1 vd eerste op salaris na uit uitstellen van de koersen ivm Covid-19
Een sprinttrein is misschien moeilijk te combineren met klassementen,echter gaat lead outs voor de moeilijke sprints wel samen met klassementen
Ik denk overigens met een ploeg als die van vorig jaar dat je best ver kunt komen. Dus vooraf 1 kopman, met een sprinter, twee leadout mannen (Teunissen en Van Aert) die soor van hun gang kunnen gaan in de tussenritten, Martin, Gesink en twee goede klimknechten.
Enkel groen gaat dan lastig worden, aangezien de sprints worden verdeeld over Groenewegen (vlak en snel) en Van Aert (lastig en kleine groep).
Maar dan kijken we al heel ver vooruit...
Cervelo zal ook wel wat centen inbrengen naast de fietsen en de strategie van Plugge is ook om net als Lefevere veel subsponsors aan te trekken.
Vergeet niet dat Pidcock ook flirt met Ineos. Uiteindelijk staan ze er bij Ineos ervoor open om cyclocross te omarmen
Bij Nuyens voelde hij zich genaaid / niet betrokken. En voelde hij zich niet goed.
Volgens mij is dat nu bij TJV juist andersom, en voelt hij zich kiplekker.
Hopelijk laat hij zich niet te veel opnaaien door alles wat hem gek probeert te maken.
Ik begrijp ook dat het verschillende situaties zijn maar dit is wel hypocriet. Op die manier kun je altijd wel naar je eigen waarheid redeneren.
Wel goed stuk dit trouwens. Lastige puzzel idd.
Ik zie Groenewegen niet in de Tourploeg de komende jaren. Maar misschien is hij wel tevreden met Giro’s en Vuelta’s.
Bennet gaan ze niet kunnen houden denk ik. Die heeft eigen ambities die al een tijd in de verdrukking komen.
Kuss, who knows, die kan nog veel groeien en heeft denk ik veel aan de TJV omgeving maar kijk bijv naar een Powless, die was snel weer weg. Denk dat er nog we veel groei in zit dus ze gaan vast moeite doen die binnenboord te houden.
Vergeet ook Tony Martin niet. Die zouden ze denk ik meer missen dan als kuss of bennet wegvalt.
Op die manier wordt het wel erg makkelijk om je eigen waarheid te creëren.
Zeer begrijpelijk, zeker in deze tijd.
Commercieel gezien is WvA van groot belang, gezien de gewenste expansie van Jumbo richting België.
De vraag is vooral: hoe hou je iedereen tevreden? Groenewegen wil ook weer naar de Tour. En als Roglic wint, wil hij zijn titel vast ook wel verdedigen. Een luxe-probleem is het wel.
Van Aert, Dumoulin, Groenewegen, Teunissen, Eenkhoorn, Oomen en Kooij als belangrijke renners waarop je komende jaren mikt.
WvA kan straks de hoofdprijs vragen. Gelukkig blijft hij volgend jaar nog tenminste.
Hopelijk zit er meer ratio bij de ploegbaas dan bij sommige wielerflitsers...
Desalniettemin zal de prijs van de renners denk ik nog meer stijgen. Ben het eens met het laten gaan van Roglic wanneer deze salarisverhoging wenst. Voor de sponsor relatief minder interessant, itt Van Aert. Van Aert kan dan ook meer worden geboden in de Tour, is Belgie ook blij, en Jumbo dus ook.
Zijn er signalen dat Van Aert / Roglic / Groenewegen mopperen en weg willen vanwege euro's?
Zo ja, doe research en maak nieuws.
Zoniet, ga dan geen wilde ideetjes rondstrooien op een nieuwssite.
Door een "journalist" nog wel. Wat een zwaktebod zeg.
Hou hier mee op aub. Regel een columnist vanuit het peloton. Ooit schreef Van Aert hier stukjes. Nu trapt een "journalist" en een geschorste DS van tien jaar terug de ene deur na de andere in en droppen ze geruchten ipv nieuws.
Bij Sunweb loopt iedereen gillend weg, bij TJV willen ze allemaal dolgraag blijven maar ontbreken de centjes...
De omkadering bij TJV is ogenschijnlijk van zo'n hoog niveau dat iedereen daar nog even een paar procent harder gaat fietsen. Er zijn maar een paar teams in de wereld die dit voor elkaar weten te spelen, en ik denk dat de renners dat dondersgoed weten. Ik denk dat de meeste liever iets minder verdienen en veel winnen, dan bij Ineos je eigen kansen op te offeren om 2,5 ipv 2 miljoen te verdienen. Kijk maar naar een Tony Martin, die uit eigen beweging aan heeft geklopt bij TJV omdat ie graag weer zo hard als vroeger wilde rijden en hij die kans zag bij die ploeg.
Er zullen ongetwijfeld renners weg gaan, maar ik heb het idee dat deze ploeg op veel meer dan alleen geld is gebouwd. En dat is erg knap, en ook heel sterk.
PS: kan die jaren-80 zakenman-stockfoto eens weg?
Hetgeen dus "fakenews" bleek te zijn.....!
Tuurlijk zou een van de Poel, Poels, Dumoulin, oomen, kruijswijk, mollema, teunissen, terpstra, gesink ploeg leuk zijn. Echter zijn er meerdere die niet echt willen :P
Maar ondanks dat Roglic gewoonweg enorm goed presteert door al een tijdje in het geel rond te rijden, kan ik me zo indenken dat veel Nederlanders / (Belgen) iets hebben van .... het zal wel...., Nederlands team met maar een paar Nederlanders in de Tour opstelling dat het vooral van de buitenlanders moet hebben.
On topic: Bij DQS bewijzen ze elk jaar weer dat met een goed doorselectie beleid, er veel mogelijk is om in de picture te blijven.
Als je ziet hoe idolaat bijvoorbeeld Belgische DQS fans zijn van Alaphillipe of Jakobsen, dan denk ik dat de kleur van het shirtje belangrijker is dan de kleuren van de vlaggetjes. Ze gedragen zich als ware het een landgenoot als je kijkt naar de felheid van de reacties (zie de Jakobsen/Groenewegen topics)
En ik herken het vlaggetjes-gedoe niet echt bij mezelf. Natuurlijk vind ik het mooi als iemand met rood-wit-blauw wint, maar uiteindelijk is het toch vaak voorliefde voor een bepaalde ploeg of individuele renners.
Een renner als Tony Martin: vond ik al geweldig toen hij bij Lefevere reed. Net als nu bijv. Tim Declerck, Stybar. En ook Devenyns is 1 van mijn favorieten. Terwijl ik niks heb met DQS zelf, en walg van Lefevere. Terpstra heb ik ook niks mee, terwijl het een Nederlander is. Heb niks met Ineos, maar vind Bernal OK. Greipel, Nibali; zie ik graag winnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En zo heeft denk ik iedereen zijn lijstje ongeacht shirt of vlaggetje.
Ik ben het wel eens dat Roglic naar buiten toe wat minder uitstraalt. Daar staat tegenover dat je vanuit de ploeg wel lovende geluiden over hem hoort (en niet alleen over zijn prestaties). En ik vind het persoonlijk wel een mooi verhaal hoe hij vanuit een compleet andere sport ineens de wereldtop wordt in het wielrennen.
In deze fase denk ik dat heel veel Nederlanders het mooi vinden dat een renner die is opgepikt door TJV nu de Tour kan winnen. Ik denk niet dat ze hetzelfde warme gevoel zouden hebben als ze bijvoorbeeld Thomas of Froome aangekocht hadden hiervoor.