Ophef om gevaarlijke situaties Ster ZLM Toer
vrijdag 15 juni 2012 om 21:33

Ophef om gevaarlijke situaties Ster ZLM Toer

foto: Sirotti

Voor de tweede dag op rij is het hommeles in de Ster ZLM Toer. Het peloton klaagt vanwege extreem onveilige situaties op de weg. Te weinig verkeerregelaars, gevaarlijk geparkeerde auto’s en zelfs rijdende rijtuigen in tegengestelde richting zijn het probleem. “Kunnen jullie niet eens een auto tegenhouden?” foetert Bernard Eisel van Team Sky.

“Het ging een paar keer bijna mis,” raasde de Oostenrijker na afloop van de eerste rit. De lead-out man van Mark Cavendish richtte zich na het passeren van de streep direct tot de wedstrijdcommissarissen. De laatste dertig kilometer hebben de renners hachelijke momenten doorgemaakt. Op veel plekken waren geen verkeersregelaars en auto’s werden niet van het parcours geleid, beweerde hij. “Veel te gevaarlijk dit. Er wordt al extra risico genomen, iedereen wil zich in de kijker rijden voor een plekje in de Tourselectie. Het is gewoon zien te overleveren. Dit moet veranderen!” aldus de Sky-renner.

Ook op Twitter ventileren renners hun ongenoegen. “Schijnbaar is het heel moeilijk om auto’s weg te halen in de laatste kilometers van de koers. Belachelijk!!! Levensgevaarlijk!” Aldus Lars Boom. Ook Sven Vanthourenhout beklaagde zich: “Eerste etappe goed verlopen! Met goed bedoel ik vooral goed aangekomen want het was super gevaarlijk! Maar soit, op naar morgen (lees: vandaag, red.).”

Na afloop van de tweede rit bleek niet veel te zijn veranderd. In volle voorbereiding op de sprint kwakte een deel van het peloton tegen de grond. Op 3500 meter van finishlijn. Net te ver om geen tijdverlies aangerekend te krijgen. “Verdomme! Op vijfhonderd meter van de laatste drie kilometer maken sommige het elkaar onnodig moeilijk. Resultaat: massale valpartij en 29 seconde achterstand!,” twitterde Dirk Bellemakers verbouwereerd. Gedrang en een geparkeerde auto leidde tot de duikeling.

De organisatie lijkt zich van geen kwaad bewust. Anton Ganzeboom, voorzitter van de wedstrijd roept niets gezien te hebben. “We doen ons best de wegen optimaal begaanbaar te maken. Het is heel lastig. De mensen zijn ongeduldig en willen verder, vooral in Limburg. Hier passeert regelmatig een wielrenwedstrijd.”

Ganzeboom heeft zelf geen klachten ontvangen. Een opmerkelijke bewering vindt Steven de Jongh. Volgens de Sky-ploegleider moeten de commissarissen op de hoogte zijn, immers werd het op de koersradio gezegd. “We komen graag naar hier om te koersen maar deze onveilige toestanden werken niet in het voordeel,” verklaarde de man die in 2003 in dezelfde wedstrijd tegen een auto klapte. Een te kort aan politiefunctionarissen en signaleurs geeft hij als mogelijke boosdoener. “Onzin!” riposteert Ganzeboom: “We zijn hier met voldoende mensen. Bovendien, hoor jij de winnende ploegen klagen? Dit is een grote storm in een klein glas water.”

RIDE Magazine
RIDE Magazine