Opinie | De keerzijde van het succes van Jumbo-Visma

Door , dinsdag 15 september 2020 om 07:30
Opinie | De keerzijde van het succes van Jumbo-Visma

Ieder succes kent zijn prijs. Een wetmatigheid die ook geldt voor de in deze weken bijna onverslaanbare Jumbo-Visma formatie. Regeren is vooruitkijken en daarom is teammanager Richard Plugge in deze Tour de France ook volop bezig om de ploeg van de toekomst (na 2021) samen te stellen.

Met alle recente successen gaat het vrijwel onmogelijk worden om alle toppers aan boord te houden. En om het budget van de ploeg met miljoenen te verhogen lijkt aan de vooravond van de te verwachten economische crisis ten gevolge van Corona-pandemie niet echt realistisch.

Wout van Aert
Speerpunt in de huidige onderhandelingen is Wout van Aert. De Belg wordt na de Corona-break omschreven als ‘s werelds beste wielrenner. Met zijn klassieke overwinningen in de Strade Bianche en Milaan-San Remo, twee massasprintzeges in de Tour de France en dominante rol in de klimtrein van Jumbo-Visma heeft hij zichzelf overtroffen.

Bij de Nederlandse ploeg staat Van Aert nog onder contract tot eind 2021, maar het is logisch dat zijn zaakwaarnemer dit contract de komende periode wil openbreken. Ten opzichte van zijn huidige verbintenis (die op 1 maart 2019 inging) is hij het twee/drievoudige waard. Een jaarsalaris van 2 à 2,5 miljoen euro lijkt nu realistisch te zijn.

25 miljoen euro
Geld dat er bij Jumbo-Visma op dit moment niet is. De afgelopen jaren is het budget van de WorldTour-wielerploeg dankzij serieuze inspanningen van de commissarissen Ton van Veen (cfo van Jumbo Supermarkten) en Robert van der Wallen (voormalig eigenaar BrandLoyalty) naar ruim 25 miljoen euro gegroeid. Het totale budget van schaats- en wielerploegen ligt zelfs rond de 30 miljoen euro. Daarmee heeft de RVC een rijke basis van de huidige successen van de geel-zwarte sportformatie gelegd.

Door de vele schitterende prestaties van de Jumbo-renners is natuurlijk ook de marktwaarde van een groot aantal vedetten enorm gestegen. Richard Plugge moet nu al krap naar zijn begroting kijken om alle bonussen gerelateerd aan de premiestelsels uit te betalen. Het zal niet eenvoudig zijn om de balans in evenwicht te houden.

Primoz Roglic
Niet alleen Wout van Aert kost veel meer dan begroot is. Ook aan de prestaties van George Bennett (winnaar Gran Piemonte, tweede in Il Lombardia en grote waarde voor klimtrein) en bijvoorbeeld Sepp Kuss (uitgegroeid tot een van de beste klimmers) hangt een prijskaartje. En wat te denken wanneer Primoz Roglic de komende week de Tour de France weet te winnen? Dit zou natuurlijk de ultieme beloning voor het fantastische werk van de hele ploeg/organisatie zijn. Dit betekent echter ook dat de Sloveen vanaf volgende week als Tour-winnaar moet worden betaald.

Deze financiële keerzijde van het succes tekent de ongekende sportieve luxe van de ploeg. Wie had dat in 2015/2016 durven dromen toen de ploeg op een flinterdun koord balanceerde? Het is misschien ook het grootste compliment voor iedereen die een bijdrage aan de metamorfose van het team heeft geleverd en een bouwsteen voor dit succes is geweest.

Ajax verslaan
In een interview anderhalve week geleden met De Telegraaf benadrukte Plugge dat zijn streven is dat Jumbo-Visma (wieler- en schaatsploegen) qua sponsorinkomsten de grootste sportorganisatie van Nederland wordt. “We willen Ajax verslaan”, sprak hij zelfs hardop uit. Ajax heeft volgens de laatste cijfers 34,3 miljoen euro aan sponsorinkomsten voor de hele organisatie.

De vraag is echter hoe realistisch het op dit moment is om over een budgetverhoging te spreken. De wereld staat in brand en niemand weet wanneer er einde aan deze grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog komt. Jumbo Supermarkten is dan niet hard geraakt door de coronacrisis, maar dochteronderneming La Place kent daarentegen wel heel moeilijke tijden.

Het is logisch dat Plugge benadrukt dat zijn sportorganisatie wil groeien. Maar geld alleen is niet zalig makend. Sterker, het kan op bepaalde momenten zelfs tegen je keren. Kijk naar het huidige INEOS Grenadiers dat de laatste jaren ook alleen maar bezig was om het budget te vergroten. De Britten hebben zodanig met het geld gesmeten dat de balans in het team zoek is. Een duurbetaalde renner als Geraint Thomas had dit jaar zelfs geen interesse om zich in veruit de belangrijkste wedstrijd van het jaar, de Tour, weg te cijferen voor Egan Bernal.

Teammanager Richard Plugge

Limiet onbekend
Soms kun je beter keuzes maken, dan alles willen. Dat is een afweging die Richard Plugge de komende weken ook moeten maken. In mijn ogen is het behouden van Van Aert prioriteit nummer één. Hij is letterlijk een man van alle terreinen. Gezien zijn ontwikkeling in het afgelopen half jaar (na het zware blessureleed opgelopen in de vorige Tour) lijkt hij zijn limieten nog lang niet te kennen. Daarbij is hij zowel in Nederland als in België, de moedermarkten voor vrijwel alle sponsors van het team, een aansprekend figuur.

Tom Dumoulin (eind 2022), Primoz Roglic (2023) en Dylan Groenewegen (2023) liggen nog jarenlang vast. Vraag is of het financieel haalbaar is om al deze toppers te behouden? Heb je straks met Roglic niet misschien een project afgerond wanneer hij de Tour de France wint. Is zijn merkwaarde voor de op Nederlands gerichte sponsors nog wel in balans met zijn salaris? Ga er maar vanuit dat enkele andere ploegen hem opnieuw met megabedragen proberen te verleiden. Of past een sprintploeg straks niet meer naast een klassementsploeg?

Richard Plugge heeft in deze dagen niet alleen zijn handen vol om de Tour de France te winnen, maar ook om zijn beleid voor de toekomst bij te stellen en financieel passend te maken.

Dit artikel delen:

89 Reacties

Rawolf 14 september 2020 om 19:52

Hoe plaats je Oomen in dit verhaal dan? Een renner die toch een aardig salaris zal krijgen, blijkbaar is er nog wel ruimte om hem aan te trekken.

In het Jumbo – Visma forum zie ik ook vaak zinnen als 'daar is geen budget voor', de realiteit is echter dat wij daar geen kijk op hebben. Ook met de komst van eerder het Development team en nu de vrouwenploeg zijn tekenen dat het financieel voor de wind gaat.

Persoonlijk denk ik ook dat er keuzes moeten gemaakt maar om andere redenen, sportief gezien is het zo niet meer mogelijk alle kopmannen tevreden te houden. Wout van Aert wil de groene trui, Groenewegen wil sprints winnen en 3 klassementskopmannen dat past niet in 1 tourselectie.

Yeez 14 september 2020 om 20:00

Oomen is de vervanger van de plus. Dat is ook de reden dat de plus weggaat, geld. Oomen zal na zijn blessure voor minder geld tekenen dan de plus, als hij zou verlengen.

Verder worden v aert, bennett en kuss op zichzelf meer waard. Dat zal bij elkaar al gauw 3/4 miljoen zijn. Waar ga je die bezuinigen? Dat gaat niet

Rawolf 14 september 2020 om 20:08

@Yeez, waarschijnlijk is er wel een bonus van de sponsoren als ze de tour winnen.

En waarom zou Visma niet het budget verhogen en is dat uberhaupt nodig? Wij kunnen niet in de ploeg portemonnee kijken

Je uitspraken over Oomen komen ook zo uit de lucht vallen. Evenals 3/4 miljoen, waar komt dat vandaan? Als je wil gokken ga lekker naar het casino maar verkoop hier geen onzin.

Dat Kuss en WvA meer waard worden weet Jumbo al jaren, als ze daar niet op ingespeeld hebben zou ik dat knap stom vinden. Ik schat Zeeman/ Plugge hoger in.

S. Morgenstern 14 september 2020 om 20:16

Dat inspelen op een hogere marktwaarde van veel renners is dus volkomen logisch, maar als daar naar wordt verwezen als er weer eens een luchtkasteel voorbij komt in het forum, dan weten we niet genoeg om te zeggen dat daar geen geld voor is?!

Wanneer wij dat eerste zo makkelijk kunnen inschatten, dan is de tweede inschatting natuurlijk ook gewoon te maken. Wat dat betreft laat deze transferperiode heel goed zien, dat de conservatieve inschatting over het budget een terechte was.

Yeez 14 september 2020 om 20:24

@rawolf tuurlijk anticipeer je daarop, maar het budget is 25 miljoen. Denk je echt dat visma en jumbo elke keer maar de portemonnee gaan trekken? Dan zitten ze binnen 3 jaar op een ineos budget. Je moet keuzes maken. Als je die jongens wilt behouden zul je moeten gaan snijden in de tweede lijn. Dan kun je ze wel salaris bieden, maar mindere ondersteuning. Met zo’n topploeg en een budget wat niet als ineos oneindig is moeten er nu eenmaal keuzes worden gemaakt. Dat zie je dit jaar al met de plus en jansen, die elders meer kunnen verdienen

Rawolf 14 september 2020 om 20:30

Ik denk dat Jansen eerder weggaat omdat hij zelf weinig vrijheid meer zal krijgen om uitslagen te rijden

Yeez 14 september 2020 om 20:49

@rawolf heb je door dat je nu zelf ook al twee aannames doet? (Bonus bij tourwinst van de sponsor en jansen gaat weg voor meer vrijheid?)

Rawolf 15 september 2020 om 00:32

2 heel wat logischere aannames dan de 8 die ik zojuist zie voorbijkomen

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 19:57

Heel eerlijk gezegd zou ik na tourwinst met Roglic hier inderdaad dat project wel als een soort van afgerond kunnen beschouwen en als het überhaupt kan / gaat / mag hem laten gaan. De grote kunst en ambitie moet daarop zijn om de tour met Een Nederlander te winnen en ik heb er vertrouwen in dat Dumoulin dat nog gaat kunnen. Wellicht kunnen ze hem nog aanlullen dat hij aankomend jaar vol voor de giro moet gaan om van je uniek. 3 rondes achter elkaar te winnen of iets in die zin en dan met Tommie als speerpunt naar Frankrijk toe, met Kruijswijk 100% in steun.

Het project van Aert is natuurlijk volop gaande en daar mag nog wel een puike renner naast komen als zekerheid voor Vlaamse finales. Wat Groenewegen betreft vind ik niet dat je die in de huidige situatie kn laten stikken maar ook daar hebben ze volgens mij alles uitgehaald wat er in zit.

S. Morgenstern 14 september 2020 om 20:18

Dat eerste is ook mijn verwachting.

Rsw85 14 september 2020 om 20:59

Ze hebben veel aan elkaar te danken Roglic en Jumbo. Als hij de tour wint dan zou het stoppen van de samenwerking op het hoogtepunt wel mooi zijn. Aan de andere kant kunnen ze met deze ploeg elke rittenkoers en grote ronde meedoen voor het eindklassement. Als ze de sprinttrein omvormen tot klassiekerkern die in de rittenkoersen luxe ondersteuning zijn dan Kan dat qua kosten ook nog aantrekkelijker zijn dan ook nog één van de beste sprinters ter wereld met dito salaris en omkadering erbij te houden.

GinneR 15 september 2020 om 08:25

Als je in rondes wil blijven winnen, dan moet je dus niet Roglic laten gaan. Dat is de veelwinnaar. En dat kan hij ook in iedere andere ploeg. Rondes die je dan zelf niet meer kan winnen.

Dumoulin en Kruijswijk hebben bewezen dat zij veel minder vaak meedoen voor de winst. Daarmee zeg ik niet dat de laatste twee dan maar moeten wijken… maar met een vertrek van Roglic ben je terug bij een ploeg die voor de plekken 5-10 rijdt in de rondes.

Romāns Vainšteins 15 september 2020 om 12:28

En ik denk dat het volgende doel eerder wordt zo ver mogelijk komen met Dumoulin dan nog eens winnen met Roglic. Maar we zullen zien, net zoals de overwinning an sich, er is nog een uitdager.

ghostwriter 14 september 2020 om 20:02

Ik denk dat Jumbo-Visma de komende jaren zal bouwen rondom Roglic en Van Aert. Ik hoopte eigenlijk dat Groenewegen de omgekeerde weg van Dumoulin zou bewandelen door naar Sunweb over te stappen. Dan had Sunweb met Groenewegen één van de beste spinters naar de Tour kunnen sturen met een sterke sprinttrein en een aantal talentvolle aanvallers voor het heuvel- en/of hooggebergte (zoals Hirschi).

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 20:10

Geen gek tot zelfs een goed idee ! Dat van Groenewegen naar Sunweb.

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 08:10

Waarom zou Groenewegen naar Sunweb moeten? Laat hij eerst maar op niveau zien te komen, na al het – veelal – stront dat hij over zich heen heeft gekregen. Ik kan mij voorstellen dat voldoende ploegen zijn geïnteresseerd zijn.

Dario Koelkast 15 september 2020 om 08:25

Die zullen vol voor Bol blijven gaan.

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 11:50

Lijkt mij niet. Jumbo wil een NL tourwinnaar en in die hoedanigheid is Dumoulin gecontracteerd.

bartp25 14 september 2020 om 20:04

Neem aan dat Roglic en Groenewegen met volle verstand hebben getekend en dat ze dat bij tjv ook hebben gedaan. Reken maar dat ze meer dan bereid zijn om het contract van van Aert met plezier op te trekken. Bennett en Kuss blijven knecht die met momenten voor eigen kans mogen.

ti-raleigh 14 september 2020 om 20:08

Corona gaat sowieso knagen aan het hele wielrennen. Welke sponsoren blijven er over, wereldwijd, om een koers te ondersteunen of om een ploeg te financieren ?

Michelangelo 14 september 2020 om 20:12

Maakt de renner de ploeg groot? Of de ploeg de renner?

Kun je meteen met je vuist op tafel slaan als Wout van Aert zijnde? Ja, je hebt geweldige resultaten om te overleggen. Maar je bent ook bijna een jaar “out” geweest, waarbij het onduidelijk was of en op welk niveau je terug kwam. Je tekent allebei met volle verstand een contract; het is heel opportunistisch om dat te gaan forceren als het goed gaat.

Ik weet ook niet of de wielerwereld zo werkt. In het voetballen ben je meteen veel waard als je 3 keer goed tegen een bal trapt, en staan zaakwaarnemers klaar om salarisverhoging af te dwingen of een transfer te forceren. Daar is koehandel zelfs onderdeel van het verdienmodel.

Ik vraag me af of TJV bang moet zijn dat renners vertrekken. Welke ploeg kan bijvoorbeeld WvA op dit moment bieden wat hij nu heeft bij TJV (en dan bedoel ik niet geld, maar het totaalplaatje)? Ineos? Die blijven voor klassementen gaan. DQS? Daar zit Evenepoel, Alaphillipe, Bennett en een hele berg klassieke concurrenten. Bora? Sagan, Schachmann, Ackermann. En ga zo maar door…

Zo lang geld niet de primaire drijfveer wordt voor een renner, dan denk ik dat TJV haar ploeg prima rond kan krijgen. Het wordt lastiger om iedereen op sportief vlak tevreden te krijgen lijkt me. Van Aert voor groen, sprinten met Groenewegen en/of klassement met Roglic, Dumoulin (of Kruijswijk).

Qua omkadering zit je op dit moment in ieder geval schijnbaar het beste bij geel-zwart…

Deel Koeper 14 september 2020 om 21:21

Het is maar wat Van Aert relevant vindt. Het meeste kunnen ze hem elders ook wel bieden, het geld, goede helpers voor zijn koersen en zelfs “de professionele begeleiding” (zowel suggestief als niet suggestief bedoeld).

Het enige wat niet zo eenvoudig is, is het verhaal. Het jarenlang bouwen aan een team om naar een specifiek doel toe te werken en het bijhorende groepsgevoel. Hier lijkt Van Aert nogal gevoelig voor te zijn. Dat kan elders ook wel worden uitgevoerd, maar dat gaat enkele jaren duren en de vraag is of hij er dan nog zin in heeft.

Michelangelo 14 september 2020 om 21:28

Deel,
Ik ben helemaal mee met je “psychologische prietpraat”.

Voor een deel van de renners is het pure broodwinning, aangezien ze lang niet allemaal zichzelf financieel onafhankelijk kunnen fietsen.

Maar voor renners als Van Aert is dat inderdaad een ander verhaal. Natuurlijk kun je ergens misschien méér verdienen, maar voel je je dan ook beter?
Ik heb Van Aert fysiek als mentaal helemaal op zien bloeien bij TJV. Ik denk dat hij zich prettig voelt in de ploeg, met types als Kruijswijk waar hij het volgens mij heel goed mee kan vinden. Ik denk niet dat hij dat pakweg bij Movistar ook gaat vinden…

Geld uiteindelijk als (belangrijke) bijzaak…

Mystery Rider 15 september 2020 om 08:30

Misschien kan Nuyens de CCC Worldtour licentie opkopen en opnieuw een ploeg bouwen rond WvA, of zouden die niet meer door dezelfde deur kunnen? :)

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 12:00

De Plus had het ook enorm naar zijn zin als ik de juichverhalen eerder mag geloven.
Het hemd is nader dan de rok….

Imbatido 14 september 2020 om 20:15

Het is een kwestie van tijd voordat het elkaar allemaal gaat bijten. Dat doet het nu al een beetje. Roglic/Dumoulin willen de Tour winnen, Van Aert wil op termijn meedoen voor de groene trui en Groenewegen wil het liefst ook gewoon naar de Tour. Zolang Roglic en Dumoulin bij Jumbo rijden lijkt er geen plaats te zijn voor volledige vrijheid voor Van Aert in de Tour. En Groenewegen meenemen + de Tour willen winnen lijkt al helemaal onmogelijk.

Mystery Rider 15 september 2020 om 08:35

Tja, met alle ballen op WvA in de sprint en voor groen heb je Teunissen en Groenewegen niet meer nodig natuurlijk en die hebben ook al bewezen ritten in de Tour te kunnen winnen.

Het wordt een luxeprobleem…wel een goed artikel op deze manier, want met zo veel toppers aan boord zal het niet makkelijk worden op ten eerste iedereen (financieel) tevreden te houden en ten tweede het in 2021 en 2022 enz….ook nog eens sportief beter te doen!

jacco4 14 september 2020 om 20:24

Eerst maar eens afwachten of Jumbo ook de tour wel wint. Mijn inziens is dat nog verre van zeker. Verder vind ik dat je moet werken met prestatiebonussen op een vast salaris. Ik wil hier niet op de man spelen maar zelf een prestatie neerzetten moet anders beloond worden dan knechten voor een andere kopman. Ook Nederlandse kopmannen moet uitstralen dat ze zelf ook nog ambities hebben en ook die kansen krijgen.(veel relativeren moet je doen na je loopbaan) Verder moet je de voorkeur geven aan Nederlandse overwinningen. Jumbo is een Nederlandse sponsor en Roglic als winnaar van de tour, is leuk maar de meeste supporters hopen echt op Nederlands succes. Dat chauvinisme mag je hebben. Bij keuzes van houden bepaalde kopman wel of niet, mag je hier wel rekening mee houden. Verder heb ik niks tegen Roglic en heb ik veel respect voor Wout van Aert. Die machtig goed is terug gekomen van een zware blessure.

Koers 14 september 2020 om 20:37

hoe werkt zo’n prestatiebonus precies? Ik kan mij voorstellen dat je een bonus krijgt als je bijv podium rijdt maar dan kan je ook concurrentie binnen de ploeg krijgen. Dat de ene klassementsman beslist niet wil rijden voor de ander omdat hij bezig is met zijn prestatiebonus en koste wat koste zelf podium wil rijden terwijl de ander kan winnen.

Kelder is de Man 14 september 2020 om 20:41

jacco4
Prestatiebonussen in een teamsport lijkt me niet echt een eerlijke manier van werken en gaat denk ik ook wrijving opleveren tussen de renners van een ploeg.

Edit.. Koers, dat dus bijvoorbeeld.

GinneR 15 september 2020 om 08:33

Bij prestatiebonussen horen natuurlijk ook teambonussen.
Als het doel is om de ronde te winnen en dat lukt, dan is dat de prestatie van het hele team.

skylimit 14 september 2020 om 20:26

In elke bedrijfstak worden contracten opgezegd, afgekocht c.q. verlengd.
Ook bij TJV zullen er contracten niet verlengd worden en eventueel renners weggaan, weggekocht c.q. verkocht worden.
Van Groenewegen kan je gerust afscheid nemen en van Kruijswijk en Bennett ook, dat scheelt al weer wat budget.
Vraag is inderdaad of Roglic nog betaalbaar blijft, maar ja hij heeft nog een doorlopend contract en welke ploeg heeft de mogelijkheden / interesse om dat af te kopen.

sl2512 14 september 2020 om 21:06

Als Roglic op de markt komt zullen er altijd gegadigden zijn. Eerste namen die bij mij opkomen:
– Ineos: Froome weg, Thomas een jaartje ouder en eerste schrammetjes voor Bernal. Dan wordt Roglic een aanlokkelijk alternatief
– Bahrain
– Astana

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 21:14

UAE wellicht hé, en dan ‘gewoon’ met Pogacar er bij houdend. If you can’t beat them, buy them. Dat zou mijns inziens de ploeg zijn.

mackie 15 september 2020 om 08:29

Je noemt op Ineos na,over 2 teams die nu niet echt goed bekend staan kwa betalingen.
Astana is al jaren een drama met verhalen dat er weer een aantal maanden niet betaald is. En Bahrein korte als 1 vd eerste op salaris na uit uitstellen van de koersen ivm Covid-19

Murcia 14 september 2020 om 20:27

De topprioriteit nu is het verlengen van van Aert, Kan dat binnen het budget? Waarschijnlijk niet als deze op hetzelfde niveau blijft. Maar dit was ook aan de orde bij het aantrekken van Tom en toch werd er een oplossing voor gevonden. Bij Wout zal waarschijnlijk een zelfde constructie mogelijk zijn. Als er al een kopman zal vertrekken ondanks een doorlopend contract lijkt Dylan mij de meest waarschijnlijke. Ook voor een sprinter is de Tour het hoogst haalbare en bij TJV zal de prioriteit bij het AK blijven de komende jaren. Roglic zie ik echt niet vertrekken, hij is bijna een garantie op succes en daarmee een steunpilaar van deze ploeg.

Sephiroth 14 september 2020 om 20:50

Hoe sneu ik het ergens ook vind: Dylan zal weinig aanspraak op de tour kunnen maken met de huidige selectie. Je ziet dat zelfs met minieme vrijheid er al drie ritten binnen zijn. Met Dylan heb je die garantie nog niet en al zeker niet met de Nevenkans op groen of geel. Dus de oplossing voor tjv is kruijswijk tegen een gereduceerder loon laten rijden, Dylan ditto en evt laten vertrekken. Met Kooij, Dekker van Aert en Teunissen heb je genoeg sprinters voor de toekomst. Roglic, ondanks dat hij geen Belg of Nederlander is zou ik wel behouden evenals Bennet, kuss, Tom en van Aert.

Een sprinttrein is misschien moeilijk te combineren met klassementen,echter gaat lead outs voor de moeilijke sprints wel samen met klassementen

Michelangelo 14 september 2020 om 21:34

Ik weet niet of de ploegen volgend jaar weer groter worden?

Ik denk overigens met een ploeg als die van vorig jaar dat je best ver kunt komen. Dus vooraf 1 kopman, met een sprinter, twee leadout mannen (Teunissen en Van Aert) die soor van hun gang kunnen gaan in de tussenritten, Martin, Gesink en twee goede klimknechten.

Enkel groen gaat dan lastig worden, aangezien de sprints worden verdeeld over Groenewegen (vlak en snel) en Van Aert (lastig en kleine groep).

Maar dan kijken we al heel ver vooruit…

EricV 14 september 2020 om 21:02

De meeste kennen hier meneer van Eerd niet? Die gaat door tot ze een Nederlandse tourwinnaar hebben. Koste wat het kost

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 21:15

Nee, ik ken die gast totaal niet maar ik zie zijn naam best vaak voorbij komen, iemand een bron dat het een woest met geld smijtende patriot is?

freirefreire 14 september 2020 om 21:16

Je kunt niet zeggen: ‘ik gooi er nog tien miljoen tegenaan en dan hebben we een Nederlandse Tourwinnaar’. Als Tom, Steven, Bauke, Sam en Wout tekort komen tegen Roglic, Pogacar en Bernal, dan ga je nevernooit die Tour winnen.

freirefreire 14 september 2020 om 21:18

@Vainsteins: Een met geld smijtende patriot is erg kort door de bocht. Van Eerd is een sportliefhebber die, als hij overtuigd is van een plan, niet bang is om veel geld in sponsoring te stoppen om ambitieuze doelen te bereiken. En dat doet hij supergoed: Wij wielerliefhebbers hebben er plezier van, maar het zet ook zíjn Jumbo internationaal op de kaart. Win-win.

Maglia Rosa 14 september 2020 om 21:49

Hij doet het bovendien slim. Hij gaat nooit alleen het budget verhogen. Andere sponsoren moeten hun aandeel ook vergroten als de ploeg groeit. Zo is Dumoulin ook gehaald van extra budget dat door alle grote sponsoren is opgehoest.

Murcia 14 september 2020 om 21:50

Van Eerd is zelf een enorm sportliefhebber, maar natuurlijk hebben al die miljoenen die hij in de sponsoring van Max, het wielrennen en het schaatsen stopt ook een zakelijke reden. Daarom denk ik ook dat zowel hij als het management van Visma een verbeterd contract van Wout wel voor hun rekening willen nemen. Beide partijen willen groeien in België en daar past een icoon als van Aert nu en in de toekomst prima bij.

Cervelo zal ook wel wat centen inbrengen naast de fietsen en de strategie van Plugge is ook om net als Lefevere veel subsponsors aan te trekken.

Domestique 14 september 2020 om 21:57

Een plan, een doel… Zó belangrijk mensen.

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 12:03

Sooike schijnt een persoonlijke vriend van “Meneer Frits” te zijn, hij kan er vast veel meer over vertellen….

SnellePelle 14 september 2020 om 21:08

Van Aert is al in het verleden niet contract loyaal geweest en lijkt ook niet erg honkvast. De kans is heel groot dat hij zijn contract probeert af te kopen. Bij Ineos klotst het geld tegen de plinten, als hij overeen kan komen icm cyclocross is hij weg.

Vergeet niet dat Pidcock ook flirt met Ineos. Uiteindelijk staan ze er bij Ineos ervoor open om cyclocross te omarmen

Michelangelo 14 september 2020 om 21:36

Klopt. En tegelijkertijd ook iemand die op basis van emotie gekke dingen kan doen. Positief en negatief.

Bij Nuyens voelde hij zich genaaid / niet betrokken. En voelde hij zich niet goed.
Volgens mij is dat nu bij TJV juist andersom, en voelt hij zich kiplekker.

Hopelijk laat hij zich niet te veel opnaaien door alles wat hem gek probeert te maken.

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 22:28

Volledige misplaatste opmerkingen. Van Aert is bij Nuyens weggegaan voor heel duidelijke redenen en heeft bij Jumbo bewezen een teamplayer pur sang te zijn. Waarom zou de kans groot zijn dat hij zijn contract afkoopt? Wanneer heeft hij op basis van emotie gekke dingen gedaan? De breuk met Nuyens was net een heel rationele beslissing. Volledig uit de lucht gegrepen wat jullie hier schrijven.

n92 14 september 2020 om 21:08

Een beetje vreemd dit. Dumoulin kon het dubbele verdienen door in een geel-zwart shirtje te fietsen (als ik deze site moet geloven). Maar daar hoorde je geen woord over in het "gelijk en ongelijk van Sunweb" stuk deze week. Dat speelde blijkbaar geen enkele rol. Maar nu wordt voor Jumbo-Visma alvast het excuus gegeven dat er (veel) grote namen de ploeg zullen verlaten omdat ze elders meer kunnen verdienen en Jumbo niet genoeg kan betalen.

Ik begrijp ook dat het verschillende situaties zijn maar dit is wel hypocriet. Op die manier kun je altijd wel naar je eigen waarheid redeneren.

Newschooler 14 september 2020 om 21:20

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat voor die situatie de portemonnee extra is open gegaan. Dat zal natuurlijk niet elke keer gebeuren.

Wel goed stuk dit trouwens. Lastige puzzel idd.

Ik zie Groenewegen niet in de Tourploeg de komende jaren. Maar misschien is hij wel tevreden met Giro’s en Vuelta’s.

Bennet gaan ze niet kunnen houden denk ik. Die heeft eigen ambities die al een tijd in de verdrukking komen.

Kuss, who knows, die kan nog veel groeien en heeft denk ik veel aan de TJV omgeving maar kijk bijv naar een Powless, die was snel weer weg. Denk dat er nog we veel groei in zit dus ze gaan vast moeite doen die binnenboord te houden.

Vergeet ook Tony Martin niet. Die zouden ze denk ik meer missen dan als kuss of bennet wegvalt.

n92 14 september 2020 om 21:34

Ik bedoelde vooral dat Raymond Kerckhoffs hypocriet is door bij Sunweb niet te benoemen dat renners elders wellicht meer kunnen verdienen (zoals bij Dumoulin het geval is volgens deze site). Hij schrijft het vertrek van renners volledig toe aan bepaalde negatieve eigenschappen van Sunweb. Vervolgens schrijft hij over Jumbo-Visma 180 graden de andere kant op door te zeggen dat het volledig logisch is dat er grote namen gaan vertrekken enkel omdat ze elders meer kunnen verdienen.

Op die manier wordt het wel erg makkelijk om je eigen waarheid te creëren.

Eljorro 14 september 2020 om 22:15

Het gaat erom dat er straks teveel kapiteins op 1 schip zitten. De marktwaarde van enkele namen is recent gigantisch toegenomen. Nu gaat dat goed, omdat de selectie al gemaakt was. Daarnaast ging het idee van 3 kopmannen al snel overboord. Wie er precies weg gaat weet ik niet, maar Groenewegen zal nooit meer de tour voor Jumbo rijden.

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 22:31

Kerckhoffs moet hier opinie maken en de boel aan het discussiëren krijgen, dat gaat best goed.

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 12:09

Op zich niet zo verwonderlijk. Bij praktisch ieder artikel staat wel een TJV foto en de "Foodcoach app" AD en "Steunkousen"AD zullen ook het nodige opleveren.
Zeer begrijpelijk, zeker in deze tijd.

japio 14 september 2020 om 21:30

Op zich een terechte analyse…alleen de aankomende crisis zal alle ploegen raken. Dus ik zie niet direct in waarom TJV het niet rond zou krijgen, en andere ploegen wel de ruimte zouden hebben.
Commercieel gezien is WvA van groot belang, gezien de gewenste expansie van Jumbo richting België.
De vraag is vooral: hoe hou je iedereen tevreden? Groenewegen wil ook weer naar de Tour. En als Roglic wint, wil hij zijn titel vast ook wel verdedigen. Een luxe-probleem is het wel.

Geit in mijn Kelderman 14 september 2020 om 21:42

Waarom staat er de hele tijd een foto van een of andere auto dealer uit Ridderkerk links bovenaan die stukjes?

Kelder is de Man 14 september 2020 om 21:51

Geit.. Haha.. jij wint vandaag.

Merlinappa 15 september 2020 om 07:52

haha +2

maklukzat 14 september 2020 om 21:47

Van Aert heeft ook veel aan Jumbo te danken. Dus ik denk niet dat hij zomaar wegloopt voor meer geld. Bovendien zit zijn trainer ook bij de ploeg en halen ze goede resultaten. Bennett zou wel iemand kunnen zijn die bij een andere ploeg gaat rondkijken.

peterwinnen 14 september 2020 om 21:58

Als ik meneer Jumbo was, zou ik toch een iets meer Nederland georiënteerde ploeg zien. Ook gezien zijn leeftijd zou een vertrek van Roglic niet onlogisch zijn als je budgetkeuzes moet maken. Persoonlijk zou ik meer op de Nederlands-Belgische Tour gaan.
Van Aert, Dumoulin, Groenewegen, Teunissen, Eenkhoorn, Oomen en Kooij als belangrijke renners waarop je komende jaren mikt.

skylimit 14 september 2020 om 22:07

Zonder Groenewegen, daarvoor heb je VanAert al, die gaat meer etappes winnen dan Groenewegen ooit nog zal doen.

Eljorro 14 september 2020 om 22:23

Groenewegen is voorbij. Misschien is er plek in een andere grote ronde, maar beter om voor een andere ploeg te gaan.
WvA kan straks de hoofdprijs vragen. Gelukkig blijft hij volgend jaar nog tenminste.

Michelangelo 14 september 2020 om 23:11

Triest om te zien hoe makkelijk iemand wordt afgeschreven. Terwijl Groenewegen degene was met de meeste overwinningen afgelopen seizoen.

Hopelijk zit er meer ratio bij de ploegbaas dan bij sommige wielerflitsers…

harryjohan71 15 september 2020 om 10:50

@Peterwinnen Met jouw selectie ga je de Tour niet winnen. JV is druk bezig met het ontwikkelen van Nederlandse renners. Dit vergt alleen tijd. Het Develoment team heeft uitstekende resultaten behaald de afgelopen periode, waarvan er al 2 doorstromen. JV had met 3 Nederlandse renners, waarvan 2 medekopman, naar de Tour willen gaan. Door een valpartij is dit niet gelukt. Ik snap niet dat er vanuit Nederlandse wielerfans zoveel kritiek is op deze ploeg. Vooral dat ze onvoldoendes Nederlandse wielrenners hebben. Zonder JV had het Nederlandse wielrennen er veel slechter voor gestaan.

Martino87 14 september 2020 om 22:59

Voor mij is de keerzijde van het succes van Jumbo dat er daar nu bijna geen Nederlanders om de knikkers meedoen. Van Aert neemt de plaats in van Groenewegen en Roglic die van Dumoulin. Twee Nederlanders in de tourselectie van de Nederlandse ploeg is toch wel bedroevend. Wat mij betreft laten ze Roglic gaan (en eigenlijk Van Aert ook).

harryjohan71 15 september 2020 om 11:25

3 Nederlanders was de insteek. Daarnaast was Teunissen 1e reserve. Zoals ik al eerder aangaf is JV Nederlandse renners aan het ontwikkelen. Die zijn er niet op bestelling. De helft van de ploeg is nu al Nederlands. De sponsors hebben ook belangen. Met de huidige ploeg worden hun belangen ook gewaarborgd. Namelijk elke dag JV prominent op TV en in de krant.

assen 14 september 2020 om 23:00

Verwijzen naar een wereld die in brand staat is best vreemd. Het gaat Jumbo absoluut gezien voor de wind EN veel andere sponsoren niet, dus relatief gaat het helemaal goed. Het relatieve budget van Jumbo kan dus flink stijgen.

Desalniettemin zal de prijs van de renners denk ik nog meer stijgen. Ben het eens met het laten gaan van Roglic wanneer deze salarisverhoging wenst. Voor de sponsor relatief minder interessant, itt Van Aert. Van Aert kan dan ook meer worden geboden in de Tour, is Belgie ook blij, en Jumbo dus ook.

Kelder is de Man 14 september 2020 om 23:08

Goed punt Assen.

FondriestTF3 15 september 2020 om 06:41

Ik word hier moe van.

Zijn er signalen dat Van Aert / Roglic / Groenewegen mopperen en weg willen vanwege euro’s?

Zo ja, doe research en maak nieuws.

Zoniet, ga dan geen wilde ideetjes rondstrooien op een nieuwssite.

Door een “journalist” nog wel. Wat een zwaktebod zeg.

Hou hier mee op aub. Regel een columnist vanuit het peloton. Ooit schreef Van Aert hier stukjes. Nu trapt een “journalist” en een geschorste DS van tien jaar terug de ene deur na de andere in en droppen ze geruchten ipv nieuws.

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 07:20

Ik denk eerder dat het schoothondje op verzoek van de baas het volk gefaseerd rijp maakt voor het naderende onheil.
Bij Sunweb loopt iedereen gillend weg, bij TJV willen ze allemaal dolgraag blijven maar ontbreken de centjes…

Apemantus 15 september 2020 om 06:49

De crisis treft natuurlijk niet enkel Jumbo Visma. Met Sponsoren die links en rechts uitstappen is het de vraag welke teams deze bedragen wel kunnen ophoesten. Ik denk dat de renners simpelweg een pas op de plaats moeten maken in deze tijd. En Jumbo Visma zit inderdaad in een luxe positie, zeker waar het de rennersmarkt betreft. Veel jonge talenten (en ook niet zo jonge talenten) zullen maar al te graag deel uitmaken van deze succesformatie.

Merlinappa 15 september 2020 om 07:55

Gelukkig draait de wereld, en ook de wielerwereld, niet alleen maar om geld. En ik heb het idee dat de renners bij TJV dat ook goed begrijpen. Ze zullen ongetwijfeld nu al meer dan goed verdienen, en met de prijzengelden die ze nu pakken hebben ze ook heel mooi appeltje voor de dorst er bovenop.

De omkadering bij TJV is ogenschijnlijk van zo'n hoog niveau dat iedereen daar nog even een paar procent harder gaat fietsen. Er zijn maar een paar teams in de wereld die dit voor elkaar weten te spelen, en ik denk dat de renners dat dondersgoed weten. Ik denk dat de meeste liever iets minder verdienen en veel winnen, dan bij Ineos je eigen kansen op te offeren om 2,5 ipv 2 miljoen te verdienen. Kijk maar naar een Tony Martin, die uit eigen beweging aan heeft geklopt bij TJV omdat ie graag weer zo hard als vroeger wilde rijden en hij die kans zag bij die ploeg.

Er zullen ongetwijfeld renners weg gaan, maar ik heb het idee dat deze ploeg op veel meer dan alleen geld is gebouwd. En dat is erg knap, en ook heel sterk.

PS: kan die jaren-80 zakenman-stockfoto eens weg?

Joaquim Agostinho 15 september 2020 om 09:16

“Kijk maar naar een Tony Martin, die uit eigen beweging aan heeft geklopt bij TJV omdat ie graag weer zo hard als vroeger wilde rijden en hij die kans zag bij die ploeg.”

Hetgeen dus “fakenews” bleek te zijn…..!

Merlinappa 15 september 2020 om 10:27

Ah dat wist ik niet. Waar is te lezen hoe hij daadwerkelijk bij de ploeg kwam?

Stephen 15 september 2020 om 08:43

Maak een ploeg met alleen maar Nederlandse renners en probeer daarmee te winnen. Dat zal de Nederlandse kijker (en sponsors) meer aanspreken dan bijv. een Sloveen, een Amerikaan, een Belg…

Sephiroth 15 september 2020 om 08:59

moeten ze wel willen Stephen.

Tuurlijk zou een van de Poel, Poels, Dumoulin, oomen, kruijswijk, mollema, teunissen, terpstra, gesink ploeg leuk zijn. Echter zijn er meerdere die niet echt willen :P

Wheely 15 september 2020 om 09:10

Gelukkig organiseren ze een keer per jaar het WK voor de liefhebbers van landenploegen. Geef mij maar de merken ploegen hoor, veel leukere dynamiek.

Jungle Man 15 september 2020 om 09:12

Een Belg is voor de sponsor nog best interessant. Zeker als Jumbo supermarkten in Belgie wil openen.
Maar ondanks dat Roglic gewoonweg enorm goed presteert door al een tijdje in het geel rond te rijden, kan ik me zo indenken dat veel Nederlanders / (Belgen) iets hebben van …. het zal wel…., Nederlands team met maar een paar Nederlanders in de Tour opstelling dat het vooral van de buitenlanders moet hebben.
On topic: Bij DQS bewijzen ze elk jaar weer dat met een goed doorselectie beleid, er veel mogelijk is om in de picture te blijven.

Michelangelo 15 september 2020 om 09:41

@Jungle man,

Als je ziet hoe idolaat bijvoorbeeld Belgische DQS fans zijn van Alaphillipe of Jakobsen, dan denk ik dat de kleur van het shirtje belangrijker is dan de kleuren van de vlaggetjes. Ze gedragen zich als ware het een landgenoot als je kijkt naar de felheid van de reacties (zie de Jakobsen/Groenewegen topics)

En ik herken het vlaggetjes-gedoe niet echt bij mezelf. Natuurlijk vind ik het mooi als iemand met rood-wit-blauw wint, maar uiteindelijk is het toch vaak voorliefde voor een bepaalde ploeg of individuele renners.

Een renner als Tony Martin: vond ik al geweldig toen hij bij Lefevere reed. Net als nu bijv. Tim Declerck, Stybar. En ook Devenyns is 1 van mijn favorieten. Terwijl ik niks heb met DQS zelf, en walg van Lefevere. Terpstra heb ik ook niks mee, terwijl het een Nederlander is. Heb niks met Ineos, maar vind Bernal OK. Greipel, Nibali; zie ik graag winnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En zo heeft denk ik iedereen zijn lijstje ongeacht shirt of vlaggetje.

Ik ben het wel eens dat Roglic naar buiten toe wat minder uitstraalt. Daar staat tegenover dat je vanuit de ploeg wel lovende geluiden over hem hoort (en niet alleen over zijn prestaties). En ik vind het persoonlijk wel een mooi verhaal hoe hij vanuit een compleet andere sport ineens de wereldtop wordt in het wielrennen.

In deze fase denk ik dat heel veel Nederlanders het mooi vinden dat een renner die is opgepikt door TJV nu de Tour kan winnen. Ik denk niet dat ze hetzelfde warme gevoel zouden hebben als ze bijvoorbeeld Thomas of Froome aangekocht hadden hiervoor.

harryjohan71 15 september 2020 om 11:53

@Jungleman het gehalte van Belgische renners is wel laag bij DQS. Oftewel DQS is geen goed voorbeeld voor de criticasters van JV. Zij willen alleen maar Nederlandse kopmannen bij JV en minimaal 6 Nederlanders in de Tour. JV heeft perfect doorgeselecteerd de afgelopen jaren en nu een topteam met betere resultaten dan welk team ook na de Corona periode. Zeker als ze zondag de Tour winnen. Voor volgend jaar hebben ze hun team met beperkte investeringen weer goed versterkt.

djerkson 15 september 2020 om 08:53

Ik vind Dumoulin een prima renner, maar de Tour winnen met hem zie ik echt niet meer gebeuren. Bernal gaat hier sterker uit terugkomen, Pogacar is een blijver en er is ook nog Evenepoel. Ik schat elk van deze drie hoger in dan Dumoulin wat betreft winstkansen. Het kan natuurlijk altijd dat hij Nibaligewijs de Tour toch eens naar zich toetrekt als alle kaarten juist vallen, maar waarschijnlijk acht ik het niet.

Visschius 15 september 2020 om 09:22

Contracten die nog lang vastliggen – zoals Roglic – zou ik niets aan doen. Een kleine bonus oké, maar verder heeft hij met zijn volle verstand een contract getekend. Net als in de voetballerij, zodra het goed gaat willen ze opeens meer dan afgesproken. Als het even tegenzit zeggen ze echter: ‘Ho ho, we zijn een contract overeengekomen.’ En als ze toch weg willen, dan maar een transfersom vragen. Dat lijkt ook in het wielrennen steeds gebruikelijker te gaan worden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair